본 연구에서는 미국과 중국 만 3세 아동들이 언어 발달 차이의 영향으로 인한 관계 추론 수행에 차이를 보인 선행연구를 바탕으로, 한국 아동에게 같은 과제를 통하여 언어적 영향을 재검토 해 보고자 하였다. 중국과 비슷하게 만 3세 시기 동사 위주의 언어 학습이 이루어지는 한국 아동의 경우 관계 추론 과제에서 어떠한 결과를 보이는지 알아보고, 이를 다양한 문화 과제와 함께 분석하여 문화권의 영향 또한 함께 살펴 보았다. 그 결과 한국 만 3세 아동의 경우 “같음”과 “다름”을 구분하는 과제에서 중국 아동보다 낮은 수행률을 보이며 오히려 언어 발달의 경향성이 반대로 나타난 미국 아동들과 유사한 결과를 보였다. 또, 4세 아동과 성인 모두 특정한 정답이 없는 모호한 인과 추론 과제에서는 높은 비율로 독립적인 물체를 원인으로 보고한 미국 아동과, 물체들의 관계를 원인으로 추론한 중국의 아이들과 달리 어느 한쪽의 경향성을 보이지 않았다. 문화 과제의 결과에서도 아동들의 편향적인 문화적 특성은 보이지 않았으며, 관계 추론 과제의 차이에 따른 문화 과제 결과의 영향성 또한 나타나지 않았다. 또, 문화적 편향성을 측정하는 설문지에서는 세 집단 모두 개인주의 보다 집단주의에서 높은 점수를 보이기는 하였으나 이에 따른 관계 추론 발달 과제 수행률에는 유의미한 차이가 없었다. 본 연구의 결과를 종합해 볼 때, 한국 아동 그리고 성인의 관계 ...
본 연구에서는 미국과 중국 만 3세 아동들이 언어 발달 차이의 영향으로 인한 관계 추론 수행에 차이를 보인 선행연구를 바탕으로, 한국 아동에게 같은 과제를 통하여 언어적 영향을 재검토 해 보고자 하였다. 중국과 비슷하게 만 3세 시기 동사 위주의 언어 학습이 이루어지는 한국 아동의 경우 관계 추론 과제에서 어떠한 결과를 보이는지 알아보고, 이를 다양한 문화 과제와 함께 분석하여 문화권의 영향 또한 함께 살펴 보았다. 그 결과 한국 만 3세 아동의 경우 “같음”과 “다름”을 구분하는 과제에서 중국 아동보다 낮은 수행률을 보이며 오히려 언어 발달의 경향성이 반대로 나타난 미국 아동들과 유사한 결과를 보였다. 또, 4세 아동과 성인 모두 특정한 정답이 없는 모호한 인과 추론 과제에서는 높은 비율로 독립적인 물체를 원인으로 보고한 미국 아동과, 물체들의 관계를 원인으로 추론한 중국의 아이들과 달리 어느 한쪽의 경향성을 보이지 않았다. 문화 과제의 결과에서도 아동들의 편향적인 문화적 특성은 보이지 않았으며, 관계 추론 과제의 차이에 따른 문화 과제 결과의 영향성 또한 나타나지 않았다. 또, 문화적 편향성을 측정하는 설문지에서는 세 집단 모두 개인주의 보다 집단주의에서 높은 점수를 보이기는 하였으나 이에 따른 관계 추론 발달 과제 수행률에는 유의미한 차이가 없었다. 본 연구의 결과를 종합해 볼 때, 한국 아동 그리고 성인의 관계 추론 능력은 중국 아동과의 결과와는 상이 하였으며, 추론 능력의 발달에 대한 경향성은 언어적 또는 문화적 영향으로 인한 차이 라기 보다 개인차 또는 다른 추가적인 요인의 영향이 있을 것으로 보인다.
본 연구에서는 미국과 중국 만 3세 아동들이 언어 발달 차이의 영향으로 인한 관계 추론 수행에 차이를 보인 선행연구를 바탕으로, 한국 아동에게 같은 과제를 통하여 언어적 영향을 재검토 해 보고자 하였다. 중국과 비슷하게 만 3세 시기 동사 위주의 언어 학습이 이루어지는 한국 아동의 경우 관계 추론 과제에서 어떠한 결과를 보이는지 알아보고, 이를 다양한 문화 과제와 함께 분석하여 문화권의 영향 또한 함께 살펴 보았다. 그 결과 한국 만 3세 아동의 경우 “같음”과 “다름”을 구분하는 과제에서 중국 아동보다 낮은 수행률을 보이며 오히려 언어 발달의 경향성이 반대로 나타난 미국 아동들과 유사한 결과를 보였다. 또, 4세 아동과 성인 모두 특정한 정답이 없는 모호한 인과 추론 과제에서는 높은 비율로 독립적인 물체를 원인으로 보고한 미국 아동과, 물체들의 관계를 원인으로 추론한 중국의 아이들과 달리 어느 한쪽의 경향성을 보이지 않았다. 문화 과제의 결과에서도 아동들의 편향적인 문화적 특성은 보이지 않았으며, 관계 추론 과제의 차이에 따른 문화 과제 결과의 영향성 또한 나타나지 않았다. 또, 문화적 편향성을 측정하는 설문지에서는 세 집단 모두 개인주의 보다 집단주의에서 높은 점수를 보이기는 하였으나 이에 따른 관계 추론 발달 과제 수행률에는 유의미한 차이가 없었다. 본 연구의 결과를 종합해 볼 때, 한국 아동 그리고 성인의 관계 추론 능력은 중국 아동과의 결과와는 상이 하였으며, 추론 능력의 발달에 대한 경향성은 언어적 또는 문화적 영향으로 인한 차이 라기 보다 개인차 또는 다른 추가적인 요인의 영향이 있을 것으로 보인다.
Recent studies have shown that children’s’ ability to make relational comparison between objects or events is developed from early ages. United States children could distinguish “same” and “different” relation from 18- 30 months, but this ability declined when they turned 3 years old and it reemerge...
Recent studies have shown that children’s’ ability to make relational comparison between objects or events is developed from early ages. United States children could distinguish “same” and “different” relation from 18- 30 months, but this ability declined when they turned 3 years old and it reemerged at 4 years old. However, 3 years old Mandarin-speaking children in China succeed on the same task that U.S children failed. Also on ambiguous relational reasoning task, which doesn’t contain exact answer but two choices between object match and relational match, children from two countries showed significant differences. U.S children showed choice biases toward object-based solutions and China children showed choices toward relational-based solutions. Researchers discussed that language acquisition difference -“avid noun learning period “of U.S children and “more verb acquisition” of China children- and cultural differences may impact on children’s reasoning ability and bias. In this study, we explored what Korean children and adults, who also have verb-spurt period and similar culture with China, would show on the tasks. Also we explored cultural impact with relational reasoning tasks using pen task, circle task and cultural questionnaire. The results showed Korean 3 years old children could not recognize “same” and “different” relation and also 4 years and adults didn’t show any bias between object-based choice and relational based choice. In addition, even though children and adults obtained higher scores on “collectivism” items on cultural questionnaire, there was no significant relation with relational reasoning tasks. These findings demonstrated that Korean children showed different results from China and rather similar to U.S result, so it is needed to re-examine relational reasoning across various cultures.
Recent studies have shown that children’s’ ability to make relational comparison between objects or events is developed from early ages. United States children could distinguish “same” and “different” relation from 18- 30 months, but this ability declined when they turned 3 years old and it reemerged at 4 years old. However, 3 years old Mandarin-speaking children in China succeed on the same task that U.S children failed. Also on ambiguous relational reasoning task, which doesn’t contain exact answer but two choices between object match and relational match, children from two countries showed significant differences. U.S children showed choice biases toward object-based solutions and China children showed choices toward relational-based solutions. Researchers discussed that language acquisition difference -“avid noun learning period “of U.S children and “more verb acquisition” of China children- and cultural differences may impact on children’s reasoning ability and bias. In this study, we explored what Korean children and adults, who also have verb-spurt period and similar culture with China, would show on the tasks. Also we explored cultural impact with relational reasoning tasks using pen task, circle task and cultural questionnaire. The results showed Korean 3 years old children could not recognize “same” and “different” relation and also 4 years and adults didn’t show any bias between object-based choice and relational based choice. In addition, even though children and adults obtained higher scores on “collectivism” items on cultural questionnaire, there was no significant relation with relational reasoning tasks. These findings demonstrated that Korean children showed different results from China and rather similar to U.S result, so it is needed to re-examine relational reasoning across various cultures.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.