본 연구는 다문화 및 다인종에 대한 중학생들의 인식과 태도를 분석하여 다문화교육의 기초 자료를 제공하고자 한다. 현재 한국은 다양한 인종과 문화가 공존하고 있다. 국내로 이주해 들어오는 외국인근로자와 새터민들이 점차 많아지고 있으며, 국제결혼 또한 증가하여 2010년 현재 외국인 주민이 120만 명에 육박하고 있다. 그리고 많은 수의 다문화가정 자녀가 초등학교에 입학하여 통합교육을 받고 있다. 하지만 현재 일반학교에서 통합교육을 받고 있는 다문화가정 자녀들은 외모가 다르고 말투가 다르다는 이유로 학교에서 따돌림과 괴롭힘을 당하고 있으며, 이로 인해 중도 탈락하는 학생수 또한 지속적으로 늘고 있는 실정이다. 이렇듯 새롭게 유입되는 구성원과 그들 자녀수가 점차 증가하는 상황에서 다문화가정 학생과 일반 학생의 원만한 또래 관계 형성을 위한 노력이 필요한 시점이다. 이에 본 연구에서는 일반 중학생들의 다문화 및 다인종에 대한 인식과 태도를 분석하여 다문화시대 학교에서 실시하는 다문화교육의 기초 자료를 제공하고자 한다. 본 연구에서 상정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 중학생의 다문화 인식 및 개인변인별 차이는 어떠한가? 1-1. 중학생의 다문화에 대한 인지적, 정의적, 행동적 인식 수준은 어떠한가? 1-2. 중학생의 다문화 인식 수준은 개인변인별(성별, 외국인과 생활 경험 유무, 다문화 친구 접촉 유무)로 어떠한 차이가 있는가? 2. 중학생의 각 문화권(동남아시아문화권, 백인문화권, 흑인문화권)에 대한 태도는 어떠한가? 2-1. 중학생의 각 문화권에 대한 인지적, 정의적, 행동적 태도 수준은 어떠한가? 2-2. 중학생의 각 문화권에 대한 태도는 개인변인별(성별, 외국인과 생활 경험 유무, 다문화 친구 접촉 유무)로 어떠한 차이가 있는가? 3. 중학생의 각 인종(백인, 코시안, 흑인)에 대한 태도는 어떠한가? 3-1. 중학생의 각 인종에 대한 인지적, 정의적, 행동적 태도 수준은 어떠한가? 3-2. 중학생의 각 인종에 대한 태도는 개인변인별(성별, 외국인과 생활 경험 유무, 다문화 친구 접촉 유무)로 어떠한 차이가 있는가? 본 연구 문제를 달성하기 위하여 경기 북부 포천시 소재 4개의 중학교 397명의 학생을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 다문화 및 다인종에 대한 중학생들의 인식과 태도를 분석하여 다문화교육의 기초 자료를 제공하고자 한다. 현재 한국은 다양한 인종과 문화가 공존하고 있다. 국내로 이주해 들어오는 외국인근로자와 새터민들이 점차 많아지고 있으며, 국제결혼 또한 증가하여 2010년 현재 외국인 주민이 120만 명에 육박하고 있다. 그리고 많은 수의 다문화가정 자녀가 초등학교에 입학하여 통합교육을 받고 있다. 하지만 현재 일반학교에서 통합교육을 받고 있는 다문화가정 자녀들은 외모가 다르고 말투가 다르다는 이유로 학교에서 따돌림과 괴롭힘을 당하고 있으며, 이로 인해 중도 탈락하는 학생수 또한 지속적으로 늘고 있는 실정이다. 이렇듯 새롭게 유입되는 구성원과 그들 자녀수가 점차 증가하는 상황에서 다문화가정 학생과 일반 학생의 원만한 또래 관계 형성을 위한 노력이 필요한 시점이다. 이에 본 연구에서는 일반 중학생들의 다문화 및 다인종에 대한 인식과 태도를 분석하여 다문화시대 학교에서 실시하는 다문화교육의 기초 자료를 제공하고자 한다. 본 연구에서 상정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 중학생의 다문화 인식 및 개인변인별 차이는 어떠한가? 1-1. 중학생의 다문화에 대한 인지적, 정의적, 행동적 인식 수준은 어떠한가? 1-2. 중학생의 다문화 인식 수준은 개인변인별(성별, 외국인과 생활 경험 유무, 다문화 친구 접촉 유무)로 어떠한 차이가 있는가? 2. 중학생의 각 문화권(동남아시아문화권, 백인문화권, 흑인문화권)에 대한 태도는 어떠한가? 2-1. 중학생의 각 문화권에 대한 인지적, 정의적, 행동적 태도 수준은 어떠한가? 2-2. 중학생의 각 문화권에 대한 태도는 개인변인별(성별, 외국인과 생활 경험 유무, 다문화 친구 접촉 유무)로 어떠한 차이가 있는가? 3. 중학생의 각 인종(백인, 코시안, 흑인)에 대한 태도는 어떠한가? 3-1. 중학생의 각 인종에 대한 인지적, 정의적, 행동적 태도 수준은 어떠한가? 3-2. 중학생의 각 인종에 대한 태도는 개인변인별(성별, 외국인과 생활 경험 유무, 다문화 친구 접촉 유무)로 어떠한 차이가 있는가? 본 연구 문제를 달성하기 위하여 경기 북부 포천시 소재 4개의 중학교 397명의 학생을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 연구 문제에 따라 빈도 분석, 기술 통계, t-검정 등을 실시하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중학생의 다문화 인식 수준은 보통 정도로 나타났다. 영역별로 보면 인지적 영역(M=3.47)과 정의적 영역(M=3.46)이 행동적 영역(M=3.20)보다 더 높은 인식 수준을 보였다. 그리고 성별에 따라 다문화 인식은 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 여학생이 남학생보다 다문화에 대한 인식 수준이 높은 것으로 나타났다. 또한 외국인과의 생활 경험 유무에서도 다문화 인식은 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 외국인과 생활경험이 있는 학생들이 경험이 없는 학생들보다 다문화 인식 수준이 높은 것으로 나타났다. 그러나 학급에서 다문화가정 친구 접촉 경험 유무에 따른 다문화 인식의 차이는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이는 중학교에 다니는 다문화가정의 자녀수가 아직 많지 않으며, 학교 교육에서 다문화가정 자녀와 일반 학생의 접촉과 관련된 실질적인 교육과정의 부재로 인한 현상으로 여겨진다. 둘째, 중학생의 다문화(백인문화, 동남아시아문화, 흑인문화)에 대한 태도는 백인문화권에 대한 태도가 타 문화권에 대한 태도에 비해 더 긍정적인 것으로 나타났다. 또한 흑인문화권에 대한 학생들의 태도는 타 문화권에 비해 부정적인 것으로 나타났다. 이러한 상대적인 문화권에 대한 학생들의 태도의 차이는 문화에 대한 선입견과 편견에서 나타나는 것이므로 특정 문화에 대한 편견이나 선입견을 극복하기 위한 교육과정 개발이 필요하다고 볼 수 있다. 그리고 성별이나 학급에서 다문화가정의 친구와 같은 반이었던 경험 유무에 따른 다문화에 대한 태도는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 외국인과의 생활 경험 유무에 따른 다문화 태도는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 외국인과 생활경험이 있는 학생들이 경험이 없는 학생들보다 다문화에 대한 태도가 긍정적임을 알 수 있다. 셋째, 중학생의 다인종(백인, 코시안, 흑인)에 대한 태도는 전체적으로 보통 정도로 나타났다. 그러나 평균 점수로 보면 코시안(M=3.46)과 백인(M=3.43)은 큰 차이가 없으나, 흑인(M=3.10)은 이보다 낮게 나타났다. 흑인에 대한 태도는 백인과 코시안에 비해 정의적인 영역과 행동적인 영역에서 더 부정적인 것으로 나타났다. 이는 중학생들에게 인종에 대한 편견이나 선입견이 존재하며, 특히 흑인에 대해 부정적인 태도가 형성되어 있음을 알 수 있다. 그리고 성별 또는 외국인과 생활했던 경험 유무에 따른 다인종에 대한 태도는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러므로 학생들의 외국인과 생활경험은 인종 편견을
본 연구는 다문화 및 다인종에 대한 중학생들의 인식과 태도를 분석하여 다문화교육의 기초 자료를 제공하고자 한다. 현재 한국은 다양한 인종과 문화가 공존하고 있다. 국내로 이주해 들어오는 외국인근로자와 새터민들이 점차 많아지고 있으며, 국제결혼 또한 증가하여 2010년 현재 외국인 주민이 120만 명에 육박하고 있다. 그리고 많은 수의 다문화가정 자녀가 초등학교에 입학하여 통합교육을 받고 있다. 하지만 현재 일반학교에서 통합교육을 받고 있는 다문화가정 자녀들은 외모가 다르고 말투가 다르다는 이유로 학교에서 따돌림과 괴롭힘을 당하고 있으며, 이로 인해 중도 탈락하는 학생수 또한 지속적으로 늘고 있는 실정이다. 이렇듯 새롭게 유입되는 구성원과 그들 자녀수가 점차 증가하는 상황에서 다문화가정 학생과 일반 학생의 원만한 또래 관계 형성을 위한 노력이 필요한 시점이다. 이에 본 연구에서는 일반 중학생들의 다문화 및 다인종에 대한 인식과 태도를 분석하여 다문화시대 학교에서 실시하는 다문화교육의 기초 자료를 제공하고자 한다. 본 연구에서 상정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 중학생의 다문화 인식 및 개인변인별 차이는 어떠한가? 1-1. 중학생의 다문화에 대한 인지적, 정의적, 행동적 인식 수준은 어떠한가? 1-2. 중학생의 다문화 인식 수준은 개인변인별(성별, 외국인과 생활 경험 유무, 다문화 친구 접촉 유무)로 어떠한 차이가 있는가? 2. 중학생의 각 문화권(동남아시아문화권, 백인문화권, 흑인문화권)에 대한 태도는 어떠한가? 2-1. 중학생의 각 문화권에 대한 인지적, 정의적, 행동적 태도 수준은 어떠한가? 2-2. 중학생의 각 문화권에 대한 태도는 개인변인별(성별, 외국인과 생활 경험 유무, 다문화 친구 접촉 유무)로 어떠한 차이가 있는가? 3. 중학생의 각 인종(백인, 코시안, 흑인)에 대한 태도는 어떠한가? 3-1. 중학생의 각 인종에 대한 인지적, 정의적, 행동적 태도 수준은 어떠한가? 3-2. 중학생의 각 인종에 대한 태도는 개인변인별(성별, 외국인과 생활 경험 유무, 다문화 친구 접촉 유무)로 어떠한 차이가 있는가? 본 연구 문제를 달성하기 위하여 경기 북부 포천시 소재 4개의 중학교 397명의 학생을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 연구 문제에 따라 빈도 분석, 기술 통계, t-검정 등을 실시하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중학생의 다문화 인식 수준은 보통 정도로 나타났다. 영역별로 보면 인지적 영역(M=3.47)과 정의적 영역(M=3.46)이 행동적 영역(M=3.20)보다 더 높은 인식 수준을 보였다. 그리고 성별에 따라 다문화 인식은 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 여학생이 남학생보다 다문화에 대한 인식 수준이 높은 것으로 나타났다. 또한 외국인과의 생활 경험 유무에서도 다문화 인식은 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 외국인과 생활경험이 있는 학생들이 경험이 없는 학생들보다 다문화 인식 수준이 높은 것으로 나타났다. 그러나 학급에서 다문화가정 친구 접촉 경험 유무에 따른 다문화 인식의 차이는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이는 중학교에 다니는 다문화가정의 자녀수가 아직 많지 않으며, 학교 교육에서 다문화가정 자녀와 일반 학생의 접촉과 관련된 실질적인 교육과정의 부재로 인한 현상으로 여겨진다. 둘째, 중학생의 다문화(백인문화, 동남아시아문화, 흑인문화)에 대한 태도는 백인문화권에 대한 태도가 타 문화권에 대한 태도에 비해 더 긍정적인 것으로 나타났다. 또한 흑인문화권에 대한 학생들의 태도는 타 문화권에 비해 부정적인 것으로 나타났다. 이러한 상대적인 문화권에 대한 학생들의 태도의 차이는 문화에 대한 선입견과 편견에서 나타나는 것이므로 특정 문화에 대한 편견이나 선입견을 극복하기 위한 교육과정 개발이 필요하다고 볼 수 있다. 그리고 성별이나 학급에서 다문화가정의 친구와 같은 반이었던 경험 유무에 따른 다문화에 대한 태도는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 외국인과의 생활 경험 유무에 따른 다문화 태도는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 외국인과 생활경험이 있는 학생들이 경험이 없는 학생들보다 다문화에 대한 태도가 긍정적임을 알 수 있다. 셋째, 중학생의 다인종(백인, 코시안, 흑인)에 대한 태도는 전체적으로 보통 정도로 나타났다. 그러나 평균 점수로 보면 코시안(M=3.46)과 백인(M=3.43)은 큰 차이가 없으나, 흑인(M=3.10)은 이보다 낮게 나타났다. 흑인에 대한 태도는 백인과 코시안에 비해 정의적인 영역과 행동적인 영역에서 더 부정적인 것으로 나타났다. 이는 중학생들에게 인종에 대한 편견이나 선입견이 존재하며, 특히 흑인에 대해 부정적인 태도가 형성되어 있음을 알 수 있다. 그리고 성별 또는 외국인과 생활했던 경험 유무에 따른 다인종에 대한 태도는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러므로 학생들의 외국인과 생활경험은 인종 편견을
The purpose of this study is to provide the basics of the effective multicultural education by analyzing middle school students' recognition and attitude toward cultural and racial diversity. The specific research questions are as follows: 1. How is the level of middle school students' recognition t...
The purpose of this study is to provide the basics of the effective multicultural education by analyzing middle school students' recognition and attitude toward cultural and racial diversity. The specific research questions are as follows: 1. How is the level of middle school students' recognition toward cultural diversity? 1-1. How is the level of middle school students' cognitive, affective, and behavioral recognition toward cultural diversity? 1-2. Is there any difference in middle school students' recognition level toward cultural diversity by the individual variables(gender, whether they have the experience of living with foreigners, or whether they have met friends from different cultures)? 2. How is middle school students' attitude toward different cultural areas (Southeast Asian cultural area, white cultural area, and black cultural area)? 2-1 How is the level of middle school students' cognitive, affective, and behavioral attitude toward each cultural area? 2-2. Is there any difference in middle school students' attitude toward each cultural area by the individual variables(gender, whether they have the experience of living with foreigners, or whether they have met friends from different cultures)? 3. How is middle school students' attitude toward different races(white men, kosian, black men)? 3-1. How is the level of middle school students' cognitive, affective, and behavioral attitude toward each race? 3-2. Is there any difference in middle school students' attitude toward each race by the individual variables(gender, whether they have the experience of living with foreigners, or whether they have met friends from different cultures)? To achieve the purpose of this research, the study carried out a survey targeting 397 middle school students of 4 middle schools in northern part of Gyeonggi Province. Data was analyzed by 'SPSS 18.0', leading to frequency analysis, descriptive statistics, and t-test according to research questions. The findings are as follows: First, the level of middle school students' recognition toward cultural diversity was positive in order of cognitive(M=3.47), affective(M=3.46), and behavioral(M=3.20) area. And there was statistically meaningful difference in middle school students' recognition toward cultural diversity by gender, indicating that girl students have higher level of recognition toward cultural diversity. Middle school students' recognition toward cultural diversity showed statistically meaningful difference, according to whether they have the experience of living with foreigners, while it showed no difference, according to whether they have met classmates from culturally different families. Second, for middle school students' attitude toward different cultural areas(white cultural area, Southeast Asian cultural area, and black cultural area), it seemed that their attitude toward white cultural area was more favorable than that toward other cultural area. On the other hand, it suggested that their attitude toward black cultural area was more unfavorable than that toward other cultural area. Their attitude toward cultural diversity showed no statistically meaningful difference, according to gender or whether they have been in the same class with students from different culture. However, it showed statistically meaningful difference, according to whether they have lived with foreigners, which means students who have lived with foreigners are more favorable to cultural diversity than those who have no experience of living with foreigners. Third, middle school students' attitude toward different races was totally normal in order of kosian(M=3.46), white men(M=3.43), and black men(M=3.10). That is, their attitude toward kosian and white men was almost same, but their attitude toward black men was a little lower. It seemed that their attitude toward black men was a little more negative in affective and behavioral realm compared to that toward white men and kosian. It means that middle school students have a kind of racial prejudice or bias and negative attitude especially toward black men. And their attitude toward different races showed statistically meaningful difference by gender and whether they have the experience of living with foreigners. Therefore, we can see that the experience of living with foreigners is a good educational method to eliminate racial prejudice. But their attitude toward different races didn't show any difference according to whether they have been in the same class with friends from different culture. Based on the survey results of middle school students' recognition and attitude toward cultural and racial diversity, the implications of this study on the education of cultural diversity are as follows: First, the development of practical multicultural curriculum for usual middle school students is very urgent. Second, the educational field in which students can experience different cultures and races should be developed. Third, systematic teaching-learning material using multimedia should be developed and distributed as a nationwide policy.
The purpose of this study is to provide the basics of the effective multicultural education by analyzing middle school students' recognition and attitude toward cultural and racial diversity. The specific research questions are as follows: 1. How is the level of middle school students' recognition toward cultural diversity? 1-1. How is the level of middle school students' cognitive, affective, and behavioral recognition toward cultural diversity? 1-2. Is there any difference in middle school students' recognition level toward cultural diversity by the individual variables(gender, whether they have the experience of living with foreigners, or whether they have met friends from different cultures)? 2. How is middle school students' attitude toward different cultural areas (Southeast Asian cultural area, white cultural area, and black cultural area)? 2-1 How is the level of middle school students' cognitive, affective, and behavioral attitude toward each cultural area? 2-2. Is there any difference in middle school students' attitude toward each cultural area by the individual variables(gender, whether they have the experience of living with foreigners, or whether they have met friends from different cultures)? 3. How is middle school students' attitude toward different races(white men, kosian, black men)? 3-1. How is the level of middle school students' cognitive, affective, and behavioral attitude toward each race? 3-2. Is there any difference in middle school students' attitude toward each race by the individual variables(gender, whether they have the experience of living with foreigners, or whether they have met friends from different cultures)? To achieve the purpose of this research, the study carried out a survey targeting 397 middle school students of 4 middle schools in northern part of Gyeonggi Province. Data was analyzed by 'SPSS 18.0', leading to frequency analysis, descriptive statistics, and t-test according to research questions. The findings are as follows: First, the level of middle school students' recognition toward cultural diversity was positive in order of cognitive(M=3.47), affective(M=3.46), and behavioral(M=3.20) area. And there was statistically meaningful difference in middle school students' recognition toward cultural diversity by gender, indicating that girl students have higher level of recognition toward cultural diversity. Middle school students' recognition toward cultural diversity showed statistically meaningful difference, according to whether they have the experience of living with foreigners, while it showed no difference, according to whether they have met classmates from culturally different families. Second, for middle school students' attitude toward different cultural areas(white cultural area, Southeast Asian cultural area, and black cultural area), it seemed that their attitude toward white cultural area was more favorable than that toward other cultural area. On the other hand, it suggested that their attitude toward black cultural area was more unfavorable than that toward other cultural area. Their attitude toward cultural diversity showed no statistically meaningful difference, according to gender or whether they have been in the same class with students from different culture. However, it showed statistically meaningful difference, according to whether they have lived with foreigners, which means students who have lived with foreigners are more favorable to cultural diversity than those who have no experience of living with foreigners. Third, middle school students' attitude toward different races was totally normal in order of kosian(M=3.46), white men(M=3.43), and black men(M=3.10). That is, their attitude toward kosian and white men was almost same, but their attitude toward black men was a little lower. It seemed that their attitude toward black men was a little more negative in affective and behavioral realm compared to that toward white men and kosian. It means that middle school students have a kind of racial prejudice or bias and negative attitude especially toward black men. And their attitude toward different races showed statistically meaningful difference by gender and whether they have the experience of living with foreigners. Therefore, we can see that the experience of living with foreigners is a good educational method to eliminate racial prejudice. But their attitude toward different races didn't show any difference according to whether they have been in the same class with friends from different culture. Based on the survey results of middle school students' recognition and attitude toward cultural and racial diversity, the implications of this study on the education of cultural diversity are as follows: First, the development of practical multicultural curriculum for usual middle school students is very urgent. Second, the educational field in which students can experience different cultures and races should be developed. Third, systematic teaching-learning material using multimedia should be developed and distributed as a nationwide policy.
주제어
#중학생 다문화 다인종 Middle School Students Cultural and Racial Diversity
학위논문 정보
저자
정현숙
학위수여기관
대진대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과
발행연도
2011
총페이지
vi, 59 p.
키워드
중학생 다문화 다인종 Middle School Students Cultural and Racial Diversity
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.