본 연구는 남, 여 중·고등학생을 대상으로 부모 자녀간 의사소통방식과 자아존중감이 어떠한지 조사해 보고, 의사소통 유형과 자아존중감과의 관계를 파악하는데 목적이 있다. 위의 연구문제를 알아보기 위하여 연구대상은 경기도 포천시에 소재한 3개 중학교 282명(남 138명, 여 144명), 3개 고등학교 303명(남 150명, 여 153명) 총 585명이다. 부모-자녀간 의사소통 검사, 자아존중감 검사를 실시하였으며 자료는 SPSS/Win. 19 프로그램을 사용하여 분석하였고, 통계의 ...
본 연구는 남, 여 중·고등학생을 대상으로 부모 자녀간 의사소통방식과 자아존중감이 어떠한지 조사해 보고, 의사소통 유형과 자아존중감과의 관계를 파악하는데 목적이 있다. 위의 연구문제를 알아보기 위하여 연구대상은 경기도 포천시에 소재한 3개 중학교 282명(남 138명, 여 144명), 3개 고등학교 303명(남 150명, 여 153명) 총 585명이다. 부모-자녀간 의사소통 검사, 자아존중감 검사를 실시하였으며 자료는 SPSS/Win. 19 프로그램을 사용하여 분석하였고, 통계의 유의수준은 p< .05 로 하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생의 성별, 학교급, 학년, 출생순위에 따른 의사소통의 차이는 유의한 차이가 없었다. 중학생이 지각하는 부모와의 의사소통 유형에 남․여의 차이가 없었으며 이는 고등학생도 마찬가지였다. 또한 학년에 따른 유의한 차이도 찾아볼 수 없었으며, 출생순위에 따른 부모와의 의사소통에도 차이가 없었다. 부모의 교육수준, 가정의 분위기, 가정의 경제수준, 부모의 직업 유무, 부모와의 대화시간에 따른 의사소통의 차이는 유의한 차이를 보였다. 개방형 의사소통은 아버지의 교육수준에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 대학원 졸업 이상의 학력을 가진 아버지의 경우가 중졸 이하의 학력을 가진 경우보다 더 개방적으로 의사소통을 하는 것으로 나타났다. 가정의 분위기에 따라서도 가정이 화목할수록 더 개방적 의사소통을 하는 것으로 나타났으며, 가정의 경제 수준이 높을수록 더 개방적으로 의사소통을 하고, 부모와 대화 시간이 길수록 더 개방적으로 소통하는 것으로 나타났다. 그러나 어머니의 교육수준이나 부모의 직업유무와는 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한, 문제형 의사소통의 연구분석에서도 유사한 결과를 보였다. 가정분위기가 화목하지 못할수록 문제형 의사소통을 하는 것으로 나타났다. 또한 가정경제 수준이 낮을수록, 부모와의 대화시간이 짧을수록 문제형 의사소통을 많이 하는 것으로 나타났다. 이러한 사실은 자녀와의 대화의 질은 부모나 가정의 환경에 영향을 받는다는 것을 알 수 있다. 둘째, 학생의 자아존중감에 있어서 여학생이 남학생보다 자기비하를 더 많이 하는 것으로 나타났다. 부모교육수준별, 가정분위기별, 가정경제사정별, 부모와의 대화시간별, 부모직업유무별 평균치와 집단 평균치 간에도 차이를 보였다. 부모의 학력이 낮을수록, 가정의 경제수준이 어려울수록, 가정이 화목하지 않을수록 자기비하를 더 많이 하는 것으로 나타났다. 그리고 부모와의 대화시간이 길수록 타인과의 관계도 좋은 것으로 나타났다. 지도력과 인기 점수에서는 어머니의 학력이 대학원 수준인 자녀가 그 나머지 학력 수준인 어머니의 자녀에 비해 지도력과 인기가 더 낮은 것으로 나타났다. 그리고 가정 형편이 매우 어려운 경우보다 보통수준이거나 조금 어려운 가정의 자녀가 지도력과 인기가 더 높게 나왔다. 자기주장은 남학생이 여학생보다 더 잘하는 것으로 나타났으며 그 나머지 집단 간에는 차이가 없는 것으로 나왔다. 셋째, 부모와 개방형 의사소통을 하는 자녀가 문제형 의사소통을 하는 자녀보다 자아존중감이 높게 나타났다. 개방형 의사소통을 하는 자녀일수록 자기 비하를 하지 않고, 타인과의 관계가 더 좋고, 자기주장을 더 잘하는 것으로 나타났으며, 문제형 의사소통을 하는 자녀일수록 자기비하를 더 많이 하는 것으로 나타났다. 다만 문제형 의사소통을 하는 자녀도 자기주장을 잘 한다는 경향을 보이는 점만 다르다. 위와 같은 연구 결과를 통해 부모와의 개방적인 의사소통이 자녀의 자아존중감에 중요한 영향을 미친다는 점을 확인하였다. 이는 학생들의 자아존중감 향상을 위한 교육적 노력과 부모교육의 구체적인 지도방법이 필요하다는 것을 시사해 준다.
본 연구는 남, 여 중·고등학생을 대상으로 부모 자녀간 의사소통방식과 자아존중감이 어떠한지 조사해 보고, 의사소통 유형과 자아존중감과의 관계를 파악하는데 목적이 있다. 위의 연구문제를 알아보기 위하여 연구대상은 경기도 포천시에 소재한 3개 중학교 282명(남 138명, 여 144명), 3개 고등학교 303명(남 150명, 여 153명) 총 585명이다. 부모-자녀간 의사소통 검사, 자아존중감 검사를 실시하였으며 자료는 SPSS/Win. 19 프로그램을 사용하여 분석하였고, 통계의 유의수준은 p< .05 로 하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생의 성별, 학교급, 학년, 출생순위에 따른 의사소통의 차이는 유의한 차이가 없었다. 중학생이 지각하는 부모와의 의사소통 유형에 남․여의 차이가 없었으며 이는 고등학생도 마찬가지였다. 또한 학년에 따른 유의한 차이도 찾아볼 수 없었으며, 출생순위에 따른 부모와의 의사소통에도 차이가 없었다. 부모의 교육수준, 가정의 분위기, 가정의 경제수준, 부모의 직업 유무, 부모와의 대화시간에 따른 의사소통의 차이는 유의한 차이를 보였다. 개방형 의사소통은 아버지의 교육수준에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 대학원 졸업 이상의 학력을 가진 아버지의 경우가 중졸 이하의 학력을 가진 경우보다 더 개방적으로 의사소통을 하는 것으로 나타났다. 가정의 분위기에 따라서도 가정이 화목할수록 더 개방적 의사소통을 하는 것으로 나타났으며, 가정의 경제 수준이 높을수록 더 개방적으로 의사소통을 하고, 부모와 대화 시간이 길수록 더 개방적으로 소통하는 것으로 나타났다. 그러나 어머니의 교육수준이나 부모의 직업유무와는 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한, 문제형 의사소통의 연구분석에서도 유사한 결과를 보였다. 가정분위기가 화목하지 못할수록 문제형 의사소통을 하는 것으로 나타났다. 또한 가정경제 수준이 낮을수록, 부모와의 대화시간이 짧을수록 문제형 의사소통을 많이 하는 것으로 나타났다. 이러한 사실은 자녀와의 대화의 질은 부모나 가정의 환경에 영향을 받는다는 것을 알 수 있다. 둘째, 학생의 자아존중감에 있어서 여학생이 남학생보다 자기비하를 더 많이 하는 것으로 나타났다. 부모교육수준별, 가정분위기별, 가정경제사정별, 부모와의 대화시간별, 부모직업유무별 평균치와 집단 평균치 간에도 차이를 보였다. 부모의 학력이 낮을수록, 가정의 경제수준이 어려울수록, 가정이 화목하지 않을수록 자기비하를 더 많이 하는 것으로 나타났다. 그리고 부모와의 대화시간이 길수록 타인과의 관계도 좋은 것으로 나타났다. 지도력과 인기 점수에서는 어머니의 학력이 대학원 수준인 자녀가 그 나머지 학력 수준인 어머니의 자녀에 비해 지도력과 인기가 더 낮은 것으로 나타났다. 그리고 가정 형편이 매우 어려운 경우보다 보통수준이거나 조금 어려운 가정의 자녀가 지도력과 인기가 더 높게 나왔다. 자기주장은 남학생이 여학생보다 더 잘하는 것으로 나타났으며 그 나머지 집단 간에는 차이가 없는 것으로 나왔다. 셋째, 부모와 개방형 의사소통을 하는 자녀가 문제형 의사소통을 하는 자녀보다 자아존중감이 높게 나타났다. 개방형 의사소통을 하는 자녀일수록 자기 비하를 하지 않고, 타인과의 관계가 더 좋고, 자기주장을 더 잘하는 것으로 나타났으며, 문제형 의사소통을 하는 자녀일수록 자기비하를 더 많이 하는 것으로 나타났다. 다만 문제형 의사소통을 하는 자녀도 자기주장을 잘 한다는 경향을 보이는 점만 다르다. 위와 같은 연구 결과를 통해 부모와의 개방적인 의사소통이 자녀의 자아존중감에 중요한 영향을 미친다는 점을 확인하였다. 이는 학생들의 자아존중감 향상을 위한 교육적 노력과 부모교육의 구체적인 지도방법이 필요하다는 것을 시사해 준다.
The purpose of this research is to define relation between the parent-adolescent communication and self-esteem. To observe the above questions, I conducted questionnaire of communication between parents and adolescents and self-esteem tests to Middle and High school students located in Pocheon.(279 ...
The purpose of this research is to define relation between the parent-adolescent communication and self-esteem. To observe the above questions, I conducted questionnaire of communication between parents and adolescents and self-esteem tests to Middle and High school students located in Pocheon.(279 Middle school students, 304 High school students) The data is analyzed by using SPSS/WIn. 19 program. The results of this study are as follows. First, there are no differences in communication by gender of student, school year, birth order. However, there are significant differences in communication by education level of parents, atmosphere of household, economic level of household, whether a parent's job, talk time with parents. In case of education level of fathers, fathers who have master degree have open communication more than fathers who completed middle schools. Parents and adolescents have more open communication as family is in harmony, as economic level of family is high, and as talk time is long. However, there is no differences by education level of mothers and whether a parent's job. There are similar results in analysis of questionary communication. Parents and adolescents have more questionary communication as family is not in harmony, as economic level of family is not high, and as talk time is not long. Second, in the area of self-esteem of students, female student has more feeling of self-contempt than male student. Student has more feeling of self-contempt as education level of parents is low, as economic level of family is not high, and family is not in harmony. Also, it shows the relationship with others is better as talk time with parents is long. In leadership and popularity, adolescents whose mothers have master degree have lower leadership and popularity than the others. In economic level of household, adolescents in middle or low economic level of family have higher leadership and popularity than adolescents in the highest or lowest economic level of family. Also, male student has more assertiveness than female student and there is no difference in the other groups. Third, self-esteem is higher in case of adolescents who have open communication with their parents than adolescents who have questionary communication with their parents. As the type of the parent-adolescent communication is open, student has lower self-contempt, better relationship with others, and more assertiveness. Adolescent who has questionary communication with parents has more feelings of self-contempt. However, adolescent who has questionary communication with parents is assertive. Following results shows us that open communication with parents is important in adolescents' self-esteem. According to the results, we could find that educational efforts for improvement of adolescents' self-esteem and concrete method of education for parents are needed.
The purpose of this research is to define relation between the parent-adolescent communication and self-esteem. To observe the above questions, I conducted questionnaire of communication between parents and adolescents and self-esteem tests to Middle and High school students located in Pocheon.(279 Middle school students, 304 High school students) The data is analyzed by using SPSS/WIn. 19 program. The results of this study are as follows. First, there are no differences in communication by gender of student, school year, birth order. However, there are significant differences in communication by education level of parents, atmosphere of household, economic level of household, whether a parent's job, talk time with parents. In case of education level of fathers, fathers who have master degree have open communication more than fathers who completed middle schools. Parents and adolescents have more open communication as family is in harmony, as economic level of family is high, and as talk time is long. However, there is no differences by education level of mothers and whether a parent's job. There are similar results in analysis of questionary communication. Parents and adolescents have more questionary communication as family is not in harmony, as economic level of family is not high, and as talk time is not long. Second, in the area of self-esteem of students, female student has more feeling of self-contempt than male student. Student has more feeling of self-contempt as education level of parents is low, as economic level of family is not high, and family is not in harmony. Also, it shows the relationship with others is better as talk time with parents is long. In leadership and popularity, adolescents whose mothers have master degree have lower leadership and popularity than the others. In economic level of household, adolescents in middle or low economic level of family have higher leadership and popularity than adolescents in the highest or lowest economic level of family. Also, male student has more assertiveness than female student and there is no difference in the other groups. Third, self-esteem is higher in case of adolescents who have open communication with their parents than adolescents who have questionary communication with their parents. As the type of the parent-adolescent communication is open, student has lower self-contempt, better relationship with others, and more assertiveness. Adolescent who has questionary communication with parents has more feelings of self-contempt. However, adolescent who has questionary communication with parents is assertive. Following results shows us that open communication with parents is important in adolescents' self-esteem. According to the results, we could find that educational efforts for improvement of adolescents' self-esteem and concrete method of education for parents are needed.
주제어
#부모 의사소통 자녀 자아존중감 Parent-Adolescent communication self-esteem
학위논문 정보
저자
이미란
학위수여기관
대진대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 상담심리
지도교수
강갑원
발행연도
2011
총페이지
52
키워드
부모 의사소통 자녀 자아존중감 Parent-Adolescent communication self-esteem
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