우리나라의 사교육 문제는 오랫동안 끊임없이 제기된다. 사회적으로도 가장 뜨거운 시장 중 하나가 바로 사교육 시장이다. 본 연구에서는 한국 교육 개발원의 『한국교육종단연구자료(Korean Educational Longitudinal Study; KELS)』 데이터를 사용하여 이를 통해 중, 고등학생의 사교육이 학업성취도에 어떠한 영향을 미쳤는지에 대해 분석하였다. 또한 본 연구에서는 핵심적인 변수인 사교육의 시간당 평균 비용을 사용하였으며, 또래 영향을 통제하기 위해 학교 변수를 고정효과모형으로 통제하였으며, 학생들의 분위별로 사교육이 어떠한 영향을 미치고 있는지에 대해서도 분석을 진행하였다. 분석 결과는 전반적으로 국어의 대한 사교육의 효과가 통계적으로 유의하지 않게 나타났으며, 중학은 영, 수 고등은 영어가 다소 유의하게 나타났다. 또한 ...
우리나라의 사교육 문제는 오랫동안 끊임없이 제기된다. 사회적으로도 가장 뜨거운 시장 중 하나가 바로 사교육 시장이다. 본 연구에서는 한국 교육 개발원의 『한국교육종단연구자료(Korean Educational Longitudinal Study; KELS)』 데이터를 사용하여 이를 통해 중, 고등학생의 사교육이 학업성취도에 어떠한 영향을 미쳤는지에 대해 분석하였다. 또한 본 연구에서는 핵심적인 변수인 사교육의 시간당 평균 비용을 사용하였으며, 또래 영향을 통제하기 위해 학교 변수를 고정효과모형으로 통제하였으며, 학생들의 분위별로 사교육이 어떠한 영향을 미치고 있는지에 대해서도 분석을 진행하였다. 분석 결과는 전반적으로 국어의 대한 사교육의 효과가 통계적으로 유의하지 않게 나타났으며, 중학은 영, 수 고등은 영어가 다소 유의하게 나타났다. 또한 분위 회귀분석의 결과로 알 수 있는 부분은 우선, 영어 성적 연구결과에서 중위권 학생에게 자기 공부의 효과가 사교육의 효과보다 비교적 높게 나타났다는 점, 그리고 사교육 투자 및 전반적인 투입에 대한 효과가 전부 상위권 학생들에게 가장 높게 나타났다는 점이다. 수학과에서의 패턴은 사교육의 효과가 상위권에 접어들면서부터 자기 공부시간의 효과를 뛰어넘기 시작했다. 고등 영어의 분위별 분석결과를 살펴보면 사교육의 시간당 비용의 효과가 중위권에서만 유의하게 나타났다. 종합하자면 이는 상위권 학생들이 받는 사교육의 효과가 중/하위권의 학생들이 받는 사교육의 효과보다 더욱 높다는 결과이다. 또한 하위 - 중위, 중위 - 상위 권 등으로 구간을 뛰어넘는 데에 가장 결정적인 요인은 자기 공부시간이라는 점에 시사점이 있다. 이는, 사교육에 대한 투자에 있어서 학생들의 성적 분위에 따라 어느 정도 효과가 나타날 지에 대해 고려해보며 투자하는 데에 어느 정도 도움이 될 만한 결과일 것이다. 또한, 사교육에 대한 효과 자체의 크기가 자기 공부시간의 효과보다 상대적으로 적게 나타났음에 많은 시사점이 있다. 즉, 사교육이 학생의 성적을 결정짓는 것이 아니라, 개인의 공부 시간이 가장 핵심적인 부분이라는 것. 사교육비에 대한 과도한 지출이 합리적 선택이 아님으로 추정되므로 학생들의 학업 방향을 자기 공부시간을 늘리는 데에 제도적 뒷받침이 필요할 것이다.
우리나라의 사교육 문제는 오랫동안 끊임없이 제기된다. 사회적으로도 가장 뜨거운 시장 중 하나가 바로 사교육 시장이다. 본 연구에서는 한국 교육 개발원의 『한국교육종단연구자료(Korean Educational Longitudinal Study; KELS)』 데이터를 사용하여 이를 통해 중, 고등학생의 사교육이 학업성취도에 어떠한 영향을 미쳤는지에 대해 분석하였다. 또한 본 연구에서는 핵심적인 변수인 사교육의 시간당 평균 비용을 사용하였으며, 또래 영향을 통제하기 위해 학교 변수를 고정효과모형으로 통제하였으며, 학생들의 분위별로 사교육이 어떠한 영향을 미치고 있는지에 대해서도 분석을 진행하였다. 분석 결과는 전반적으로 국어의 대한 사교육의 효과가 통계적으로 유의하지 않게 나타났으며, 중학은 영, 수 고등은 영어가 다소 유의하게 나타났다. 또한 분위 회귀분석의 결과로 알 수 있는 부분은 우선, 영어 성적 연구결과에서 중위권 학생에게 자기 공부의 효과가 사교육의 효과보다 비교적 높게 나타났다는 점, 그리고 사교육 투자 및 전반적인 투입에 대한 효과가 전부 상위권 학생들에게 가장 높게 나타났다는 점이다. 수학과에서의 패턴은 사교육의 효과가 상위권에 접어들면서부터 자기 공부시간의 효과를 뛰어넘기 시작했다. 고등 영어의 분위별 분석결과를 살펴보면 사교육의 시간당 비용의 효과가 중위권에서만 유의하게 나타났다. 종합하자면 이는 상위권 학생들이 받는 사교육의 효과가 중/하위권의 학생들이 받는 사교육의 효과보다 더욱 높다는 결과이다. 또한 하위 - 중위, 중위 - 상위 권 등으로 구간을 뛰어넘는 데에 가장 결정적인 요인은 자기 공부시간이라는 점에 시사점이 있다. 이는, 사교육에 대한 투자에 있어서 학생들의 성적 분위에 따라 어느 정도 효과가 나타날 지에 대해 고려해보며 투자하는 데에 어느 정도 도움이 될 만한 결과일 것이다. 또한, 사교육에 대한 효과 자체의 크기가 자기 공부시간의 효과보다 상대적으로 적게 나타났음에 많은 시사점이 있다. 즉, 사교육이 학생의 성적을 결정짓는 것이 아니라, 개인의 공부 시간이 가장 핵심적인 부분이라는 것. 사교육비에 대한 과도한 지출이 합리적 선택이 아님으로 추정되므로 학생들의 학업 방향을 자기 공부시간을 늘리는 데에 제도적 뒷받침이 필요할 것이다.
In Korea, Private Tutoring issue arose repeatedly , and it is main issue in society and this is one of the most active market. Korea government have issued regulation and control policy of private tutoring. This study analyzed how time and money invested on private education of high and middle schoo...
In Korea, Private Tutoring issue arose repeatedly , and it is main issue in society and this is one of the most active market. Korea government have issued regulation and control policy of private tutoring. This study analyzed how time and money invested on private education of high and middle school students affect their academic performance using Korean Educational Longitudinal Study (KELS) data and this study using average cost per unit time variable for main concept, and it controlled student's peer effect by school ID fixed effect model and analyzed how affect private tutoring by student performance quantile. this study result shows that case of Korean private tutoring is statistically insignificant totally, but, case of middle school Math, English and high school English are statistically significant and it affect positively. and the result of English quantile regression shows self-study time is more effective than private tutoring for middle quantile student and other input effect is most effective for high quantile students. in math, private tutoring effect is more bigger than self -study from middle - high boundary line to high. and High school english quantile regression shows average cost per unit time variable is only statistically significant in middle quantile student. To sum up result, high level scoring student's private tutoring investment is more effective than mid-low scoring student's. and to surpass low to mid , mid to high score, the most important variable is self-study time, that's the important implication in this study. this implication can help private tutoring investors by considering student's scoring position. and there is second implication. self-study time positive effect to academic performance is more huge than private tutoring. the main determinant of students academic performance is self-study time. so, it is estimated unreasonable to excessive private tutoring investment. so, There's need for an institutional framework to encourage student's self-study
In Korea, Private Tutoring issue arose repeatedly , and it is main issue in society and this is one of the most active market. Korea government have issued regulation and control policy of private tutoring. This study analyzed how time and money invested on private education of high and middle school students affect their academic performance using Korean Educational Longitudinal Study (KELS) data and this study using average cost per unit time variable for main concept, and it controlled student's peer effect by school ID fixed effect model and analyzed how affect private tutoring by student performance quantile. this study result shows that case of Korean private tutoring is statistically insignificant totally, but, case of middle school Math, English and high school English are statistically significant and it affect positively. and the result of English quantile regression shows self-study time is more effective than private tutoring for middle quantile student and other input effect is most effective for high quantile students. in math, private tutoring effect is more bigger than self -study from middle - high boundary line to high. and High school english quantile regression shows average cost per unit time variable is only statistically significant in middle quantile student. To sum up result, high level scoring student's private tutoring investment is more effective than mid-low scoring student's. and to surpass low to mid , mid to high score, the most important variable is self-study time, that's the important implication in this study. this implication can help private tutoring investors by considering student's scoring position. and there is second implication. self-study time positive effect to academic performance is more huge than private tutoring. the main determinant of students academic performance is self-study time. so, it is estimated unreasonable to excessive private tutoring investment. so, There's need for an institutional framework to encourage student's self-study
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.