지하철 안전사고에 대응한 객차 내 정보디자인 개선방향 연구 : 부산 지하철을 대상으로 A study on the improvement of information designs in a passenger carriage to cope with the negligent accidents of subway : on the target of Busan subway원문보기
최근 국내외적으로 지진과 풍수해 등으로 인한 자연재난을 비롯하여 화재, 붕괴, 폭발 등 인적재난 발생이 증가하고 있다. 지하공간의 개발은 도시공간의 효율성이 강조되는 오늘날에 대안 공간자원으로 개발의 필요성이 높아지고 있다. 그리고 섬세하게 건설된 지하철 노선망은 현대인의 기본 교통수단이자 도시의 핵심 인프라 기능을 하고 있다. 한편으로는 지하철역 공간 내의 각종 상업시설 및 기타 용도의 시설설비에 대한 수요가 늘어나는 현실에 비해 대형재해 발생 시 인명피해를 최소화하거나 사전에 방지하기 위한 방재연구가 부족한 실정이다.
지난 2003년 2월 18일에 발생한 대구지하철화재참사(Daegu subway fire)로 인한 인명 피해는 사망자 192명, 부상자 148명으로 총 340명이였다. 열차 내 사망자가 142명으로 대형화재의 직접적인 원인은 방화였지만 대피시기를 놓친 점도 하나의 원인으로 볼 수 있다.
이와 유사한 지하공간의 대형화재 재발 시 인명피해를 최소화하기 위해서는 화재발생 초기에 인명을 최우선으로 하는 적극적인 피난지시가 중요하다. 그리고 피난자의 대피가 능동적으로 이루어 질 수 있도록 평상시에 안전 관련 정보가 습득되어야 한다. 또한 불특정 다수가 이용하는 지하철의 특성상 재해 시 자기보호 기능이 약한 재해약자(vulnerable people to disaster)는 상대적으로 희생 확률이 높을 수 있으므로 피난 유도, 구호․구제 대책 등 방재대책 수립에서 이들을 우선 배려해야만 한다. 특히 객차 내 비치되어있는 안전장비들이 대부분 노약자석 주변공간에 위치하고 있기 때문에 일반 승객들을 대상으로 더욱 효과적인 안전 관련 정보제공과 이해가 필요하다.
성공적인 안전 관련 ...
최근 국내외적으로 지진과 풍수해 등으로 인한 자연재난을 비롯하여 화재, 붕괴, 폭발 등 인적재난 발생이 증가하고 있다. 지하공간의 개발은 도시공간의 효율성이 강조되는 오늘날에 대안 공간자원으로 개발의 필요성이 높아지고 있다. 그리고 섬세하게 건설된 지하철 노선망은 현대인의 기본 교통수단이자 도시의 핵심 인프라 기능을 하고 있다. 한편으로는 지하철역 공간 내의 각종 상업시설 및 기타 용도의 시설설비에 대한 수요가 늘어나는 현실에 비해 대형재해 발생 시 인명피해를 최소화하거나 사전에 방지하기 위한 방재연구가 부족한 실정이다.
지난 2003년 2월 18일에 발생한 대구지하철화재참사(Daegu subway fire)로 인한 인명 피해는 사망자 192명, 부상자 148명으로 총 340명이였다. 열차 내 사망자가 142명으로 대형화재의 직접적인 원인은 방화였지만 대피시기를 놓친 점도 하나의 원인으로 볼 수 있다.
이와 유사한 지하공간의 대형화재 재발 시 인명피해를 최소화하기 위해서는 화재발생 초기에 인명을 최우선으로 하는 적극적인 피난지시가 중요하다. 그리고 피난자의 대피가 능동적으로 이루어 질 수 있도록 평상시에 안전 관련 정보가 습득되어야 한다. 또한 불특정 다수가 이용하는 지하철의 특성상 재해 시 자기보호 기능이 약한 재해약자(vulnerable people to disaster)는 상대적으로 희생 확률이 높을 수 있으므로 피난 유도, 구호․구제 대책 등 방재대책 수립에서 이들을 우선 배려해야만 한다. 특히 객차 내 비치되어있는 안전장비들이 대부분 노약자석 주변공간에 위치하고 있기 때문에 일반 승객들을 대상으로 더욱 효과적인 안전 관련 정보제공과 이해가 필요하다.
성공적인 안전 관련 정보디자인을 위해서는 사용자가 안전사고에 대한 경각성을 유지하고 있도록 고지될 필요가 있다. 그에 따라 위기발생 시에 객차 내에 제시된 대처요령에 대한 학습된 기억이나 정보 이해를 바탕으로 문제 해결이 용이해야만 한다.
본 논문에서는 이러한 문제점을 개선하기 위하여 지하철 객차 내 부착 혹은 설치되어있는 안전 관련 정보디자인에 관해 정보디자인 요건과 안전 관련 참조표준(reference standards)에 입각한 평가항목을 도출하여 현 문제점을 분석하였다. 그리고 현장조사와 분석에 비중을 두어 진행하였다. 기존 보다 개선된 안전 관련 정보디자인의 개선방향을 제시하여 일상시를 비롯하여 비상시나 화재 시 객차 내에서 발생할 수 있는 안전사고 대응방법을 신속히 습득할 수 있도록 하는 것에 목적이 있다. 거시적으로는 방재관련 디자인부문의 사회적 공헌에 목적을 두었으며 이는 재난 발생규모의 대형화 추세에 처하여 위기관리디자인(crisis management design)의 개념 조성을 위한 계기가 될 것이다.
최근 국내외적으로 지진과 풍수해 등으로 인한 자연재난을 비롯하여 화재, 붕괴, 폭발 등 인적재난 발생이 증가하고 있다. 지하공간의 개발은 도시공간의 효율성이 강조되는 오늘날에 대안 공간자원으로 개발의 필요성이 높아지고 있다. 그리고 섬세하게 건설된 지하철 노선망은 현대인의 기본 교통수단이자 도시의 핵심 인프라 기능을 하고 있다. 한편으로는 지하철역 공간 내의 각종 상업시설 및 기타 용도의 시설설비에 대한 수요가 늘어나는 현실에 비해 대형재해 발생 시 인명피해를 최소화하거나 사전에 방지하기 위한 방재연구가 부족한 실정이다.
지난 2003년 2월 18일에 발생한 대구지하철화재참사(Daegu subway fire)로 인한 인명 피해는 사망자 192명, 부상자 148명으로 총 340명이였다. 열차 내 사망자가 142명으로 대형화재의 직접적인 원인은 방화였지만 대피시기를 놓친 점도 하나의 원인으로 볼 수 있다.
이와 유사한 지하공간의 대형화재 재발 시 인명피해를 최소화하기 위해서는 화재발생 초기에 인명을 최우선으로 하는 적극적인 피난지시가 중요하다. 그리고 피난자의 대피가 능동적으로 이루어 질 수 있도록 평상시에 안전 관련 정보가 습득되어야 한다. 또한 불특정 다수가 이용하는 지하철의 특성상 재해 시 자기보호 기능이 약한 재해약자(vulnerable people to disaster)는 상대적으로 희생 확률이 높을 수 있으므로 피난 유도, 구호․구제 대책 등 방재대책 수립에서 이들을 우선 배려해야만 한다. 특히 객차 내 비치되어있는 안전장비들이 대부분 노약자석 주변공간에 위치하고 있기 때문에 일반 승객들을 대상으로 더욱 효과적인 안전 관련 정보제공과 이해가 필요하다.
성공적인 안전 관련 정보디자인을 위해서는 사용자가 안전사고에 대한 경각성을 유지하고 있도록 고지될 필요가 있다. 그에 따라 위기발생 시에 객차 내에 제시된 대처요령에 대한 학습된 기억이나 정보 이해를 바탕으로 문제 해결이 용이해야만 한다.
본 논문에서는 이러한 문제점을 개선하기 위하여 지하철 객차 내 부착 혹은 설치되어있는 안전 관련 정보디자인에 관해 정보디자인 요건과 안전 관련 참조표준(reference standards)에 입각한 평가항목을 도출하여 현 문제점을 분석하였다. 그리고 현장조사와 분석에 비중을 두어 진행하였다. 기존 보다 개선된 안전 관련 정보디자인의 개선방향을 제시하여 일상시를 비롯하여 비상시나 화재 시 객차 내에서 발생할 수 있는 안전사고 대응방법을 신속히 습득할 수 있도록 하는 것에 목적이 있다. 거시적으로는 방재관련 디자인부문의 사회적 공헌에 목적을 두었으며 이는 재난 발생규모의 대형화 추세에 처하여 위기관리디자인(crisis management design)의 개념 조성을 위한 계기가 될 것이다.
Recently, occurrence of an artificial disaster such as fire, collapse, explosion, etc., and of a natural disaster caused by earthquake, damage from storm and flood, etc. is increasing in and out of country. Necessity of development for underground space is also increasing these days when efficiency ...
Recently, occurrence of an artificial disaster such as fire, collapse, explosion, etc., and of a natural disaster caused by earthquake, damage from storm and flood, etc. is increasing in and out of country. Necessity of development for underground space is also increasing these days when efficiency of urban space is emphasized, as the alternative space resources. Further, delicately constructed subway system serve the basic traffic means of the modern people as well as the core infrastructure functions of a city. Meanwhile, in comparison with the reality which demand for various commercial facilities and equipment for other purposes within the space of a subway station is increasing, we are in such situation that the study of disaster prevention for minimizing the life damage at the time when great disaster occurs, or preventing the same in advance has been lacking.
The life damage caused by the disaster of Daegu subway fire occurred on February 18, 2003 shows the damage of 340 persons in total where 192 persons were killed and 148 persons were injured. The direct cause of the large sized fire where 142 persons were killed in the train was arson, but what time for evacuation was missed is another cause of the fire.
To minimize the life damage at the time when the large sized fire of underground space similar to said fire occurs again, active evacuation instructions for dealing with lives as the first priority at the initial stage of the fire are important. The fugitives shall be familiarized with safety related information at normal times so that they can be actively evacuated. Further, in view of the characteristics of subway being used by unspecified individuals, the vulnerable people to disaster whose protection functions at the time of disaster are weak may have high probability of sacrifice, relatively, and accordingly, such people shall be preferentially considered in establishment of disaster protection measures such as evacuee guidance, relief and salvation measures, etc. Especially because that most of safety equipment kept in the passenger carriage are located at the space around seating for the handicapped, elderly and pregnant women, it is necessary to provide the general passengers with more effective safety related information so that they can be understood.
For the successful safety related information designs, it is necessary for the users to be informed so that negligent accidents can be alerted by them. Then, the users shall be able to resolve problems easily based upon learned memory or understanding of information regarding measurement methods presented in the passenger carriage at the time of crisis.
To improve such problems, the current problems were analyzed in this paper by drawing evaluation items based on safety related reference standards and the requirements of information designs regarding safety related information designs attached or erected in the subway passenger carriage, and were done so by giving weight to a field survey and analysis. An object of this paper is to promptly learn methods for coping with the negligent accidents which may occur in the passenger carriage at the time of fire or emergency, or at normal times, by presenting more improved safety related information designs than the existing ones. In a broad view, it is aimed at the social contribution of design fields related to disaster protection and this will become an opportunity for creating the concept of crisis management designs in accordance with the trends of large sized disaster.
Recently, occurrence of an artificial disaster such as fire, collapse, explosion, etc., and of a natural disaster caused by earthquake, damage from storm and flood, etc. is increasing in and out of country. Necessity of development for underground space is also increasing these days when efficiency of urban space is emphasized, as the alternative space resources. Further, delicately constructed subway system serve the basic traffic means of the modern people as well as the core infrastructure functions of a city. Meanwhile, in comparison with the reality which demand for various commercial facilities and equipment for other purposes within the space of a subway station is increasing, we are in such situation that the study of disaster prevention for minimizing the life damage at the time when great disaster occurs, or preventing the same in advance has been lacking.
The life damage caused by the disaster of Daegu subway fire occurred on February 18, 2003 shows the damage of 340 persons in total where 192 persons were killed and 148 persons were injured. The direct cause of the large sized fire where 142 persons were killed in the train was arson, but what time for evacuation was missed is another cause of the fire.
To minimize the life damage at the time when the large sized fire of underground space similar to said fire occurs again, active evacuation instructions for dealing with lives as the first priority at the initial stage of the fire are important. The fugitives shall be familiarized with safety related information at normal times so that they can be actively evacuated. Further, in view of the characteristics of subway being used by unspecified individuals, the vulnerable people to disaster whose protection functions at the time of disaster are weak may have high probability of sacrifice, relatively, and accordingly, such people shall be preferentially considered in establishment of disaster protection measures such as evacuee guidance, relief and salvation measures, etc. Especially because that most of safety equipment kept in the passenger carriage are located at the space around seating for the handicapped, elderly and pregnant women, it is necessary to provide the general passengers with more effective safety related information so that they can be understood.
For the successful safety related information designs, it is necessary for the users to be informed so that negligent accidents can be alerted by them. Then, the users shall be able to resolve problems easily based upon learned memory or understanding of information regarding measurement methods presented in the passenger carriage at the time of crisis.
To improve such problems, the current problems were analyzed in this paper by drawing evaluation items based on safety related reference standards and the requirements of information designs regarding safety related information designs attached or erected in the subway passenger carriage, and were done so by giving weight to a field survey and analysis. An object of this paper is to promptly learn methods for coping with the negligent accidents which may occur in the passenger carriage at the time of fire or emergency, or at normal times, by presenting more improved safety related information designs than the existing ones. In a broad view, it is aimed at the social contribution of design fields related to disaster protection and this will become an opportunity for creating the concept of crisis management designs in accordance with the trends of large sized disaster.
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