선로횡단 비개착공법의 BOX구조물 토피고에 따른 궤도구조 안전성에 관한 연구 Track Structures Stability in Accordance with the Soil Height of the Box Structures Under Non-excavation Construction on Cross of Railway원문보기
철도 교통량의 증대와 더불어 철도 주변의 개발행위가 확대되고 있는 가운데 철도 노반구조물 하부를 불가피하게 횡단하여야 하는 경우가 늘어나고 있다. 비개착공법의 경우 별도의 우회도로 설치가 필요 없어 공간적 작업효율이 높을 뿐 아니라, 기존 구조물이나 지장물의 이설이 불필요하므로 지하횡단 구조물 건설시 적용이 점차 늘어나고 있는 추세이다. 하지만, 기존 운행선에서 토공부를 횡단하는 비개착 BOX구조물을 설치하게 되면 노반하부 지반의 강성변화(흙쌓기→콘크리트)에 의하여 열차활하중 작용에 따른 상대변위가 발생하게 된다. 이는 궤도에 영향을 주어 열차이동시 차량의 이상진동 등 열차의 안전운행에 영향을 준다. 열차의 진동은 차량의 주행 안전성 및 승차감을 저하시키고, 충격 차륜하중은 철도노반의 침하와 궤도재료의 ...
철도 교통량의 증대와 더불어 철도 주변의 개발행위가 확대되고 있는 가운데 철도 노반구조물 하부를 불가피하게 횡단하여야 하는 경우가 늘어나고 있다. 비개착공법의 경우 별도의 우회도로 설치가 필요 없어 공간적 작업효율이 높을 뿐 아니라, 기존 구조물이나 지장물의 이설이 불필요하므로 지하횡단 구조물 건설시 적용이 점차 늘어나고 있는 추세이다. 하지만, 기존 운행선에서 토공부를 횡단하는 비개착 BOX구조물을 설치하게 되면 노반하부 지반의 강성변화(흙쌓기→콘크리트)에 의하여 열차활하중 작용에 따른 상대변위가 발생하게 된다. 이는 궤도에 영향을 주어 열차이동시 차량의 이상진동 등 열차의 안전운행에 영향을 준다. 열차의 진동은 차량의 주행 안전성 및 승차감을 저하시키고, 충격 차륜하중은 철도노반의 침하와 궤도재료의 열화 및 손상을 가속시키는 결과를 초래하게 된다. 또한, 콘크리트궤도는 자갈궤도와는 큰 차이를 가지고 있는 구조로서 궤도를 지지하는 TCL(Track Concrete Layer)과 HSB(Hydraulic Stabilized Base)층이 강성구조 형식이다. 자갈도상궤도의 경우 자갈 보충 및 다짐을 통하여 보수를 시행할 수 있으나 콘크리트궤도의 경우 이와 같은 문제가 발생하게 된다면 보수하기가 어려워진다. 이에 따라 열차의 승차감을 안정시키고 궤도구조물의 재료 손상을 방지하기 위한 철도지하 횡단시설물의 건설이 절실히 요구되고 있다. 따라서, 본 연구에서는 기존 운행선의 콘크리트 궤도에서 토공부를 횡단하는 비개착 BOX구조물이 설치될 경우 상부 토피고를 변화시키면서 노반하부 지반의 강성변화에 따른 열차활하중 작용에 대한 궤도구조의 거동을 수치해석으로 분석하였으며, 열차주행 안정성을 확보할 수 있는 토피고를 제시하였다.
철도 교통량의 증대와 더불어 철도 주변의 개발행위가 확대되고 있는 가운데 철도 노반구조물 하부를 불가피하게 횡단하여야 하는 경우가 늘어나고 있다. 비개착공법의 경우 별도의 우회도로 설치가 필요 없어 공간적 작업효율이 높을 뿐 아니라, 기존 구조물이나 지장물의 이설이 불필요하므로 지하횡단 구조물 건설시 적용이 점차 늘어나고 있는 추세이다. 하지만, 기존 운행선에서 토공부를 횡단하는 비개착 BOX구조물을 설치하게 되면 노반하부 지반의 강성변화(흙쌓기→콘크리트)에 의하여 열차활하중 작용에 따른 상대변위가 발생하게 된다. 이는 궤도에 영향을 주어 열차이동시 차량의 이상진동 등 열차의 안전운행에 영향을 준다. 열차의 진동은 차량의 주행 안전성 및 승차감을 저하시키고, 충격 차륜하중은 철도노반의 침하와 궤도재료의 열화 및 손상을 가속시키는 결과를 초래하게 된다. 또한, 콘크리트궤도는 자갈궤도와는 큰 차이를 가지고 있는 구조로서 궤도를 지지하는 TCL(Track Concrete Layer)과 HSB(Hydraulic Stabilized Base)층이 강성구조 형식이다. 자갈도상궤도의 경우 자갈 보충 및 다짐을 통하여 보수를 시행할 수 있으나 콘크리트궤도의 경우 이와 같은 문제가 발생하게 된다면 보수하기가 어려워진다. 이에 따라 열차의 승차감을 안정시키고 궤도구조물의 재료 손상을 방지하기 위한 철도지하 횡단시설물의 건설이 절실히 요구되고 있다. 따라서, 본 연구에서는 기존 운행선의 콘크리트 궤도에서 토공부를 횡단하는 비개착 BOX구조물이 설치될 경우 상부 토피고를 변화시키면서 노반하부 지반의 강성변화에 따른 열차활하중 작용에 대한 궤도구조의 거동을 수치해석으로 분석하였으며, 열차주행 안정성을 확보할 수 있는 토피고를 제시하였다.
With an increase in rail traffic, developing activities around structures of railway have been expanded. Inevitably, the changes to cross though sub-structures of railway have been getting increased. Non-excavation Construction has gradually been used in the construction of sub-structures of railway...
With an increase in rail traffic, developing activities around structures of railway have been expanded. Inevitably, the changes to cross though sub-structures of railway have been getting increased. Non-excavation Construction has gradually been used in the construction of sub-structures of railway because it dose not need to set up the extra loads and structures. However, if non-excavation Construction of box structure which across to gravel in the service line is set up, displacement is occurred by change of the stiffness on sub-structures of railway. This situation affects on the safe operation of trains. Generated wheel load makes on the result in settlement on roadbed and damages on track materials. In addition, the concrete track which is different from the ballast track is consist of stiffness profile on TCL(Track Concrete Layer) and HSB(Hydraulic Stabilized Base) layers. However, in the aspect of maintenance, the ballast track is better than the concrete track. In order to reduce the damages on track materials, the method to cross though sub-structures of railway should be required. Therefore, via the numerical analysis were carried out for the box structure and subground using FEM analysis program called. Visual FEA/Geo 4.19. Parametric studies were performed by changing soil depth above box structure constructed in railway embankment. A standard live load was applied to simulate loads from train. Through this study, a minimum required soil depth above subground box structure was recommended based on deformation and stresses in concrete railway system.
With an increase in rail traffic, developing activities around structures of railway have been expanded. Inevitably, the changes to cross though sub-structures of railway have been getting increased. Non-excavation Construction has gradually been used in the construction of sub-structures of railway because it dose not need to set up the extra loads and structures. However, if non-excavation Construction of box structure which across to gravel in the service line is set up, displacement is occurred by change of the stiffness on sub-structures of railway. This situation affects on the safe operation of trains. Generated wheel load makes on the result in settlement on roadbed and damages on track materials. In addition, the concrete track which is different from the ballast track is consist of stiffness profile on TCL(Track Concrete Layer) and HSB(Hydraulic Stabilized Base) layers. However, in the aspect of maintenance, the ballast track is better than the concrete track. In order to reduce the damages on track materials, the method to cross though sub-structures of railway should be required. Therefore, via the numerical analysis were carried out for the box structure and subground using FEM analysis program called. Visual FEA/Geo 4.19. Parametric studies were performed by changing soil depth above box structure constructed in railway embankment. A standard live load was applied to simulate loads from train. Through this study, a minimum required soil depth above subground box structure was recommended based on deformation and stresses in concrete railway system.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.