본 연구는 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스에 대한 장애를 가진 유아부모의 인식도와 요구도를 알아보고 앞으로의 발전방향을 설정해 보고자 하는 연구이다. 이를 위해 전라북도에 거주하고 있는 장애를 가진 유아부모 181명에게 설문조사한 후 결과를 분석하였다. 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스에 대한 이용이 인식에 비해 현저히 낮으므로 장애를 가진 유아의 부모의 특수교육지원센터의 이용률을 높이는 것이 우선 시급한 과제로 결과는 다음과 같다. 장애를 가진 유아의 부모의 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스에 대한 보다 정확한 이해를 위해 장애인등에 대한 특수교육법에 규정하고 있는 정확한 정보를 장애를 가진 유아가 다니고 있는 교육기관을 통해 부모교육과 같은 지속적인 교육과 행·재정적 지원과 다양한 홍보가 우선되어야 한다. 장애를 가진 유아부모가 기대하는 특수교육관련서비스를 제공하기 위해서는 특수교육지원센터의 역할이 법적인 보완을 통해 전 생애에 걸쳐 체계적인 특수교육지원기관으로 거듭나 장애를 가진 유아를 위한 교육지원 체계구축이 절실하다. 또한 장애를 가진 유아의 보상뿐 아니라 그 가정의 정상화를 지원할 수 있도록 가족지원프로그램을 개발하여 지원하는 것이 필요하며 특수교육관련서비스 제공을 위한 전문적인 인력배치와 부족한 인력에 대한 ...
국 문 초 록
특수교육지원센터의 특수교육관련서비스에 대한 장애유아부모의 인식도와 요구도 조사
우석대학교 교육대학원 유아특수교육전공 김 인 숙
본 연구는 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스에 대한 장애를 가진 유아부모의 인식도와 요구도를 알아보고 앞으로의 발전방향을 설정해 보고자 하는 연구이다. 이를 위해 전라북도에 거주하고 있는 장애를 가진 유아부모 181명에게 설문조사한 후 결과를 분석하였다. 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스에 대한 이용이 인식에 비해 현저히 낮으므로 장애를 가진 유아의 부모의 특수교육지원센터의 이용률을 높이는 것이 우선 시급한 과제로 결과는 다음과 같다. 장애를 가진 유아의 부모의 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스에 대한 보다 정확한 이해를 위해 장애인등에 대한 특수교육법에 규정하고 있는 정확한 정보를 장애를 가진 유아가 다니고 있는 교육기관을 통해 부모교육과 같은 지속적인 교육과 행·재정적 지원과 다양한 홍보가 우선되어야 한다. 장애를 가진 유아부모가 기대하는 특수교육관련서비스를 제공하기 위해서는 특수교육지원센터의 역할이 법적인 보완을 통해 전 생애에 걸쳐 체계적인 특수교육지원기관으로 거듭나 장애를 가진 유아를 위한 교육지원 체계구축이 절실하다. 또한 장애를 가진 유아의 보상뿐 아니라 그 가정의 정상화를 지원할 수 있도록 가족지원프로그램을 개발하여 지원하는 것이 필요하며 특수교육관련서비스 제공을 위한 전문적인 인력배치와 부족한 인력에 대한 지역사회를 중심으로 한 의료, 치료등의 전문 인력과의 연계확충에 심각한 고려가 필요하다. 이와 같이 결과가 주는 시사점으로 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스를 개선하는데 참고 자료로 삼는다면 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스의 발전에 도움이 될 것으로 기대한다.
핵심어 : 특수교육지원센터, 특수교육관련서비스, 장애를 가진 유아부모, 인식도, 요구도
국 문 초 록
특수교육지원센터의 특수교육관련서비스에 대한 장애유아부모의 인식도와 요구도 조사
우석대학교 교육대학원 유아특수교육전공 김 인 숙
본 연구는 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스에 대한 장애를 가진 유아부모의 인식도와 요구도를 알아보고 앞으로의 발전방향을 설정해 보고자 하는 연구이다. 이를 위해 전라북도에 거주하고 있는 장애를 가진 유아부모 181명에게 설문조사한 후 결과를 분석하였다. 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스에 대한 이용이 인식에 비해 현저히 낮으므로 장애를 가진 유아의 부모의 특수교육지원센터의 이용률을 높이는 것이 우선 시급한 과제로 결과는 다음과 같다. 장애를 가진 유아의 부모의 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스에 대한 보다 정확한 이해를 위해 장애인등에 대한 특수교육법에 규정하고 있는 정확한 정보를 장애를 가진 유아가 다니고 있는 교육기관을 통해 부모교육과 같은 지속적인 교육과 행·재정적 지원과 다양한 홍보가 우선되어야 한다. 장애를 가진 유아부모가 기대하는 특수교육관련서비스를 제공하기 위해서는 특수교육지원센터의 역할이 법적인 보완을 통해 전 생애에 걸쳐 체계적인 특수교육지원기관으로 거듭나 장애를 가진 유아를 위한 교육지원 체계구축이 절실하다. 또한 장애를 가진 유아의 보상뿐 아니라 그 가정의 정상화를 지원할 수 있도록 가족지원프로그램을 개발하여 지원하는 것이 필요하며 특수교육관련서비스 제공을 위한 전문적인 인력배치와 부족한 인력에 대한 지역사회를 중심으로 한 의료, 치료등의 전문 인력과의 연계확충에 심각한 고려가 필요하다. 이와 같이 결과가 주는 시사점으로 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스를 개선하는데 참고 자료로 삼는다면 특수교육지원센터의 특수교육관련서비스의 발전에 도움이 될 것으로 기대한다.
Survey on Disability child parents Recognition and needs for Special Education Related Services for Special Education Support Center
Written by : Insuk, Kim Department of Early childhood Special Education Graduate School of Education Woosuk University ...
ABSTRACT
Survey on Disability child parents Recognition and needs for Special Education Related Services for Special Education Support Center
Written by : Insuk, Kim Department of Early childhood Special Education Graduate School of Education Woosuk University Directed by prof. Yountae Kim
This study is the research which searches for the awareness and needs for the Special Education related services of Special Education Support Center which the parents who have children with disabilities have. For the purpose, 181 parents of the children with disabilities who live in Jeollabukdo Province were interviewed and the consequence was analysed. We should raise the degree of the use of the Special Education Support Center because the use of it is rare though it is well-known. The consequence is like this. To provide with Special Education related services of Special Education Support Center, correct information for the disabled which is in the special education law must be given to the parents through various advertisement of the schools which the children with disabilities attend. Also, administrative or financial support is needed so that several education centers to which the children belong may advertise variously. To provide with Special Education related services that the parents expect, Special Education Support Center should be reborn as the systematic one and it should give systematic services which are appropriate for the life cycle of the children with disabilities. Also, to be reborn, the complement of the current legal affairs is needed. It is needed that the Special Education related services of Special Education Support Center should be the ones that not only compensate the children with disabilities but also support the families' normalization. So we need to make the family-helping program and help the family. To get the Special Education related services of Special Education Support Center, it is seriously needed that we should plot professional personnel and match the lack of it to the medical professional personnel of the local community. If the points are considered to improve the Special Education related services of Special Education Support Center, it will be helpful for the development of the Special Education related services of Special Education Support Center
Key Words: Special Education Support Center, Special Education related services, Children with Disabilities, Parents, Recognition and Needs
ABSTRACT
Survey on Disability child parents Recognition and needs for Special Education Related Services for Special Education Support Center
Written by : Insuk, Kim Department of Early childhood Special Education Graduate School of Education Woosuk University Directed by prof. Yountae Kim
This study is the research which searches for the awareness and needs for the Special Education related services of Special Education Support Center which the parents who have children with disabilities have. For the purpose, 181 parents of the children with disabilities who live in Jeollabukdo Province were interviewed and the consequence was analysed. We should raise the degree of the use of the Special Education Support Center because the use of it is rare though it is well-known. The consequence is like this. To provide with Special Education related services of Special Education Support Center, correct information for the disabled which is in the special education law must be given to the parents through various advertisement of the schools which the children with disabilities attend. Also, administrative or financial support is needed so that several education centers to which the children belong may advertise variously. To provide with Special Education related services that the parents expect, Special Education Support Center should be reborn as the systematic one and it should give systematic services which are appropriate for the life cycle of the children with disabilities. Also, to be reborn, the complement of the current legal affairs is needed. It is needed that the Special Education related services of Special Education Support Center should be the ones that not only compensate the children with disabilities but also support the families' normalization. So we need to make the family-helping program and help the family. To get the Special Education related services of Special Education Support Center, it is seriously needed that we should plot professional personnel and match the lack of it to the medical professional personnel of the local community. If the points are considered to improve the Special Education related services of Special Education Support Center, it will be helpful for the development of the Special Education related services of Special Education Support Center
Key Words: Special Education Support Center, Special Education related services, Children with Disabilities, Parents, Recognition and Needs
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.