최근의 리얼리티 오디션 및 데이트 프로그램의 인기와 경제성에도 불구하고, 여전히 리얼리티 프로그램의 하위장르, 그 중에서도 특히 리얼리티 데이트 프로그램에 대한 연구는 많이 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구는 최근 유행하는 리얼리티 프로그램의 특징을 따르면서 매 회 이슈를 만들어내며 인기를 이어가고 있는 SBS <짝>프로그램의 시청자를 대상으로 연구를 진행하여, 먼저 2000년대 초반 이후 다시 인기를 얻고 있는 리얼리티 데이트 프로그램의 시청동기는 무엇인지를 알아보고자 한다. 다음으로 시청 후의 인지적, 행동적 변화를 의미하는 시청효과에 영향을 주는 요인이 무엇인지를 실증적으로 확인하고, 마지막으로 SBS <짝>프로그램의 포맷이 가지고 있는 특성들 중 어떤 요소가 시청자들로 하여금 재미를 느끼게 하는지를 확인하여 이를 통해 리얼리티 데이트 프로그램의 시청특성 및 향후 기타 장르로의 변형과 결합에 있어 시청자에게 소구할 수 있는 재미요소가 무엇인지를 제안하고자 한다. 본 조사는 2012년 4월 30일부터 5월 11일까지 2주간 실시되었으며, 서울 및 경기소재 대학교 및 대학원, 기업을 중심으로 진행되었다. 설문참여는 20대 이상의 시청자를 대상으로 SBS의 <짝>프로그램을 시청한 경험이 있는 사람을 선정하였다. 첫 번째 연구결과로서, 본 연구에서 확인된 리얼리티 데이트 프로그램의 시청동기를 살펴보면, ‘현실회피 동기’, ‘간접경험 동기’, ‘즐거움 동기’, ‘사회적 상호작용 동기’, ‘시간보내기 동기’라는 5가지 시청동기가 확인되었다. 특히 네 번째로 확인된 ‘사회적 상호작용 동기’는 리얼리티 오디션 및 서바이벌 프로그램의 시청동기 연구결과에서는 확인되지 않은 요인으로, 이를 통해 시청자들이 리얼리티 데이트 프로그램을 시청한 후 적극적으로 타인과 교류하기 위해 <짝>을 시청한다는 것을 알 수 있다. 두 번째 연구결과로서, <짝>프로그램에 대한 만족도는 시청경험이 많을수록, 프로그램에 대한 인지된 현실감(perceived reality)이 높을수록, 그리고 적극적인 시청동기를 가질수록 크게 영향을 주는 것으로 나타났다. 다음으로, 여러 변인들 중 ‘사회적 상호작용 동기’만이 실제로 시청자의 이성선택기준과 데이트/연애에 대한 이상적인 기대에 영향을 주는 것으로 나타났으며, 마지막으로 프로그램에 대해 현실감이 높을수록, 그리고 간접경험 동기, ...
최근의 리얼리티 오디션 및 데이트 프로그램의 인기와 경제성에도 불구하고, 여전히 리얼리티 프로그램의 하위장르, 그 중에서도 특히 리얼리티 데이트 프로그램에 대한 연구는 많이 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구는 최근 유행하는 리얼리티 프로그램의 특징을 따르면서 매 회 이슈를 만들어내며 인기를 이어가고 있는 SBS <짝>프로그램의 시청자를 대상으로 연구를 진행하여, 먼저 2000년대 초반 이후 다시 인기를 얻고 있는 리얼리티 데이트 프로그램의 시청동기는 무엇인지를 알아보고자 한다. 다음으로 시청 후의 인지적, 행동적 변화를 의미하는 시청효과에 영향을 주는 요인이 무엇인지를 실증적으로 확인하고, 마지막으로 SBS <짝>프로그램의 포맷이 가지고 있는 특성들 중 어떤 요소가 시청자들로 하여금 재미를 느끼게 하는지를 확인하여 이를 통해 리얼리티 데이트 프로그램의 시청특성 및 향후 기타 장르로의 변형과 결합에 있어 시청자에게 소구할 수 있는 재미요소가 무엇인지를 제안하고자 한다. 본 조사는 2012년 4월 30일부터 5월 11일까지 2주간 실시되었으며, 서울 및 경기소재 대학교 및 대학원, 기업을 중심으로 진행되었다. 설문참여는 20대 이상의 시청자를 대상으로 SBS의 <짝>프로그램을 시청한 경험이 있는 사람을 선정하였다. 첫 번째 연구결과로서, 본 연구에서 확인된 리얼리티 데이트 프로그램의 시청동기를 살펴보면, ‘현실회피 동기’, ‘간접경험 동기’, ‘즐거움 동기’, ‘사회적 상호작용 동기’, ‘시간보내기 동기’라는 5가지 시청동기가 확인되었다. 특히 네 번째로 확인된 ‘사회적 상호작용 동기’는 리얼리티 오디션 및 서바이벌 프로그램의 시청동기 연구결과에서는 확인되지 않은 요인으로, 이를 통해 시청자들이 리얼리티 데이트 프로그램을 시청한 후 적극적으로 타인과 교류하기 위해 <짝>을 시청한다는 것을 알 수 있다. 두 번째 연구결과로서, <짝>프로그램에 대한 만족도는 시청경험이 많을수록, 프로그램에 대한 인지된 현실감(perceived reality)이 높을수록, 그리고 적극적인 시청동기를 가질수록 크게 영향을 주는 것으로 나타났다. 다음으로, 여러 변인들 중 ‘사회적 상호작용 동기’만이 실제로 시청자의 이성선택기준과 데이트/연애에 대한 이상적인 기대에 영향을 주는 것으로 나타났으며, 마지막으로 프로그램에 대해 현실감이 높을수록, 그리고 간접경험 동기, 사회적 상호작용 동기, 즐거움 동기가 강할수록 <짝>프로그램을 시청한 이후 다른사람과 이야기하거나 프로그램 정보를 찾아보는 등의 적극적인 행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막 연구결과로서 <짝>프로그램의 포맷요소에 대해, 남성 시청자들은 ‘경쟁’에, 여성 시청자들은 출연자들을 ‘관찰’하고 그들의 행동을 설명해주는 ‘나래이션’에 재미를 느끼는 것으로 나타났다. 또한 출연자들을 관찰함에 있어서는 30대보다는 20대가, 결혼을 한 시청자보다는 미혼인 시청자들이 더 재미를 느끼는 것으로 나타났다. 또한 대체로 오락/버라이어티 장르를 좋아하는 시청자일수록 프로그램의 포맷에 재미를 느끼는 것으로 확인되었다. 지금까지 본 연구에서는 리얼리티 데이트 프로그램인 <짝>의 시청동기를 알아봄으로서 리얼리티 장르에 따라 시청자가 조금씩 다른 동기를 가지고 프로그램을 시청하고 있다는 것을 확인하였으며, 또한 리얼리티 데이트 프로그램에 대한 시청자의 태도 및 향후 발전방향을 가늠해 볼 수 있는 기회가 되었다고 생각한다. 따라서 이번 연구의 결과들을 바탕으로, 현재 리얼리티 프로그램에 대한 시청자들의 태도를 인지하고 새로운 요소들을 추가해 나간다면, 향후 리얼리티 데이트 프로그램 및 리얼리티 프로그램의 발전에 기여할 수 있을 것으로 기대한다.
최근의 리얼리티 오디션 및 데이트 프로그램의 인기와 경제성에도 불구하고, 여전히 리얼리티 프로그램의 하위장르, 그 중에서도 특히 리얼리티 데이트 프로그램에 대한 연구는 많이 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구는 최근 유행하는 리얼리티 프로그램의 특징을 따르면서 매 회 이슈를 만들어내며 인기를 이어가고 있는 SBS <짝>프로그램의 시청자를 대상으로 연구를 진행하여, 먼저 2000년대 초반 이후 다시 인기를 얻고 있는 리얼리티 데이트 프로그램의 시청동기는 무엇인지를 알아보고자 한다. 다음으로 시청 후의 인지적, 행동적 변화를 의미하는 시청효과에 영향을 주는 요인이 무엇인지를 실증적으로 확인하고, 마지막으로 SBS <짝>프로그램의 포맷이 가지고 있는 특성들 중 어떤 요소가 시청자들로 하여금 재미를 느끼게 하는지를 확인하여 이를 통해 리얼리티 데이트 프로그램의 시청특성 및 향후 기타 장르로의 변형과 결합에 있어 시청자에게 소구할 수 있는 재미요소가 무엇인지를 제안하고자 한다. 본 조사는 2012년 4월 30일부터 5월 11일까지 2주간 실시되었으며, 서울 및 경기소재 대학교 및 대학원, 기업을 중심으로 진행되었다. 설문참여는 20대 이상의 시청자를 대상으로 SBS의 <짝>프로그램을 시청한 경험이 있는 사람을 선정하였다. 첫 번째 연구결과로서, 본 연구에서 확인된 리얼리티 데이트 프로그램의 시청동기를 살펴보면, ‘현실회피 동기’, ‘간접경험 동기’, ‘즐거움 동기’, ‘사회적 상호작용 동기’, ‘시간보내기 동기’라는 5가지 시청동기가 확인되었다. 특히 네 번째로 확인된 ‘사회적 상호작용 동기’는 리얼리티 오디션 및 서바이벌 프로그램의 시청동기 연구결과에서는 확인되지 않은 요인으로, 이를 통해 시청자들이 리얼리티 데이트 프로그램을 시청한 후 적극적으로 타인과 교류하기 위해 <짝>을 시청한다는 것을 알 수 있다. 두 번째 연구결과로서, <짝>프로그램에 대한 만족도는 시청경험이 많을수록, 프로그램에 대한 인지된 현실감(perceived reality)이 높을수록, 그리고 적극적인 시청동기를 가질수록 크게 영향을 주는 것으로 나타났다. 다음으로, 여러 변인들 중 ‘사회적 상호작용 동기’만이 실제로 시청자의 이성선택기준과 데이트/연애에 대한 이상적인 기대에 영향을 주는 것으로 나타났으며, 마지막으로 프로그램에 대해 현실감이 높을수록, 그리고 간접경험 동기, 사회적 상호작용 동기, 즐거움 동기가 강할수록 <짝>프로그램을 시청한 이후 다른사람과 이야기하거나 프로그램 정보를 찾아보는 등의 적극적인 행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막 연구결과로서 <짝>프로그램의 포맷요소에 대해, 남성 시청자들은 ‘경쟁’에, 여성 시청자들은 출연자들을 ‘관찰’하고 그들의 행동을 설명해주는 ‘나래이션’에 재미를 느끼는 것으로 나타났다. 또한 출연자들을 관찰함에 있어서는 30대보다는 20대가, 결혼을 한 시청자보다는 미혼인 시청자들이 더 재미를 느끼는 것으로 나타났다. 또한 대체로 오락/버라이어티 장르를 좋아하는 시청자일수록 프로그램의 포맷에 재미를 느끼는 것으로 확인되었다. 지금까지 본 연구에서는 리얼리티 데이트 프로그램인 <짝>의 시청동기를 알아봄으로서 리얼리티 장르에 따라 시청자가 조금씩 다른 동기를 가지고 프로그램을 시청하고 있다는 것을 확인하였으며, 또한 리얼리티 데이트 프로그램에 대한 시청자의 태도 및 향후 발전방향을 가늠해 볼 수 있는 기회가 되었다고 생각한다. 따라서 이번 연구의 결과들을 바탕으로, 현재 리얼리티 프로그램에 대한 시청자들의 태도를 인지하고 새로운 요소들을 추가해 나간다면, 향후 리얼리티 데이트 프로그램 및 리얼리티 프로그램의 발전에 기여할 수 있을 것으로 기대한다.
Despite recent popularity and economic feasibility of reality audition and date programs, few studies have been conducted regarding the sub-genre of reality programs, specifically reality date programs. Accordingly, the present study surveyed the viewers of on SBS, which is a popular reality progra...
Despite recent popularity and economic feasibility of reality audition and date programs, few studies have been conducted regarding the sub-genre of reality programs, specifically reality date programs. Accordingly, the present study surveyed the viewers of on SBS, which is a popular reality program with every episode creating issues. First, this study is to investigate motives for viewing reality date programs, which have become popular again since the early 2000s. Also, this study empirically delves into what factors affect the viewing effects, referring to post-viewing cognitive and behavioral changes. Finally, this study finds out which characteristic format components of make viewers feel interested to suggest fun factors appealing to viewers in relation to characteristics of viewing reality date programs and also to transformation into and association with other genres. The survey was conducted in universities, postgraduate schools and companies in Seoul and Gyeonggido for 2 weeks from April 30 to May 11 in 2012. Respondents selected were in their 20s and older and had watched on SBS. First, regarding the motivation for viewing the reality date program, 5 motives were found: ‘escape motivation,’ ‘indirect experience motivation,’ ‘enjoyment motivation,’ ‘social interaction motivation’ and ‘time pass motivation.’ Notably, the fourth motive for ‘social interaction’ had never been identified in any studies on motives for viewing reality audition and survival programs. This finding indicates that viewers watch the reality date program to actively interact with others. Second, the more the viewers watched the program, the higher their perceived reality and the more actively the viewers were motivated, the higher the viewers were satisfied with program. Among multiple variables, the ‘social interaction’ motive only was found to affect ideal expectations of date/romantic relationships and criteria for selecting the opposite sex among viewers. Besides, the higher the perceived reality regarding the program and the stronger the motives for indirect experience, social interaction and enjoyment, the more actively the viewers surveyed here chatted with others or sought information about the program. Lastly, in respect of the program’s format components, male viewers were found to feel interested in ‘competition’ while female counterparts in ‘narration’ describing contestants’ behavior observed. In addition, in observing contestants, viewers in their 20s and singles were found to feel interested more compared with those in their 30s and the married. Further, viewers who preferred entertainment/variety genre were found to have more fun in the program’s format. The present study found out motives for watching the reality date program to confirm that viewers have a bit different motives for the reality genre in watching the program. Also, the findings have some implications for viewers’ attitudes and future directions surrounding reality date programs. Hence, perceiving viewers’ attitude towards current reality programs and adding new components based on the findings here will be conducive to further development of reality date programs and other reality programs.
Despite recent popularity and economic feasibility of reality audition and date programs, few studies have been conducted regarding the sub-genre of reality programs, specifically reality date programs. Accordingly, the present study surveyed the viewers of on SBS, which is a popular reality program with every episode creating issues. First, this study is to investigate motives for viewing reality date programs, which have become popular again since the early 2000s. Also, this study empirically delves into what factors affect the viewing effects, referring to post-viewing cognitive and behavioral changes. Finally, this study finds out which characteristic format components of make viewers feel interested to suggest fun factors appealing to viewers in relation to characteristics of viewing reality date programs and also to transformation into and association with other genres. The survey was conducted in universities, postgraduate schools and companies in Seoul and Gyeonggido for 2 weeks from April 30 to May 11 in 2012. Respondents selected were in their 20s and older and had watched on SBS. First, regarding the motivation for viewing the reality date program, 5 motives were found: ‘escape motivation,’ ‘indirect experience motivation,’ ‘enjoyment motivation,’ ‘social interaction motivation’ and ‘time pass motivation.’ Notably, the fourth motive for ‘social interaction’ had never been identified in any studies on motives for viewing reality audition and survival programs. This finding indicates that viewers watch the reality date program to actively interact with others. Second, the more the viewers watched the program, the higher their perceived reality and the more actively the viewers were motivated, the higher the viewers were satisfied with program. Among multiple variables, the ‘social interaction’ motive only was found to affect ideal expectations of date/romantic relationships and criteria for selecting the opposite sex among viewers. Besides, the higher the perceived reality regarding the program and the stronger the motives for indirect experience, social interaction and enjoyment, the more actively the viewers surveyed here chatted with others or sought information about the program. Lastly, in respect of the program’s format components, male viewers were found to feel interested in ‘competition’ while female counterparts in ‘narration’ describing contestants’ behavior observed. In addition, in observing contestants, viewers in their 20s and singles were found to feel interested more compared with those in their 30s and the married. Further, viewers who preferred entertainment/variety genre were found to have more fun in the program’s format. The present study found out motives for watching the reality date program to confirm that viewers have a bit different motives for the reality genre in watching the program. Also, the findings have some implications for viewers’ attitudes and future directions surrounding reality date programs. Hence, perceiving viewers’ attitude towards current reality programs and adding new components based on the findings here will be conducive to further development of reality date programs and other reality programs.
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