독서실태 조사를 통한 학교의 독서문화 환경 조성 방안 연구 : 의정부시 중학생을 중심으로 Study for Improving the School's Reading Environment through the Research for the Students' State of Reading원문보기
독서활동이 개인적인 활동이지만 독서할 수 있는 환경을 조성해주는 것은 개인의 몫이라기보다는 사회와 교육의 몫이라 할 수 있다. 학교의 독서문화 환경은 공교육차원에서 제공, 보호, 관리되어야 한다. 이에 본 연구는 중학교 학생들의 독서 행태와 독서환경에 대한 이용패턴 등 독서실태를 파악하여 문제점을 토대로 학교의 독서문화 환경 조성을 위한 방안을 모색하는데 있다. 이에 학생들의 독서실태 전반을 체계적으로 조사하고 분석하기 위해 조사 영역을 독서실태, 독서인식, 독서환경, 독서교육의 영역으로 구분하였다. 연구 방법으로는 경기도 의정부시 소재 중학교 3곳을 임의로 선정하여 설문지에 의해 조사하였고, 회수한 318부의 자료를 분석하였다. 이렇게 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 학생들은 고학년으로 올라갈수록 독서량이 감소하고, 다양하고 폭넓은 독서보다는 만화, 무협지, 일반소설 등 흥미위주의 독서가 주류를 이루었고, 독서자료 선택 시 신문이나 잡지 또는 서평지나 권장도서목록 같은 공적인 도서 정보원보다 집에 있는 책을 읽거나 부모님이 사는 책을 읽고, 주변사람들의 추천에 의존하는 것으로 나타나 사적인 방법으로 자료를 선택하고 있는 것으로 나타났다. 학교와 학원 수강으로 인한 과중한 학업과 ...
독서활동이 개인적인 활동이지만 독서할 수 있는 환경을 조성해주는 것은 개인의 몫이라기보다는 사회와 교육의 몫이라 할 수 있다. 학교의 독서문화 환경은 공교육차원에서 제공, 보호, 관리되어야 한다. 이에 본 연구는 중학교 학생들의 독서 행태와 독서환경에 대한 이용패턴 등 독서실태를 파악하여 문제점을 토대로 학교의 독서문화 환경 조성을 위한 방안을 모색하는데 있다. 이에 학생들의 독서실태 전반을 체계적으로 조사하고 분석하기 위해 조사 영역을 독서실태, 독서인식, 독서환경, 독서교육의 영역으로 구분하였다. 연구 방법으로는 경기도 의정부시 소재 중학교 3곳을 임의로 선정하여 설문지에 의해 조사하였고, 회수한 318부의 자료를 분석하였다. 이렇게 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 학생들은 고학년으로 올라갈수록 독서량이 감소하고, 다양하고 폭넓은 독서보다는 만화, 무협지, 일반소설 등 흥미위주의 독서가 주류를 이루었고, 독서자료 선택 시 신문이나 잡지 또는 서평지나 권장도서목록 같은 공적인 도서 정보원보다 집에 있는 책을 읽거나 부모님이 사는 책을 읽고, 주변사람들의 추천에 의존하는 것으로 나타나 사적인 방법으로 자료를 선택하고 있는 것으로 나타났다. 학교와 학원 수강으로 인한 과중한 학업과 TV, 컴퓨터는 가장 큰 독서방해 요인으로 나타났다. 그리고 학생들이 즐겨 읽는 책이나 선호하는 책은 국내 작품보다 외국의 번역서와 특정 작가의 작품에 치우쳐 있으며 학교도서관의 이용률도 저조한 것으로 나타났다. 독서공간은 주로 집으로 사적이고 개인적인 공간에서 독서를 하고 있었다. 또한 학생들은 대체로 독서가 성적과 인격형성에 도움이 된다고 긍정적으로 인식하고 있었지만 실제 생활에서 독서를 많이 하고 있지 않은 것으로 나타났다. 학생들은 글쓰기에 대한 자신감이 글 읽기의 자신감에 비해 지극히 낮은 것으로 나타나 체계적인 독서교육이 이루어지고 있지 않은 것으로 나타났으며, 일상생활에서 독서에 대한 대화는 많지 않은 것으로 나타났다. 위에서 살펴본 바와 같이 학생들의 독서실태를 파악하여 문제점을 토대로 학교의 독서문화 환경 조성을 위한 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 충실한 장서확충이 필요하다. 둘째, 학교 독서문화의 중심은 학교도서관이 되어야 한다. 셋째, 읽기와 쓰기 중심의 교육이 필요하다. 넷째, 자료중심·학생중심의 수업방식이 이루어져야 한다. 다섯째, 교사를 위한 독서지도 연수가 필요하다. 여섯째, 청소년 도서를 교사들이 집필할 수 있도록 지원해야 한다. 일곱째, 독서활성화를 위한 다양한 독서문화 프로그램을 개발하고 운영해야 한다. 여덟째, 독서 모델로서 부모와 교사의 책읽기가 필요하다. 아홉째, 학교 내 독서 동아리활동이 활성화될 수 있도록 지원해야 한다. 열째, 학교·교육청·교육과학기술부 차원의 협력이 이루어져야 한다.
독서활동이 개인적인 활동이지만 독서할 수 있는 환경을 조성해주는 것은 개인의 몫이라기보다는 사회와 교육의 몫이라 할 수 있다. 학교의 독서문화 환경은 공교육차원에서 제공, 보호, 관리되어야 한다. 이에 본 연구는 중학교 학생들의 독서 행태와 독서환경에 대한 이용패턴 등 독서실태를 파악하여 문제점을 토대로 학교의 독서문화 환경 조성을 위한 방안을 모색하는데 있다. 이에 학생들의 독서실태 전반을 체계적으로 조사하고 분석하기 위해 조사 영역을 독서실태, 독서인식, 독서환경, 독서교육의 영역으로 구분하였다. 연구 방법으로는 경기도 의정부시 소재 중학교 3곳을 임의로 선정하여 설문지에 의해 조사하였고, 회수한 318부의 자료를 분석하였다. 이렇게 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 학생들은 고학년으로 올라갈수록 독서량이 감소하고, 다양하고 폭넓은 독서보다는 만화, 무협지, 일반소설 등 흥미위주의 독서가 주류를 이루었고, 독서자료 선택 시 신문이나 잡지 또는 서평지나 권장도서목록 같은 공적인 도서 정보원보다 집에 있는 책을 읽거나 부모님이 사는 책을 읽고, 주변사람들의 추천에 의존하는 것으로 나타나 사적인 방법으로 자료를 선택하고 있는 것으로 나타났다. 학교와 학원 수강으로 인한 과중한 학업과 TV, 컴퓨터는 가장 큰 독서방해 요인으로 나타났다. 그리고 학생들이 즐겨 읽는 책이나 선호하는 책은 국내 작품보다 외국의 번역서와 특정 작가의 작품에 치우쳐 있으며 학교도서관의 이용률도 저조한 것으로 나타났다. 독서공간은 주로 집으로 사적이고 개인적인 공간에서 독서를 하고 있었다. 또한 학생들은 대체로 독서가 성적과 인격형성에 도움이 된다고 긍정적으로 인식하고 있었지만 실제 생활에서 독서를 많이 하고 있지 않은 것으로 나타났다. 학생들은 글쓰기에 대한 자신감이 글 읽기의 자신감에 비해 지극히 낮은 것으로 나타나 체계적인 독서교육이 이루어지고 있지 않은 것으로 나타났으며, 일상생활에서 독서에 대한 대화는 많지 않은 것으로 나타났다. 위에서 살펴본 바와 같이 학생들의 독서실태를 파악하여 문제점을 토대로 학교의 독서문화 환경 조성을 위한 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 충실한 장서확충이 필요하다. 둘째, 학교 독서문화의 중심은 학교도서관이 되어야 한다. 셋째, 읽기와 쓰기 중심의 교육이 필요하다. 넷째, 자료중심·학생중심의 수업방식이 이루어져야 한다. 다섯째, 교사를 위한 독서지도 연수가 필요하다. 여섯째, 청소년 도서를 교사들이 집필할 수 있도록 지원해야 한다. 일곱째, 독서활성화를 위한 다양한 독서문화 프로그램을 개발하고 운영해야 한다. 여덟째, 독서 모델로서 부모와 교사의 책읽기가 필요하다. 아홉째, 학교 내 독서 동아리활동이 활성화될 수 있도록 지원해야 한다. 열째, 학교·교육청·교육과학기술부 차원의 협력이 이루어져야 한다.
It is the society and education office's duty to make the reading environment even though reading is an individual task. Any school's reading environment should be provided, protected and managed. Therefore, this study will figure out what the students's state of reading at the moment - especially m...
It is the society and education office's duty to make the reading environment even though reading is an individual task. Any school's reading environment should be provided, protected and managed. Therefore, this study will figure out what the students's state of reading at the moment - especially middle school students's reading preferences and how they use their reading environment - and look for a solution. To analyze their state of reading systematically, research areas are divided into the level of their reading, the perception of reading, the reading environment and their reading education. The method for the research is a questionnaire. The questionnaire was sent to three middle schools in Uijeonbu at random and I studied 318 cases. The results are as follow: When students are getting older, their amount of reading decreases. They usually read books like cartoons, martial art novels and other novels that they find interesting. When they choose books, they don't refer to newspapers, magazines about reading or the lists of books recommended for young readers. They read books that they already have at home or what their parents bought and they depend on other people's recommendations. The biggest distractions are excessive private tutoring, TV and computer. They prefer translated books rather than Korean books. They prefer the specific writers's books and usually read books in a private place like home. Students think that reading is helpful for their grades and formation of character but they don't read much. They are less confident in writing than reading. Even though there is not sufficient education for systematic reading. Also, they don't usually talk about books. The solution for those problems are as follows: First, we need more books in the library. Second, let the center of the students' reading be the school library. Third, we need education for reading and writing. Fourth, we need material-centered and student-centered teaching. Fifth, training for teachers of teaching reading is needed. Sixth, teachers should be supported for writing juvenile books. Seventh, a various reading programs should be developed. Eighth, parents and teachers should read a lot of books so they can be reading models for students. Ninth, the reading club activities at school should be supported. Tenth, the school, the education office and the Ministry of Education, Science, and Technology should cooperate with each other.
It is the society and education office's duty to make the reading environment even though reading is an individual task. Any school's reading environment should be provided, protected and managed. Therefore, this study will figure out what the students's state of reading at the moment - especially middle school students's reading preferences and how they use their reading environment - and look for a solution. To analyze their state of reading systematically, research areas are divided into the level of their reading, the perception of reading, the reading environment and their reading education. The method for the research is a questionnaire. The questionnaire was sent to three middle schools in Uijeonbu at random and I studied 318 cases. The results are as follow: When students are getting older, their amount of reading decreases. They usually read books like cartoons, martial art novels and other novels that they find interesting. When they choose books, they don't refer to newspapers, magazines about reading or the lists of books recommended for young readers. They read books that they already have at home or what their parents bought and they depend on other people's recommendations. The biggest distractions are excessive private tutoring, TV and computer. They prefer translated books rather than Korean books. They prefer the specific writers's books and usually read books in a private place like home. Students think that reading is helpful for their grades and formation of character but they don't read much. They are less confident in writing than reading. Even though there is not sufficient education for systematic reading. Also, they don't usually talk about books. The solution for those problems are as follows: First, we need more books in the library. Second, let the center of the students' reading be the school library. Third, we need education for reading and writing. Fourth, we need material-centered and student-centered teaching. Fifth, training for teachers of teaching reading is needed. Sixth, teachers should be supported for writing juvenile books. Seventh, a various reading programs should be developed. Eighth, parents and teachers should read a lot of books so they can be reading models for students. Ninth, the reading club activities at school should be supported. Tenth, the school, the education office and the Ministry of Education, Science, and Technology should cooperate with each other.
주제어
#독서실태 독서실태 조사 독서문화 독서문화 환경조성 의정부시 중학생 School's Reading Environment Students' State of Reading
학위논문 정보
저자
전은숙
학위수여기관
대진대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 사서교육전공
발행연도
2010
총페이지
vii, 94 p.
키워드
독서실태 독서실태 조사 독서문화 독서문화 환경조성 의정부시 중학생 School's Reading Environment Students' State of Reading
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.