일반아동과 지적장애아동의 명사 및 동사 표현어휘력 비교 A Comparison of the Skills to Express Nouns and Verbs between Normal Children and the Children with Intellectual Disabilities원문보기
본 연구는 언어연령이 같은 일반아동과 지적장애아동의 명사 및 동사 표현어휘력을 알아보고 두 그룹 간의 차이를 비교하는 것에 목적을 두고 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 일반 아동과 지적장애아동의 명사와 동사 표현어휘력을 단순 비교해보고, 언어연령 3, 4, 5세를 각각 두 그룹으로 나눠 명사 와 동사 표현어휘력을 각 연령별로 비교 분석해 보는 것이다. 또한 두 그룹의 언어연령 3, 4, 5세 발달에 따라 명사와 동사 표현어휘력 발달과 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 한다.
연구 대상으로는 그림어휘력검사를 통해 언어연령 3, 4, 5세를 일반아동과 지적장애아동을 각각 연령별로 10명씩 총 60명을 선정하였고, 명사와 동사 표현어휘력 검사를 실시하여 정답률의 평균(%)과 ...
본 연구는 언어연령이 같은 일반아동과 지적장애아동의 명사 및 동사 표현어휘력을 알아보고 두 그룹 간의 차이를 비교하는 것에 목적을 두고 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 일반 아동과 지적장애아동의 명사와 동사 표현어휘력을 단순 비교해보고, 언어연령 3, 4, 5세를 각각 두 그룹으로 나눠 명사 와 동사 표현어휘력을 각 연령별로 비교 분석해 보는 것이다. 또한 두 그룹의 언어연령 3, 4, 5세 발달에 따라 명사와 동사 표현어휘력 발달과 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 한다.
연구 대상으로는 그림어휘력검사를 통해 언어연령 3, 4, 5세를 일반아동과 지적장애아동을 각각 연령별로 10명씩 총 60명을 선정하였고, 명사와 동사 표현어휘력 검사를 실시하여 정답률의 평균(%)과 표준편차를 산출하였다. 두 그룹 간의 명사와 동사 표현어휘력을 비교하기 위하여 t-검정을 이용하여 통계처리하고 검증하였다. 본 연구의 결과
첫째, 일반아동과 지적장애아동 두 그룹 간의 명사와 동사 표현어휘력은 명사와 동사 모두 일반아동이 지적장애아동보다 더 높게 나타났으며, 두 그룹아동 모두 명사를 동사보다 더 많이 사용하였다.
둘째, 언어연령 3, 4, 5세 각 연령별로 비교한 일반아동과 지적장애아동 그룹 간의 명사와 동사 표현어휘력에서 3, 5세 일반아동이 지적장애아동보다 명사와 동사 모두 높게 나타났으며, 두 그룹 아동 모두 명사를 더 많이 사용하였다. 반면, 4세에서 명사는 일반아동과 지적장애아동 모두 비슷하게 나타났으며 동사는 일반아동이 지적장애아동보다 더 높게 나타났다. 또한 4세 두 그룹 아동 모두 명사를 더 많이 사용하였다. 따라서 일반아동과 지적장애아동은 동작을 나타내는 동사보다 구체적인 참조물이 있는 명사 표현어휘력이 높음을 알 수 있다.
셋째, 연령의 발달에 따른 일반아동과 지적장애아동 그룹 간의 명사와 동사 표현어휘 발달을 비교해보면 두 그룹 모두 연령이 증가함에 따라 명사와 동사의 정답률이 증가하였다. 이러한 결과는 3세 이후 아동의 어휘 사용량이 많아짐을 알 수 있다.
따라서 지적장애아동의 언어 중재 시에 어떤 사물을 명명하거나 구체적인 개념을 말할 수 있는 명사를 제시해주는 것도 중요하지만 동작과 상태의 변화를 나타내는 동사를 같이 제시하여 아동의 어휘발달을 촉진해야 할 것이다. 또한 일반아동에 비해 지적장애아동은 어휘발달이 지체가 되어 있으므로 일반아동의 표현어휘 습득 발달 단계에 준하여 지도를 한다면 아동의 어휘발달에 도움이 될 것이다.
본 연구는 언어연령이 같은 일반아동과 지적장애아동의 명사 및 동사 표현어휘력을 알아보고 두 그룹 간의 차이를 비교하는 것에 목적을 두고 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 일반 아동과 지적장애아동의 명사와 동사 표현어휘력을 단순 비교해보고, 언어연령 3, 4, 5세를 각각 두 그룹으로 나눠 명사 와 동사 표현어휘력을 각 연령별로 비교 분석해 보는 것이다. 또한 두 그룹의 언어연령 3, 4, 5세 발달에 따라 명사와 동사 표현어휘력 발달과 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 한다.
연구 대상으로는 그림어휘력검사를 통해 언어연령 3, 4, 5세를 일반아동과 지적장애아동을 각각 연령별로 10명씩 총 60명을 선정하였고, 명사와 동사 표현어휘력 검사를 실시하여 정답률의 평균(%)과 표준편차를 산출하였다. 두 그룹 간의 명사와 동사 표현어휘력을 비교하기 위하여 t-검정을 이용하여 통계처리하고 검증하였다. 본 연구의 결과
첫째, 일반아동과 지적장애아동 두 그룹 간의 명사와 동사 표현어휘력은 명사와 동사 모두 일반아동이 지적장애아동보다 더 높게 나타났으며, 두 그룹아동 모두 명사를 동사보다 더 많이 사용하였다.
둘째, 언어연령 3, 4, 5세 각 연령별로 비교한 일반아동과 지적장애아동 그룹 간의 명사와 동사 표현어휘력에서 3, 5세 일반아동이 지적장애아동보다 명사와 동사 모두 높게 나타났으며, 두 그룹 아동 모두 명사를 더 많이 사용하였다. 반면, 4세에서 명사는 일반아동과 지적장애아동 모두 비슷하게 나타났으며 동사는 일반아동이 지적장애아동보다 더 높게 나타났다. 또한 4세 두 그룹 아동 모두 명사를 더 많이 사용하였다. 따라서 일반아동과 지적장애아동은 동작을 나타내는 동사보다 구체적인 참조물이 있는 명사 표현어휘력이 높음을 알 수 있다.
셋째, 연령의 발달에 따른 일반아동과 지적장애아동 그룹 간의 명사와 동사 표현어휘 발달을 비교해보면 두 그룹 모두 연령이 증가함에 따라 명사와 동사의 정답률이 증가하였다. 이러한 결과는 3세 이후 아동의 어휘 사용량이 많아짐을 알 수 있다.
따라서 지적장애아동의 언어 중재 시에 어떤 사물을 명명하거나 구체적인 개념을 말할 수 있는 명사를 제시해주는 것도 중요하지만 동작과 상태의 변화를 나타내는 동사를 같이 제시하여 아동의 어휘발달을 촉진해야 할 것이다. 또한 일반아동에 비해 지적장애아동은 어휘발달이 지체가 되어 있으므로 일반아동의 표현어휘 습득 발달 단계에 준하여 지도를 한다면 아동의 어휘발달에 도움이 될 것이다.
This study aims to investigate the skills of normal children and the children with intellectual disabilities to express verbs and nouns and compare the differences in skills between two groups- normal children and the children with intellectual disabilities. To this end, comparing the differences in...
This study aims to investigate the skills of normal children and the children with intellectual disabilities to express verbs and nouns and compare the differences in skills between two groups- normal children and the children with intellectual disabilities. To this end, comparing the differences in skills to express verbs and nouns between two groups, and comparing the differences in the skills to express verbs and nouns between two groups by age - 3, 4, and 5 year old- , were established as research problems for this study. In addition, this study also aims to compare the differences in the development of the skill to express verbs and nouns by age between two groups. As for the subject of this study, 3, 4 and 5 year old normal children and the children with intellectual disabilities, 10 children each by age, were selected, and a test for expressive vocabulary skills for each child was performed to calculate the mean and the standard deviation. To compare the skills to express verbs and nouns between to groups, statistics was processed and verified, using t-test. The findings from this study are as follows.
First, as for the skills to express verbs and nouns, normal student had higher skills and both groups used more nouns than verbs.
Second, as for the skills to express verbs and nouns between two groups, normal children and the children with intellectual disabilities, by age - 3, 4, and 5 year old-, 3, and 5 year old normal children had better skills for both verbs and nouns, and the children from both groups used more nouns than verbs. On the other hand, 4 year old normal children and the children with intellectual disabilities used nouns at a similar level; normal children used more verbs; and both group students preferred nouns to verbs. Thus, both groups had better expressive skills for nouns with specific references than the verbs indicating action.
Third, when comparing the development of the skills to express verbs and nouns between two groups, normal children and the children with intellectual disabilities, the older they were the higher the percentage of correct answers, which indicated the use of vocabularies increased after 3.
Thus, as for the language intervention for the children with intellectual disabilities, suggesting verbs indicating action and state as well as nouns used to name objects or to speak specific concept is needed to accelerate the development of vocabularies for children. In addition, as the vocabulary development of the children with intellectual disabilities children is delayed compare to normal children, teaching in compliance with the developmental stage the normal child's vocabulary development will help the vocabulary development of normal children.
This study aims to investigate the skills of normal children and the children with intellectual disabilities to express verbs and nouns and compare the differences in skills between two groups- normal children and the children with intellectual disabilities. To this end, comparing the differences in skills to express verbs and nouns between two groups, and comparing the differences in the skills to express verbs and nouns between two groups by age - 3, 4, and 5 year old- , were established as research problems for this study. In addition, this study also aims to compare the differences in the development of the skill to express verbs and nouns by age between two groups. As for the subject of this study, 3, 4 and 5 year old normal children and the children with intellectual disabilities, 10 children each by age, were selected, and a test for expressive vocabulary skills for each child was performed to calculate the mean and the standard deviation. To compare the skills to express verbs and nouns between to groups, statistics was processed and verified, using t-test. The findings from this study are as follows.
First, as for the skills to express verbs and nouns, normal student had higher skills and both groups used more nouns than verbs.
Second, as for the skills to express verbs and nouns between two groups, normal children and the children with intellectual disabilities, by age - 3, 4, and 5 year old-, 3, and 5 year old normal children had better skills for both verbs and nouns, and the children from both groups used more nouns than verbs. On the other hand, 4 year old normal children and the children with intellectual disabilities used nouns at a similar level; normal children used more verbs; and both group students preferred nouns to verbs. Thus, both groups had better expressive skills for nouns with specific references than the verbs indicating action.
Third, when comparing the development of the skills to express verbs and nouns between two groups, normal children and the children with intellectual disabilities, the older they were the higher the percentage of correct answers, which indicated the use of vocabularies increased after 3.
Thus, as for the language intervention for the children with intellectual disabilities, suggesting verbs indicating action and state as well as nouns used to name objects or to speak specific concept is needed to accelerate the development of vocabularies for children. In addition, as the vocabulary development of the children with intellectual disabilities children is delayed compare to normal children, teaching in compliance with the developmental stage the normal child's vocabulary development will help the vocabulary development of normal children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.