본 연구는 부모의 양육방식과 아동 성격특질의 관계 그리고 이 두 변인이 아동의 자기조절력과 어떤 관계에 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 첫째, 부모의 양육방식에 따라 아동의 자기조절력에 차이가 있는지, 둘째, 아동의 성격특질에 따라 부모의 양육방식은 어떤 차이가 있는지, 셋째, 아동의 성격특질에 따라 자기조절력에 차이가 있는지, 넷째, 아동의 성격특질은 부모의 양육방식을 통해 자기조절력에 어떤 영향을 주는지에 대한 연구문제를 설정하였다. 연구대상은 경기도 포천시의 C초등학교 2~6학년 아동 921명과 부모를 포함한 1차 양육자 921명이며, 조사기간은 2009년 12월 1일 ~ 2009년 12월 15일까지였다. 아동의 성격특질을 알아보기 위해 이현수(1985)의 성격차원검사 연소자용을 사용하였다. 부모의 양육방식은 Robinson과 그의 동료들(1995)이 개발한 양육방식과 차원질문지(PSDQ)를 번안하여 사용하였고, 아동의 자기조절력은 이정란(2003)의 자기조절력 척도를 사용하였다. 전체적인 변인 간 관계를 알아보고자 피어슨 ...
본 연구는 부모의 양육방식과 아동 성격특질의 관계 그리고 이 두 변인이 아동의 자기조절력과 어떤 관계에 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 첫째, 부모의 양육방식에 따라 아동의 자기조절력에 차이가 있는지, 둘째, 아동의 성격특질에 따라 부모의 양육방식은 어떤 차이가 있는지, 셋째, 아동의 성격특질에 따라 자기조절력에 차이가 있는지, 넷째, 아동의 성격특질은 부모의 양육방식을 통해 자기조절력에 어떤 영향을 주는지에 대한 연구문제를 설정하였다. 연구대상은 경기도 포천시의 C초등학교 2~6학년 아동 921명과 부모를 포함한 1차 양육자 921명이며, 조사기간은 2009년 12월 1일 ~ 2009년 12월 15일까지였다. 아동의 성격특질을 알아보기 위해 이현수(1985)의 성격차원검사 연소자용을 사용하였다. 부모의 양육방식은 Robinson과 그의 동료들(1995)이 개발한 양육방식과 차원질문지(PSDQ)를 번안하여 사용하였고, 아동의 자기조절력은 이정란(2003)의 자기조절력 척도를 사용하였다. 전체적인 변인 간 관계를 알아보고자 피어슨 상관관계분석을 하였으며, 부모와 아동의 지각 차이를 확인하고자 부모와 아동지각 측정치를 나누어 중다회귀분석과 경로분석을 하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 권위있는 방식으로 양육된 아동일수록 자기조절력이 높고, 허용적 방식과 권위적 방식으로 양육된 아동일수록 자기조절력이 낮았다. 다만 아동지각 측정치에서 부모에게 권위적으로 양육 받는다고 지각한 아동의 경우 자기조절력의 하위영역인 자기결정이 높게 나타났다. 둘째, 신경증적 경향성이 높은 아동일수록 부모의 양육방식은 권위적 또는 허용적 경향이 높았다. 이 결과는 부모지각 측정치보다는 아동지각 측정치에서 더욱 분명한 경향성을 보였다. 셋째, 외향적 성격특질을 가진 아동일수록 자기조절력이 높았다. 넷째, 아동의 성격특질은 부모의 양육방식에 영향을 주며 이것은 다시 간접적으로 아동의 자기조절력에 영향을 주었다. 이러한 결과 역시 부모지각 측정치보다는 아동지각 측정치에서 더욱 명확하게 나타났다. 본 연구의 의의는 다음과 같은 관점에서 논의되었다. 아동행동에 관한 연구방법에서 아동과 부모의 자기보고에 지각차이가 있으며, 아동의 자기보고가 더 일관적인 경향이 있다. 또한 세 가지 차원의 부모 양육방식이 아동 자기조절력에 미치는 영향에 질적 차이가 있으며, 더욱이 아동 성격특질은 부모 양육방식과 아동 자기조절력의 관계에 매개효과가 제시되었다는 것이다. 이러한 연구결과는 부모가 양육방식을 선택할 때 아동에 대한 이해가 필요하며, 특히 아동의 성격특질에 적합한 양육방식의 탐색을 필요로 한다는 것을 시사한다.
본 연구는 부모의 양육방식과 아동 성격특질의 관계 그리고 이 두 변인이 아동의 자기조절력과 어떤 관계에 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 첫째, 부모의 양육방식에 따라 아동의 자기조절력에 차이가 있는지, 둘째, 아동의 성격특질에 따라 부모의 양육방식은 어떤 차이가 있는지, 셋째, 아동의 성격특질에 따라 자기조절력에 차이가 있는지, 넷째, 아동의 성격특질은 부모의 양육방식을 통해 자기조절력에 어떤 영향을 주는지에 대한 연구문제를 설정하였다. 연구대상은 경기도 포천시의 C초등학교 2~6학년 아동 921명과 부모를 포함한 1차 양육자 921명이며, 조사기간은 2009년 12월 1일 ~ 2009년 12월 15일까지였다. 아동의 성격특질을 알아보기 위해 이현수(1985)의 성격차원검사 연소자용을 사용하였다. 부모의 양육방식은 Robinson과 그의 동료들(1995)이 개발한 양육방식과 차원질문지(PSDQ)를 번안하여 사용하였고, 아동의 자기조절력은 이정란(2003)의 자기조절력 척도를 사용하였다. 전체적인 변인 간 관계를 알아보고자 피어슨 상관관계분석을 하였으며, 부모와 아동의 지각 차이를 확인하고자 부모와 아동지각 측정치를 나누어 중다회귀분석과 경로분석을 하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 권위있는 방식으로 양육된 아동일수록 자기조절력이 높고, 허용적 방식과 권위적 방식으로 양육된 아동일수록 자기조절력이 낮았다. 다만 아동지각 측정치에서 부모에게 권위적으로 양육 받는다고 지각한 아동의 경우 자기조절력의 하위영역인 자기결정이 높게 나타났다. 둘째, 신경증적 경향성이 높은 아동일수록 부모의 양육방식은 권위적 또는 허용적 경향이 높았다. 이 결과는 부모지각 측정치보다는 아동지각 측정치에서 더욱 분명한 경향성을 보였다. 셋째, 외향적 성격특질을 가진 아동일수록 자기조절력이 높았다. 넷째, 아동의 성격특질은 부모의 양육방식에 영향을 주며 이것은 다시 간접적으로 아동의 자기조절력에 영향을 주었다. 이러한 결과 역시 부모지각 측정치보다는 아동지각 측정치에서 더욱 명확하게 나타났다. 본 연구의 의의는 다음과 같은 관점에서 논의되었다. 아동행동에 관한 연구방법에서 아동과 부모의 자기보고에 지각차이가 있으며, 아동의 자기보고가 더 일관적인 경향이 있다. 또한 세 가지 차원의 부모 양육방식이 아동 자기조절력에 미치는 영향에 질적 차이가 있으며, 더욱이 아동 성격특질은 부모 양육방식과 아동 자기조절력의 관계에 매개효과가 제시되었다는 것이다. 이러한 연구결과는 부모가 양육방식을 선택할 때 아동에 대한 이해가 필요하며, 특히 아동의 성격특질에 적합한 양육방식의 탐색을 필요로 한다는 것을 시사한다.
This study examined the relationships between personality traits and self-regulation abilities of elementary school children and parenting styles. For the purpose of this study, established subjects for inquiry were as follows. First, are children's self-regulation abilities vary according to parent...
This study examined the relationships between personality traits and self-regulation abilities of elementary school children and parenting styles. For the purpose of this study, established subjects for inquiry were as follows. First, are children's self-regulation abilities vary according to parenting styles? Second, are different parenting styles defending on children's personality traits? Third, do children's personality traits have effects on self-regulation development? Fourth, how children's personality traits have direct or indirect effects upon children's self-regulation abilities through parenting styles. The subjects were 921 elementary school children(2nd to 6th grade) and their parents from the Kyeonggi Province. Questionnaires were used to examine parenting styles, children's personality traits and the self-regulation abilities. Children and their parents completed Parenting Styles and Dimensions Questionnaire(Robinson et al., 1995) and Lee(2003)'s children's self-regulation abilities Scale. Only children were given Korean Eysenck's Personality Questionnaire for adolescents(Lee, 1985). Pearson's correlation were utilized for analysis of relationships with parenting styles, children's personality traits, and self-regulation abilities. Regression analysis were used to identify effects of parenting styles for children's self-regulation abilities, and were conducted to identify effects of personality traits on parenting styles. Also, path analysis were conducted ways between personality traits, parenting styles and children's self-regulation abilities. The results were as follows: First, there were significant effects parenting styles on children's self-regulation abilities. Especially, authoritative parenting style seemed to have the most positive influences on children's self-regulation abilities. But permissive and authoritarian parenting styles seemed to have negative effects on children's self-regulation abilities. Parents perceived that authoritarian parenting style had negative effects on children's self-regulation abilities. Children, on the other hand, perceived that an authoritarian parenting style had a negative effect on emotional inhibition but positive effects on self-determination. Second, it related children's personality traits to parenting styles. Especially children's neuroticism were positive related with authoritative parenting style in measurements of parents and children. Children with high neuroticism showed that their parents brought their children up with authoritarian or permissive parenting styles. Third, In parents measurement, children's neuroticism had significant effects on children's self-regulation abilities but extraversion have significant effects on self-appraisal factor and the self-determination factor of self-regulation abilities. On the other hand, children's measurement showed that extraversion has significant effects on self-regulation abilities, except on emotional inhibition. Neurotic children have weaknesses in their self-regulation development. It were identified that Baumrind's parenting styles and children's personality traits have effects on self-regulation development. The important of temperament-environmental fit in the children development is discussed. Further pragmatic approach on parenting training should considering interaction effects of parenting styles and children's personality traits.
This study examined the relationships between personality traits and self-regulation abilities of elementary school children and parenting styles. For the purpose of this study, established subjects for inquiry were as follows. First, are children's self-regulation abilities vary according to parenting styles? Second, are different parenting styles defending on children's personality traits? Third, do children's personality traits have effects on self-regulation development? Fourth, how children's personality traits have direct or indirect effects upon children's self-regulation abilities through parenting styles. The subjects were 921 elementary school children(2nd to 6th grade) and their parents from the Kyeonggi Province. Questionnaires were used to examine parenting styles, children's personality traits and the self-regulation abilities. Children and their parents completed Parenting Styles and Dimensions Questionnaire(Robinson et al., 1995) and Lee(2003)'s children's self-regulation abilities Scale. Only children were given Korean Eysenck's Personality Questionnaire for adolescents(Lee, 1985). Pearson's correlation were utilized for analysis of relationships with parenting styles, children's personality traits, and self-regulation abilities. Regression analysis were used to identify effects of parenting styles for children's self-regulation abilities, and were conducted to identify effects of personality traits on parenting styles. Also, path analysis were conducted ways between personality traits, parenting styles and children's self-regulation abilities. The results were as follows: First, there were significant effects parenting styles on children's self-regulation abilities. Especially, authoritative parenting style seemed to have the most positive influences on children's self-regulation abilities. But permissive and authoritarian parenting styles seemed to have negative effects on children's self-regulation abilities. Parents perceived that authoritarian parenting style had negative effects on children's self-regulation abilities. Children, on the other hand, perceived that an authoritarian parenting style had a negative effect on emotional inhibition but positive effects on self-determination. Second, it related children's personality traits to parenting styles. Especially children's neuroticism were positive related with authoritative parenting style in measurements of parents and children. Children with high neuroticism showed that their parents brought their children up with authoritarian or permissive parenting styles. Third, In parents measurement, children's neuroticism had significant effects on children's self-regulation abilities but extraversion have significant effects on self-appraisal factor and the self-determination factor of self-regulation abilities. On the other hand, children's measurement showed that extraversion has significant effects on self-regulation abilities, except on emotional inhibition. Neurotic children have weaknesses in their self-regulation development. It were identified that Baumrind's parenting styles and children's personality traits have effects on self-regulation development. The important of temperament-environmental fit in the children development is discussed. Further pragmatic approach on parenting training should considering interaction effects of parenting styles and children's personality traits.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.