자동차의 급격한 보급과 도로의 확장으로 인해 교통사고로 인한 인적‧ 물적 피해에 대한 문제가 지속적으로 대두되고 있다. 특히 야간 및 기상악화로 인해 발생하는 교통사고는 주간에 비해 치사율이 2배 이상 높아 이에 대한 대비가 필요하다.
도로의 곡선부는 기하구조상 운전자의 시각변화와 속도편차가 크게 나타나 다양한 원인에 의해 직선부보다 큰 위험을 안고 있다.
특히 야간 또는 기상악화로 인한 곡선부 도로 선형의 시인성 부족으로 운전자의 안전을 위협하고 도로의 서비스수준에도 영향을 미치므로 운전자의 시인성 향상을 위한 시선유...
자동차의 급격한 보급과 도로의 확장으로 인해 교통사고로 인한 인적‧ 물적 피해에 대한 문제가 지속적으로 대두되고 있다. 특히 야간 및 기상악화로 인해 발생하는 교통사고는 주간에 비해 치사율이 2배 이상 높아 이에 대한 대비가 필요하다.
도로의 곡선부는 기하구조상 운전자의 시각변화와 속도편차가 크게 나타나 다양한 원인에 의해 직선부보다 큰 위험을 안고 있다.
특히 야간 또는 기상악화로 인한 곡선부 도로 선형의 시인성 부족으로 운전자의 안전을 위협하고 도로의 서비스수준에도 영향을 미치므로 운전자의 시인성 향상을 위한 시선유도시설물의 설치 및 관리가 필요한 실정이다.
시선유도시설 중 표지병은 도로상에 설치된 노면표시의 선형을 보완하여 야간 또는 우천시에 운전자의 시선을 명확히 유도함으로써 교통안전 및 원활한 소통을 도모하기 위하여 도로표면에 설치하는 시설물이다.
또한 주,야간 운전시 운전자에게 도로 끝 또는 도로의 선형정보를 제공하여 시인성을 증진시키고 안전하고 편안한 운행을 도모 할 수 있는 시설물이다.
본 연구에서는 기하구조 및 도로운영요소가 비슷한 곡선부 도로상에 표지병이 설치되어 있는 곡선부 도로와 표지병이 설치되어져 있지 않는 곡선부도로의 속도표준편차 및 편향주행 효과를 분석하고 통계적 검증을 시행하여 표지병이 교통안전성 향상에 도움을 주는지 여부를 확인하는데 그 목적이 있다.
주요어 : 표지병, 편향주행, 시선유도시설, 속도표준편차, 기하구조
자동차의 급격한 보급과 도로의 확장으로 인해 교통사고로 인한 인적‧ 물적 피해에 대한 문제가 지속적으로 대두되고 있다. 특히 야간 및 기상악화로 인해 발생하는 교통사고는 주간에 비해 치사율이 2배 이상 높아 이에 대한 대비가 필요하다.
도로의 곡선부는 기하구조상 운전자의 시각변화와 속도편차가 크게 나타나 다양한 원인에 의해 직선부보다 큰 위험을 안고 있다.
특히 야간 또는 기상악화로 인한 곡선부 도로 선형의 시인성 부족으로 운전자의 안전을 위협하고 도로의 서비스수준에도 영향을 미치므로 운전자의 시인성 향상을 위한 시선유도시설물의 설치 및 관리가 필요한 실정이다.
시선유도시설 중 표지병은 도로상에 설치된 노면표시의 선형을 보완하여 야간 또는 우천시에 운전자의 시선을 명확히 유도함으로써 교통안전 및 원활한 소통을 도모하기 위하여 도로표면에 설치하는 시설물이다.
또한 주,야간 운전시 운전자에게 도로 끝 또는 도로의 선형정보를 제공하여 시인성을 증진시키고 안전하고 편안한 운행을 도모 할 수 있는 시설물이다.
본 연구에서는 기하구조 및 도로운영요소가 비슷한 곡선부 도로상에 표지병이 설치되어 있는 곡선부 도로와 표지병이 설치되어져 있지 않는 곡선부도로의 속도표준편차 및 편향주행 효과를 분석하고 통계적 검증을 시행하여 표지병이 교통안전성 향상에 도움을 주는지 여부를 확인하는데 그 목적이 있다.
주요어 : 표지병, 편향주행, 시선유도시설, 속도표준편차, 기하구조
In is growingly concerned that the rapidly increasing possession of personal automobiles and the expansion of variety of roads may cause lots of casualties and property damages by road accidents. Particularly, the road accidents caused by unclear view of night or bad weather might increase the fatal...
In is growingly concerned that the rapidly increasing possession of personal automobiles and the expansion of variety of roads may cause lots of casualties and property damages by road accidents. Particularly, the road accidents caused by unclear view of night or bad weather might increase the fatality rate of accidents as more than twice.
Moreover, the curved roads gives more dangers than straight roads since the curves geometrically increase driver's changing vision and the vehicle's speed deviation.
Furthermore, the poor legibility of the shape of curved roads caused by darkness or bad weather threatens drivers' safety and the service quality of roads, which demands the installation and management of appropriate delineator to improve drivers' legibility.
The rasied pavement marker, among many other delineators, is a facility installed on the surface of roads to help driver's clearer vision in the middle of darkeness or bad weather by supplementing the signs of road shape in order to improve road safety and smooth traffic.
Also, it improves legibility and helps safe and sound driving by providing the information of changing shape of roads far ahead.
This study analyzes and tests the difference in the speed standard deviation and the lane placement effect between the geometrically and constitutively similar curved roads with the raised pavement marker installed and without the rasied pavement marker, which suggests whether the rasied pavement marker can contribute to the road safety.
KeyWords: Rasied Pavement Marker, Lane Placement, Delineator, standard deviation, geometric
In is growingly concerned that the rapidly increasing possession of personal automobiles and the expansion of variety of roads may cause lots of casualties and property damages by road accidents. Particularly, the road accidents caused by unclear view of night or bad weather might increase the fatality rate of accidents as more than twice.
Moreover, the curved roads gives more dangers than straight roads since the curves geometrically increase driver's changing vision and the vehicle's speed deviation.
Furthermore, the poor legibility of the shape of curved roads caused by darkness or bad weather threatens drivers' safety and the service quality of roads, which demands the installation and management of appropriate delineator to improve drivers' legibility.
The rasied pavement marker, among many other delineators, is a facility installed on the surface of roads to help driver's clearer vision in the middle of darkeness or bad weather by supplementing the signs of road shape in order to improve road safety and smooth traffic.
Also, it improves legibility and helps safe and sound driving by providing the information of changing shape of roads far ahead.
This study analyzes and tests the difference in the speed standard deviation and the lane placement effect between the geometrically and constitutively similar curved roads with the raised pavement marker installed and without the rasied pavement marker, which suggests whether the rasied pavement marker can contribute to the road safety.
KeyWords: Rasied Pavement Marker, Lane Placement, Delineator, standard deviation, geometric
Keyword
#표지병
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