본 연구는 최근 들어 청소년들 사이에 중요한 사회문제로 대두되어 조화로운 인간관계를 위협하는 ‘집단따돌림’ 현상에 대하여 살펴봄으로써, 점차 그 실상이 밝혀지고 있는 초등학교 집단따돌림에 대해 집단따돌림의 개념 및 유형을 파악하고 유형별 피해실태와 특성, 원인을 정확히 파악하여 보다 실효성 있는 대책을 마련하는데 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 두 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학교에서 집단따돌림의 유형과 발생요인은 무엇인가? 둘째, 초등학교에서 학년에 따라 집단따돌림의 유형과 발생요인은 차이가 있는가? 연구의 대상은 동두천시에 소재한 S초등학교 4, 6학년 학생 291명을 대상으로 설문지를 통한 검사를 실시하였으며 수집된 자료는 ...
본 연구는 최근 들어 청소년들 사이에 중요한 사회문제로 대두되어 조화로운 인간관계를 위협하는 ‘집단따돌림’ 현상에 대하여 살펴봄으로써, 점차 그 실상이 밝혀지고 있는 초등학교 집단따돌림에 대해 집단따돌림의 개념 및 유형을 파악하고 유형별 피해실태와 특성, 원인을 정확히 파악하여 보다 실효성 있는 대책을 마련하는데 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 두 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학교에서 집단따돌림의 유형과 발생요인은 무엇인가? 둘째, 초등학교에서 학년에 따라 집단따돌림의 유형과 발생요인은 차이가 있는가? 연구의 대상은 동두천시에 소재한 S초등학교 4, 6학년 학생 291명을 대상으로 설문지를 통한 검사를 실시하였으며 수집된 자료는 SPSS 17.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 집단따돌림의 개념은 두 명 이상이 집단을 이루어 고립된 학생에게 반복적이고 지속적으로 심리적․신체적 가해를 하는 행위라 일컫는다. 집단따돌림의 피해자들은 대인기피, 우울증, 등교거부, 가출, 정신과 치료, 자살, 심지어 이민을 가는 등 집단따돌림으로 인한 신체적․정신적 피해 사례들이 끊이지 않고 있어 가정, 학교, 사회, 국가차원에서 다루어져야 함을 알 수 있다. 집단따돌림의 유형은 직접적 방법으로는 신체적 영역으로 때리기, 차기, 침 뱉기, 돌 던지기와 언어적 영역으로 언어적 모욕, 별명 부르기가 있으며 비언어적 영역으로 협박하기, 저속한 몸짓 등이 있다. 또 간접적 영역으로는 신체적으로 다른 사람으로 하여금 누군가를 공격하도록 시키기와 언어적 표현으로 다른 사람이 누군가를 공격하도록 설득하기, 악의적인 유언비어 퍼뜨리기, 비언어적 표현으로 소지품 버리기, 소지품 감추기, 집단 혹은 활동에서 고의적으로 소외시키기로 나눌 수 있다. 집단따돌림의 발생요인은 학자마다 다양하고 복잡한데 이를 정리해보면 첫째, 개인적․심리적인요인으로 집단따돌림을 받는 아동은 낮은 자아존중감과 높은 우울을 지니고 있다. 둘째, 가정적 요인으로 따돌림을 당하는 아이들을 살펴보면 현대가정의 문제인 결손가정, 과잉보호, 잔소리, 보살핌부족 등 많은 문제를 안고 있다. 셋째, 학교요인으로 입시위주의 교육이 학교교육에서 가장 중요하게 여겨지고 있다. 넷째, 사회적으로 과중한 스트레스, 우리사회에 깊숙이 뿌리박힌 집단이기주적 가치관과 획일화된 문화를 들 수 있다. 집단따돌림은 학년에 따라 집단따돌림을 시킨 경험실태를 분석한 결과 4학년은 9.1%, 6학년은 34.5%로 나타나 6학년 학생들이 4학년 학생들보다 집단따돌림을 더 많이 시킨 것으로 나타났다. 집단따돌림의 발생원인은 성별, 학년에 상관없이 피해학생의 성격문제와 가해학생의 성격문제라고 생각하는 학생들이 많아 성별과 학년에 따라 차이가 없음을 알 수 있다. 집단따돌림의 해결방안은 개인, 가정, 학교, 사회 어느 하나가 책임과 해결을 떠맡아서 될 일이 아니라 우리 모두가 함께 노력해야만 성공적인 결과에 근접할 수 있을 것이며, 앞으로 교사를 중심으로 교실과 학교가 더욱 안전하고, 안정되며 더 나아가 신뢰할 수 있는 민주적 공동체가 될 수 있도록 다각도의 실천 활동을 강구해 나가야 할 것이다.
본 연구는 최근 들어 청소년들 사이에 중요한 사회문제로 대두되어 조화로운 인간관계를 위협하는 ‘집단따돌림’ 현상에 대하여 살펴봄으로써, 점차 그 실상이 밝혀지고 있는 초등학교 집단따돌림에 대해 집단따돌림의 개념 및 유형을 파악하고 유형별 피해실태와 특성, 원인을 정확히 파악하여 보다 실효성 있는 대책을 마련하는데 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 두 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학교에서 집단따돌림의 유형과 발생요인은 무엇인가? 둘째, 초등학교에서 학년에 따라 집단따돌림의 유형과 발생요인은 차이가 있는가? 연구의 대상은 동두천시에 소재한 S초등학교 4, 6학년 학생 291명을 대상으로 설문지를 통한 검사를 실시하였으며 수집된 자료는 SPSS 17.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 집단따돌림의 개념은 두 명 이상이 집단을 이루어 고립된 학생에게 반복적이고 지속적으로 심리적․신체적 가해를 하는 행위라 일컫는다. 집단따돌림의 피해자들은 대인기피, 우울증, 등교거부, 가출, 정신과 치료, 자살, 심지어 이민을 가는 등 집단따돌림으로 인한 신체적․정신적 피해 사례들이 끊이지 않고 있어 가정, 학교, 사회, 국가차원에서 다루어져야 함을 알 수 있다. 집단따돌림의 유형은 직접적 방법으로는 신체적 영역으로 때리기, 차기, 침 뱉기, 돌 던지기와 언어적 영역으로 언어적 모욕, 별명 부르기가 있으며 비언어적 영역으로 협박하기, 저속한 몸짓 등이 있다. 또 간접적 영역으로는 신체적으로 다른 사람으로 하여금 누군가를 공격하도록 시키기와 언어적 표현으로 다른 사람이 누군가를 공격하도록 설득하기, 악의적인 유언비어 퍼뜨리기, 비언어적 표현으로 소지품 버리기, 소지품 감추기, 집단 혹은 활동에서 고의적으로 소외시키기로 나눌 수 있다. 집단따돌림의 발생요인은 학자마다 다양하고 복잡한데 이를 정리해보면 첫째, 개인적․심리적인요인으로 집단따돌림을 받는 아동은 낮은 자아존중감과 높은 우울을 지니고 있다. 둘째, 가정적 요인으로 따돌림을 당하는 아이들을 살펴보면 현대가정의 문제인 결손가정, 과잉보호, 잔소리, 보살핌부족 등 많은 문제를 안고 있다. 셋째, 학교요인으로 입시위주의 교육이 학교교육에서 가장 중요하게 여겨지고 있다. 넷째, 사회적으로 과중한 스트레스, 우리사회에 깊숙이 뿌리박힌 집단이기주적 가치관과 획일화된 문화를 들 수 있다. 집단따돌림은 학년에 따라 집단따돌림을 시킨 경험실태를 분석한 결과 4학년은 9.1%, 6학년은 34.5%로 나타나 6학년 학생들이 4학년 학생들보다 집단따돌림을 더 많이 시킨 것으로 나타났다. 집단따돌림의 발생원인은 성별, 학년에 상관없이 피해학생의 성격문제와 가해학생의 성격문제라고 생각하는 학생들이 많아 성별과 학년에 따라 차이가 없음을 알 수 있다. 집단따돌림의 해결방안은 개인, 가정, 학교, 사회 어느 하나가 책임과 해결을 떠맡아서 될 일이 아니라 우리 모두가 함께 노력해야만 성공적인 결과에 근접할 수 있을 것이며, 앞으로 교사를 중심으로 교실과 학교가 더욱 안전하고, 안정되며 더 나아가 신뢰할 수 있는 민주적 공동체가 될 수 있도록 다각도의 실천 활동을 강구해 나가야 할 것이다.
This research is to look at ‘bullying’ phenomena that threatens harmonized human relationship as it becomes an important social problem among teenagers and understand concept and pattern of bullying in elementary school. The purpose is to understand characteristics and reason of damage accurately an...
This research is to look at ‘bullying’ phenomena that threatens harmonized human relationship as it becomes an important social problem among teenagers and understand concept and pattern of bullying in elementary school. The purpose is to understand characteristics and reason of damage accurately and establish feasible measurement. For these, I have set two research problems as follows. First, what are the types and reason of bullying in elementary school? Second, are there difference in grades of bullying pattern and reason of bullying? The research objects are 291 students in fourth and sixth grades of S elementary school in Dongducheon City. The research was conducted with survey and collected data had statistical process using SPSS 17.0. The concept of bullying is repeated and continuous mental and physical acts to an isolated student by two or more people as a group. Victims of bullying have mental and physical damages such as social phobia, depression, refuse to go to school, runaway from home, mental therapy, suicide, or even leaving the country. Therefore, it is a problem to be dealt in family, school, society, and state. As types of bullying, there are direct methods such as hitting, kicking, spitting, throwing rocks in physical area and verbal insult and calling funny names in verbal area. As non-verbal area, there are threatening and vulgar gestures. Moreover, as indirect area, there are forcing to attack someone in physical area and persuade to attack someone, spreading vicious words as verbal expression, and throwing or hiding belongings or isolating on purpose in group activity as non-verbal expression. Researchers say diverse and complex reasons of bullying. First, children who are being bullied with personal or mental reason have low self-esteem and high depression. Second, children who are being bullied with family reason have many problems of their family such as single parent, overprotection, nagging, or carelessness. Third, the schools are focusing only about university entrance exam which is the biggest problem with school. Fourth, heavy stress, group egocentric sense of value and standardized culture are deep in the society. As the experiences of bullying by grades were analyzed, fourth grade had 9.1% and sixth grade had 34.5% which shows sixth graders tend to bully more than fourth graders. Reason of bullying showed no difference in gender and grade as many students think it is because of characteristics of victims and harmer. In order to solve bullying, individual, family, school, and society should work together with responsibility to get successful result. Practical activities in many aspects are needed to make more safe, stable, and democratic classroom and school led by teachers.
This research is to look at ‘bullying’ phenomena that threatens harmonized human relationship as it becomes an important social problem among teenagers and understand concept and pattern of bullying in elementary school. The purpose is to understand characteristics and reason of damage accurately and establish feasible measurement. For these, I have set two research problems as follows. First, what are the types and reason of bullying in elementary school? Second, are there difference in grades of bullying pattern and reason of bullying? The research objects are 291 students in fourth and sixth grades of S elementary school in Dongducheon City. The research was conducted with survey and collected data had statistical process using SPSS 17.0. The concept of bullying is repeated and continuous mental and physical acts to an isolated student by two or more people as a group. Victims of bullying have mental and physical damages such as social phobia, depression, refuse to go to school, runaway from home, mental therapy, suicide, or even leaving the country. Therefore, it is a problem to be dealt in family, school, society, and state. As types of bullying, there are direct methods such as hitting, kicking, spitting, throwing rocks in physical area and verbal insult and calling funny names in verbal area. As non-verbal area, there are threatening and vulgar gestures. Moreover, as indirect area, there are forcing to attack someone in physical area and persuade to attack someone, spreading vicious words as verbal expression, and throwing or hiding belongings or isolating on purpose in group activity as non-verbal expression. Researchers say diverse and complex reasons of bullying. First, children who are being bullied with personal or mental reason have low self-esteem and high depression. Second, children who are being bullied with family reason have many problems of their family such as single parent, overprotection, nagging, or carelessness. Third, the schools are focusing only about university entrance exam which is the biggest problem with school. Fourth, heavy stress, group egocentric sense of value and standardized culture are deep in the society. As the experiences of bullying by grades were analyzed, fourth grade had 9.1% and sixth grade had 34.5% which shows sixth graders tend to bully more than fourth graders. Reason of bullying showed no difference in gender and grade as many students think it is because of characteristics of victims and harmer. In order to solve bullying, individual, family, school, and society should work together with responsibility to get successful result. Practical activities in many aspects are needed to make more safe, stable, and democratic classroom and school led by teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.