본고는 이창동 영화가 지닌 문학성에 주목하여 이창동의 시나리오 창작방법론에 대해 연구하였다. 이를 위해 우선 그의 전체적인 시나리오들을 대상으로 그 안에서 서사구조의 일반적인 특징을 파악하였다. 그의 시나리오는 첫 작품인 <초록 물고기>부터 <시>에 이르기까지 일관된 특징을 나타내고 있다. 우선 이창동이 주인공으로 설정하는 인물들은 대게 부유한 계층이 아닌 현실에서 쉽게 볼 수 있는 평범한 인물이다. 이는 이창동의 소설에서부터 이어진 그의 작품 전체에 나타난 일반적 특징이라고 볼 수 있다. 오히려 자본주의 사회를 대변하는 부유층들...
본고는 이창동 영화가 지닌 문학성에 주목하여 이창동의 시나리오 창작방법론에 대해 연구하였다. 이를 위해 우선 그의 전체적인 시나리오들을 대상으로 그 안에서 서사구조의 일반적인 특징을 파악하였다. 그의 시나리오는 첫 작품인 <초록 물고기>부터 <시>에 이르기까지 일관된 특징을 나타내고 있다. 우선 이창동이 주인공으로 설정하는 인물들은 대게 부유한 계층이 아닌 현실에서 쉽게 볼 수 있는 평범한 인물이다. 이는 이창동의 소설에서부터 이어진 그의 작품 전체에 나타난 일반적 특징이라고 볼 수 있다. 오히려 자본주의 사회를 대변하는 부유층들은 주인공에게 상처를 주는 인물로 나온다. 기본적으로 그의 영화 속 인물들은 다음과 같은 특징을 지닌다. 첫째, 해체된 가정, 혹은 해체되어 가고 있는, 아니면 해체된 사회 속에 살고 있는 인물이다. 둘째, 직접적이든 간접적이든 중심인물은 폭력적인 현실세계에 영향을 받는다. 다시 말하면 그 현실이 가정으로 나타날 수도 있고, 사회로 표현될 수도 있지만, 인물을 둘러쌓고 있는 그 환경은 폭력적이라 할 수 있다. 인물들은 각자의 공간에서 병치와 대립을 이루며 충돌과 갈등을 빚는다. 셋째, 인물들은 그 세계에 저항하려고 한다. 인물들은 그 세계에 굴복하지 않고 끝까지 저항하며 자신이 추구하는 세계를 복원시키려고 한다. 하지만 현실에서 그들이 추구하는 세계와 꿈은 절대 이루어질 수 없기에 그들의 결말은 비극으로 치닫는다. 이창동 영화의 이러한 인물들의 특징은 영화 전체의 서사구조를 구성한다. 즉, 이야기와, 시간과 공간에 영향을 주고 있다는 것이다. 이에 본 연구는 그 중심인물을 중심으로 이창동 시나리오에 나타나고 있는 해체와 복원의 서사구조를 분석하고, 인물들이 처한 공간의 특성을 밝혀 최종적으로 이창동 영화의 일반적인 특징을 분석해냈다. 그의 시나리오 창작 방법론에 대한 연구는 본고 제 3장과 제 4장에서 고찰하고, 그의 영화가 지니고 있는 문학적인 언어의 특질에 대해서도 밝혀보고자 했다. <시>는 텍스트인 서사의 빼어난 완결성 때문에 주목을 받았다. 이런 서사의 완결성은 서사의 구조가 잘 짜여 졌음을 의미하는 것이다. 즉, 작가가 말하려는 이야기에서 플롯의 선택이 어떻게 선별되고 배열되어서 질서를 이루고 있는지, 그 배치의 구조가 전달하려는 주제를 어떤 식으로 담아내어 구성되어 있는가를 말한다. 이는 서사에 대한 평가가 단순 이야기만을 의미하는 것은 아니라는 것이다. 이야기 안에는 존재하는 것들-인물과 시간과 공간의 구성-까지를 포함하고 있다. 다시 말해 이창동의 영화 <시>에 대한 서사의 평가는 채트먼이 정리한 서사이론 중 ‘무엇’을 의미하는 이야기의 측면 보다는 ‘어떻게’를 의미하는 담화적인 측면에서 주목을 받았다고 볼 수 있다. <시>는 서사화법이라고 말할 수도 있는 이 담화, 즉 이창동이 선택하여 배열한 그 구조가 그 어떤 작품보다 뛰어나다는 것이다. <시>의 서사구조도 이창동 영화의 공통된 특징이 잘 표현되어 있다. 하지만 이를 통해 그의 작품에 나타난 ‘문학적인 특질’에 대해서는 알 수 없다. 그 부분을 파악하기 위해서 우선 그의 시나리오 창작법을 분석해 볼 필요가 있다. 그의 영화가 문학적이라는 이유는 다른 영화와의 기본 형식과는 다르다는 말과 동일하다. 이를 파악하기 위해 역으로 그의 시나리오와 전통적인 시나리오 창작방법론과의 차이를 분석하여 그 창작법에서의 공통적인 부분을 제외한 나머지 부분이 무엇인가를 분석했다. 바로 그 남겨지는 부분이 ‘문학적 영화’로 평가받는 이창동 작품이 지니고 있는 차별적인 특질일 것이다. 결론적으로 그의 시나리오는 일반적인 시나리오의 작법과는 다른 점을 지니고 있다. 그의 시나리오 언어는 영화적인 언어인 시각적 효과를 위해 간단히 쓰인 것보다는 문학적인 상상력을 불러일으키는 상세한 묘사로 쓰여 있다. 이는 일반적인 시나리오 창작방법론을 거부한 것으로 앞으로의 새로운 시나리오 창작의 영역에서와 이창동의 시나리오 행보에 있어서 주목되는 부분이다.
본고는 이창동 영화가 지닌 문학성에 주목하여 이창동의 시나리오 창작방법론에 대해 연구하였다. 이를 위해 우선 그의 전체적인 시나리오들을 대상으로 그 안에서 서사구조의 일반적인 특징을 파악하였다. 그의 시나리오는 첫 작품인 <초록 물고기>부터 <시>에 이르기까지 일관된 특징을 나타내고 있다. 우선 이창동이 주인공으로 설정하는 인물들은 대게 부유한 계층이 아닌 현실에서 쉽게 볼 수 있는 평범한 인물이다. 이는 이창동의 소설에서부터 이어진 그의 작품 전체에 나타난 일반적 특징이라고 볼 수 있다. 오히려 자본주의 사회를 대변하는 부유층들은 주인공에게 상처를 주는 인물로 나온다. 기본적으로 그의 영화 속 인물들은 다음과 같은 특징을 지닌다. 첫째, 해체된 가정, 혹은 해체되어 가고 있는, 아니면 해체된 사회 속에 살고 있는 인물이다. 둘째, 직접적이든 간접적이든 중심인물은 폭력적인 현실세계에 영향을 받는다. 다시 말하면 그 현실이 가정으로 나타날 수도 있고, 사회로 표현될 수도 있지만, 인물을 둘러쌓고 있는 그 환경은 폭력적이라 할 수 있다. 인물들은 각자의 공간에서 병치와 대립을 이루며 충돌과 갈등을 빚는다. 셋째, 인물들은 그 세계에 저항하려고 한다. 인물들은 그 세계에 굴복하지 않고 끝까지 저항하며 자신이 추구하는 세계를 복원시키려고 한다. 하지만 현실에서 그들이 추구하는 세계와 꿈은 절대 이루어질 수 없기에 그들의 결말은 비극으로 치닫는다. 이창동 영화의 이러한 인물들의 특징은 영화 전체의 서사구조를 구성한다. 즉, 이야기와, 시간과 공간에 영향을 주고 있다는 것이다. 이에 본 연구는 그 중심인물을 중심으로 이창동 시나리오에 나타나고 있는 해체와 복원의 서사구조를 분석하고, 인물들이 처한 공간의 특성을 밝혀 최종적으로 이창동 영화의 일반적인 특징을 분석해냈다. 그의 시나리오 창작 방법론에 대한 연구는 본고 제 3장과 제 4장에서 고찰하고, 그의 영화가 지니고 있는 문학적인 언어의 특질에 대해서도 밝혀보고자 했다. <시>는 텍스트인 서사의 빼어난 완결성 때문에 주목을 받았다. 이런 서사의 완결성은 서사의 구조가 잘 짜여 졌음을 의미하는 것이다. 즉, 작가가 말하려는 이야기에서 플롯의 선택이 어떻게 선별되고 배열되어서 질서를 이루고 있는지, 그 배치의 구조가 전달하려는 주제를 어떤 식으로 담아내어 구성되어 있는가를 말한다. 이는 서사에 대한 평가가 단순 이야기만을 의미하는 것은 아니라는 것이다. 이야기 안에는 존재하는 것들-인물과 시간과 공간의 구성-까지를 포함하고 있다. 다시 말해 이창동의 영화 <시>에 대한 서사의 평가는 채트먼이 정리한 서사이론 중 ‘무엇’을 의미하는 이야기의 측면 보다는 ‘어떻게’를 의미하는 담화적인 측면에서 주목을 받았다고 볼 수 있다. <시>는 서사화법이라고 말할 수도 있는 이 담화, 즉 이창동이 선택하여 배열한 그 구조가 그 어떤 작품보다 뛰어나다는 것이다. <시>의 서사구조도 이창동 영화의 공통된 특징이 잘 표현되어 있다. 하지만 이를 통해 그의 작품에 나타난 ‘문학적인 특질’에 대해서는 알 수 없다. 그 부분을 파악하기 위해서 우선 그의 시나리오 창작법을 분석해 볼 필요가 있다. 그의 영화가 문학적이라는 이유는 다른 영화와의 기본 형식과는 다르다는 말과 동일하다. 이를 파악하기 위해 역으로 그의 시나리오와 전통적인 시나리오 창작방법론과의 차이를 분석하여 그 창작법에서의 공통적인 부분을 제외한 나머지 부분이 무엇인가를 분석했다. 바로 그 남겨지는 부분이 ‘문학적 영화’로 평가받는 이창동 작품이 지니고 있는 차별적인 특질일 것이다. 결론적으로 그의 시나리오는 일반적인 시나리오의 작법과는 다른 점을 지니고 있다. 그의 시나리오 언어는 영화적인 언어인 시각적 효과를 위해 간단히 쓰인 것보다는 문학적인 상상력을 불러일으키는 상세한 묘사로 쓰여 있다. 이는 일반적인 시나리오 창작방법론을 거부한 것으로 앞으로의 새로운 시나리오 창작의 영역에서와 이창동의 시나리오 행보에 있어서 주목되는 부분이다.
This paper focuses on the literariness of Lee, Chang dong rather than his movies to research about his scenario creation methodologies. For this, first the general characteristics of the narrative structure in his overall scenarios. His scenarios from his first work to have consistent characterist...
This paper focuses on the literariness of Lee, Chang dong rather than his movies to research about his scenario creation methodologies. For this, first the general characteristics of the narrative structure in his overall scenarios. His scenarios from his first work to have consistent characteristics. Firstly, the characters that Lee, Chang dong selects as the main characters are not wealthy people but people one could find in ordinary life. This could be said to be the general characteristic in all his work continued from his novels. Rather, the wealthy people that represent the capitalist society appear as people who hurt the main characters. By default the characters in his movies have the below characteristics: First, they are people who live in a dismantled or dismantling family, or in a dismantled society. Second, directly or indirectly the main characters are affected by the violent real world. In other words, the reality can appear as family of society but the environment surrounding the main character can be said to be violent. Each character creates juxtaposition, confrontation and conflict in its own space. Third, the characters try to resist the violent world. The characters do not surrender and they consistently resist to recreate the innocent world they pursue. However, because the dreams and the world they pursue are not possible in real life, their endings result in tragedy. The characteristics of these kinds of characters in Lee, Chang dong’s movies create the whole narrative structure. Thus it affects the story, time, and space. For this, this research analyzed the narrative structure of dismantling and restoring centering on the main characters and ultimately analyzed the general characteristics of Lee Chang dong’s movies by shedding light on the characteristics of the space where the characters are subject to. His scenario creation methodologies are reviewed in 3rd and 4th chapters of this paper and it also tried to figure out about the literary qualities of the language in the movies. received attention because of the exceptional completeness of the narrative text. This completeness of the narrative means that it was well structured. Thus, it shows how the choice of plot is chosen and arranged in the story that the author is trying to tell and how the structure of the arrangement contain the subject that the author is trying to portray. This means that the evaluation of the narrative doesn’t simply mean the story. It contains the things that exist in the story like the characters, time, and the structure of the space. In other words, it could be said that the evaluation of the narrative in the movie received attention not because of the aspects of the story, according to the narrative theory organized by Seymour Chatman, that means ‘what’ but the aspects of the discourse that means ‘how.’ Thus it means that in , the narrative method of discourse –the structure that Lee, Chang dong chose and arranged- is more outstanding above all the other works. The narrative structure in portrays well the universal characteristics of Lee, Chandong’s movies However through this one cannot find out about the ‘literary qualities’ that appear in his works. To find out more about that, one needs to analyze his scenario creation methodologies. The reason it is said that his movies are literary is because his movies differ from the general form of other movies. To find out more about this, analysis of the difference between his scenarios creation methods and the general methods were done to find out what was the remainder from all the common traits. This remainder would be the distinctive traits the works of Lee, Chang dong that is regarded as ‘literary movies.’ In conclusion his scenarios have differences from the ordinary scenario creation. His scenario language is not only simply written for the visual effect like in movie language but in detailed description to provoke imagination. This is a rejection of the ordinary scenario creation methodology and it is a notable factor for the future in the new creation of scenarios and the pace of Lee Chang dong’s scenarios.
This paper focuses on the literariness of Lee, Chang dong rather than his movies to research about his scenario creation methodologies. For this, first the general characteristics of the narrative structure in his overall scenarios. His scenarios from his first work to have consistent characteristics. Firstly, the characters that Lee, Chang dong selects as the main characters are not wealthy people but people one could find in ordinary life. This could be said to be the general characteristic in all his work continued from his novels. Rather, the wealthy people that represent the capitalist society appear as people who hurt the main characters. By default the characters in his movies have the below characteristics: First, they are people who live in a dismantled or dismantling family, or in a dismantled society. Second, directly or indirectly the main characters are affected by the violent real world. In other words, the reality can appear as family of society but the environment surrounding the main character can be said to be violent. Each character creates juxtaposition, confrontation and conflict in its own space. Third, the characters try to resist the violent world. The characters do not surrender and they consistently resist to recreate the innocent world they pursue. However, because the dreams and the world they pursue are not possible in real life, their endings result in tragedy. The characteristics of these kinds of characters in Lee, Chang dong’s movies create the whole narrative structure. Thus it affects the story, time, and space. For this, this research analyzed the narrative structure of dismantling and restoring centering on the main characters and ultimately analyzed the general characteristics of Lee Chang dong’s movies by shedding light on the characteristics of the space where the characters are subject to. His scenario creation methodologies are reviewed in 3rd and 4th chapters of this paper and it also tried to figure out about the literary qualities of the language in the movies. received attention because of the exceptional completeness of the narrative text. This completeness of the narrative means that it was well structured. Thus, it shows how the choice of plot is chosen and arranged in the story that the author is trying to tell and how the structure of the arrangement contain the subject that the author is trying to portray. This means that the evaluation of the narrative doesn’t simply mean the story. It contains the things that exist in the story like the characters, time, and the structure of the space. In other words, it could be said that the evaluation of the narrative in the movie received attention not because of the aspects of the story, according to the narrative theory organized by Seymour Chatman, that means ‘what’ but the aspects of the discourse that means ‘how.’ Thus it means that in , the narrative method of discourse –the structure that Lee, Chang dong chose and arranged- is more outstanding above all the other works. The narrative structure in portrays well the universal characteristics of Lee, Chandong’s movies However through this one cannot find out about the ‘literary qualities’ that appear in his works. To find out more about that, one needs to analyze his scenario creation methodologies. The reason it is said that his movies are literary is because his movies differ from the general form of other movies. To find out more about this, analysis of the difference between his scenarios creation methods and the general methods were done to find out what was the remainder from all the common traits. This remainder would be the distinctive traits the works of Lee, Chang dong that is regarded as ‘literary movies.’ In conclusion his scenarios have differences from the ordinary scenario creation. His scenario language is not only simply written for the visual effect like in movie language but in detailed description to provoke imagination. This is a rejection of the ordinary scenario creation methodology and it is a notable factor for the future in the new creation of scenarios and the pace of Lee Chang dong’s scenarios.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.