윤리적 소비는 소비가 환경과 사회에 미치는 영향을 고려하여 환경과 사회에 바람직한 방향으로 소비하는 행위를 일컫는다. 윤리적 소비는 친환경 소비(에너지 절감 제품 사용, 유기농 제품 소비, 동물 보호 소비 등)뿐만 아니라 생산자에게 정당한 값을 지불하는 공정무역, 로컬푸드, 공정 여행 등을 포함한다. 이러한 소비를 하는 소비자들은 상품제조과정에서 환경을 해치거나 인권을 유린하는 등 비윤리적인 방법이 사용된다면, 아무리 가격이 싸고 품질이 좋아도 이런 상품의 구매를 거부한다. 그리고 이런 소비자를 윤리적 소비자라고 부른다. 이러한 윤리적 소비에 대한 관심과 구매행동은 증가하고 있지만 소비자들의 실제 윤리적 소비 인식수준이 어느 정도인지는 파악하기 힘들다. 윤리적 소비 인식은 구매동기에 영향을 미치며, 이는 곧 구매행동으로 이어지므로 윤리적 소비 인식에 대한 연구는 매우 중요하다. 따라서 본 연구는 윤리적 소비를 하는 소비자들을 대상으로 윤리적 소비 인식수준을 알아보고, 인식에 따른 구매동기, 구매행동 그리고 윤리적 구매 만족도가 어떠한지를 살펴보고자 한다. 이를 통한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자의 윤리적 소비 인식수준을 살펴본 결과, 전체 인식수준은 보통이상으로 나타났으며, 소비감소, 공정무역과 기부, ...
윤리적 소비는 소비가 환경과 사회에 미치는 영향을 고려하여 환경과 사회에 바람직한 방향으로 소비하는 행위를 일컫는다. 윤리적 소비는 친환경 소비(에너지 절감 제품 사용, 유기농 제품 소비, 동물 보호 소비 등)뿐만 아니라 생산자에게 정당한 값을 지불하는 공정무역, 로컬푸드, 공정 여행 등을 포함한다. 이러한 소비를 하는 소비자들은 상품제조과정에서 환경을 해치거나 인권을 유린하는 등 비윤리적인 방법이 사용된다면, 아무리 가격이 싸고 품질이 좋아도 이런 상품의 구매를 거부한다. 그리고 이런 소비자를 윤리적 소비자라고 부른다. 이러한 윤리적 소비에 대한 관심과 구매행동은 증가하고 있지만 소비자들의 실제 윤리적 소비 인식수준이 어느 정도인지는 파악하기 힘들다. 윤리적 소비 인식은 구매동기에 영향을 미치며, 이는 곧 구매행동으로 이어지므로 윤리적 소비 인식에 대한 연구는 매우 중요하다. 따라서 본 연구는 윤리적 소비를 하는 소비자들을 대상으로 윤리적 소비 인식수준을 알아보고, 인식에 따른 구매동기, 구매행동 그리고 윤리적 구매 만족도가 어떠한지를 살펴보고자 한다. 이를 통한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자의 윤리적 소비 인식수준을 살펴본 결과, 전체 인식수준은 보통이상으로 나타났으며, 소비감소, 공정무역과 기부, 사회적 책임의 순으로 나타났다. 둘째, 소비자의 윤리적 소비 인식이 구매동기와 구매행동에 미치는 영향을 살펴본 결과, 전반적으로 윤리적 소비 인식수준이 높을수록 구매동기와 구매행동도 높게 나타났다. 셋째, 윤리적 소비의 인식이 윤리적 구매 만족도에 미치는 영향을 살펴보기 위해서 구매동기와 구매행동을 함께 살펴본 결과, 모든 요인에서 유의미한 차이를 보였다. 하지만 윤리적 소비 인식 중 사회적 책임(요인Ⅲ)은 제품의 시장환경 관련 만족도, 구매동기 중 감성 추구 구매동기(요인Ⅲ)는 품질 및 추천 만족도에 유의미한 차이를 보이지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 윤리적 구매 만족도에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 남자보다 여자일수록, 자녀수가 많을수록, 구매동기 중 저항 추구 구매동기(요인Ⅳ)가 높을수록 만족도는 높아지는 것으로 나타났다. 본 연구는 윤리적 소비 인식에 대한 구매동기, 구매행동 그리고 윤리적 구매 만족도에 미치는 영향력을 분석하였다는데 그 의의가 있다. 우리나라의 윤리적 소비시장의 활성화와 발전을 위한 소비자, 지역사회, 정부, 기업의 기본적인 역할은 소비자 스스로의 사회적 책임에 대한 노력, 지역사회의 윤리적 소비시장의 접근성 강화, 정부의 윤리적 소비 관련 인증마크의 재정비, 기업의 윤리경영으로의 전환 등으로 정리할 수 있으며, 본 연구결과를 통해 네 주체들의 윤리적 소비의 인식 향상과 윤리적 소비시장을 발전시킬 수 있는 방안을 모색할 수 있을 것이다.
윤리적 소비는 소비가 환경과 사회에 미치는 영향을 고려하여 환경과 사회에 바람직한 방향으로 소비하는 행위를 일컫는다. 윤리적 소비는 친환경 소비(에너지 절감 제품 사용, 유기농 제품 소비, 동물 보호 소비 등)뿐만 아니라 생산자에게 정당한 값을 지불하는 공정무역, 로컬푸드, 공정 여행 등을 포함한다. 이러한 소비를 하는 소비자들은 상품제조과정에서 환경을 해치거나 인권을 유린하는 등 비윤리적인 방법이 사용된다면, 아무리 가격이 싸고 품질이 좋아도 이런 상품의 구매를 거부한다. 그리고 이런 소비자를 윤리적 소비자라고 부른다. 이러한 윤리적 소비에 대한 관심과 구매행동은 증가하고 있지만 소비자들의 실제 윤리적 소비 인식수준이 어느 정도인지는 파악하기 힘들다. 윤리적 소비 인식은 구매동기에 영향을 미치며, 이는 곧 구매행동으로 이어지므로 윤리적 소비 인식에 대한 연구는 매우 중요하다. 따라서 본 연구는 윤리적 소비를 하는 소비자들을 대상으로 윤리적 소비 인식수준을 알아보고, 인식에 따른 구매동기, 구매행동 그리고 윤리적 구매 만족도가 어떠한지를 살펴보고자 한다. 이를 통한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자의 윤리적 소비 인식수준을 살펴본 결과, 전체 인식수준은 보통이상으로 나타났으며, 소비감소, 공정무역과 기부, 사회적 책임의 순으로 나타났다. 둘째, 소비자의 윤리적 소비 인식이 구매동기와 구매행동에 미치는 영향을 살펴본 결과, 전반적으로 윤리적 소비 인식수준이 높을수록 구매동기와 구매행동도 높게 나타났다. 셋째, 윤리적 소비의 인식이 윤리적 구매 만족도에 미치는 영향을 살펴보기 위해서 구매동기와 구매행동을 함께 살펴본 결과, 모든 요인에서 유의미한 차이를 보였다. 하지만 윤리적 소비 인식 중 사회적 책임(요인Ⅲ)은 제품의 시장환경 관련 만족도, 구매동기 중 감성 추구 구매동기(요인Ⅲ)는 품질 및 추천 만족도에 유의미한 차이를 보이지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 윤리적 구매 만족도에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 남자보다 여자일수록, 자녀수가 많을수록, 구매동기 중 저항 추구 구매동기(요인Ⅳ)가 높을수록 만족도는 높아지는 것으로 나타났다. 본 연구는 윤리적 소비 인식에 대한 구매동기, 구매행동 그리고 윤리적 구매 만족도에 미치는 영향력을 분석하였다는데 그 의의가 있다. 우리나라의 윤리적 소비시장의 활성화와 발전을 위한 소비자, 지역사회, 정부, 기업의 기본적인 역할은 소비자 스스로의 사회적 책임에 대한 노력, 지역사회의 윤리적 소비시장의 접근성 강화, 정부의 윤리적 소비 관련 인증마크의 재정비, 기업의 윤리경영으로의 전환 등으로 정리할 수 있으며, 본 연구결과를 통해 네 주체들의 윤리적 소비의 인식 향상과 윤리적 소비시장을 발전시킬 수 있는 방안을 모색할 수 있을 것이다.
Ethical consumption refers to a purchasing activity practiced in a way that is desirable to the environment and society by considering the environmental and social impacts of consumption. Ethical consumption includes not only eco-friendly consumption (use of energy saving products, organic farming p...
Ethical consumption refers to a purchasing activity practiced in a way that is desirable to the environment and society by considering the environmental and social impacts of consumption. Ethical consumption includes not only eco-friendly consumption (use of energy saving products, organic farming products and non-animal testing products), but also use of fair trade products, local food and fair travel which contribute to sustainable development by offering better trading conditions to producers. No matter how a product may be of lower price or of better quality, consumers with the ethical purchasing patterns reject buying the product, if in the course of production process the environment was damaged or any unethical method, such as human rights violation, was used. These consumers are called ethical consumers. These purchasing patterns and concern for ethical consumption are on the increase, however it is difficult to identify the degree of actual consumers' recognition of ethical consumption. As ethical consumption recognition affects to buying motive and in turn it lead to purchasing activity, the study on ethical consumption recognition is fairly crucial. Therefore, this study intends to identify the degree of ethical consumption recognition by consumers with ethical purchasing patterns and to explore their purchasing motives, purchasing behavior, and ethical purchasing satisfaction. The findings of the study can be summarized as follows: Firstly, the research into the consumers' ethical consumption recognition showed that the overall degree of recognition was higher than that of general consumers. The most recognized factors were in the order of decrease in consumption, fair trade and donation, and social responsibility. Secondly, the research into the effect of consumers' ethical consumption recognition on purchasing motives and purchasing behaviors generally showed that the higher the degree of ethical consumption recognition, the higher were the purchasing motives and purchasing behaviors. Thirdly, when investigated both buying motives and purchasing behaviors in order to identify the effect of ethical consumption recognition on ethical purchasing satisfaction, all factors demonstrated significant differences. However, among ethical consumption recognition, social responsibility (Factor III) did not show significant difference in the satisfaction regarding product market environment. And among purchasing motives, pursuit of sensibility purchasing motives (Factor III) did not show significant difference in the satisfaction of quality and recommendation. Finally, research into the influence over ethical purchasing satisfaction showed that the satisfaction was higher among men than women and among people with more children. Besides, the satisfaction was higher when pursuit of resistance purchasing motives (Factor IV) among purchasing motives was higher. This study has significance in analyzing the purchasing motives by ethical consumption recognition, the subsequent purchasing behavior, and influences on ethical purchasing satisfaction. For the facilitation and development of ethical consumer market, the basic roles of consumers, communities, the government and businesses should be consumers' voluntary efforts for social responsibility, communities' increased accessibility to ethical consumer markets, the government's reorganization of certification marks regarding ethical consumption, and businesses' transfer to ethical management, respectively. The findings from the study would be able to open up ways to promote ethical consumption recognition by the forementioned 4 agents and ways to develop ethical consumer markets.
Ethical consumption refers to a purchasing activity practiced in a way that is desirable to the environment and society by considering the environmental and social impacts of consumption. Ethical consumption includes not only eco-friendly consumption (use of energy saving products, organic farming products and non-animal testing products), but also use of fair trade products, local food and fair travel which contribute to sustainable development by offering better trading conditions to producers. No matter how a product may be of lower price or of better quality, consumers with the ethical purchasing patterns reject buying the product, if in the course of production process the environment was damaged or any unethical method, such as human rights violation, was used. These consumers are called ethical consumers. These purchasing patterns and concern for ethical consumption are on the increase, however it is difficult to identify the degree of actual consumers' recognition of ethical consumption. As ethical consumption recognition affects to buying motive and in turn it lead to purchasing activity, the study on ethical consumption recognition is fairly crucial. Therefore, this study intends to identify the degree of ethical consumption recognition by consumers with ethical purchasing patterns and to explore their purchasing motives, purchasing behavior, and ethical purchasing satisfaction. The findings of the study can be summarized as follows: Firstly, the research into the consumers' ethical consumption recognition showed that the overall degree of recognition was higher than that of general consumers. The most recognized factors were in the order of decrease in consumption, fair trade and donation, and social responsibility. Secondly, the research into the effect of consumers' ethical consumption recognition on purchasing motives and purchasing behaviors generally showed that the higher the degree of ethical consumption recognition, the higher were the purchasing motives and purchasing behaviors. Thirdly, when investigated both buying motives and purchasing behaviors in order to identify the effect of ethical consumption recognition on ethical purchasing satisfaction, all factors demonstrated significant differences. However, among ethical consumption recognition, social responsibility (Factor III) did not show significant difference in the satisfaction regarding product market environment. And among purchasing motives, pursuit of sensibility purchasing motives (Factor III) did not show significant difference in the satisfaction of quality and recommendation. Finally, research into the influence over ethical purchasing satisfaction showed that the satisfaction was higher among men than women and among people with more children. Besides, the satisfaction was higher when pursuit of resistance purchasing motives (Factor IV) among purchasing motives was higher. This study has significance in analyzing the purchasing motives by ethical consumption recognition, the subsequent purchasing behavior, and influences on ethical purchasing satisfaction. For the facilitation and development of ethical consumer market, the basic roles of consumers, communities, the government and businesses should be consumers' voluntary efforts for social responsibility, communities' increased accessibility to ethical consumer markets, the government's reorganization of certification marks regarding ethical consumption, and businesses' transfer to ethical management, respectively. The findings from the study would be able to open up ways to promote ethical consumption recognition by the forementioned 4 agents and ways to develop ethical consumer markets.
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