본 논문은 노인 인구 증가에 따른 의료비증가와 사회적 책임의 필요성이 대두됨에 따라 2008년부터 시행된 ‘노인장기요양보험’에 대한 국민들의 인지도와 만족도를 조사하여 우리나라와 사회적 정서적인 면 뿐 만 아니라 제도적인 면에서도 표본으로 삼고 있는 일본의 경우를 비교 검토하여 일본이 주는 시사점을 토대로 앞으로 우리나라의 공적 ‘노인장기요양보험’ 제도가 ...
본 논문은 노인 인구 증가에 따른 의료비증가와 사회적 책임의 필요성이 대두됨에 따라 2008년부터 시행된 ‘노인장기요양보험’에 대한 국민들의 인지도와 만족도를 조사하여 우리나라와 사회적 정서적인 면 뿐 만 아니라 제도적인 면에서도 표본으로 삼고 있는 일본의 경우를 비교 검토하여 일본이 주는 시사점을 토대로 앞으로 우리나라의 공적 ‘노인장기요양보험’ 제도가 안정적이고 지속가능한 방향제시를 구축하는 길잡이가 될 것에 목적을 두었다.
조사방법으로는 한. 일 두 나라 모두 똑같은 내용의 설문지를 만들어 40세 이상의 수혜자를 대상으로 보험료에 대한 만족도, 재원조달, 운영체제, 이용절차, 등에 따른 만족도와 보험에 대한 인식정도의 비교를 통하여 정책적, 구조적, 경제적 측면에서 일본의 개호보험이 주는 시사점을 파악해 보았다. 두 나라의 개선점과 문제점을 비교 분석해 본 결과 가장 두드러진 차이점은 일본에 비해 ‘재가노인 서비스’에 대한 만족도가 상당히 낮았고, 특히 ‘방문서비스’ 면에서 불만족도가 현저히 높은 것으로 나타났고, 노인장기요양보험에 대한 인식도 일본에 비해 낮았다.
그 외에도 보험료의 국가보조율과 요양시설의 기반정비 면에서도 국민들이 느끼는 수준은 부족한 것으로 나타났다. 그러나 고무적인 것은 시행 한지 11년차를 맞고 있는 일본에 비해 시행한지 3년차를 맞고 있는 점을 감안 한다면 일본보다 인지도가 그리 낮지 않았고, 대체적으로 만족도가 큰 차이를 보이지는 않았다. 그러나 앞으로 좀 더 발전적이고 지속가능한 방향으로 유지하기 위해서는 알기 쉬운 홍보를 통해 국민들의 인지도 확산과 공감대 형성에 적극적인 힘을 기울여야 할 것으로 사료 된다.
본 논문은 노인 인구 증가에 따른 의료비증가와 사회적 책임의 필요성이 대두됨에 따라 2008년부터 시행된 ‘노인장기요양보험’에 대한 국민들의 인지도와 만족도를 조사하여 우리나라와 사회적 정서적인 면 뿐 만 아니라 제도적인 면에서도 표본으로 삼고 있는 일본의 경우를 비교 검토하여 일본이 주는 시사점을 토대로 앞으로 우리나라의 공적 ‘노인장기요양보험’ 제도가 안정적이고 지속가능한 방향제시를 구축하는 길잡이가 될 것에 목적을 두었다.
조사방법으로는 한. 일 두 나라 모두 똑같은 내용의 설문지를 만들어 40세 이상의 수혜자를 대상으로 보험료에 대한 만족도, 재원조달, 운영체제, 이용절차, 등에 따른 만족도와 보험에 대한 인식정도의 비교를 통하여 정책적, 구조적, 경제적 측면에서 일본의 개호보험이 주는 시사점을 파악해 보았다. 두 나라의 개선점과 문제점을 비교 분석해 본 결과 가장 두드러진 차이점은 일본에 비해 ‘재가노인 서비스’에 대한 만족도가 상당히 낮았고, 특히 ‘방문서비스’ 면에서 불만족도가 현저히 높은 것으로 나타났고, 노인장기요양보험에 대한 인식도 일본에 비해 낮았다.
그 외에도 보험료의 국가보조율과 요양시설의 기반정비 면에서도 국민들이 느끼는 수준은 부족한 것으로 나타났다. 그러나 고무적인 것은 시행 한지 11년차를 맞고 있는 일본에 비해 시행한지 3년차를 맞고 있는 점을 감안 한다면 일본보다 인지도가 그리 낮지 않았고, 대체적으로 만족도가 큰 차이를 보이지는 않았다. 그러나 앞으로 좀 더 발전적이고 지속가능한 방향으로 유지하기 위해서는 알기 쉬운 홍보를 통해 국민들의 인지도 확산과 공감대 형성에 적극적인 힘을 기울여야 할 것으로 사료 된다.
This study is to be a guide to establish stable and sustainable public system of 'long-term care insurance for the aged' in our country from now, based on implication given by Japan as comparing Japan case with our country which are exemplified in systematic aspect as well as social and emotional as...
This study is to be a guide to establish stable and sustainable public system of 'long-term care insurance for the aged' in our country from now, based on implication given by Japan as comparing Japan case with our country which are exemplified in systematic aspect as well as social and emotional aspect after investigating national recognition and satisfaction about 'long-term care insurance for the aged' enforced since 2008 since the necessity of insurance cost increase and social responsibility comes to the front according to aged population increase.
As investigation methods, implication of the long-term care insurance of Japan was examined in political, structural and economical aspect by comparing satisfaction on insurance cost, financing, operation system, application procedure, etc with recognition on the insurance against beneficiaries of over 40 years old after surveying same contents to both Korea and Japan. As the results of comparing improvements and problems between two countries, the most significant difference was that Korea had much lower satisfaction on 'service for in-home elderly' than Japan, especially Korea had much higher unsatisfaction on 'visiting service', and also Korea had lower recognition on long-term car insurance than Japan.
In addition, it showed insufficient level of nation's mood on subsidy rate of insurance premium and infra improvement of nursing facility. But it was encouraging that Korea was not so lower in recognition and not much different in satisfaction from Japan if considering that it have been 11 years for Japan but 3 years for Korea since the enforcement. But in order to keep to more developing and sustainable direction, it is considered to wire in national recognition expansion and formation of bond of sympathy through more knowable advertisement.
This study is to be a guide to establish stable and sustainable public system of 'long-term care insurance for the aged' in our country from now, based on implication given by Japan as comparing Japan case with our country which are exemplified in systematic aspect as well as social and emotional aspect after investigating national recognition and satisfaction about 'long-term care insurance for the aged' enforced since 2008 since the necessity of insurance cost increase and social responsibility comes to the front according to aged population increase.
As investigation methods, implication of the long-term care insurance of Japan was examined in political, structural and economical aspect by comparing satisfaction on insurance cost, financing, operation system, application procedure, etc with recognition on the insurance against beneficiaries of over 40 years old after surveying same contents to both Korea and Japan. As the results of comparing improvements and problems between two countries, the most significant difference was that Korea had much lower satisfaction on 'service for in-home elderly' than Japan, especially Korea had much higher unsatisfaction on 'visiting service', and also Korea had lower recognition on long-term car insurance than Japan.
In addition, it showed insufficient level of nation's mood on subsidy rate of insurance premium and infra improvement of nursing facility. But it was encouraging that Korea was not so lower in recognition and not much different in satisfaction from Japan if considering that it have been 11 years for Japan but 3 years for Korea since the enforcement. But in order to keep to more developing and sustainable direction, it is considered to wire in national recognition expansion and formation of bond of sympathy through more knowable advertisement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.