자동차는 이미 대중화되면서 단순한 이동수단이 아닌 업무와 생활공간으로서 기능적인 면이 강조되고 있다. 이에 따라 편의성에 대한 소비자의 관심도가 증가하고 있고, 자동차 업체들은 안전 분야뿐만이 아니라 편의 분야에서도 IT와 결합된 전장기술과 소재의 연구 및 개발에 투자를 확대하고 있다. 자동차의 편의 분야의 하나인 공조 시스템(Heating, Ventilation, and Air conditioning : HVAC)도 기계식 수동 조작에서 IT화됨에 따라 자동 조작이 가능하게 되었다. HVAC 시스템은 자동차 내부의 온도, 습도 및 통풍을 제어 하기위해 내부 및 외부의 공기를 순환시키고 흡입하는 공기량 및 흐름을 조절하여 운전자 및 동승자에게 쾌적함을 만들어 준다. 이때 HVAC 시스템의 ...
자동차는 이미 대중화되면서 단순한 이동수단이 아닌 업무와 생활공간으로서 기능적인 면이 강조되고 있다. 이에 따라 편의성에 대한 소비자의 관심도가 증가하고 있고, 자동차 업체들은 안전 분야뿐만이 아니라 편의 분야에서도 IT와 결합된 전장기술과 소재의 연구 및 개발에 투자를 확대하고 있다. 자동차의 편의 분야의 하나인 공조 시스템(Heating, Ventilation, and Air conditioning : HVAC)도 기계식 수동 조작에서 IT화됨에 따라 자동 조작이 가능하게 되었다. HVAC 시스템은 자동차 내부의 온도, 습도 및 통풍을 제어 하기위해 내부 및 외부의 공기를 순환시키고 흡입하는 공기량 및 흐름을 조절하여 운전자 및 동승자에게 쾌적함을 만들어 준다. 이때 HVAC 시스템의 컨트롤러는 공기량을 조절하기 위해 DC 모터 엑츄에이터(Actuator)를 사용하여 풍문을 제어함으로서 공기량 및 흐름을 조절한다.[1] 그러나 DC 모터 엑츄에이터를 사용하여 HVAC 시스템의 풍문을 제어할 때 몇 개의 문제점들이 발생한다. 첫째로 DC 모터 엑츄에이터의 특성상 발생하는 슬립 현상에 의해 정확한 위치로 풍문을 제어하는데 어려움이 발생한다. 둘째 DC 모터 엑츄에이터에는 카본 저항의 전압변화를 이용하여 위치를 측정하는데, 이때 카본 저항의 오차 값으로 인해 정확한 위치로 풍문을 제어하기가 어렵다. 셋째 풍문이 정확한 위치에 정지해 있어도 자동차가 고속으로 운행되고 있을 때 외부로부터 들어오는 바람에 의해 풍문이 흔들리거나 위치가 변하게 되는 현상이 발생한다. 넷째로 자동차의 속도와 상관없이 송풍기(Blower)로 강한 바람을 불어넣을 경우 바람에 의해 풍문이 움직이는 현상이 발생한다. 마지막으로 풍문 제어 할 때 DC 모터 엑츄에이터 구동시 소음이 발생하여, 운전자에게 불편함을 준다. 본 논문에서는 자동차용 HVAC 시스템의 풍문 제어에 있어 DC 모터 엑츄에이터를 이용하여 풍문을 제어할 때 발생하는 문제점을 개선하기 위해 DC 모터에 비해 위치 제어가 쉽고, 정지 정밀도가 높으며, 홀딩 토크가 큰 스텝 모터를 이용한 엑츄에이터를 사용하고자 한다. 본 논문에서는 ㈜제이에스테크와 공동 개발된 스텝 모터 엑츄에이터를 이용하여 자동차에 적용 가능한지에 대해 성능평가를 하였다. 성능평가 방법으로 작동내구시험기를 이용하여 DC 모터 엑츄에이터와 스텝 모터 엑츄에이터의 토크를 측정했고, 엑츄에이터 구동시 발생하는 소음을 측정하기 위해 소음 측정기를 사용하여 DC 모터 엑츄에이터와 스텝 모터 엑츄에이터를 비교 평가하였다. 평가 결과에 따라 J300(프로젝트명)에 적용 가능 여부를 확인하기 위해 엑츄에이터 제어기를 제작하여, PC 제어 프로그램으로 모드, 템프 위치에 대한 정보를 비동기식 RS-232통신(통신 프로토콜)을 이용하여 엑츄에이터 제어기에 전송하여 엑츄에이터 위치를 제어하였다. 성능평가 결과, DC 모터 엑츄에이터에서 발생되었던 문제점 들을 개선 되였고, 자동차에 적용이 가능하다는 결론을 얻었다. 개발된 스텝 모터 엑츄에이터는 J300에 적용되어 2012년 2월 양산 예정이다.
자동차는 이미 대중화되면서 단순한 이동수단이 아닌 업무와 생활공간으로서 기능적인 면이 강조되고 있다. 이에 따라 편의성에 대한 소비자의 관심도가 증가하고 있고, 자동차 업체들은 안전 분야뿐만이 아니라 편의 분야에서도 IT와 결합된 전장기술과 소재의 연구 및 개발에 투자를 확대하고 있다. 자동차의 편의 분야의 하나인 공조 시스템(Heating, Ventilation, and Air conditioning : HVAC)도 기계식 수동 조작에서 IT화됨에 따라 자동 조작이 가능하게 되었다. HVAC 시스템은 자동차 내부의 온도, 습도 및 통풍을 제어 하기위해 내부 및 외부의 공기를 순환시키고 흡입하는 공기량 및 흐름을 조절하여 운전자 및 동승자에게 쾌적함을 만들어 준다. 이때 HVAC 시스템의 컨트롤러는 공기량을 조절하기 위해 DC 모터 엑츄에이터(Actuator)를 사용하여 풍문을 제어함으로서 공기량 및 흐름을 조절한다.[1] 그러나 DC 모터 엑츄에이터를 사용하여 HVAC 시스템의 풍문을 제어할 때 몇 개의 문제점들이 발생한다. 첫째로 DC 모터 엑츄에이터의 특성상 발생하는 슬립 현상에 의해 정확한 위치로 풍문을 제어하는데 어려움이 발생한다. 둘째 DC 모터 엑츄에이터에는 카본 저항의 전압변화를 이용하여 위치를 측정하는데, 이때 카본 저항의 오차 값으로 인해 정확한 위치로 풍문을 제어하기가 어렵다. 셋째 풍문이 정확한 위치에 정지해 있어도 자동차가 고속으로 운행되고 있을 때 외부로부터 들어오는 바람에 의해 풍문이 흔들리거나 위치가 변하게 되는 현상이 발생한다. 넷째로 자동차의 속도와 상관없이 송풍기(Blower)로 강한 바람을 불어넣을 경우 바람에 의해 풍문이 움직이는 현상이 발생한다. 마지막으로 풍문 제어 할 때 DC 모터 엑츄에이터 구동시 소음이 발생하여, 운전자에게 불편함을 준다. 본 논문에서는 자동차용 HVAC 시스템의 풍문 제어에 있어 DC 모터 엑츄에이터를 이용하여 풍문을 제어할 때 발생하는 문제점을 개선하기 위해 DC 모터에 비해 위치 제어가 쉽고, 정지 정밀도가 높으며, 홀딩 토크가 큰 스텝 모터를 이용한 엑츄에이터를 사용하고자 한다. 본 논문에서는 ㈜제이에스테크와 공동 개발된 스텝 모터 엑츄에이터를 이용하여 자동차에 적용 가능한지에 대해 성능평가를 하였다. 성능평가 방법으로 작동내구시험기를 이용하여 DC 모터 엑츄에이터와 스텝 모터 엑츄에이터의 토크를 측정했고, 엑츄에이터 구동시 발생하는 소음을 측정하기 위해 소음 측정기를 사용하여 DC 모터 엑츄에이터와 스텝 모터 엑츄에이터를 비교 평가하였다. 평가 결과에 따라 J300(프로젝트명)에 적용 가능 여부를 확인하기 위해 엑츄에이터 제어기를 제작하여, PC 제어 프로그램으로 모드, 템프 위치에 대한 정보를 비동기식 RS-232통신(통신 프로토콜)을 이용하여 엑츄에이터 제어기에 전송하여 엑츄에이터 위치를 제어하였다. 성능평가 결과, DC 모터 엑츄에이터에서 발생되었던 문제점 들을 개선 되였고, 자동차에 적용이 가능하다는 결론을 얻었다. 개발된 스텝 모터 엑츄에이터는 J300에 적용되어 2012년 2월 양산 예정이다.
While the car is already popularized, the functional side is emphasized as the business and living space which is not simple mobile tool. Accordingly, the concern degree of the consumer about the convenience increases. The auto makers enlarge the investment to the research of the combined in the fie...
While the car is already popularized, the functional side is emphasized as the business and living space which is not simple mobile tool. Accordingly, the concern degree of the consumer about the convenience increases. The auto makers enlarge the investment to the research of the combined in the field of not only the safety field but also the chapter with IT electronics technology and material and development. Heating Ventilation and Air Conditioning system, that is of the field of the chapter of the car, In the machinery manual operation, the automatic operation was possible as it became the IT conversion. The HVAC systems controls the air flow rate and flow which circulates and inhales the inside and external air in order to control the temperature in the inside of vehicle and humidity and ventilation and makes from the operator and fellow passenger to be pleasant. At this time, by using the DC motor actuator, the controller of the HVAC systems controls the rumor, in order to adjust the air flow rate he/she controls the air flow rate and flow. However, using a DC motor actuator control of HVAC systems when the rumors of some problems will occur. First, the nature of the DC motor actuators caused a rumor to slip by controlling the exact position is difficult to occur. Second DC motor actuators have a carbon resistance to the incoming voltage to position control takes the value of feedback, the carbon value of the resistor tolerance is very difficult to control because of a rumor to the exact location. Third rumors stopped in the correct position even when the car is being operated at high speed by the wind, and rumors are coming from outside bounces or a wave pattern that happens with the location changed. Fourth, regardless of the speed of the car blower (Blower) and rise to the strong wind, if the wind happens to be moving by the rumors. Finally, rumor control, DC motor actuators at startup when the noise occurs, the driver gives the inconvenience. In this paper, automotive HVAC system to control a DC motor actuator rumor by rumor control to improve the problems that arise when compared to the DC motor position control is easy to stop, and a high precision, a large step motor holding torque you may want to use with the actuator. In this paper, J. S. ㈜ Tech and co-developed by a stepper motor actuator can be applied to cars that were for the performance evaluation. Durability Testing performance evaluation works by using a stepper motor actuator DC motor actuators and measurement of torque, and actuators to measure noise at startup sound level meter using a DC motor actuators and stepper motor actuators were evaluated to compare. Depending on the evaluation J300 (Project Name) to determine whether applicable to the actuator by making the controller, PC control program mode, the Temp location information about the asynchronous RS-232 communications (communications protocols) and the actuator controller controls the position of the actuator was sent. It was the problems that it was generated in the performance evaluation result and DC motor actuator improved. The conclusion in which it is applicable was obtained in the car. By being been applied to J300, the developed step motor actuator is the mass production schedule on February, 2012.
While the car is already popularized, the functional side is emphasized as the business and living space which is not simple mobile tool. Accordingly, the concern degree of the consumer about the convenience increases. The auto makers enlarge the investment to the research of the combined in the field of not only the safety field but also the chapter with IT electronics technology and material and development. Heating Ventilation and Air Conditioning system, that is of the field of the chapter of the car, In the machinery manual operation, the automatic operation was possible as it became the IT conversion. The HVAC systems controls the air flow rate and flow which circulates and inhales the inside and external air in order to control the temperature in the inside of vehicle and humidity and ventilation and makes from the operator and fellow passenger to be pleasant. At this time, by using the DC motor actuator, the controller of the HVAC systems controls the rumor, in order to adjust the air flow rate he/she controls the air flow rate and flow. However, using a DC motor actuator control of HVAC systems when the rumors of some problems will occur. First, the nature of the DC motor actuators caused a rumor to slip by controlling the exact position is difficult to occur. Second DC motor actuators have a carbon resistance to the incoming voltage to position control takes the value of feedback, the carbon value of the resistor tolerance is very difficult to control because of a rumor to the exact location. Third rumors stopped in the correct position even when the car is being operated at high speed by the wind, and rumors are coming from outside bounces or a wave pattern that happens with the location changed. Fourth, regardless of the speed of the car blower (Blower) and rise to the strong wind, if the wind happens to be moving by the rumors. Finally, rumor control, DC motor actuators at startup when the noise occurs, the driver gives the inconvenience. In this paper, automotive HVAC system to control a DC motor actuator rumor by rumor control to improve the problems that arise when compared to the DC motor position control is easy to stop, and a high precision, a large step motor holding torque you may want to use with the actuator. In this paper, J. S. ㈜ Tech and co-developed by a stepper motor actuator can be applied to cars that were for the performance evaluation. Durability Testing performance evaluation works by using a stepper motor actuator DC motor actuators and measurement of torque, and actuators to measure noise at startup sound level meter using a DC motor actuators and stepper motor actuators were evaluated to compare. Depending on the evaluation J300 (Project Name) to determine whether applicable to the actuator by making the controller, PC control program mode, the Temp location information about the asynchronous RS-232 communications (communications protocols) and the actuator controller controls the position of the actuator was sent. It was the problems that it was generated in the performance evaluation result and DC motor actuator improved. The conclusion in which it is applicable was obtained in the car. By being been applied to J300, the developed step motor actuator is the mass production schedule on February, 2012.
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