본 연구는 이병주의 소설이 정치사상과 정치 논쟁을 도입하여 정치의식을 적극적으로 형상화하고 있다는 것에 주목하였다. 이병주의 소설이 현실의 정치에 대한 비판과 당대의 정치체제에 바탕이 된 역사적 사건의 진실을 내용으로 하여 정치소설의 면모를 보여주고 있다고 보았다. 이러한 내용은 뉴저널리즘 문학의 문제의식과 창작방식을 형식원리로 하여 나타나고 있으며 정치와 소설의 본질적 속성인 대중성을 바탕으로 정치지향을 억압당해온 대중들의 욕망을 채워왔음을 고찰하였다. 따라서 본 연구는 역사의식에 치중되었던 그간의 연구를 넘어 이병주 문학이 보여주는 정치의식의 내용과 형성 배경, 작품 창작의 원리로 사용하고 있는 뉴저널리즘의 양상을 고찰한다. 이병주가 보여주는 대중문학적 특질이 정치적 비평과 교양에 대한 대중의 욕망과 연관이 있으며 대중지성의 비평적 대중성을 생산한다는 고찰을 통해 이병주의 작품 세계의 특성을 규명하고자 한다. 개인의 현대사적 체험과 그 진실성을 바탕으로 정치적 담론을 거침없이 전개하고 정치사에 대한 비평을 선보이는 이병주의 창작 방식은 뉴저널리즘 문학의 창작방식이다. 뉴저널리즘은 공식 역사의 이면에 존재했던 개인들의 체험과 진실 속에서 진정한 역사와 정치적 정당성을 찾으려 했던 문학이다. 서사의 중심을 이루는 정치적, 역사적 사건들이 주석과 증언, 역사 기록물 등의 자료와 함께 구성되며, 이 자료들은 개인의 진실이 공식 담론의 그것보다 더 진실하고 객관적일 수 있음을 증명하기 위해 존재한다. 대중사회의 공론의 장에서 앎에 대한 주체적이고 집단적인 협력 현상을 ‘대중지성’이라고 한다. 이병주의 문학이 대중들의 높은 호응을 이끌어냈던 것은 대중사회로 진입했던 한국사회의 대중들이 교육의 주체, 교양의 주체, 정치적 주체가 되고자 했던 대중지성의 지향과 연관이 있다. 유신정권 하에서 소설을 통해 정치담론을 발화하는 이병주의 서사에는 청년기에 형성된 망명자 의식이 나타나고 있다. 초기 소설의 환각과 현실의 이원구조는 정치적 행위가 금지된 작가가 관념의 조작을 통해 소설 속에서 정치의식을 드러내는 방식이었다. 이병주는 자신의 정치적 체험을 바탕으로 개인적 고백의 서사를 정치서사화 하였다. 그는 사소설을 전유한 정치서사를 통해 주권부재와 무책임의 정치, 정치 공작과 분단이데올로기를 이용하는 현실정치를 비판하였다. 또 사상과 ...
본 연구는 이병주의 소설이 정치사상과 정치 논쟁을 도입하여 정치의식을 적극적으로 형상화하고 있다는 것에 주목하였다. 이병주의 소설이 현실의 정치에 대한 비판과 당대의 정치체제에 바탕이 된 역사적 사건의 진실을 내용으로 하여 정치소설의 면모를 보여주고 있다고 보았다. 이러한 내용은 뉴저널리즘 문학의 문제의식과 창작방식을 형식원리로 하여 나타나고 있으며 정치와 소설의 본질적 속성인 대중성을 바탕으로 정치지향을 억압당해온 대중들의 욕망을 채워왔음을 고찰하였다. 따라서 본 연구는 역사의식에 치중되었던 그간의 연구를 넘어 이병주 문학이 보여주는 정치의식의 내용과 형성 배경, 작품 창작의 원리로 사용하고 있는 뉴저널리즘의 양상을 고찰한다. 이병주가 보여주는 대중문학적 특질이 정치적 비평과 교양에 대한 대중의 욕망과 연관이 있으며 대중지성의 비평적 대중성을 생산한다는 고찰을 통해 이병주의 작품 세계의 특성을 규명하고자 한다. 개인의 현대사적 체험과 그 진실성을 바탕으로 정치적 담론을 거침없이 전개하고 정치사에 대한 비평을 선보이는 이병주의 창작 방식은 뉴저널리즘 문학의 창작방식이다. 뉴저널리즘은 공식 역사의 이면에 존재했던 개인들의 체험과 진실 속에서 진정한 역사와 정치적 정당성을 찾으려 했던 문학이다. 서사의 중심을 이루는 정치적, 역사적 사건들이 주석과 증언, 역사 기록물 등의 자료와 함께 구성되며, 이 자료들은 개인의 진실이 공식 담론의 그것보다 더 진실하고 객관적일 수 있음을 증명하기 위해 존재한다. 대중사회의 공론의 장에서 앎에 대한 주체적이고 집단적인 협력 현상을 ‘대중지성’이라고 한다. 이병주의 문학이 대중들의 높은 호응을 이끌어냈던 것은 대중사회로 진입했던 한국사회의 대중들이 교육의 주체, 교양의 주체, 정치적 주체가 되고자 했던 대중지성의 지향과 연관이 있다. 유신정권 하에서 소설을 통해 정치담론을 발화하는 이병주의 서사에는 청년기에 형성된 망명자 의식이 나타나고 있다. 초기 소설의 환각과 현실의 이원구조는 정치적 행위가 금지된 작가가 관념의 조작을 통해 소설 속에서 정치의식을 드러내는 방식이었다. 이병주는 자신의 정치적 체험을 바탕으로 개인적 고백의 서사를 정치서사화 하였다. 그는 사소설을 전유한 정치서사를 통해 주권부재와 무책임의 정치, 정치 공작과 분단이데올로기를 이용하는 현실정치를 비판하였다. 또 사상과 표현의 자유, 그리고 폭력과 공포의 정치를 배제하고 법치에 의한 정치를 지향해야 한다는 정치사상을 펼치고 당대 정치형태의 대안으로서 중립국이론을 제기하고 있다. 이병주는 그가 소설을 통해 전개하고 있는 정치의식의 선진성에 비하여 정치권력에 대해 소극적인 모습을 보이는데, 그것은 미키 기요시의 ‘직능의 덕’과 ‘선한 국민’의 사상, 교양주의의 영향관계 하에서 해석될 내용이었다. 이병주가 보여주는 개인과 국가에 대한 철학의 내용들은 특정한 정권과 법집행을 수긍하는 것이 아니라 조국 그 자체, 통치의 근간으로서 법 그 자체를 대상으로 한다. 그것은 그의 논설과 소설 속에서 펼쳐지는 정치사상을 통해 확인된다. 서구 근대의 교양과 정치적 이상을 지향했던 작가의 의식적 지향점이 엑조티즘과 교양으로 나타나고 소설을 담론의 소통과 비평의 장으로 활용함으로써 대중들의 결여를 충족시켰다. 뉴저널리즘의 창작원리가 선명하게 나타나는 󰡔관부연락선󰡕과 󰡔지리산󰡕은 작가의 대표작이면서 작가의 의식세계의 성장과 지향점을 모두 보여주고 있다. 이 두 소설에서 작가가 의도하는 것은 첫째로 역사와 개인의 진실을 보여주고자 한다는 것이고 둘째로 이념을 넘어 금기된 사건을 재구성하려는 것, 그리고 셋째로 나라의 운명을 결정지은 결정적 사건들을 통해 현재의 정치체가 구성되는 과정에 대해 비평하고 그와 관련한 정치담론을 개진하고자 하는 것이다. 해방기와 전쟁기의 진실을 찾는 이 텍스트들은 결국 소설을 쓰던 당시의 정치정세와 연관이 되는 것, 즉 분단으로 인한 정치지형의 왜곡의 기원을 논할 수 있는 텍스트가 되었다. 작가는 근대 합리주의와 휴머니즘의 기준에서 민족의 분열을 가장 커다란 당면 문제로 파악했고, 역사적 사건을 매개로 현실 정치를 향한 정치담론을 펼쳐 보였다. 이 정치담론 속에서 해방기 정치지형에 대한 분석과 비평, 대중의 흥미와 호기심을 정치적으로 활용하는 정치 감각, 대중심리에 대한 분석, 정치지도자의 대중적 감화력과 마키아벨리즘을 논한 것은 이병주의 현실정치 감각을 엿볼 수 있는 부분들이다. 한편 합리성과 현실지향성의 맥락에서 이병주의 ‘운명’의 의미란 사회의 변화와 격동 그 자체를 지시하는 사회적인 것이었다. 이병주의 대표적인 대중 서사라고 할 수 있는 󰡔행복어사전󰡕과 󰡔바람과 구름과 비碑󰡕는 대중적 서사에 나타난 유희적 요소와 비평적 대중성, 그리고 정치적 지향을 문학 내적 헤게모니를 통해 타협적 균형의 전략으로 드러내고 있다. 로맨스 서사는 대중사회로 진입했으나 정치적 억압 상황에 있던 당시 한국사회의 문화적 이데올로기를 반영한다. 무책임과 공포의 정치에 대한 비판이 망명국가를 지향하는 정치사상으로 형상화되며, 이것은 대중의 감정이입이 용이한 인물을 통하여 나타나고 있다. 이러한 서사는 대중들이 소설을 통해 기대하는 유희적 요소와 역사와 정치에 대한 해석과 비평, 그리고 그에 유비되는 현실정치에 대한 의식을 채워주고 있으며 이것이 이병주의 소설이 가진 대중성의 특수한 부분이다. 이병주의 소설은 정치의식을 금기의 요소로서 배제할 수밖에 없었던 한국의 문학사 속에서 정치 토론을 가능하게 하는 정치소설의 가능성을 보여주고 있으며 문학에서 정치를 배제했던 그간의 문학 장(場)을 확장하고 있다. 그의 정치적 소설이 대중에게 폭넓게 수용될 수 있었던 것은 그가 대중지성의 교양 욕망과 정치적 욕망을 포괄하는 텍스트를 창작한 데에 있었다. 이병주의 소설은 비평과 교양을 바탕으로 한국사회의 대중지성을 논할 수 있는 토대를 제공했다는 의의가 있다.
본 연구는 이병주의 소설이 정치사상과 정치 논쟁을 도입하여 정치의식을 적극적으로 형상화하고 있다는 것에 주목하였다. 이병주의 소설이 현실의 정치에 대한 비판과 당대의 정치체제에 바탕이 된 역사적 사건의 진실을 내용으로 하여 정치소설의 면모를 보여주고 있다고 보았다. 이러한 내용은 뉴저널리즘 문학의 문제의식과 창작방식을 형식원리로 하여 나타나고 있으며 정치와 소설의 본질적 속성인 대중성을 바탕으로 정치지향을 억압당해온 대중들의 욕망을 채워왔음을 고찰하였다. 따라서 본 연구는 역사의식에 치중되었던 그간의 연구를 넘어 이병주 문학이 보여주는 정치의식의 내용과 형성 배경, 작품 창작의 원리로 사용하고 있는 뉴저널리즘의 양상을 고찰한다. 이병주가 보여주는 대중문학적 특질이 정치적 비평과 교양에 대한 대중의 욕망과 연관이 있으며 대중지성의 비평적 대중성을 생산한다는 고찰을 통해 이병주의 작품 세계의 특성을 규명하고자 한다. 개인의 현대사적 체험과 그 진실성을 바탕으로 정치적 담론을 거침없이 전개하고 정치사에 대한 비평을 선보이는 이병주의 창작 방식은 뉴저널리즘 문학의 창작방식이다. 뉴저널리즘은 공식 역사의 이면에 존재했던 개인들의 체험과 진실 속에서 진정한 역사와 정치적 정당성을 찾으려 했던 문학이다. 서사의 중심을 이루는 정치적, 역사적 사건들이 주석과 증언, 역사 기록물 등의 자료와 함께 구성되며, 이 자료들은 개인의 진실이 공식 담론의 그것보다 더 진실하고 객관적일 수 있음을 증명하기 위해 존재한다. 대중사회의 공론의 장에서 앎에 대한 주체적이고 집단적인 협력 현상을 ‘대중지성’이라고 한다. 이병주의 문학이 대중들의 높은 호응을 이끌어냈던 것은 대중사회로 진입했던 한국사회의 대중들이 교육의 주체, 교양의 주체, 정치적 주체가 되고자 했던 대중지성의 지향과 연관이 있다. 유신정권 하에서 소설을 통해 정치담론을 발화하는 이병주의 서사에는 청년기에 형성된 망명자 의식이 나타나고 있다. 초기 소설의 환각과 현실의 이원구조는 정치적 행위가 금지된 작가가 관념의 조작을 통해 소설 속에서 정치의식을 드러내는 방식이었다. 이병주는 자신의 정치적 체험을 바탕으로 개인적 고백의 서사를 정치서사화 하였다. 그는 사소설을 전유한 정치서사를 통해 주권부재와 무책임의 정치, 정치 공작과 분단이데올로기를 이용하는 현실정치를 비판하였다. 또 사상과 표현의 자유, 그리고 폭력과 공포의 정치를 배제하고 법치에 의한 정치를 지향해야 한다는 정치사상을 펼치고 당대 정치형태의 대안으로서 중립국이론을 제기하고 있다. 이병주는 그가 소설을 통해 전개하고 있는 정치의식의 선진성에 비하여 정치권력에 대해 소극적인 모습을 보이는데, 그것은 미키 기요시의 ‘직능의 덕’과 ‘선한 국민’의 사상, 교양주의의 영향관계 하에서 해석될 내용이었다. 이병주가 보여주는 개인과 국가에 대한 철학의 내용들은 특정한 정권과 법집행을 수긍하는 것이 아니라 조국 그 자체, 통치의 근간으로서 법 그 자체를 대상으로 한다. 그것은 그의 논설과 소설 속에서 펼쳐지는 정치사상을 통해 확인된다. 서구 근대의 교양과 정치적 이상을 지향했던 작가의 의식적 지향점이 엑조티즘과 교양으로 나타나고 소설을 담론의 소통과 비평의 장으로 활용함으로써 대중들의 결여를 충족시켰다. 뉴저널리즘의 창작원리가 선명하게 나타나는 󰡔관부연락선󰡕과 󰡔지리산󰡕은 작가의 대표작이면서 작가의 의식세계의 성장과 지향점을 모두 보여주고 있다. 이 두 소설에서 작가가 의도하는 것은 첫째로 역사와 개인의 진실을 보여주고자 한다는 것이고 둘째로 이념을 넘어 금기된 사건을 재구성하려는 것, 그리고 셋째로 나라의 운명을 결정지은 결정적 사건들을 통해 현재의 정치체가 구성되는 과정에 대해 비평하고 그와 관련한 정치담론을 개진하고자 하는 것이다. 해방기와 전쟁기의 진실을 찾는 이 텍스트들은 결국 소설을 쓰던 당시의 정치정세와 연관이 되는 것, 즉 분단으로 인한 정치지형의 왜곡의 기원을 논할 수 있는 텍스트가 되었다. 작가는 근대 합리주의와 휴머니즘의 기준에서 민족의 분열을 가장 커다란 당면 문제로 파악했고, 역사적 사건을 매개로 현실 정치를 향한 정치담론을 펼쳐 보였다. 이 정치담론 속에서 해방기 정치지형에 대한 분석과 비평, 대중의 흥미와 호기심을 정치적으로 활용하는 정치 감각, 대중심리에 대한 분석, 정치지도자의 대중적 감화력과 마키아벨리즘을 논한 것은 이병주의 현실정치 감각을 엿볼 수 있는 부분들이다. 한편 합리성과 현실지향성의 맥락에서 이병주의 ‘운명’의 의미란 사회의 변화와 격동 그 자체를 지시하는 사회적인 것이었다. 이병주의 대표적인 대중 서사라고 할 수 있는 󰡔행복어사전󰡕과 󰡔바람과 구름과 비碑󰡕는 대중적 서사에 나타난 유희적 요소와 비평적 대중성, 그리고 정치적 지향을 문학 내적 헤게모니를 통해 타협적 균형의 전략으로 드러내고 있다. 로맨스 서사는 대중사회로 진입했으나 정치적 억압 상황에 있던 당시 한국사회의 문화적 이데올로기를 반영한다. 무책임과 공포의 정치에 대한 비판이 망명국가를 지향하는 정치사상으로 형상화되며, 이것은 대중의 감정이입이 용이한 인물을 통하여 나타나고 있다. 이러한 서사는 대중들이 소설을 통해 기대하는 유희적 요소와 역사와 정치에 대한 해석과 비평, 그리고 그에 유비되는 현실정치에 대한 의식을 채워주고 있으며 이것이 이병주의 소설이 가진 대중성의 특수한 부분이다. 이병주의 소설은 정치의식을 금기의 요소로서 배제할 수밖에 없었던 한국의 문학사 속에서 정치 토론을 가능하게 하는 정치소설의 가능성을 보여주고 있으며 문학에서 정치를 배제했던 그간의 문학 장(場)을 확장하고 있다. 그의 정치적 소설이 대중에게 폭넓게 수용될 수 있었던 것은 그가 대중지성의 교양 욕망과 정치적 욕망을 포괄하는 텍스트를 창작한 데에 있었다. 이병주의 소설은 비평과 교양을 바탕으로 한국사회의 대중지성을 논할 수 있는 토대를 제공했다는 의의가 있다.
This study was focused on that the novels of Byung Joo Lee who formulated the political consciousness aggressively with introduction of the political idea and political debate. It was regarded that the novels of Byung Joo Lee showed the appearance of political novel based on the criticism to the rea...
This study was focused on that the novels of Byung Joo Lee who formulated the political consciousness aggressively with introduction of the political idea and political debate. It was regarded that the novels of Byung Joo Lee showed the appearance of political novel based on the criticism to the realistic politics and the truth of historical event structured for the political system at the time. Such contents are shown with taking the critical mind and creation pattern as a formative principle of new journalism and considered the satisfaction to the desires of people who was pressed in their political directivity based on the popularity which is the native attribute of the politics and novels. Accordingly, this study was considered the aspect of new journalism which is used for the principle contents of political consciousness and creation background and work creation which was shown by the literature of Byung Joo Lee beyond the precedent studies which had been focused on the historical consciousness. This study was tried to identify that the characteristics of the public literature shown by Byung Joo Lee have something to do with public desire on the political criticism and culture and the characteristics of artistic world of Byung Joo Lee through considering the production of the critical popularity of the public intelligence. The creation method of Byung Joo Lee who spread the political discussion randomly based on the personal experience on the modern history and its truth and shows the criticism on the political history is a creation method of new journalism. The new journalism is a literature which pursued the true history and political justice in the midst of the personal experience and truth which had been existed at the backside of the official history. The political and historical events constituting the key point of description are jointly made with the comment, witness and historical records and these materials exist to verify that the personal truth can be more sincere and objective the official discussion. The subjective and collective cooperation on the knowing in the public discussion of public society is called as 'Public intelligence.' The high attraction of the public to the literature of Byung Joo Lee has something to do with the direction of the public intelligence which was the subject of education, subject of culture and subject of politics of the public in Korean society which entered toward the mass one. The fugitive mind created during adolescence is shown on the description of Byung Joo Lee who ignites the political discussion through the novel under the Yushin regime. The dual structure of the hallucination in the early stage novels and reality was the method of showing the political awareness inside novel through the manipulation on the ideology by the writer who is prohibited for the political action. Byung Joo Lee made the description on his personal confession based on his own political experience. He criticized the realistic politics which took advantage of the irresponsible politics, political maneuvering and separation ideology through appropriation of I-novel. In addition, he asserted the political idea to pursue the freedom of ideology and expression and politics by the laws with exclusion of politics by the violence and terror and suggested the theory of neutral country as an alternative of political pattern of modern times. Byung Joo Lee showed the passive attitude against the political power comparing to the advancement of political consciousness which is spread through his novels. It was a matter to be interpreted in the relation between the 'virtue of function', ideology of 'good people' and the influence of the culturalism. The contents of the philosophy for the person and nation shown by Byung Joo Lee were not the agreement to a particular political power and execution of the laws but it takes the nation and law itself as basics for governing. It was confirmed through his political ideology which is spread in his assertions and novels. The mind directional point of the author who pursued the western modern culture and political ideology was shown in exoticism and culture and he satisfied the lack of the public by utilizing the novel as a place for the communication and criticism. The Gwan-Bu Ferry and Jiri Mountain which show the creation principle of new journalism are the representative works of the author and they show the growth and directivity of the author's consciousness world. The intention in these two novels was firstly, to show the truth of the history and private person and secondly, to reconstitute the forbidden event beyond the ideology and thirdly, to criticize the process of constituting the current political body through the decisive events which decided the destiny of the country and to express the political discussion in relation thereto. These texts which seek the truth in the liberalization age and wartime age became the connection with the eventual political situation at that time of writing the novel, namely, they became the text to discussion the origin of distortion in the political terrain due to the separation. The author identified the separation of the race as the biggest confronted matter in terms of modern rationalism and humanism and showed the political discussion towards the realistic politics via the historical events. In the midst of such political discussions, the analysis and criticism on the political terrain in liberation age, political consciousness to utilize the interest and curiosity of the public politically, and the discussion on the public power to influence of political leader and Machiavellism are the parts to peep the realistic political consciousness of Byung Joo Lee. On the other hand, the meaning of 'Destiny' of Byung Joo Lee was the socialistic matter which indicates the social changes, disturbance and itself in the context of ration and reality-oriented tendency. The Dictionary of happiness language and Wind, cloud and monument which are the representative public description by Byung Joo Lee reveal the strategy of compromise equilibrium through the playful factors shown in the public description, critical publicity and the internal literature hegemony for political direction. The description on the romance reflect the cultural ideology of Korean society at that time of under the political repression even though Korean society entered into the public society. The criticism on the irresponsibility and terror of politics is formulated as a political ideology which pursues the fugitive country and this is appeared through the figures with easiness of emphaty for the public. Such descriptions satisfy the mind for the playful factor expected from the novel, the interpretation and criticism on the history and politics and the mind fro the realistic politics which is compared with this and it is a special part of popularity possessed by the novel of Byung Joo Lee. The novels of Byung Joo Lee suggest the possibility of the political novel which provides the opportunity of political discussion in the Korean literature history which cannot help excluding the political mind as a forbidden factor and it extends the arena of literature which excluded the politics from the literature in the mean time. The wide acceptance of his political novels by the public lies in his creation of text expanding the cultural and political desire of the public intelligence. The novels of Byung Joo Lee have meaning of providing the base to discussion the public intelligence in Korean society based on the criticism and culture.
This study was focused on that the novels of Byung Joo Lee who formulated the political consciousness aggressively with introduction of the political idea and political debate. It was regarded that the novels of Byung Joo Lee showed the appearance of political novel based on the criticism to the realistic politics and the truth of historical event structured for the political system at the time. Such contents are shown with taking the critical mind and creation pattern as a formative principle of new journalism and considered the satisfaction to the desires of people who was pressed in their political directivity based on the popularity which is the native attribute of the politics and novels. Accordingly, this study was considered the aspect of new journalism which is used for the principle contents of political consciousness and creation background and work creation which was shown by the literature of Byung Joo Lee beyond the precedent studies which had been focused on the historical consciousness. This study was tried to identify that the characteristics of the public literature shown by Byung Joo Lee have something to do with public desire on the political criticism and culture and the characteristics of artistic world of Byung Joo Lee through considering the production of the critical popularity of the public intelligence. The creation method of Byung Joo Lee who spread the political discussion randomly based on the personal experience on the modern history and its truth and shows the criticism on the political history is a creation method of new journalism. The new journalism is a literature which pursued the true history and political justice in the midst of the personal experience and truth which had been existed at the backside of the official history. The political and historical events constituting the key point of description are jointly made with the comment, witness and historical records and these materials exist to verify that the personal truth can be more sincere and objective the official discussion. The subjective and collective cooperation on the knowing in the public discussion of public society is called as 'Public intelligence.' The high attraction of the public to the literature of Byung Joo Lee has something to do with the direction of the public intelligence which was the subject of education, subject of culture and subject of politics of the public in Korean society which entered toward the mass one. The fugitive mind created during adolescence is shown on the description of Byung Joo Lee who ignites the political discussion through the novel under the Yushin regime. The dual structure of the hallucination in the early stage novels and reality was the method of showing the political awareness inside novel through the manipulation on the ideology by the writer who is prohibited for the political action. Byung Joo Lee made the description on his personal confession based on his own political experience. He criticized the realistic politics which took advantage of the irresponsible politics, political maneuvering and separation ideology through appropriation of I-novel. In addition, he asserted the political idea to pursue the freedom of ideology and expression and politics by the laws with exclusion of politics by the violence and terror and suggested the theory of neutral country as an alternative of political pattern of modern times. Byung Joo Lee showed the passive attitude against the political power comparing to the advancement of political consciousness which is spread through his novels. It was a matter to be interpreted in the relation between the 'virtue of function', ideology of 'good people' and the influence of the culturalism. The contents of the philosophy for the person and nation shown by Byung Joo Lee were not the agreement to a particular political power and execution of the laws but it takes the nation and law itself as basics for governing. It was confirmed through his political ideology which is spread in his assertions and novels. The mind directional point of the author who pursued the western modern culture and political ideology was shown in exoticism and culture and he satisfied the lack of the public by utilizing the novel as a place for the communication and criticism. The Gwan-Bu Ferry and Jiri Mountain which show the creation principle of new journalism are the representative works of the author and they show the growth and directivity of the author's consciousness world. The intention in these two novels was firstly, to show the truth of the history and private person and secondly, to reconstitute the forbidden event beyond the ideology and thirdly, to criticize the process of constituting the current political body through the decisive events which decided the destiny of the country and to express the political discussion in relation thereto. These texts which seek the truth in the liberalization age and wartime age became the connection with the eventual political situation at that time of writing the novel, namely, they became the text to discussion the origin of distortion in the political terrain due to the separation. The author identified the separation of the race as the biggest confronted matter in terms of modern rationalism and humanism and showed the political discussion towards the realistic politics via the historical events. In the midst of such political discussions, the analysis and criticism on the political terrain in liberation age, political consciousness to utilize the interest and curiosity of the public politically, and the discussion on the public power to influence of political leader and Machiavellism are the parts to peep the realistic political consciousness of Byung Joo Lee. On the other hand, the meaning of 'Destiny' of Byung Joo Lee was the socialistic matter which indicates the social changes, disturbance and itself in the context of ration and reality-oriented tendency. The Dictionary of happiness language and Wind, cloud and monument which are the representative public description by Byung Joo Lee reveal the strategy of compromise equilibrium through the playful factors shown in the public description, critical publicity and the internal literature hegemony for political direction. The description on the romance reflect the cultural ideology of Korean society at that time of under the political repression even though Korean society entered into the public society. The criticism on the irresponsibility and terror of politics is formulated as a political ideology which pursues the fugitive country and this is appeared through the figures with easiness of emphaty for the public. Such descriptions satisfy the mind for the playful factor expected from the novel, the interpretation and criticism on the history and politics and the mind fro the realistic politics which is compared with this and it is a special part of popularity possessed by the novel of Byung Joo Lee. The novels of Byung Joo Lee suggest the possibility of the political novel which provides the opportunity of political discussion in the Korean literature history which cannot help excluding the political mind as a forbidden factor and it extends the arena of literature which excluded the politics from the literature in the mean time. The wide acceptance of his political novels by the public lies in his creation of text expanding the cultural and political desire of the public intelligence. The novels of Byung Joo Lee have meaning of providing the base to discussion the public intelligence in Korean society based on the criticism and culture.
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