본 연구는 현장중심 직업교육이 지적장애청소년의 직업준비력에 미치는 효과를 알아보고 현장중심 직업교육의 효과성 및 방향성에 대한 기초자료로 활용하는데 목적이 있다. 이를 위하여 2010년 10월부터 2012년 1월까지 ㄱㅅ장애인종합복지관 현장중심 직업교육에 참여한 지적장애청소년 15명을 대상으로 직업준비력 향상에 관한 변화를 측정하였다. 본 연구의 목적에 따라 수행된 연구의 결과에 대하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 현장중심 직업교육이 일상생활요인의 기술향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 특히, 일상생활기술정도가 취업이 어려울 만큼 미비한 장애청소년들에게 높은 향상을 보였다. 둘째, 현장중심 직업교육이 인지기술요인의 향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 특히 독립적으로 대중교통을 이용하여 출·퇴근이 가능해진 학생의 빈도가 매우 높게 나타났는데 이는 ...
본 연구는 현장중심 직업교육이 지적장애청소년의 직업준비력에 미치는 효과를 알아보고 현장중심 직업교육의 효과성 및 방향성에 대한 기초자료로 활용하는데 목적이 있다. 이를 위하여 2010년 10월부터 2012년 1월까지 ㄱㅅ장애인종합복지관 현장중심 직업교육에 참여한 지적장애청소년 15명을 대상으로 직업준비력 향상에 관한 변화를 측정하였다. 본 연구의 목적에 따라 수행된 연구의 결과에 대하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 현장중심 직업교육이 일상생활요인의 기술향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 특히, 일상생활기술정도가 취업이 어려울 만큼 미비한 장애청소년들에게 높은 향상을 보였다. 둘째, 현장중심 직업교육이 인지기술요인의 향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 특히 독립적으로 대중교통을 이용하여 출·퇴근이 가능해진 학생의 빈도가 매우 높게 나타났는데 이는 지역사회 내에서의 실제 대중교통이용경험이 이동능력의 향상의 성과를 나타내었음을 알 수 있다. 셋째, 현장중심 직업교육이 자존감요인의 향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 이는 장애청소년 및 담임교사의 상담결과 유급근로로 인해 직업교육에 적극적으로 참여하고 자신감향상에도 도움이 되었다. 넷째, 현장중심 직업교육이 직업의식요인의 향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 직업의식요인의 경우 교육에 참여한 15명 모두 향상을 보였으며, 또한 교육에 참여한 장애청소년들이 유급근로로 인해 초기보다 하반기 방학동안 사업체 현장훈련을 신청하는 장애청소년들이 많이 늘어났다. 다섯째, 현장중심 직업교육이 사회기술요인의 향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 사회기술요인 또한 교육에 참여한 15명 모두 향상을 보였다. 특히 동료작업자들과 사이좋게 지낸다는 문항에서 많은 점수 향상을 보여 동료들과의 통합된 작업환경이 사회기술향상에 긍정적인 변화를 가져옴을 알 수 있다. 여섯째, 현장중심 직업교육이 작업기술요인의 향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 이는 실제적인 작업환경에서의 훈련을 통해서만 이룰 수 있는 성과라 할 수 있다. 이런 결과를 볼 때, 현장중심 직업교육은 직업을 얻는데 중요한 요소인 일상생활, 인지기술, 자존감, 직업의식, 사회기술, 작업기술을 포함하는 직업준비력에 모두 긍정적인 효과를 미치는 것으로 검증되었다. 그러므로 장애청소년의 보다 발전된 현장중심 직업교육이 제공되도록 하기 위해서는 지적결함과 일반화에 제약이 있는 지적장애인에게 지역의 업체와의 직업기능과 연관된 계열성 있는 배치전단계의 실습지도장소가 요구되며, 학생들의 흥미와 적성에 맞는 실습을 할 수 있도록 더 많은 지역의 업체들이 발굴되어야 할 것이다. 또한 많은 직무의 체계적 지도를 위하여 직무별 교육활용자료의 구축이 필요하며, 학교와 가정, 장애인복지관, 지역사회 사업체, 협력기관들이 역할분담을 통한 상호 협력이 필요하다. 이러한 제안들이 보완되어야 지적장애학생들의 효과적인 현장중심 직업교육이 각 지역에서 자리 잡을 수 있으며, 지역사회로의 성공적인 직장생활과 사회적응의 가능성을 높일 수 있을 것이다.
본 연구는 현장중심 직업교육이 지적장애청소년의 직업준비력에 미치는 효과를 알아보고 현장중심 직업교육의 효과성 및 방향성에 대한 기초자료로 활용하는데 목적이 있다. 이를 위하여 2010년 10월부터 2012년 1월까지 ㄱㅅ장애인종합복지관 현장중심 직업교육에 참여한 지적장애청소년 15명을 대상으로 직업준비력 향상에 관한 변화를 측정하였다. 본 연구의 목적에 따라 수행된 연구의 결과에 대하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 현장중심 직업교육이 일상생활요인의 기술향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 특히, 일상생활기술정도가 취업이 어려울 만큼 미비한 장애청소년들에게 높은 향상을 보였다. 둘째, 현장중심 직업교육이 인지기술요인의 향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 특히 독립적으로 대중교통을 이용하여 출·퇴근이 가능해진 학생의 빈도가 매우 높게 나타났는데 이는 지역사회 내에서의 실제 대중교통이용경험이 이동능력의 향상의 성과를 나타내었음을 알 수 있다. 셋째, 현장중심 직업교육이 자존감요인의 향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 이는 장애청소년 및 담임교사의 상담결과 유급근로로 인해 직업교육에 적극적으로 참여하고 자신감향상에도 도움이 되었다. 넷째, 현장중심 직업교육이 직업의식요인의 향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 직업의식요인의 경우 교육에 참여한 15명 모두 향상을 보였으며, 또한 교육에 참여한 장애청소년들이 유급근로로 인해 초기보다 하반기 방학동안 사업체 현장훈련을 신청하는 장애청소년들이 많이 늘어났다. 다섯째, 현장중심 직업교육이 사회기술요인의 향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 사회기술요인 또한 교육에 참여한 15명 모두 향상을 보였다. 특히 동료작업자들과 사이좋게 지낸다는 문항에서 많은 점수 향상을 보여 동료들과의 통합된 작업환경이 사회기술향상에 긍정적인 변화를 가져옴을 알 수 있다. 여섯째, 현장중심 직업교육이 작업기술요인의 향상에 유의미한 결과가 미치는 것으로 검증되었다. 이는 실제적인 작업환경에서의 훈련을 통해서만 이룰 수 있는 성과라 할 수 있다. 이런 결과를 볼 때, 현장중심 직업교육은 직업을 얻는데 중요한 요소인 일상생활, 인지기술, 자존감, 직업의식, 사회기술, 작업기술을 포함하는 직업준비력에 모두 긍정적인 효과를 미치는 것으로 검증되었다. 그러므로 장애청소년의 보다 발전된 현장중심 직업교육이 제공되도록 하기 위해서는 지적결함과 일반화에 제약이 있는 지적장애인에게 지역의 업체와의 직업기능과 연관된 계열성 있는 배치전단계의 실습지도장소가 요구되며, 학생들의 흥미와 적성에 맞는 실습을 할 수 있도록 더 많은 지역의 업체들이 발굴되어야 할 것이다. 또한 많은 직무의 체계적 지도를 위하여 직무별 교육활용자료의 구축이 필요하며, 학교와 가정, 장애인복지관, 지역사회 사업체, 협력기관들이 역할분담을 통한 상호 협력이 필요하다. 이러한 제안들이 보완되어야 지적장애학생들의 효과적인 현장중심 직업교육이 각 지역에서 자리 잡을 수 있으며, 지역사회로의 성공적인 직장생활과 사회적응의 가능성을 높일 수 있을 것이다.
This research is to find vocational education focused on site on the employment readiness of intellectual disabled teenager, and its purpose is to apply it as the basic material for effectiveness and direction of vocational education focused on site. For this, the change about improvement of employm...
This research is to find vocational education focused on site on the employment readiness of intellectual disabled teenager, and its purpose is to apply it as the basic material for effectiveness and direction of vocational education focused on site. For this, the change about improvement of employment readiness was measured to the objects of 15 intellectual disabled teenagers participating in vocational education focused on site at ○○ Welfare Center for the Disabled on Oct. 2010 through Jan. 2012. The result of the performed research according to the purpose of this research as the followings. First, it was verified that vocational education focused on site significantly effected on skill improvement of daily life factor. Especially, it was highly improved to the disabled teenagers with whom the degree of daily life skill were difficult to have employment. Second, it was verified that vocational education focused on site significantly effected on the improvement of recognition skill factor. Especially, the frequency of the students who was possible to commute by public transportation independently was indicated high and then this can be thought that the improvement of moving ability through the practical experience of using public transportation in local society. Third, it was verified that vocational education focused on site significantly effected on the improvement of self-esteem. This was mentioned that they participated in vocational education actively and self confidence was improved because of paid working as a result of the counseling between the disabled teenagers and teacher. Fourth, it was verified that vocational education focused on site significantly effected on the improvement of employment consciousness factor. In employment consciousness factor, all the participants of 15 persons were improved, and also the disabled teenagers who applied to the industrial site training during vacation time in the latter period of the business than the earlier because of paid working of the participants teenagers in education. Fifth, it was verified that vocational education focused on site significantly effected on the improvement of social skill factor. The social skill factor was also improved in all participants of 15 persons. Especially, since the item of good relationship with co-workers was improved the scale, it was known that the working condition integrated with colleagues made the positive change on social skill improvement. Sixth, it was verified that vocational education focused on site significantly effected on the improvement of working skill factor. This can be mentioned the result only through the training of practical working condition. As a result of this, it was verified that vocational education focused on site positively effected on employment readiness including daily life, recognition skill, self-esteem, employment consciousness, social skill, working skill as the important factors. Therefore, for the provision of vocational education focused on site for more development of the disabled teenagers, it is required that the place for practical training of the preliminary before the distribution with connection to local business and employment function for the intellectual disabled who has restriction of generalization, and more local business should be developed for practical training to the interest and aptitude for the students. Also, the establishment of education application material by business for systematic guide for many business is necessary, and the correlative cooperation through the sharing responsibility between school, family, Welfare Center for the Disabled, local society company, and cooperative organization. This suggestions will enhance effective vocational education on site of the intellectual disabled in each local area, and the possibility of social adaptation and successful working life in local area.
This research is to find vocational education focused on site on the employment readiness of intellectual disabled teenager, and its purpose is to apply it as the basic material for effectiveness and direction of vocational education focused on site. For this, the change about improvement of employment readiness was measured to the objects of 15 intellectual disabled teenagers participating in vocational education focused on site at ○○ Welfare Center for the Disabled on Oct. 2010 through Jan. 2012. The result of the performed research according to the purpose of this research as the followings. First, it was verified that vocational education focused on site significantly effected on skill improvement of daily life factor. Especially, it was highly improved to the disabled teenagers with whom the degree of daily life skill were difficult to have employment. Second, it was verified that vocational education focused on site significantly effected on the improvement of recognition skill factor. Especially, the frequency of the students who was possible to commute by public transportation independently was indicated high and then this can be thought that the improvement of moving ability through the practical experience of using public transportation in local society. Third, it was verified that vocational education focused on site significantly effected on the improvement of self-esteem. This was mentioned that they participated in vocational education actively and self confidence was improved because of paid working as a result of the counseling between the disabled teenagers and teacher. Fourth, it was verified that vocational education focused on site significantly effected on the improvement of employment consciousness factor. In employment consciousness factor, all the participants of 15 persons were improved, and also the disabled teenagers who applied to the industrial site training during vacation time in the latter period of the business than the earlier because of paid working of the participants teenagers in education. Fifth, it was verified that vocational education focused on site significantly effected on the improvement of social skill factor. The social skill factor was also improved in all participants of 15 persons. Especially, since the item of good relationship with co-workers was improved the scale, it was known that the working condition integrated with colleagues made the positive change on social skill improvement. Sixth, it was verified that vocational education focused on site significantly effected on the improvement of working skill factor. This can be mentioned the result only through the training of practical working condition. As a result of this, it was verified that vocational education focused on site positively effected on employment readiness including daily life, recognition skill, self-esteem, employment consciousness, social skill, working skill as the important factors. Therefore, for the provision of vocational education focused on site for more development of the disabled teenagers, it is required that the place for practical training of the preliminary before the distribution with connection to local business and employment function for the intellectual disabled who has restriction of generalization, and more local business should be developed for practical training to the interest and aptitude for the students. Also, the establishment of education application material by business for systematic guide for many business is necessary, and the correlative cooperation through the sharing responsibility between school, family, Welfare Center for the Disabled, local society company, and cooperative organization. This suggestions will enhance effective vocational education on site of the intellectual disabled in each local area, and the possibility of social adaptation and successful working life in local area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.