기업들의 사회적 책임에 대한 관심이 높아지면서 대다수 기업들이 사회책임경영 관련 활동들을 진행하고 있다. 그러나 대다수 기업들이 사회책임경영 관련 여러 활동들을 한정된 예산 하에서 동시다발적으로 진행하고 있고, 더불어 사회책임경영 자체를 또 다른 비용부담으로 인식하는 경우가 많다. 따라서 기업들은 자체 사회책임경영 활동에 대한 고객들의 인식 수준을 정확히 파악하고 고객이 매력적 또는 필수적이라고 인식하는 활동들에 우선 투자하는 전략적 사회책임경영을 고려할 필요가 있다. 본 연구에서는 사회책임경영 분야를 크게 경제적, 환경적, 윤리적, 자선적 활동으로 분류하고, 기존 연구를 바탕으로 각 분류별 대표 활동들을 선별한 뒤 ...
기업들의 사회적 책임에 대한 관심이 높아지면서 대다수 기업들이 사회책임경영 관련 활동들을 진행하고 있다. 그러나 대다수 기업들이 사회책임경영 관련 여러 활동들을 한정된 예산 하에서 동시다발적으로 진행하고 있고, 더불어 사회책임경영 자체를 또 다른 비용부담으로 인식하는 경우가 많다. 따라서 기업들은 자체 사회책임경영 활동에 대한 고객들의 인식 수준을 정확히 파악하고 고객이 매력적 또는 필수적이라고 인식하는 활동들에 우선 투자하는 전략적 사회책임경영을 고려할 필요가 있다. 본 연구에서는 사회책임경영 분야를 크게 경제적, 환경적, 윤리적, 자선적 활동으로 분류하고, 기존 연구를 바탕으로 각 분류별 대표 활동들을 선별한 뒤 Kano 모델에 근거한 고객 설문조사를 통해 고객의 사회책임경영에 대한 인식을 조사한다. 특히 고객 설문을 식품과 전자로 산업을 구분하여 수행하고 고객 인식의 공통점과 차이점도 함께 분석한다. 연구결과는 향후 해당 산업에 속하는 기업이 향후 사회책임경영 관련 우선 투자 활동 등을 결정하는데 도움이 될 수 있을 것이다.
기업들의 사회적 책임에 대한 관심이 높아지면서 대다수 기업들이 사회책임경영 관련 활동들을 진행하고 있다. 그러나 대다수 기업들이 사회책임경영 관련 여러 활동들을 한정된 예산 하에서 동시다발적으로 진행하고 있고, 더불어 사회책임경영 자체를 또 다른 비용부담으로 인식하는 경우가 많다. 따라서 기업들은 자체 사회책임경영 활동에 대한 고객들의 인식 수준을 정확히 파악하고 고객이 매력적 또는 필수적이라고 인식하는 활동들에 우선 투자하는 전략적 사회책임경영을 고려할 필요가 있다. 본 연구에서는 사회책임경영 분야를 크게 경제적, 환경적, 윤리적, 자선적 활동으로 분류하고, 기존 연구를 바탕으로 각 분류별 대표 활동들을 선별한 뒤 Kano 모델에 근거한 고객 설문조사를 통해 고객의 사회책임경영에 대한 인식을 조사한다. 특히 고객 설문을 식품과 전자로 산업을 구분하여 수행하고 고객 인식의 공통점과 차이점도 함께 분석한다. 연구결과는 향후 해당 산업에 속하는 기업이 향후 사회책임경영 관련 우선 투자 활동 등을 결정하는데 도움이 될 수 있을 것이다.
As the socially responsible management (SRM) has been considered as one of the important issues in companies, lots of the Korean companies are implementing various activities regarding the SRM. However, most of the companies are just adopting some related activities with the limited budget, and they...
As the socially responsible management (SRM) has been considered as one of the important issues in companies, lots of the Korean companies are implementing various activities regarding the SRM. However, most of the companies are just adopting some related activities with the limited budget, and they also regard the SRM as another financial burden. Thus, the companies need to investigate the customer perception of the SRM correctly and then to know which activities are more appealing to their customers. Using the investigation results, the companies might be able to implement a strategic SRM which focuses on the selected SRM activities which seem to be attractive or imperative to their customers. In this paper, we first categorized the SRM activities into four representative areas: economic, environmental, ethical, and philanthropic areas. Then we listed up the relevant activities for each area by utilizing the existing literature. In order to investigate the customer perception of the SRM, we conducted customer survey based on a Kano model which uses two axes: functional vs. dysfunctional and satisfied vs. dissatisfied. Also, we compared the survey results between those of the customers of the food industry and those of the customers of the electronics industry. We hope that the suggested results on the customer perception of the SRM will help the Korean companies to implement the strategic SRM in the near future.
As the socially responsible management (SRM) has been considered as one of the important issues in companies, lots of the Korean companies are implementing various activities regarding the SRM. However, most of the companies are just adopting some related activities with the limited budget, and they also regard the SRM as another financial burden. Thus, the companies need to investigate the customer perception of the SRM correctly and then to know which activities are more appealing to their customers. Using the investigation results, the companies might be able to implement a strategic SRM which focuses on the selected SRM activities which seem to be attractive or imperative to their customers. In this paper, we first categorized the SRM activities into four representative areas: economic, environmental, ethical, and philanthropic areas. Then we listed up the relevant activities for each area by utilizing the existing literature. In order to investigate the customer perception of the SRM, we conducted customer survey based on a Kano model which uses two axes: functional vs. dysfunctional and satisfied vs. dissatisfied. Also, we compared the survey results between those of the customers of the food industry and those of the customers of the electronics industry. We hope that the suggested results on the customer perception of the SRM will help the Korean companies to implement the strategic SRM in the near future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.