본 연구는 지방정부의 예산지출의 변화 패턴을 분석하여 단절균형 예산이론이 적용되는지를 살펴보았다. 최근 정책과 예산영역에서 발전하고 있는 단절균형이론을 우리나라 지방정부 예산지출에 적용해 봄으로써 정책 변동을 측정하였다. 또한, 검증된 값을 바탕으로 단절에 영향을 미치는 요소를 찾아내었다.
정책결정자 혹은 예산결정자가 예산을 계획하거나 예측할 때 정치, 경제, 사회적인 변화를 참고해 정책단절을 대비하고, 단절발생시 대체 전략을 세우는데 유용한 함의를 제공하고자 하는 것이 연구의 배경이자 목적이다.
우리나라 지방정부 예산 지출에 대한 연구경향은 하나의 정책 영역을 검증하는 것이었다. 특정 예산 범주의 검토는 전체적으로도 어떻게 변화가 발생하는지 분석되지 않는다는 약점이 있다. 이러한 단일정책연구의 단점을 보완하기 위해 Peterson의 정책유형 분류를 적용해 어떤 정책영역에서 정책 변화가 발생하는지 분석했다.
점증성 검증, 정규성 검증, ...
본 연구는 지방정부의 예산지출의 변화 패턴을 분석하여 단절균형 예산이론이 적용되는지를 살펴보았다. 최근 정책과 예산영역에서 발전하고 있는 단절균형이론을 우리나라 지방정부 예산지출에 적용해 봄으로써 정책 변동을 측정하였다. 또한, 검증된 값을 바탕으로 단절에 영향을 미치는 요소를 찾아내었다.
정책결정자 혹은 예산결정자가 예산을 계획하거나 예측할 때 정치, 경제, 사회적인 변화를 참고해 정책단절을 대비하고, 단절발생시 대체 전략을 세우는데 유용한 함의를 제공하고자 하는 것이 연구의 배경이자 목적이다.
우리나라 지방정부 예산 지출에 대한 연구경향은 하나의 정책 영역을 검증하는 것이었다. 특정 예산 범주의 검토는 전체적으로도 어떻게 변화가 발생하는지 분석되지 않는다는 약점이 있다. 이러한 단일정책연구의 단점을 보완하기 위해 Peterson의 정책유형 분류를 적용해 어떤 정책영역에서 정책 변화가 발생하는지 분석했다.
점증성 검증, 정규성 검증, 단절점 발견 등의 분석을 통해 단절의 존재여부를 확인한 결과 대체로 점증적 변화를 보였고, 때때로 비점증적 변화를 보였다. 단절을 나타내는 세첨분포를 보였으며, 지방자치제도의 실시와 IMF시기에 단절점이 나타난 것으로 분석되었다. 지방자치제도 실시 후에 변동의 규모가 커진 것을 알 수 있다. 총지출과 개발정책의 경우 지방자치제도가 실시되기 전에는 정규분포의 형태를 보였으나, 지방자치 이후에는 단절균형을 나타내는 세첨분포 형태로 변한 것으로 나타났다.
로지스틱 모형을 통해 단절 영향요인을 분석한 결과 총지출은 ‘인구’ 변수의 영향이 컸고, 개발정책은 ‘IMF’ 변수의 영향이 크게 나타났다. 재분배정책은 ‘1인 지방세’ 변수였고, 할당정책의 경우 ‘IMF’ 변수의 영향을 크게 받는 것으로 분석되었다.
다항로짓 분석 결과에서는 총지출의 경우 ‘1인당 지방세’ 부담액이 증가할수록 점증적 변동에 대비한 양(+)의 단절 발생확률은 감소했다. 음(-)의 단절이 발생할 확률은 ‘선거’ 전년도일 때에는 증가하나 ‘노인인구’가 증가할 때에는 감소했다.
개발정책에서는 ‘1인당 교부세’가 증가할수록 양(+)의 단절 발생확률은 감소했고, ‘1인당 지방세’ 부담액이 증가할수록 음(-)의 단절이 발생할 확률은 증가하고, ‘IMF’ 기간일 때에는 감소했다.
재분배정책에서는 ‘1인당 지방세’ 부담액이 증가할수록 양(+)의 단절 발생확률은 증가하고, ‘분할정부’이며 ‘IMF’ 기간일 때 대한 양(+)의 단절 발생확률은 감소했다. 반면, ‘1인당 교부세’가 증가할수록 음(-)의 단절이 발생할 확률은 증가하고, ‘분할정부’이고, ‘인구’변동이 증가하며, ‘IMF’ 기간일 때 재분배정책의 단절 발생확률은 감소했다. 총지출이나 정책영역별 분석의 결과 모두에서 우리나라 지방정부는 지방자치 제도의 실시에 따른 단절 발생은 유의미한 영향을 미치지 않는 것을 알 수 있다.
본 연구는 지방정부의 예산지출의 변화 패턴을 분석하여 단절균형 예산이론이 적용되는지를 살펴보았다. 최근 정책과 예산영역에서 발전하고 있는 단절균형이론을 우리나라 지방정부 예산지출에 적용해 봄으로써 정책 변동을 측정하였다. 또한, 검증된 값을 바탕으로 단절에 영향을 미치는 요소를 찾아내었다.
정책결정자 혹은 예산결정자가 예산을 계획하거나 예측할 때 정치, 경제, 사회적인 변화를 참고해 정책단절을 대비하고, 단절발생시 대체 전략을 세우는데 유용한 함의를 제공하고자 하는 것이 연구의 배경이자 목적이다.
우리나라 지방정부 예산 지출에 대한 연구경향은 하나의 정책 영역을 검증하는 것이었다. 특정 예산 범주의 검토는 전체적으로도 어떻게 변화가 발생하는지 분석되지 않는다는 약점이 있다. 이러한 단일정책연구의 단점을 보완하기 위해 Peterson의 정책유형 분류를 적용해 어떤 정책영역에서 정책 변화가 발생하는지 분석했다.
점증성 검증, 정규성 검증, 단절점 발견 등의 분석을 통해 단절의 존재여부를 확인한 결과 대체로 점증적 변화를 보였고, 때때로 비점증적 변화를 보였다. 단절을 나타내는 세첨분포를 보였으며, 지방자치제도의 실시와 IMF시기에 단절점이 나타난 것으로 분석되었다. 지방자치제도 실시 후에 변동의 규모가 커진 것을 알 수 있다. 총지출과 개발정책의 경우 지방자치제도가 실시되기 전에는 정규분포의 형태를 보였으나, 지방자치 이후에는 단절균형을 나타내는 세첨분포 형태로 변한 것으로 나타났다.
로지스틱 모형을 통해 단절 영향요인을 분석한 결과 총지출은 ‘인구’ 변수의 영향이 컸고, 개발정책은 ‘IMF’ 변수의 영향이 크게 나타났다. 재분배정책은 ‘1인 지방세’ 변수였고, 할당정책의 경우 ‘IMF’ 변수의 영향을 크게 받는 것으로 분석되었다.
다항로짓 분석 결과에서는 총지출의 경우 ‘1인당 지방세’ 부담액이 증가할수록 점증적 변동에 대비한 양(+)의 단절 발생확률은 감소했다. 음(-)의 단절이 발생할 확률은 ‘선거’ 전년도일 때에는 증가하나 ‘노인인구’가 증가할 때에는 감소했다.
개발정책에서는 ‘1인당 교부세’가 증가할수록 양(+)의 단절 발생확률은 감소했고, ‘1인당 지방세’ 부담액이 증가할수록 음(-)의 단절이 발생할 확률은 증가하고, ‘IMF’ 기간일 때에는 감소했다.
재분배정책에서는 ‘1인당 지방세’ 부담액이 증가할수록 양(+)의 단절 발생확률은 증가하고, ‘분할정부’이며 ‘IMF’ 기간일 때 대한 양(+)의 단절 발생확률은 감소했다. 반면, ‘1인당 교부세’가 증가할수록 음(-)의 단절이 발생할 확률은 증가하고, ‘분할정부’이고, ‘인구’변동이 증가하며, ‘IMF’ 기간일 때 재분배정책의 단절 발생확률은 감소했다. 총지출이나 정책영역별 분석의 결과 모두에서 우리나라 지방정부는 지방자치 제도의 실시에 따른 단절 발생은 유의미한 영향을 미치지 않는 것을 알 수 있다.
The purpose of this study is to explain various patterns of local government expenditures with punctuated equilibrium theory extensively used for recent research on policy and budget analysis. In addition to explain expenditure patterns, this study also tries to distinguish variables influencing pol...
The purpose of this study is to explain various patterns of local government expenditures with punctuated equilibrium theory extensively used for recent research on policy and budget analysis. In addition to explain expenditure patterns, this study also tries to distinguish variables influencing policy punctuation. Findings of this study are expected to help policy makers predict policy punctuation so that they prepare alternative policies during rapid policy changes.
Peterson’s policy typology is also employed to conduct research on whether or not local government expenditures are explained by punctuated equilibrium theory. Recent studies on local expenditures have focused only on single policy arena resulting in unsatisfactory explanation on large-scale policy changes. To broaden the scope of our knowledge on local expenditure patterns, this study tries to connect following two theories: punctuated equilibrium and policy typology.
To investigate punctuation equilibrium in local expenditures, various tests are employed such as gradualism test, kurtosis test, normality test, and so on. Test results reveal that most governmental budgets are gradually changed while punctuation points are rarely found. This finding strongly suggests that policies in Korea local governments have been changed gradually.
From a series of tests on local expenditures, we find two distinguished punctuation variables: the adoption of local authority rule and Asian economic crisis. Especially after the adoption of local authority rule, the distributions of total expenditure and those of local development expenditure became kurtosis while they showed normal distributions before the adoption.
Variables influencing policy punctuations are investigated with logistic model. Test results show that punctuation of total expenditures is influenced by population; punctuation of redistribution policy is affected by per capita local taxes; and punctuation of allocation policy is related to Asian crisis.
With regards to multinomial logit tests, it is found that the probability of positive punctuation in total expenditures is multiplied by local tax burdens. However, the probability of negative punctuation in total expenditures is increased in the year before the election; but it is decreased with the increase of age groups over 65.
In the case of expenditures for development policy, the probability of positive punctuation is decreased as per-capita shared revenue is increased, while the probability of negative punctuation is increased as per-capita local tax is increased. In addition Asian crisis contributes to increase the probability of negative punctuation.
In the case of redistribution policy, the probability of positive punctuation is increased with the increased local tax burdens; but it is decreased when the majority party of the city legislatures is different from the party to which city mayor belongs. However, the probability of negative punctuation is increased by following variables such as increased shared revenues, increased difference between major party of legislatures and that of city mayor, increased population change, and Asian crisis.
Contrary to this study’s hypothesis, the adoption of local authority rule has not significantly influenced the probability of punctuation.
The purpose of this study is to explain various patterns of local government expenditures with punctuated equilibrium theory extensively used for recent research on policy and budget analysis. In addition to explain expenditure patterns, this study also tries to distinguish variables influencing policy punctuation. Findings of this study are expected to help policy makers predict policy punctuation so that they prepare alternative policies during rapid policy changes.
Peterson’s policy typology is also employed to conduct research on whether or not local government expenditures are explained by punctuated equilibrium theory. Recent studies on local expenditures have focused only on single policy arena resulting in unsatisfactory explanation on large-scale policy changes. To broaden the scope of our knowledge on local expenditure patterns, this study tries to connect following two theories: punctuated equilibrium and policy typology.
To investigate punctuation equilibrium in local expenditures, various tests are employed such as gradualism test, kurtosis test, normality test, and so on. Test results reveal that most governmental budgets are gradually changed while punctuation points are rarely found. This finding strongly suggests that policies in Korea local governments have been changed gradually.
From a series of tests on local expenditures, we find two distinguished punctuation variables: the adoption of local authority rule and Asian economic crisis. Especially after the adoption of local authority rule, the distributions of total expenditure and those of local development expenditure became kurtosis while they showed normal distributions before the adoption.
Variables influencing policy punctuations are investigated with logistic model. Test results show that punctuation of total expenditures is influenced by population; punctuation of redistribution policy is affected by per capita local taxes; and punctuation of allocation policy is related to Asian crisis.
With regards to multinomial logit tests, it is found that the probability of positive punctuation in total expenditures is multiplied by local tax burdens. However, the probability of negative punctuation in total expenditures is increased in the year before the election; but it is decreased with the increase of age groups over 65.
In the case of expenditures for development policy, the probability of positive punctuation is decreased as per-capita shared revenue is increased, while the probability of negative punctuation is increased as per-capita local tax is increased. In addition Asian crisis contributes to increase the probability of negative punctuation.
In the case of redistribution policy, the probability of positive punctuation is increased with the increased local tax burdens; but it is decreased when the majority party of the city legislatures is different from the party to which city mayor belongs. However, the probability of negative punctuation is increased by following variables such as increased shared revenues, increased difference between major party of legislatures and that of city mayor, increased population change, and Asian crisis.
Contrary to this study’s hypothesis, the adoption of local authority rule has not significantly influenced the probability of punctuation.
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