이 연구는 또래와의 사회적 상호작용에 결핍을 보이는 자폐성 장애유아에게 유아들의 사회성 발달에 큰 영향을 미치는 사회적인 놀이의 형태인 사회극놀이 개입을 통하여 자폐성 장애유아의 사회적 상호작용 향상에 미치는 영향을 살펴보았다. 발달영역에서 전반적인 지체를 보이고 자폐 성향으로 인하여 낮은 사회성을 지닌 장애전담어린이집 자폐성 장애유아 3명이 연구대상으로 선정되었다. 이 연구는 대상유아가 속한 교실에서 약 2개월 동안 실시되었다. 이 연구는 3...
이 연구는 또래와의 사회적 상호작용에 결핍을 보이는 자폐성 장애유아에게 유아들의 사회성 발달에 큰 영향을 미치는 사회적인 놀이의 형태인 사회극놀이 개입을 통하여 자폐성 장애유아의 사회적 상호작용 향상에 미치는 영향을 살펴보았다. 발달영역에서 전반적인 지체를 보이고 자폐 성향으로 인하여 낮은 사회성을 지닌 장애전담어린이집 자폐성 장애유아 3명이 연구대상으로 선정되었다. 이 연구는 대상유아가 속한 교실에서 약 2개월 동안 실시되었다. 이 연구는 3명의 자폐성 장애유아에게 대상자간 중다기초선 설계를 연구방법으로 사용하였다. 기초선의 관찰은 자유선택활동 시간 동안 자유놀이를 하는 대상 유아들의 자료를 수집하였다. 기초선 관찰 후 자폐성 장애유아에게 일반또래유아와 함께 사회극놀이를 진행하는 중재를 실시하였고 중재과정에서 교사는 사회극놀이를 유지하고 증진시켜주려는 목적으로 계획, 놀이, 평가 단계에서 개입이 이루어졌다. 중재 종료 1주일 후에는 중재의 유지 효과를 측정하였다. 이 연구를 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 세 명의 대상유아들은 자유선택활동 중 사회적 상호작용 발생빈도는 기초선에서 낮은 발생빈도를 보였으나, 사회극놀이 중재가 시작된 후 증가하였다. 둘째, 대상유아 모두 사회극놀이를 통해 증가된 사회적 상호작용 발생빈도가 유지되었다. 이러한 결과는 자폐성 장애유아의 사회극놀이 중재가 자유선택활동 시간 동안 자폐성 장애유아의 사회적 상호작용 발생빈도를 증가시키고, 유지 시키는데 효과적이었음을 알 수 있었다. 본 연구는 자유선택활동 시간과 같은 놀이 환경에서 중재를 제공함으로서 사회적 상호작용 중재들의 한계점인 일반화의 어려움을 극복하고 교사가 놀이 상황에서 효과적으로 활용 가능한 중재법을 제안했다는 점에서 그 의의를 갖는다.
이 연구는 또래와의 사회적 상호작용에 결핍을 보이는 자폐성 장애유아에게 유아들의 사회성 발달에 큰 영향을 미치는 사회적인 놀이의 형태인 사회극놀이 개입을 통하여 자폐성 장애유아의 사회적 상호작용 향상에 미치는 영향을 살펴보았다. 발달영역에서 전반적인 지체를 보이고 자폐 성향으로 인하여 낮은 사회성을 지닌 장애전담어린이집 자폐성 장애유아 3명이 연구대상으로 선정되었다. 이 연구는 대상유아가 속한 교실에서 약 2개월 동안 실시되었다. 이 연구는 3명의 자폐성 장애유아에게 대상자간 중다기초선 설계를 연구방법으로 사용하였다. 기초선의 관찰은 자유선택활동 시간 동안 자유놀이를 하는 대상 유아들의 자료를 수집하였다. 기초선 관찰 후 자폐성 장애유아에게 일반또래유아와 함께 사회극놀이를 진행하는 중재를 실시하였고 중재과정에서 교사는 사회극놀이를 유지하고 증진시켜주려는 목적으로 계획, 놀이, 평가 단계에서 개입이 이루어졌다. 중재 종료 1주일 후에는 중재의 유지 효과를 측정하였다. 이 연구를 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 세 명의 대상유아들은 자유선택활동 중 사회적 상호작용 발생빈도는 기초선에서 낮은 발생빈도를 보였으나, 사회극놀이 중재가 시작된 후 증가하였다. 둘째, 대상유아 모두 사회극놀이를 통해 증가된 사회적 상호작용 발생빈도가 유지되었다. 이러한 결과는 자폐성 장애유아의 사회극놀이 중재가 자유선택활동 시간 동안 자폐성 장애유아의 사회적 상호작용 발생빈도를 증가시키고, 유지 시키는데 효과적이었음을 알 수 있었다. 본 연구는 자유선택활동 시간과 같은 놀이 환경에서 중재를 제공함으로서 사회적 상호작용 중재들의 한계점인 일반화의 어려움을 극복하고 교사가 놀이 상황에서 효과적으로 활용 가능한 중재법을 제안했다는 점에서 그 의의를 갖는다.
This research studied how sociodramatic play between children can affect a child with autism's social interactions based on the importance of the interactions. This experimentfollowed 3 subjects whom have a low ability of social skills in a disabilty specialized daycare during a 2 month period. This...
This research studied how sociodramatic play between children can affect a child with autism's social interactions based on the importance of the interactions. This experimentfollowed 3 subjects whom have a low ability of social skills in a disabilty specialized daycare during a 2 month period. This study was carried out on 3 children who have autism by observing multiple baseline subjects. First, information was collected about the children playing by themselves in a freetime environment. After that, soociodramatic play with normal children was observed, while the teacher was present. Concomittantly, the teacher enacted and helped actualize the plan, play, and evaluation time to promote and contain the sociodramatic play. One week after arbitration, the effects of the arbitraiton were observed. According to the research, The firstresult is that the children who were observed for research with apparent low social interaction at the beginning of survey had increased social interaction after arbitration. A second result was that the children’s social interaction improvement which increased after arbitration continued. According to this experiment, it was found that sociodramatic play can help children who have autism increase thier social interaction and continue to improve. This research proved that the structuring and monitoringof freetime activities can improve children with autism’s social interactions with a teacher’s arbitration during thier sociodramatic play, and this study suggests the methods that they can use for playing.
This research studied how sociodramatic play between children can affect a child with autism's social interactions based on the importance of the interactions. This experimentfollowed 3 subjects whom have a low ability of social skills in a disabilty specialized daycare during a 2 month period. This study was carried out on 3 children who have autism by observing multiple baseline subjects. First, information was collected about the children playing by themselves in a freetime environment. After that, soociodramatic play with normal children was observed, while the teacher was present. Concomittantly, the teacher enacted and helped actualize the plan, play, and evaluation time to promote and contain the sociodramatic play. One week after arbitration, the effects of the arbitraiton were observed. According to the research, The firstresult is that the children who were observed for research with apparent low social interaction at the beginning of survey had increased social interaction after arbitration. A second result was that the children’s social interaction improvement which increased after arbitration continued. According to this experiment, it was found that sociodramatic play can help children who have autism increase thier social interaction and continue to improve. This research proved that the structuring and monitoringof freetime activities can improve children with autism’s social interactions with a teacher’s arbitration during thier sociodramatic play, and this study suggests the methods that they can use for playing.
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