본 연구는 학교도서관 이용 빈도를 중심으로 중학생들의 학교도서관 이용에 영향을 미치는 요인을 조사․분석하고자 한다. 이에 중학생들의 학교도서관 이용 실태를 파악하고, 학교도서관 이용 빈도에 따라서 세 집단으로 나눈 후, 각 집단의 학교도서관 이용에 영향을 미치는 요인을 분석해 이용 빈도가 높은 집단과 낮은 집단 간에 유의미한 차이가 있는 이용 요인을 찾아 제시하려 한다. 제시된 도서관 이용 요인은 학생들의 학교도서관 이용 빈도를 높이기 위해 학교도서관이 참고할 도움자료로 활용되도록 하는데 그 목적이 있다. 연구 방법은 경기도 북부 지역에 소재한 중학교 3곳을 임의로 선정하여 설문지에 의해 조사하였고, 수집한 322부의 자료를 ...
본 연구는 학교도서관 이용 빈도를 중심으로 중학생들의 학교도서관 이용에 영향을 미치는 요인을 조사․분석하고자 한다. 이에 중학생들의 학교도서관 이용 실태를 파악하고, 학교도서관 이용 빈도에 따라서 세 집단으로 나눈 후, 각 집단의 학교도서관 이용에 영향을 미치는 요인을 분석해 이용 빈도가 높은 집단과 낮은 집단 간에 유의미한 차이가 있는 이용 요인을 찾아 제시하려 한다. 제시된 도서관 이용 요인은 학생들의 학교도서관 이용 빈도를 높이기 위해 학교도서관이 참고할 도움자료로 활용되도록 하는데 그 목적이 있다. 연구 방법은 경기도 북부 지역에 소재한 중학교 3곳을 임의로 선정하여 설문지에 의해 조사하였고, 수집한 322부의 자료를 SPSSWIN 17.0 프로그램을 사용하여 빈도분석과 검증 그리고 one way anova를 실시하였으며, 사후분석 유의차 검증을 위해 쉐페(scheffe)로 사후분석을 실시하였다. 이렇게 실시한 결과를 요약하면 다음과 같다. 학교도서관 이용 빈도가 한 달에 1~2회 이하인 학생은 전체 322명 중 157명(48.7%), 일주일에 1~2회인 학생은 75명(23.3%), 일주일에 3회 이상인 학생은 90명(28%)으로 나타났으며, 학교도서관 이용 빈도는 여학생 보다는 남학생이, 3학년 보다는 1,2학년 학생들이 더 높은 것으로 나타났다. 학교도서관 자료에 따른 학교도서관 이용 빈도를 살펴보면 학교도서관 이용 빈도가 높은 학생들일수록 도서관 자료가 이용 목적에 도움이 됨을 높게 지각하는 것으로 나타났다. 그리고 도서관 내 자료들이 충분히 준비되어 있는지, 도서관 내 최신 자료가 충분한지, 도서관 내 흥미로운 분야의 자료가 충분히 준비되어 있는지에 대하여 이용 빈도가 높은 학생들일수록 충분히 준비되어 있음을 높게 지각하는 것으로 나타났다. 학교도서관 인적자원에 따른 학교도서관 이용 빈도를 살펴보면 사서선생님께서 항상 도서관에 상주하며 도움을 제공하는지, 선생님이 쉬운 용어를 사용하며 이야기 하는지, 선생님이 질문에 대해 정확하게 처리해주는지에 대하여 학교도서관 이용 빈도가 높은 학생들일수록 긍정적으로 높게 평가했으며, 선생님의 친절도 및 이용 안내에 대한 봉사태도가 학교도서관 이용에 영향을 주는지에 대해서도 이용 빈도가 높은 학생들일수록 이용에 영향을 주는 것을 높게 지각하는 것으로 나타났다. 그리고 선생님의 친절도 및 봉사태도에 대한 만족도는 이용 빈도가 높은 학생들일수록 더 만족하는 것으로 나타났고, 선생님께 도움 받은 경험에서도 역시 이용 빈도가 높을수록 더 많은 도움을 받은 것으로 나타났다. 또한 학교도서관 이용 영향 요인에 따른 학교도서관 이용 빈도를 살펴보면 학교도서관에서 진행되는 행사, 학교도서관 이용 교육 실시, 학교에서의 아침독서, 도서관에서의 필요한 자료의 편리한 습득, 도서관에서 필요한 자료를 제공하는 것, 방학 중 도서관을 개방을 하는 것, 학교도서관에 인터넷 검색용 컴퓨터가 구비되어 있는 것이 학교도서관 이용에 영향 주는지에 대하여 이용 빈도가 높은 학생들일수록 높게 지각하는 것으로 나타났다. 마지막으로 학교도서관 서비스 만족도에 따른 학교도서관 이용 빈도를 살펴보면 이용 빈도가 높은 학생들이 낮은 학생들에 비해 서비스에 대해 더 높게 만족하는 것으로 나타났다. 이러한 요인들은 빈도가 높은 학생과 낮은 학생 간의 학교도서관 이용에 영향을 주는 요인의 차이점을 분석하여 제시한 것으로 이 요인들이 학생들의 학교도서관 이용 빈도를 높이는데 무조건 도움이 될 것이라고는 단정 지을 수 없지만 참고한다면, 학교도서관을 운영하는 데 있어 도움이 될 수 있다고 본다.
본 연구는 학교도서관 이용 빈도를 중심으로 중학생들의 학교도서관 이용에 영향을 미치는 요인을 조사․분석하고자 한다. 이에 중학생들의 학교도서관 이용 실태를 파악하고, 학교도서관 이용 빈도에 따라서 세 집단으로 나눈 후, 각 집단의 학교도서관 이용에 영향을 미치는 요인을 분석해 이용 빈도가 높은 집단과 낮은 집단 간에 유의미한 차이가 있는 이용 요인을 찾아 제시하려 한다. 제시된 도서관 이용 요인은 학생들의 학교도서관 이용 빈도를 높이기 위해 학교도서관이 참고할 도움자료로 활용되도록 하는데 그 목적이 있다. 연구 방법은 경기도 북부 지역에 소재한 중학교 3곳을 임의로 선정하여 설문지에 의해 조사하였고, 수집한 322부의 자료를 SPSS WIN 17.0 프로그램을 사용하여 빈도분석과 검증 그리고 one way anova를 실시하였으며, 사후분석 유의차 검증을 위해 쉐페(scheffe)로 사후분석을 실시하였다. 이렇게 실시한 결과를 요약하면 다음과 같다. 학교도서관 이용 빈도가 한 달에 1~2회 이하인 학생은 전체 322명 중 157명(48.7%), 일주일에 1~2회인 학생은 75명(23.3%), 일주일에 3회 이상인 학생은 90명(28%)으로 나타났으며, 학교도서관 이용 빈도는 여학생 보다는 남학생이, 3학년 보다는 1,2학년 학생들이 더 높은 것으로 나타났다. 학교도서관 자료에 따른 학교도서관 이용 빈도를 살펴보면 학교도서관 이용 빈도가 높은 학생들일수록 도서관 자료가 이용 목적에 도움이 됨을 높게 지각하는 것으로 나타났다. 그리고 도서관 내 자료들이 충분히 준비되어 있는지, 도서관 내 최신 자료가 충분한지, 도서관 내 흥미로운 분야의 자료가 충분히 준비되어 있는지에 대하여 이용 빈도가 높은 학생들일수록 충분히 준비되어 있음을 높게 지각하는 것으로 나타났다. 학교도서관 인적자원에 따른 학교도서관 이용 빈도를 살펴보면 사서선생님께서 항상 도서관에 상주하며 도움을 제공하는지, 선생님이 쉬운 용어를 사용하며 이야기 하는지, 선생님이 질문에 대해 정확하게 처리해주는지에 대하여 학교도서관 이용 빈도가 높은 학생들일수록 긍정적으로 높게 평가했으며, 선생님의 친절도 및 이용 안내에 대한 봉사태도가 학교도서관 이용에 영향을 주는지에 대해서도 이용 빈도가 높은 학생들일수록 이용에 영향을 주는 것을 높게 지각하는 것으로 나타났다. 그리고 선생님의 친절도 및 봉사태도에 대한 만족도는 이용 빈도가 높은 학생들일수록 더 만족하는 것으로 나타났고, 선생님께 도움 받은 경험에서도 역시 이용 빈도가 높을수록 더 많은 도움을 받은 것으로 나타났다. 또한 학교도서관 이용 영향 요인에 따른 학교도서관 이용 빈도를 살펴보면 학교도서관에서 진행되는 행사, 학교도서관 이용 교육 실시, 학교에서의 아침독서, 도서관에서의 필요한 자료의 편리한 습득, 도서관에서 필요한 자료를 제공하는 것, 방학 중 도서관을 개방을 하는 것, 학교도서관에 인터넷 검색용 컴퓨터가 구비되어 있는 것이 학교도서관 이용에 영향 주는지에 대하여 이용 빈도가 높은 학생들일수록 높게 지각하는 것으로 나타났다. 마지막으로 학교도서관 서비스 만족도에 따른 학교도서관 이용 빈도를 살펴보면 이용 빈도가 높은 학생들이 낮은 학생들에 비해 서비스에 대해 더 높게 만족하는 것으로 나타났다. 이러한 요인들은 빈도가 높은 학생과 낮은 학생 간의 학교도서관 이용에 영향을 주는 요인의 차이점을 분석하여 제시한 것으로 이 요인들이 학생들의 학교도서관 이용 빈도를 높이는데 무조건 도움이 될 것이라고는 단정 지을 수 없지만 참고한다면, 학교도서관을 운영하는 데 있어 도움이 될 수 있다고 본다.
I performed a survey analysis of factors that affecting school library use of middle school students by focusing on using rate in this study. To represent meaningful differences between the highly rated group and the low rated group of school library use by figuring out using condition of school lib...
I performed a survey analysis of factors that affecting school library use of middle school students by focusing on using rate in this study. To represent meaningful differences between the highly rated group and the low rated group of school library use by figuring out using condition of school library of middle school students, after dividing 3 groups according to library using rate and analysis it by using factors that affecting each groups. This suggested library using factor is going to be used to increase the using rate of library which has the purpose of making worthy of reference to school library. Research was done by Questionnaire to the randomly selected 3 places of Kyunggi based middle school and collected 332 copies of answer sheets was analyzed to SPSS WIN 17.0 program and x² verification and enforced One way anova and enforced post analysis by Scheffe to post analysis significant difference verification. This result can be summarized as follows. The students of school library using rate less than 1 to 2 times is 157students out of 322 students, 75 students who visit library 1 to 2 times a week (23.3%), more than 3 times a week is 90 students (28%). 1st and 2nd middle school library using rate is more higher than 3rd students and boy students exceeds than girls students. According to materials in the library which influence of school library using rate shows that the higher using rate of library for students the more perceives of library materials can be highly useable when in come to purpose. And that students who highly use to library perceives fully of school library has enough materials or latest materials and interesting materials. According to human resources in school library when it comes to school library using rate, the librarian is always reside in the library and provide assistance to a students or the librarian uses an easy term to the story or librarian takes care to answer of a question precisely is the factor that a students who use the library often could more positively estimate. A highly using of school library students can perceive precisely that volunteer attitudes of librarian towards kindness and using information introduction can affect school library using rate. And the more using school library, the more students contentment is getting from kindness and volunteer attitudes and the students who use often of school library got more assistance when it comes to assistance experiences from librarian. Also, according to influence factor for school library using rate, a highly using of school library students can perceives precisely that events are held in the school library, school library using instruction training, morning reading in schools, convenient acquisition of the necessary materials in the library, library open during vacation, school library equipped with computers for searching the internet can affect school library using rate. Finally, according to the school library service satisfaction, for school library using rate, the more using of school library, the more students contentment is getting than those who low using of school library. Those factors suggested by means of analyzing difference between low using of school library students and highly using of school library students can be assumed as unconditional help to raising school library using rate but please be acknowledge that referring to this factors can be help of operating school library for sure.
I performed a survey analysis of factors that affecting school library use of middle school students by focusing on using rate in this study. To represent meaningful differences between the highly rated group and the low rated group of school library use by figuring out using condition of school library of middle school students, after dividing 3 groups according to library using rate and analysis it by using factors that affecting each groups. This suggested library using factor is going to be used to increase the using rate of library which has the purpose of making worthy of reference to school library. Research was done by Questionnaire to the randomly selected 3 places of Kyunggi based middle school and collected 332 copies of answer sheets was analyzed to SPSS WIN 17.0 program and x² verification and enforced One way anova and enforced post analysis by Scheffe to post analysis significant difference verification. This result can be summarized as follows. The students of school library using rate less than 1 to 2 times is 157students out of 322 students, 75 students who visit library 1 to 2 times a week (23.3%), more than 3 times a week is 90 students (28%). 1st and 2nd middle school library using rate is more higher than 3rd students and boy students exceeds than girls students. According to materials in the library which influence of school library using rate shows that the higher using rate of library for students the more perceives of library materials can be highly useable when in come to purpose. And that students who highly use to library perceives fully of school library has enough materials or latest materials and interesting materials. According to human resources in school library when it comes to school library using rate, the librarian is always reside in the library and provide assistance to a students or the librarian uses an easy term to the story or librarian takes care to answer of a question precisely is the factor that a students who use the library often could more positively estimate. A highly using of school library students can perceive precisely that volunteer attitudes of librarian towards kindness and using information introduction can affect school library using rate. And the more using school library, the more students contentment is getting from kindness and volunteer attitudes and the students who use often of school library got more assistance when it comes to assistance experiences from librarian. Also, according to influence factor for school library using rate, a highly using of school library students can perceives precisely that events are held in the school library, school library using instruction training, morning reading in schools, convenient acquisition of the necessary materials in the library, library open during vacation, school library equipped with computers for searching the internet can affect school library using rate. Finally, according to the school library service satisfaction, for school library using rate, the more using of school library, the more students contentment is getting than those who low using of school library. Those factors suggested by means of analyzing difference between low using of school library students and highly using of school library students can be assumed as unconditional help to raising school library using rate but please be acknowledge that referring to this factors can be help of operating school library for sure.
주제어
#중학생 학교도서관 이용빈도 School Library School Library Use school library using rate Middle School Students
학위논문 정보
저자
박유리
학위수여기관
대진대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 사서교육전공
발행연도
2010
총페이지
vii, 122 p.
키워드
중학생 학교도서관 이용빈도 School Library School Library Use school library using rate Middle School Students
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.