수행능력
본 연구의 목적은 학령전기 단순언어장애 아동을 대상으로 이야기 그림과제를 이용하여 이들의 이야기 이해능력을 살펴보는 데 있다. 연구대상은 단순언어장애 아동과 이들과 언어연령을 일치시킨 아동, 생활연령을 일치시킨 아동 각각 10명씩 총 30명이다. 이야기 이해의 과제는 사실적 정보이해와 추론 이해과제를 텍스트연결 추론, 빠진정보 추론 과제로 분류하고, 이들 과제를 친숙한 상황 그림으로 제작하여 아동에게 제시하였다. 이야기 이해과제에 따라 집단 간 수행능력의 차이를 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 단순언어장애 아동, 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동의 집단별 총 이야기 이해과제의 수행능력 차이를 알아본 결과, 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 생활연령일치 아동이 높은 수행점수를 보였고, 단순언어장애 아동이 가장 낮은 수행을 보였다. 둘째, 단순언어장애 아동, 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동의 집단별 사실적 정보이해 이해과제의 수행능력 차이를 알아본 결과, 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이 과제에서도 단순언어장애 아동이 가장 낮았고, 생활연령일치 아동이 가장 높았다. 셋째, 단순언어장애 아동, 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동의 집단별 텍스트연결 추론 이해과제의 수행능력 차이를 알아본 결과, 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 텍스트연결 추론 이해과제에서는 생활연령일치 아동이 가장 높았고, 단순언어장애 아동이 가장 낮았다. 넷째, 단순언어장애 아동, 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동의 집단별 빠진정보 추론 이해과제의 수행능력 차이를 알아본 결과, 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이 과제에서는 단순언어장애 아동, 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동 순으로 수행점수가 낮게 나타났다. 전체적으로 이야기 이해과제 중 세 집단 모두 사실적 정보이해 과제의 수행점수가 가장 높았고, 텍스트연결 추론 이해과제가 가장 낮게 나타났다.
본 연구의 목적은 학령전기 단순언어장애 아동을 대상으로 이야기 그림과제를 이용하여 이들의 이야기 이해능력을 살펴보는 데 있다. 연구대상은 단순언어장애 아동과 이들과 언어연령을 일치시킨 아동, 생활연령을 일치시킨 아동 각각 10명씩 총 30명이다. 이야기 이해의 과제는 사실적 정보이해와 추론 이해과제를 텍스트연결 추론, 빠진정보 추론 과제로 분류하고, 이들 과제를 친숙한 상황 그림으로 제작하여 아동에게 제시하였다. 이야기 이해과제에 따라 집단 간 수행능력의 차이를 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 단순언어장애 아동, 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동의 집단별 총 이야기 이해과제의 수행능력 차이를 알아본 결과, 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 생활연령일치 아동이 높은 수행점수를 보였고, 단순언어장애 아동이 가장 낮은 수행을 보였다. 둘째, 단순언어장애 아동, 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동의 집단별 사실적 정보이해 이해과제의 수행능력 차이를 알아본 결과, 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이 과제에서도 단순언어장애 아동이 가장 낮았고, 생활연령일치 아동이 가장 높았다. 셋째, 단순언어장애 아동, 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동의 집단별 텍스트연결 추론 이해과제의 수행능력 차이를 알아본 결과, 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 텍스트연결 추론 이해과제에서는 생활연령일치 아동이 가장 높았고, 단순언어장애 아동이 가장 낮았다. 넷째, 단순언어장애 아동, 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동의 집단별 빠진정보 추론 이해과제의 수행능력 차이를 알아본 결과, 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이 과제에서는 단순언어장애 아동, 언어연령일치 아동, 생활연령일치 아동 순으로 수행점수가 낮게 나타났다. 전체적으로 이야기 이해과제 중 세 집단 모두 사실적 정보이해 과제의 수행점수가 가장 높았고, 텍스트연결 추론 이해과제가 가장 낮게 나타났다.
The purpose of this study is to examine these children's story comprehension ability by using draw-a-story task targeting preschool children with SLI(Specific Language Impairment). The research subjects are totally 30 people by 10 children, respectively, for children with SLI, children consistent wi...
The purpose of this study is to examine these children's story comprehension ability by using draw-a-story task targeting preschool children with SLI(Specific Language Impairment). The research subjects are totally 30 people by 10 children, respectively, for children with SLI, children consistent with LA(language-age) of these children, and children consistent with CA(chronological-age). As for task of comprehension story, it classified the literal information comprehension and the inference comprehension task into text-connecting inference and gap-filling inference task, and made these tasks with familiar situational picture, thereby having presented to children. The following are the results that examined difference in group-based performance ability in accordance with the story comprehension task. First, as a result of examining difference in performance ability of the totally story comprehension task by group for children with SLI, children consistent with LA, children consistent with CA, the significant difference was indicated among groups. The children consistent with CA showed high performance score. The children with SLI showed the lowest performance. Second, as a result of examining difference in performance ability of the group-based literal information comprehension among children with SLI, children consistent with LA, children consistent with CA, the significant difference was indicated among groups. Even in this task, the children with SLI showed the lowest. The children consistent with CA was the highest. Third, as a result of examining difference in performance ability of the group-based text-connecting inference among children with SLI, children consistent with LA, children consistent with CA, the significant difference was indicated among groups. In the text-connecting inference task, the children consistent with CA was the highest. The children with SLI showed the lowest. Fourth, as a result of examining difference in performance ability of the group-based gap-filling inference task among children with SLI, children consistent with LA, children consistent with CA, the significant difference was indicated among groups. In this task, the performance score was indicated to be lower in order of children with SLI, children consistent with LA, children consistent with CA. Overall, the performance score in literal information comprehension task was the highest in all of three groups out of the story comprehension task. The text-connecting inference task was indicated to be the lowest.
The purpose of this study is to examine these children's story comprehension ability by using draw-a-story task targeting preschool children with SLI(Specific Language Impairment). The research subjects are totally 30 people by 10 children, respectively, for children with SLI, children consistent with LA(language-age) of these children, and children consistent with CA(chronological-age). As for task of comprehension story, it classified the literal information comprehension and the inference comprehension task into text-connecting inference and gap-filling inference task, and made these tasks with familiar situational picture, thereby having presented to children. The following are the results that examined difference in group-based performance ability in accordance with the story comprehension task. First, as a result of examining difference in performance ability of the totally story comprehension task by group for children with SLI, children consistent with LA, children consistent with CA, the significant difference was indicated among groups. The children consistent with CA showed high performance score. The children with SLI showed the lowest performance. Second, as a result of examining difference in performance ability of the group-based literal information comprehension among children with SLI, children consistent with LA, children consistent with CA, the significant difference was indicated among groups. Even in this task, the children with SLI showed the lowest. The children consistent with CA was the highest. Third, as a result of examining difference in performance ability of the group-based text-connecting inference among children with SLI, children consistent with LA, children consistent with CA, the significant difference was indicated among groups. In the text-connecting inference task, the children consistent with CA was the highest. The children with SLI showed the lowest. Fourth, as a result of examining difference in performance ability of the group-based gap-filling inference task among children with SLI, children consistent with LA, children consistent with CA, the significant difference was indicated among groups. In this task, the performance score was indicated to be lower in order of children with SLI, children consistent with LA, children consistent with CA. Overall, the performance score in literal information comprehension task was the highest in all of three groups out of the story comprehension task. The text-connecting inference task was indicated to be the lowest.
주제어
#그림과제 이야기 그림 단순언어장애 이야기 이해능력 언어치료
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.