본 연구에서는 만 2세 영아들이 블록으로 무엇을 만들고 어떻게 놀이하는지와, 블록놀이 과정에서 어떠한 상호작용을 하는지에 초점을 두고 영아의 블록놀이의 특징을 세밀하게 기술하고자 하였다. 이를 위하여 교육과정에서 블록놀이를 중요시하는 L기관의 만 2세반에 재원중인 햇살반(가칭) 영아 14명과 교사 2명을 대상으로 참여관찰을 통한 질적인 접근법을 사용하기로 하고, 2011년 3월부터 6월까지는 예비연구를, 2011년 7월부터 2011년 9월까지는 본 연구를 진행하였다. 연구결과, 영아들의 블록놀이 특징을 내용적 측면과 상호작용적 측...
본 연구에서는 만 2세 영아들이 블록으로 무엇을 만들고 어떻게 놀이하는지와, 블록놀이 과정에서 어떠한 상호작용을 하는지에 초점을 두고 영아의 블록놀이의 특징을 세밀하게 기술하고자 하였다. 이를 위하여 교육과정에서 블록놀이를 중요시하는 L기관의 만 2세반에 재원중인 햇살반(가칭) 영아 14명과 교사 2명을 대상으로 참여관찰을 통한 질적인 접근법을 사용하기로 하고, 2011년 3월부터 6월까지는 예비연구를, 2011년 7월부터 2011년 9월까지는 본 연구를 진행하였다. 연구결과, 영아들의 블록놀이 특징을 내용적 측면과 상호작용적 측면에서 밝힐 수 있었고, 그러한 특징들은 놀이의 본질적인 특성 및 영아의 발달적 특성과 함께 어우러져 나타난다는 것을 알 수 있었다. 이외에 영아 특유의 블록놀이 진행상의 특징과 영아교사의 역할에 관련된 사항들도 발견할 수 있었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 햇살반 영아들이 블록놀이를 통해서 보여준 놀이의 내용은 몸놀이, 가상놀이, 짓기놀이, 부수기놀이 등 네 가지의 유형이었고, 그 안에서 자율적이고 주도적인 놀이의 특징과 함께 영아의 발달적 특징을 반영하는 양상으로 나타났다. 영아들은 블록놀이 속에서 몸으로 큰 움직임을 만들고 반복하면서 신체능력을 연마하는데 몰두하였고, 그런 가운데 신체를 이용한 즐거움과 재미를 만들어 내는 모습을 보였다. 또한 블록으로 특정 장소나 탈 것을 크게 만들어 그 안에서 여러 명이 함께 상황적 가작화를 하였고, 낚싯대나 냉장고와 같은 소품을 만들어 사물 가작화를 하면서 가상놀이를 더욱 풍요롭게 이끌어가는 모습을 보여주었다. 그런가하면 친구나 선생님이 만든 구성물을 흥미롭게 지켜보다가 따라 만들거나 혼자서 만드는 짓기 중심의 놀이를 보였고, 이와 대조적으로 부수는 놀이를 하면서 큰 즐거움을 느끼는 모습을 보여주었다. 둘째, 햇살반 영아들이 블록놀이를 통해서 보여준 상호작용적 특징은 성숙함과 미숙함을 함께 드러내는 또래와의 상호작용과, 수용적이고 긍정적인 특징이 강한 교사와의 상호작용으로 나눌 수 있었다. 블록놀이 상황에서 이루어진 또래와의 상호작용은 돕기, 함께 놀기, 다툼으로 나타났다. 영아들은 또래와 긍정적인 관계를 맺고 돕기, 함께 놀기와 같은 친사회적인 상호작용을 하기도 했지만, 서툰 사회적 기술로 인해 다툼과 같은 상호작용을 좀 더 많이 보여주었다. 블록놀이 상황에서 이루어진 교사와의 상호작용은 보여주기, 초대하기, 도움 요청하기로 나타났다. 영아들은 또래와 달리 교사와는 긍정적인 상호작용을 많이 나누었고, 무조건적으로 순응하며 의존하는 모습을 보여주었다. 셋째, 햇살반 영아들이 블록놀이 과정에서 보여준 진행상의 특징은 세 가지로, ‘어디서든 하기’, ‘한 번에 하나씩’, ‘그때그때 달라요’로 나타났다. 영아들은 쌓기영역이라는 정해진 공간에서만 놀이하기 보다는 블록을 가지고 교실내의 공간을 자유롭게 이동하면서 놀이하였고, 교구장에서 블록을 한꺼번에 많이 꺼내오는 것이 아니라 한 번에 한 개씩만 꺼내 오는 모습을 보여주었다. 또한 영아들은 구성물에 붙여주는 이름을 순간순간 떠오르는 대로 바꾸어 부르거나, 하나의 구성물을 필요에 따라 다양한 용도로 변화시켜 사용하는 모습을 보여주었다. 본 연구자는 이러한 결과를 토대로 블록놀이 속에서의 ‘영아의 특징’과, ‘블록의 의미와 가치’, 그리고 ‘영아교사의 역할’이라는 좀 더 구체적이고 심층적인 세 가지 논의점도 도출할 수 있었다. 영아들은 블록놀이 속에서 역동성, 다양성, 자기주도성 및 자율성, 자기중심성 및 타인과의 관계형성이라는 네 가지의 영아 나름대로의 특징적인 모습을 보여주었고, 블록은 영아로 하여금 내적인 생각을 자유롭게 표출할 수 있는 도구, 즐거움을 창조하고 긴장을 풀 수 있는 도구, 또래와의 관계를 시작하게 하고 협력적인 놀이를 가능하게 하는 도구라는 세 가지 측면에서 의미와 가치를 구현하고 있음을 알 수 있었다. 그리고 영아교사는 영아들의 블록놀이에 내적개입, 외적개입, 문제해결의 유도라는 세 가지 역할을 적절하게 사용하여 개입함으로써, 놀이의 주도권이 영아에게 귀속되게 하면서 그들의 놀이가 풍부하게 지속되도록 할 수 있음을 보여주었다.
본 연구에서는 만 2세 영아들이 블록으로 무엇을 만들고 어떻게 놀이하는지와, 블록놀이 과정에서 어떠한 상호작용을 하는지에 초점을 두고 영아의 블록놀이의 특징을 세밀하게 기술하고자 하였다. 이를 위하여 교육과정에서 블록놀이를 중요시하는 L기관의 만 2세반에 재원중인 햇살반(가칭) 영아 14명과 교사 2명을 대상으로 참여관찰을 통한 질적인 접근법을 사용하기로 하고, 2011년 3월부터 6월까지는 예비연구를, 2011년 7월부터 2011년 9월까지는 본 연구를 진행하였다. 연구결과, 영아들의 블록놀이 특징을 내용적 측면과 상호작용적 측면에서 밝힐 수 있었고, 그러한 특징들은 놀이의 본질적인 특성 및 영아의 발달적 특성과 함께 어우러져 나타난다는 것을 알 수 있었다. 이외에 영아 특유의 블록놀이 진행상의 특징과 영아교사의 역할에 관련된 사항들도 발견할 수 있었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 햇살반 영아들이 블록놀이를 통해서 보여준 놀이의 내용은 몸놀이, 가상놀이, 짓기놀이, 부수기놀이 등 네 가지의 유형이었고, 그 안에서 자율적이고 주도적인 놀이의 특징과 함께 영아의 발달적 특징을 반영하는 양상으로 나타났다. 영아들은 블록놀이 속에서 몸으로 큰 움직임을 만들고 반복하면서 신체능력을 연마하는데 몰두하였고, 그런 가운데 신체를 이용한 즐거움과 재미를 만들어 내는 모습을 보였다. 또한 블록으로 특정 장소나 탈 것을 크게 만들어 그 안에서 여러 명이 함께 상황적 가작화를 하였고, 낚싯대나 냉장고와 같은 소품을 만들어 사물 가작화를 하면서 가상놀이를 더욱 풍요롭게 이끌어가는 모습을 보여주었다. 그런가하면 친구나 선생님이 만든 구성물을 흥미롭게 지켜보다가 따라 만들거나 혼자서 만드는 짓기 중심의 놀이를 보였고, 이와 대조적으로 부수는 놀이를 하면서 큰 즐거움을 느끼는 모습을 보여주었다. 둘째, 햇살반 영아들이 블록놀이를 통해서 보여준 상호작용적 특징은 성숙함과 미숙함을 함께 드러내는 또래와의 상호작용과, 수용적이고 긍정적인 특징이 강한 교사와의 상호작용으로 나눌 수 있었다. 블록놀이 상황에서 이루어진 또래와의 상호작용은 돕기, 함께 놀기, 다툼으로 나타났다. 영아들은 또래와 긍정적인 관계를 맺고 돕기, 함께 놀기와 같은 친사회적인 상호작용을 하기도 했지만, 서툰 사회적 기술로 인해 다툼과 같은 상호작용을 좀 더 많이 보여주었다. 블록놀이 상황에서 이루어진 교사와의 상호작용은 보여주기, 초대하기, 도움 요청하기로 나타났다. 영아들은 또래와 달리 교사와는 긍정적인 상호작용을 많이 나누었고, 무조건적으로 순응하며 의존하는 모습을 보여주었다. 셋째, 햇살반 영아들이 블록놀이 과정에서 보여준 진행상의 특징은 세 가지로, ‘어디서든 하기’, ‘한 번에 하나씩’, ‘그때그때 달라요’로 나타났다. 영아들은 쌓기영역이라는 정해진 공간에서만 놀이하기 보다는 블록을 가지고 교실내의 공간을 자유롭게 이동하면서 놀이하였고, 교구장에서 블록을 한꺼번에 많이 꺼내오는 것이 아니라 한 번에 한 개씩만 꺼내 오는 모습을 보여주었다. 또한 영아들은 구성물에 붙여주는 이름을 순간순간 떠오르는 대로 바꾸어 부르거나, 하나의 구성물을 필요에 따라 다양한 용도로 변화시켜 사용하는 모습을 보여주었다. 본 연구자는 이러한 결과를 토대로 블록놀이 속에서의 ‘영아의 특징’과, ‘블록의 의미와 가치’, 그리고 ‘영아교사의 역할’이라는 좀 더 구체적이고 심층적인 세 가지 논의점도 도출할 수 있었다. 영아들은 블록놀이 속에서 역동성, 다양성, 자기주도성 및 자율성, 자기중심성 및 타인과의 관계형성이라는 네 가지의 영아 나름대로의 특징적인 모습을 보여주었고, 블록은 영아로 하여금 내적인 생각을 자유롭게 표출할 수 있는 도구, 즐거움을 창조하고 긴장을 풀 수 있는 도구, 또래와의 관계를 시작하게 하고 협력적인 놀이를 가능하게 하는 도구라는 세 가지 측면에서 의미와 가치를 구현하고 있음을 알 수 있었다. 그리고 영아교사는 영아들의 블록놀이에 내적개입, 외적개입, 문제해결의 유도라는 세 가지 역할을 적절하게 사용하여 개입함으로써, 놀이의 주도권이 영아에게 귀속되게 하면서 그들의 놀이가 풍부하게 지속되도록 할 수 있음을 보여주었다.
This study purposed to figure out the characteristics of two-year-old children's block play by focusing on what they do with blocks and how they interact with one another during block play. The participants were fourteen two-year-old children and two teachers in the Sunshine Class(false name) of a c...
This study purposed to figure out the characteristics of two-year-old children's block play by focusing on what they do with blocks and how they interact with one another during block play. The participants were fourteen two-year-old children and two teachers in the Sunshine Class(false name) of a childcare center located in Chunan area where block play was valued and encouraged. The preliminary data collection was carried out from March 2011 to June 2011, and then the main data collection from July 2011 to September 2011. To collect the data, the researcher used a participant observation method by videotaping the children's block play during free play periods. Using qualitative data analyses to find out key words and concepts, the researcher was able to identify the characteristics of two-year-old children's block play in contents and interactions, in addition to their procedural behavioral characteristics. The results were as follows: First, in terms of play contents, the children showed four kinds of block play, such as physical play, pretend play, construction play, and demolishing play. Exhibiting these various kinds of block play, the children also showed self direction, perseverance, risk taking, and problem solving. In physical block play, the children often became absorbed in improving their physical abilities by challenging their body movements using the constructions they made. In pretend block play, they tended to make big places and small props as a way to pretend in different ways together with their peers. In construction block play, they began and continued their play by imitating or copying their friends' or teachers' constructions. In demolishing block play, the children seemed to find great fun and excitement by breaking down their buildings. Second, in terms of interactions, the children of the Sunshine class showed relatively different behaviors with peers and with teachers. Among the interactions with peers during block play were helping, play proposing, and arguing, therefore positive as well as negative. Interactions with teachers were, however, showing off, inviting, and asking for help, which were all positive. In addition, there were three kinds of behavioral characteristics the children showed in proceeding their block play: 'playing anywhere(in the class)', 'bringing out one piece at a time(from the shelf)', and 'pretending differently moment by moment'. Based on these results, the researcher concluded the meaning and the value of blocks for two year olds as useful tools to create dynamic and full-filling body movements, to freely express inner thoughts, to relax themselves, to try out diverse interpersonal relationships. And to encourage and support all these positive aspects of block play, the teacher of two year olds needs to play in and out appropriately, taking active or passive role in a flexible way.
This study purposed to figure out the characteristics of two-year-old children's block play by focusing on what they do with blocks and how they interact with one another during block play. The participants were fourteen two-year-old children and two teachers in the Sunshine Class(false name) of a childcare center located in Chunan area where block play was valued and encouraged. The preliminary data collection was carried out from March 2011 to June 2011, and then the main data collection from July 2011 to September 2011. To collect the data, the researcher used a participant observation method by videotaping the children's block play during free play periods. Using qualitative data analyses to find out key words and concepts, the researcher was able to identify the characteristics of two-year-old children's block play in contents and interactions, in addition to their procedural behavioral characteristics. The results were as follows: First, in terms of play contents, the children showed four kinds of block play, such as physical play, pretend play, construction play, and demolishing play. Exhibiting these various kinds of block play, the children also showed self direction, perseverance, risk taking, and problem solving. In physical block play, the children often became absorbed in improving their physical abilities by challenging their body movements using the constructions they made. In pretend block play, they tended to make big places and small props as a way to pretend in different ways together with their peers. In construction block play, they began and continued their play by imitating or copying their friends' or teachers' constructions. In demolishing block play, the children seemed to find great fun and excitement by breaking down their buildings. Second, in terms of interactions, the children of the Sunshine class showed relatively different behaviors with peers and with teachers. Among the interactions with peers during block play were helping, play proposing, and arguing, therefore positive as well as negative. Interactions with teachers were, however, showing off, inviting, and asking for help, which were all positive. In addition, there were three kinds of behavioral characteristics the children showed in proceeding their block play: 'playing anywhere(in the class)', 'bringing out one piece at a time(from the shelf)', and 'pretending differently moment by moment'. Based on these results, the researcher concluded the meaning and the value of blocks for two year olds as useful tools to create dynamic and full-filling body movements, to freely express inner thoughts, to relax themselves, to try out diverse interpersonal relationships. And to encourage and support all these positive aspects of block play, the teacher of two year olds needs to play in and out appropriately, taking active or passive role in a flexible way.
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