본 연구는 소집단 협동학습을 실시함으로써 일반적인 수학수업에서 소외되거나 수학 수업을 지루하고 어려운 수업으로 인식하는 학습자들에게 학습동기와 성취 욕구를 자극하여 각 수준별 학생들의 학업성취도와 학습태도의 변화와 각 집단구성원의 역할별 태도에 따른 학생들의 학업성취도 및 학습태도의 변화를 알아보는데 연구목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌 조사 및 선행 연구의 검토를 통해 실험 계획을 수립하였고, 실험에 필요한 학습지와 사전·사후...
본 연구는 소집단 협동학습을 실시함으로써 일반적인 수학수업에서 소외되거나 수학 수업을 지루하고 어려운 수업으로 인식하는 학습자들에게 학습동기와 성취 욕구를 자극하여 각 수준별 학생들의 학업성취도와 학습태도의 변화와 각 집단구성원의 역할별 태도에 따른 학생들의 학업성취도 및 학습태도의 변화를 알아보는데 연구목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌 조사 및 선행 연구의 검토를 통해 실험 계획을 수립하였고, 실험에 필요한 학습지와 사전·사후 설문지 및 평가지를 제작하였으며, 사전 평가의 학업성취도를 기준으로 학생들을 상·중·하로 나누어 조를 구성하였다. 사전·사후 평가 결과를 분석하여 학업성취도의 변화를 알아보았고, 실험대상 학생들의 설문조사 결과를 분석하여 수학 학습태도의 변화를 알아보았다.
본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 상․중․하위권 학생들 모두 협동학습을 함으로써 수학에 대한 태도변화에 긍정적인 영향을 주었다. 상위권 학생들은 설문지 문항의 답변에서는 문제해결능력의 향상에 대해 만족하고 있었으며 중위권 학생들을 가르치기 위하여 예전에 비해 수업에 대한 준비를 많이 하고 오게 되어 수업준비와 수업태도에도 긍정적인 반응을 보였다. 중위권 학생들 역시 설문지 문항의 답변에서는 대체적으로 긍정적인 태도 변화를 보였다. 하위권 학생들의 태도점수는 매우 많이 향상되었으며 유의미한 변화를 보였다.
둘째, 협동학습은 학생들의 학업성취도 향상에 도움을 주었다. 상위권 학생들은 조장의 역할을 하기 위하여 충실하게 예습을 하였고 친구들의 문제풀이를 돕는 과정에서 스스로 개념의 정리가 되고 자신만의 공부법을 찾아나갈 수 있었던 것이 학업성취도 향상을 가져온 것으로 생각된다. 하위권 학생들의 경우 다른 학생들과 선수학습의 정도가 크게 차이가 나서 평소에 수업의 내용을 잘 이해하지 못하는 경우가 많았는데 협동학습을 통해 친구들이 기초부터 차근차근 이해를 시켜 주었기 때문에 수학수업을 듣는 것이 훨씬 수월하고 재미있었고 발표를 하면서 의사소통능력도 향상되었던 것이 학업성취도 향상의 큰 이유였다고 생각한다.
셋째, 소집단 협동학습에서 조장과 조원, 관리조원의 적극적인 수업태도는 조 전체의 학습태도에 긍정적인 영향을 주었다. 특히 관리조원의 수업에 대한 태도변화가 매우 긍정적으로 나타났다. 관리조원이 적극적인 조에서는 조장과 조원이 관리조원의 열심히 하는 모습에 자극을 받고 스스로 반성하게 되었으며 특히 조원의 경우 설문지의 답변에서 대부분이 긍정적인 평가를 하였다.
넷째, 소집단 협동학습에서 조장과 조원, 관리조원의 적극적인 수업태도는 학생들의 학업성취도에 긍정적인 영향을 주었다. 조장의 태도가 적극적일 때 조원과 관리조원의 학업성취도의 향상이 크게 나타났다. 조원이 적극적인 조에서는 관리조원의 학업성취도의 향상이 있었으며, 관리조원이 적극적인 조에서는 조원의 학업성취도의 향상이 있었다. 이러한 학업성취도의 향상을 보았을 때, 자신을 가르치는 역할을 하는 학생이 적극적일수록 배우는 학생의 학업성취도가 많이 향상되었다고 생각할 수 있었다.
본 연구를 통하여 소집단을 구성할 때 학생들의 성향을 고려하여 조를 구성하는 것이 바람직하다는 것을 알 수 있었으며 협동학습은 수학 학습에 있어 학습태도와 학업성취도에 긍정적인 효과를 가지고 있었으며 학습활동에 소외되는 학생이 없이 모두의 참여를 이끌어냈고 학생들이 서로 협동하여 문제를 해결하는 과정에서 수학적 의사소통능력의 향상과 교우관계 개선에도 도움을 주었다는 것을 알 수 있었다. 다만 평가에 있어서 모둠별 보상에 대하여 부정적인 견해를 보이는 학생들도 있었으므로 모둠별 보상뿐만 아니라 개별적 보상을 결합한 평가도구 및 방법에 대한 연구가 필요하다.
본 연구는 소집단 협동학습을 실시함으로써 일반적인 수학수업에서 소외되거나 수학 수업을 지루하고 어려운 수업으로 인식하는 학습자들에게 학습동기와 성취 욕구를 자극하여 각 수준별 학생들의 학업성취도와 학습태도의 변화와 각 집단구성원의 역할별 태도에 따른 학생들의 학업성취도 및 학습태도의 변화를 알아보는데 연구목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌 조사 및 선행 연구의 검토를 통해 실험 계획을 수립하였고, 실험에 필요한 학습지와 사전·사후 설문지 및 평가지를 제작하였으며, 사전 평가의 학업성취도를 기준으로 학생들을 상·중·하로 나누어 조를 구성하였다. 사전·사후 평가 결과를 분석하여 학업성취도의 변화를 알아보았고, 실험대상 학생들의 설문조사 결과를 분석하여 수학 학습태도의 변화를 알아보았다.
본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 상․중․하위권 학생들 모두 협동학습을 함으로써 수학에 대한 태도변화에 긍정적인 영향을 주었다. 상위권 학생들은 설문지 문항의 답변에서는 문제해결능력의 향상에 대해 만족하고 있었으며 중위권 학생들을 가르치기 위하여 예전에 비해 수업에 대한 준비를 많이 하고 오게 되어 수업준비와 수업태도에도 긍정적인 반응을 보였다. 중위권 학생들 역시 설문지 문항의 답변에서는 대체적으로 긍정적인 태도 변화를 보였다. 하위권 학생들의 태도점수는 매우 많이 향상되었으며 유의미한 변화를 보였다.
둘째, 협동학습은 학생들의 학업성취도 향상에 도움을 주었다. 상위권 학생들은 조장의 역할을 하기 위하여 충실하게 예습을 하였고 친구들의 문제풀이를 돕는 과정에서 스스로 개념의 정리가 되고 자신만의 공부법을 찾아나갈 수 있었던 것이 학업성취도 향상을 가져온 것으로 생각된다. 하위권 학생들의 경우 다른 학생들과 선수학습의 정도가 크게 차이가 나서 평소에 수업의 내용을 잘 이해하지 못하는 경우가 많았는데 협동학습을 통해 친구들이 기초부터 차근차근 이해를 시켜 주었기 때문에 수학수업을 듣는 것이 훨씬 수월하고 재미있었고 발표를 하면서 의사소통능력도 향상되었던 것이 학업성취도 향상의 큰 이유였다고 생각한다.
셋째, 소집단 협동학습에서 조장과 조원, 관리조원의 적극적인 수업태도는 조 전체의 학습태도에 긍정적인 영향을 주었다. 특히 관리조원의 수업에 대한 태도변화가 매우 긍정적으로 나타났다. 관리조원이 적극적인 조에서는 조장과 조원이 관리조원의 열심히 하는 모습에 자극을 받고 스스로 반성하게 되었으며 특히 조원의 경우 설문지의 답변에서 대부분이 긍정적인 평가를 하였다.
넷째, 소집단 협동학습에서 조장과 조원, 관리조원의 적극적인 수업태도는 학생들의 학업성취도에 긍정적인 영향을 주었다. 조장의 태도가 적극적일 때 조원과 관리조원의 학업성취도의 향상이 크게 나타났다. 조원이 적극적인 조에서는 관리조원의 학업성취도의 향상이 있었으며, 관리조원이 적극적인 조에서는 조원의 학업성취도의 향상이 있었다. 이러한 학업성취도의 향상을 보았을 때, 자신을 가르치는 역할을 하는 학생이 적극적일수록 배우는 학생의 학업성취도가 많이 향상되었다고 생각할 수 있었다.
본 연구를 통하여 소집단을 구성할 때 학생들의 성향을 고려하여 조를 구성하는 것이 바람직하다는 것을 알 수 있었으며 협동학습은 수학 학습에 있어 학습태도와 학업성취도에 긍정적인 효과를 가지고 있었으며 학습활동에 소외되는 학생이 없이 모두의 참여를 이끌어냈고 학생들이 서로 협동하여 문제를 해결하는 과정에서 수학적 의사소통능력의 향상과 교우관계 개선에도 도움을 주었다는 것을 알 수 있었다. 다만 평가에 있어서 모둠별 보상에 대하여 부정적인 견해를 보이는 학생들도 있었으므로 모둠별 보상뿐만 아니라 개별적 보상을 결합한 평가도구 및 방법에 대한 연구가 필요하다.
This study aims to examine the changes of the academic achievement and learning attitude of students at each level and members of each group depending on their attitudes to each role, stimulating the motivation of learning and desire for the achievement of the learners who are alienated from general...
This study aims to examine the changes of the academic achievement and learning attitude of students at each level and members of each group depending on their attitudes to each role, stimulating the motivation of learning and desire for the achievement of the learners who are alienated from general math courses or find math classes boring and difficult by carrying out cooperative learning for small group.
To achieve the goal of the study, it established a plan for experimentation through bibliographical survey and review of precedent study, prepared pretopost questionnaires and evaluation sheets and formed teams dividing the students into those at the top, average and low ranks based on their academic achievement in the preliminary survey. It examined the changes in their academic achievements by analyzing the result of the pretopost evaluations and the changes in their learning attitudes in math by analyzing the results of the survey of the subjects.
The conclusions of this study are as follows:
First, cooperative learning affected the change in the attitude toward math of all the students at the top, medium and low rank positively. The students at the top rank were satisfied with the improvement of their problemsolving abilities in the responses to the questions of the questionnaires while showed positive responses in the preparation of the classes and the attitude toward the classes by preparing the classes much more to teach those in the average rank than before. Overall, the students at the average rank also showed positive changes in their attitudes in their responses to the questions of the questionnaires. The grades of the students at the low rank improved greatly showing significant changes.
Second, cooperative learning helped improve the students' academic achievement. The students at the top prepared faithfully to serve as the leader and in the process of helping the friends answer questions, they could get the concepts clarified and find their own study methods, which is thought to have brought the improvement of their academic achievement. The students at a low rank had not understood the contents of the course due to the great difference in the preceding study from other students; however, they could understand math classes much more easily and excitedly since their friends made them understand it from the basics through the cooperative learning and their communicative abilities were improved through presentations, which is thought to be the main reason for the improvement of their academic achievement.
Third, the active learning attitudes of the team leader, team members and managing staff in a small group's cooperative learning affected the learning attitude of the entire team positively. Especially, the change of the managing staff's attitude toward the learning was shown very positively. In the team where the managing staff were active, the team leader and members were stimulated by the managing staff's hard work and came to reflect on themselves and especially the most of the team members responded positively to the questionnaires.
Fourth, the active learning attitudes of the team leader, team members and managing staff in the small group's cooperative learning affected the academic achievement of the students positively. When the team leader's attitude was positive, the academic achievements of the team members and managing staff were improved greatly. In the team where the team members were active, the academic achievement of the managing staff was improved while in the team where the managing staff was active, the academic achievement of the team members was improved. Judging from the improvement of academic achievement, the more active the students whose role was to teach oneself was, the more improved the academic achievement of the student who learns got.
It was found that through this study it is desirable to form a team considering students' dispositions when a small group is formed and cooperative learning had a positive impact on learning attitude and academic achievement in the study of math, there was no alienated student in learning activity, everybody's participation was drawn out and in the process of the students' solving problems in cooperation, it helped improve their mathematical communicative ability and affiliation. And yet since there were some students who had a negative opinion on group compensation in evaluation, it is necessary to study evaluation tools and methods combining individual compensation with the group one.
This study aims to examine the changes of the academic achievement and learning attitude of students at each level and members of each group depending on their attitudes to each role, stimulating the motivation of learning and desire for the achievement of the learners who are alienated from general math courses or find math classes boring and difficult by carrying out cooperative learning for small group.
To achieve the goal of the study, it established a plan for experimentation through bibliographical survey and review of precedent study, prepared pretopost questionnaires and evaluation sheets and formed teams dividing the students into those at the top, average and low ranks based on their academic achievement in the preliminary survey. It examined the changes in their academic achievements by analyzing the result of the pretopost evaluations and the changes in their learning attitudes in math by analyzing the results of the survey of the subjects.
The conclusions of this study are as follows:
First, cooperative learning affected the change in the attitude toward math of all the students at the top, medium and low rank positively. The students at the top rank were satisfied with the improvement of their problemsolving abilities in the responses to the questions of the questionnaires while showed positive responses in the preparation of the classes and the attitude toward the classes by preparing the classes much more to teach those in the average rank than before. Overall, the students at the average rank also showed positive changes in their attitudes in their responses to the questions of the questionnaires. The grades of the students at the low rank improved greatly showing significant changes.
Second, cooperative learning helped improve the students' academic achievement. The students at the top prepared faithfully to serve as the leader and in the process of helping the friends answer questions, they could get the concepts clarified and find their own study methods, which is thought to have brought the improvement of their academic achievement. The students at a low rank had not understood the contents of the course due to the great difference in the preceding study from other students; however, they could understand math classes much more easily and excitedly since their friends made them understand it from the basics through the cooperative learning and their communicative abilities were improved through presentations, which is thought to be the main reason for the improvement of their academic achievement.
Third, the active learning attitudes of the team leader, team members and managing staff in a small group's cooperative learning affected the learning attitude of the entire team positively. Especially, the change of the managing staff's attitude toward the learning was shown very positively. In the team where the managing staff were active, the team leader and members were stimulated by the managing staff's hard work and came to reflect on themselves and especially the most of the team members responded positively to the questionnaires.
Fourth, the active learning attitudes of the team leader, team members and managing staff in the small group's cooperative learning affected the academic achievement of the students positively. When the team leader's attitude was positive, the academic achievements of the team members and managing staff were improved greatly. In the team where the team members were active, the academic achievement of the managing staff was improved while in the team where the managing staff was active, the academic achievement of the team members was improved. Judging from the improvement of academic achievement, the more active the students whose role was to teach oneself was, the more improved the academic achievement of the student who learns got.
It was found that through this study it is desirable to form a team considering students' dispositions when a small group is formed and cooperative learning had a positive impact on learning attitude and academic achievement in the study of math, there was no alienated student in learning activity, everybody's participation was drawn out and in the process of the students' solving problems in cooperation, it helped improve their mathematical communicative ability and affiliation. And yet since there were some students who had a negative opinion on group compensation in evaluation, it is necessary to study evaluation tools and methods combining individual compensation with the group one.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.