[학위논문]국제의료기관평가(JCI)가 직원들의 인식 및 태도에 미친 영향 연구 A Study on Effects of the Joint Commission International(JCI) Review on the Awareness and Attitude of Hospital Employees원문보기
국문초록 국제의료기관평가가 직원들의 인식 및 태도에 미치는 영향에 관한 연구 본 연구의 목적은 국제의료기관평가(JCI)를 받으면서 국제 의료기관 인증이 의료서비스 질 향상에 미친 영향을 파악하는 한편, 국제 의료기관평가제도로 인한 질 향상 효과 및 운영성과 등 직원들의 부서별 인식 및 태도를 조사하고 평가 전, 후의 변화 및 직원들의 직무 스트레스 정도를 파악하여 향후 제도개선에 필요한 기초 자료로 활용하고자 시도되었다. 연구의 대상자는 서울시 서초구에 위치한 A대학교 부속병원에 근무하고 있는 직종별 직원을 대상으로 하였다. 설문기간은 2012년 2월 01일부터 2012년 2월 14일까지였다. 조사방법은 구조화된 설문지를 사용하였으며, 배정임(2008)의 의료기관평가제도에 대한 직원들의 인식, 태도를 조사하기 위해 개발한 도구를 본 연구의 대상자, 연구목적에 적합하도록 수정 보완하였다. 또한 직무 스트레스, 직무수행, 만족도에 대한 도구는 박인식(2005)이 개발한 도구를 본 연구에 적합하도록 수정 보완하여 사용하였다. 설문의 ...
국문초록 국제의료기관평가가 직원들의 인식 및 태도에 미치는 영향에 관한 연구 본 연구의 목적은 국제의료기관평가(JCI)를 받으면서 국제 의료기관 인증이 의료서비스 질 향상에 미친 영향을 파악하는 한편, 국제 의료기관평가제도로 인한 질 향상 효과 및 운영성과 등 직원들의 부서별 인식 및 태도를 조사하고 평가 전, 후의 변화 및 직원들의 직무 스트레스 정도를 파악하여 향후 제도개선에 필요한 기초 자료로 활용하고자 시도되었다. 연구의 대상자는 서울시 서초구에 위치한 A대학교 부속병원에 근무하고 있는 직종별 직원을 대상으로 하였다. 설문기간은 2012년 2월 01일부터 2012년 2월 14일까지였다. 조사방법은 구조화된 설문지를 사용하였으며, 배정임(2008)의 의료기관평가제도에 대한 직원들의 인식, 태도를 조사하기 위해 개발한 도구를 본 연구의 대상자, 연구목적에 적합하도록 수정 보완하였다. 또한 직무 스트레스, 직무수행, 만족도에 대한 도구는 박인식(2005)이 개발한 도구를 본 연구에 적합하도록 수정 보완하여 사용하였다. 설문의 내용타당도는 사전 파이럿(pilot) 연구를 통하여 타당도 지수 (content validity index:CVI) 0.8 이상의 타당도가 높은 설문만을 대상으로 재구성하여 활용하였다. 자료 분석은 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 18.0 프로그램을 이용하여 분석하고, 성에 따른 인식, 태도, 영향의 차이는 X²-test, t-test, ANOVA를 통해 분석하였다. 조사결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 평가 전과 후 국제의료기관평가(JCI)로 인한 인식도 및 태도 일반적인 인식도, 의료의 질 향상 효과, 지속적 질 향상 활동, 자발적 참여, 내부구성원 만족도, 운영성과에서 통계학적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 지속적 질 향상 활동은 평가 후 의사가 지속적 질 향상 활동이 가장 높은 것으로 나타났으며 직종에 따른 자발적 참여의 경우 의사, 간호사, 행정직중 평가전에는 행정직이 가장 높았고, 평가 후는 의사가 가장 높게 나타났고 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 내부구성원 만족 차이 분석 결과 평가 후 3년 미만이 내부구성원 만족이 가장 높은 것으로 나타났으며 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 국제의료기관평가(JCI)제도 도입으로 인한 직원들의 직무 스트레스는 평가 준비 횟수에 따른 직무 스트레스가 3회 이상에서 평가 전후 모두 가장 높은 것으로 나타났으며 평가전 보다 평가 후에 직무 스트레스가 높아진 것으로 나타났으며 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 국제의료기관평가(JCI) 후 인식 및 태도와 직무 스트레스가 상관관계가 있는지 알아보기 위해 상관관계 분석결과 직무 스트레스는 의료의 질 향상 효과(r=-0.127, p<.05), 자발적 참여(r=-0.267, p<.01), 내부구성원 만족(r=-0.283, p<.01)과 부(-)적인 상관관계를 보였고, 지속적 질 향상 활동(r=.308, p<.01)과 정(+)적인 상관관계를 보였다. 여섯째, 인센티브에 따른 만족도 차이를 알아보기 위해 t-test를 분석결과 인센티브를 받았다(3.81±0.39), 받지 않았다(2.67±0.39)로 인센티브를 받은 직원이 받지 않은 직원 보다 만족도가 높은 것으로 나타났으며 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=7.214, p<0.001). 일곱째, 의료기관평가 개선점 분석 결과 1순위는 병원의 평가준비를 위한 사전 설명, 교육 및 지원이 45.3%로 나타났고, 2순위는 평가기준이 24.5%로 나타났으며, 3순위는 평가 과정 및 방법이 27.9%로 나타났다. 4순위는 평가위원 선정 과정 및 교육이 23.2%로 나타났고, 5순위는 평가점수 산정 및 종합방법이 37.9%로 나타났으며, 6순위는 평가결과의 공개 및 활용방법이 45.3%로 나타났다. 본 연구는 의료기관이 진료의 안전과 질을 향상 시키고자 수립된 요건(기준)을 준수하는지 여부를 판단하기 위한 의료기관의 평가 절차이다. 인증은 의료기관이 환자 진료의 안전과 질을 향상시키고, 안전한 진료 환경을 보장하며, 환자와 직원의 위험을 줄이기 위한 지속적 인증평가인 만큼 지속적 질 평가와 함께 재 인증 시 동기 부여가 될 수 있도록 개선방안이 함께 이루어짐으로써 환자와 병원에 종사하는 직원 모두 만족할 수 있는 의료 서비스가 제공되는데 도움을 주어야 할 것이다. 주제어 : 국제의료기관평가(JCI), 직무 스트레스, 질 향상
국문초록 국제의료기관평가가 직원들의 인식 및 태도에 미치는 영향에 관한 연구 본 연구의 목적은 국제의료기관평가(JCI)를 받으면서 국제 의료기관 인증이 의료서비스 질 향상에 미친 영향을 파악하는 한편, 국제 의료기관평가제도로 인한 질 향상 효과 및 운영성과 등 직원들의 부서별 인식 및 태도를 조사하고 평가 전, 후의 변화 및 직원들의 직무 스트레스 정도를 파악하여 향후 제도개선에 필요한 기초 자료로 활용하고자 시도되었다. 연구의 대상자는 서울시 서초구에 위치한 A대학교 부속병원에 근무하고 있는 직종별 직원을 대상으로 하였다. 설문기간은 2012년 2월 01일부터 2012년 2월 14일까지였다. 조사방법은 구조화된 설문지를 사용하였으며, 배정임(2008)의 의료기관평가제도에 대한 직원들의 인식, 태도를 조사하기 위해 개발한 도구를 본 연구의 대상자, 연구목적에 적합하도록 수정 보완하였다. 또한 직무 스트레스, 직무수행, 만족도에 대한 도구는 박인식(2005)이 개발한 도구를 본 연구에 적합하도록 수정 보완하여 사용하였다. 설문의 내용타당도는 사전 파이럿(pilot) 연구를 통하여 타당도 지수 (content validity index:CVI) 0.8 이상의 타당도가 높은 설문만을 대상으로 재구성하여 활용하였다. 자료 분석은 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 18.0 프로그램을 이용하여 분석하고, 성에 따른 인식, 태도, 영향의 차이는 X²-test, t-test, ANOVA를 통해 분석하였다. 조사결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 평가 전과 후 국제의료기관평가(JCI)로 인한 인식도 및 태도 일반적인 인식도, 의료의 질 향상 효과, 지속적 질 향상 활동, 자발적 참여, 내부구성원 만족도, 운영성과에서 통계학적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 지속적 질 향상 활동은 평가 후 의사가 지속적 질 향상 활동이 가장 높은 것으로 나타났으며 직종에 따른 자발적 참여의 경우 의사, 간호사, 행정직중 평가전에는 행정직이 가장 높았고, 평가 후는 의사가 가장 높게 나타났고 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 내부구성원 만족 차이 분석 결과 평가 후 3년 미만이 내부구성원 만족이 가장 높은 것으로 나타났으며 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 국제의료기관평가(JCI)제도 도입으로 인한 직원들의 직무 스트레스는 평가 준비 횟수에 따른 직무 스트레스가 3회 이상에서 평가 전후 모두 가장 높은 것으로 나타났으며 평가전 보다 평가 후에 직무 스트레스가 높아진 것으로 나타났으며 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 국제의료기관평가(JCI) 후 인식 및 태도와 직무 스트레스가 상관관계가 있는지 알아보기 위해 상관관계 분석결과 직무 스트레스는 의료의 질 향상 효과(r=-0.127, p<.05), 자발적 참여(r=-0.267, p<.01), 내부구성원 만족(r=-0.283, p<.01)과 부(-)적인 상관관계를 보였고, 지속적 질 향상 활동(r=.308, p<.01)과 정(+)적인 상관관계를 보였다. 여섯째, 인센티브에 따른 만족도 차이를 알아보기 위해 t-test를 분석결과 인센티브를 받았다(3.81±0.39), 받지 않았다(2.67±0.39)로 인센티브를 받은 직원이 받지 않은 직원 보다 만족도가 높은 것으로 나타났으며 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=7.214, p<0.001). 일곱째, 의료기관평가 개선점 분석 결과 1순위는 병원의 평가준비를 위한 사전 설명, 교육 및 지원이 45.3%로 나타났고, 2순위는 평가기준이 24.5%로 나타났으며, 3순위는 평가 과정 및 방법이 27.9%로 나타났다. 4순위는 평가위원 선정 과정 및 교육이 23.2%로 나타났고, 5순위는 평가점수 산정 및 종합방법이 37.9%로 나타났으며, 6순위는 평가결과의 공개 및 활용방법이 45.3%로 나타났다. 본 연구는 의료기관이 진료의 안전과 질을 향상 시키고자 수립된 요건(기준)을 준수하는지 여부를 판단하기 위한 의료기관의 평가 절차이다. 인증은 의료기관이 환자 진료의 안전과 질을 향상시키고, 안전한 진료 환경을 보장하며, 환자와 직원의 위험을 줄이기 위한 지속적 인증평가인 만큼 지속적 질 평가와 함께 재 인증 시 동기 부여가 될 수 있도록 개선방안이 함께 이루어짐으로써 환자와 병원에 종사하는 직원 모두 만족할 수 있는 의료 서비스가 제공되는데 도움을 주어야 할 것이다. 주제어 : 국제의료기관평가(JCI), 직무 스트레스, 질 향상
Abstract The purposes of this study include : (1) to grasp how the certification of international medical institution such as the Joint Commission International (JCI) affects on improving the quality of medical services; (2) to research the effectiveness of certification and operational outcomes of ...
Abstract The purposes of this study include : (1) to grasp how the certification of international medical institution such as the Joint Commission International (JCI) affects on improving the quality of medical services; (2) to research the effectiveness of certification and operational outcomes of a medical institution as well as awareness and attitudes of hospital employees; (3) to figure out stresses of hospital employees in the before-after certification process; and (4) to use research results as the basic data to improve the current internal rules and practices. This study targeted hospital employees in different departments at an affiliated hospital of a University located in Seoul and the structuralized survey was conducted from February 1 to February 14, 2012. For this study, the survey questions developed by Bae Jeong-im (2008) to research on awareness and attitudes of hospital employees towards evaluation of medical institution evaluations has been revised and adopted. And also, the survey questions developed by Park In-sik (2005) to research on work stresses, job fulfillment, and satisfaction of employees have been utilized somewhat. A pilot study was carried out to fulfill the content validity of the surveys and only questions over 0.8 of content validity index (CVI) were selected. Collected data were analyzed by the Statistical Package for the Social Science (SPSS) WIN 18.0 program and differences of awareness, attitudes, and effects by gender were analyzed through X²-test, t-test, and ANOVA. The results of the research are as follows: First, there were statistically significant differences in levels of awareness toward the JCI, attitudes, general awareness, improving effects on the quality of medical services, continual improvement efforts, voluntary participation, levels of internal satisfaction, and operation performance after the JCI evaluation. Second, regarding general characteristics of target groups, doctors showed highest in the continual improvement efforts after the JCI evaluation. For voluntary participation by job category, administrative staffs showed highest but doctors showed highest after the JCI evaluation. This difference was proved to be statistically significant. Third, members within three years were highest in the level of internal satisfaction. Fourth, when the number of experiences for evaluation preparation was three or more, hospital employees felt highest stresses. Fifth, while work stresses negatively correlated with effects on improving the quality of medical services (r=-0.127, p<.05), and negatively correlated with voluntary participation (r=-0.267, p<.01), and also negatively correlated with level of internal satisfaction (r=-0.283, p<.01), it positively correlated with continual improvement efforts (r=.308, p<.01). Sixth, t-test was conducted to check the effect of incentives after evaluation on level of satisfaction and found incentive-giving showed a positive difference. Seventh, what needs to be improved most in the evaluation process was revealed in this order : a pre-briefing session, education, and support for evaluation preparation (45.3%), evaluation criteria (24.5%), evaluation process and methods (27.9%), selection of appraisers and education (23.2%), grading and compilation methods (37.9%), and finally openness and utilization methods (45.3%). The study is part of an evaluation procedure of medical institution to see whether a medical institution follows standards (criteria) established to improve the safety and quality of medical services. Certification is a continual evaluation procedure to improve the safety and quality of medical services, to assure safe medical environments, and to reduce risks for patients and hospital employees. Therefore, improvement measures should include incentive tools after evaluation along with continual evaluation of the quality of medical services in order for both patients and hospital employees to be satisfied with medical services they offered. Key words : Joint Commission International (JCI), job stress, improving the quality of medical services
Abstract The purposes of this study include : (1) to grasp how the certification of international medical institution such as the Joint Commission International (JCI) affects on improving the quality of medical services; (2) to research the effectiveness of certification and operational outcomes of a medical institution as well as awareness and attitudes of hospital employees; (3) to figure out stresses of hospital employees in the before-after certification process; and (4) to use research results as the basic data to improve the current internal rules and practices. This study targeted hospital employees in different departments at an affiliated hospital of a University located in Seoul and the structuralized survey was conducted from February 1 to February 14, 2012. For this study, the survey questions developed by Bae Jeong-im (2008) to research on awareness and attitudes of hospital employees towards evaluation of medical institution evaluations has been revised and adopted. And also, the survey questions developed by Park In-sik (2005) to research on work stresses, job fulfillment, and satisfaction of employees have been utilized somewhat. A pilot study was carried out to fulfill the content validity of the surveys and only questions over 0.8 of content validity index (CVI) were selected. Collected data were analyzed by the Statistical Package for the Social Science (SPSS) WIN 18.0 program and differences of awareness, attitudes, and effects by gender were analyzed through X²-test, t-test, and ANOVA. The results of the research are as follows: First, there were statistically significant differences in levels of awareness toward the JCI, attitudes, general awareness, improving effects on the quality of medical services, continual improvement efforts, voluntary participation, levels of internal satisfaction, and operation performance after the JCI evaluation. Second, regarding general characteristics of target groups, doctors showed highest in the continual improvement efforts after the JCI evaluation. For voluntary participation by job category, administrative staffs showed highest but doctors showed highest after the JCI evaluation. This difference was proved to be statistically significant. Third, members within three years were highest in the level of internal satisfaction. Fourth, when the number of experiences for evaluation preparation was three or more, hospital employees felt highest stresses. Fifth, while work stresses negatively correlated with effects on improving the quality of medical services (r=-0.127, p<.05), and negatively correlated with voluntary participation (r=-0.267, p<.01), and also negatively correlated with level of internal satisfaction (r=-0.283, p<.01), it positively correlated with continual improvement efforts (r=.308, p<.01). Sixth, t-test was conducted to check the effect of incentives after evaluation on level of satisfaction and found incentive-giving showed a positive difference. Seventh, what needs to be improved most in the evaluation process was revealed in this order : a pre-briefing session, education, and support for evaluation preparation (45.3%), evaluation criteria (24.5%), evaluation process and methods (27.9%), selection of appraisers and education (23.2%), grading and compilation methods (37.9%), and finally openness and utilization methods (45.3%). The study is part of an evaluation procedure of medical institution to see whether a medical institution follows standards (criteria) established to improve the safety and quality of medical services. Certification is a continual evaluation procedure to improve the safety and quality of medical services, to assure safe medical environments, and to reduce risks for patients and hospital employees. Therefore, improvement measures should include incentive tools after evaluation along with continual evaluation of the quality of medical services in order for both patients and hospital employees to be satisfied with medical services they offered. Key words : Joint Commission International (JCI), job stress, improving the quality of medical services
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