이병주 대하소설은 대중소설의 양식 안에 대중과 소통하는 이병주만의 개성있는 서사전략을 구사함으로써 대중성을 확보했다. 본고에서는 이를 확인하기 위하여 이병주의 대하소설 바람과 구름과 비(碑), 지리산, 행복어사전에 나타난 대중성을 연구하였다.
바람과 구름과 비에 나타난 대중성은 ‘향유’의 측면에서 살펴보았다. 1970년대 역사소설에 대한 대중의 기대지평은 재미있으면서도 계몽적인 것이었다. 이 소설...
이병주 대하소설은 대중소설의 양식 안에 대중과 소통하는 이병주만의 개성있는 서사전략을 구사함으로써 대중성을 확보했다. 본고에서는 이를 확인하기 위하여 이병주의 대하소설 바람과 구름과 비(碑), 지리산, 행복어사전에 나타난 대중성을 연구하였다.
바람과 구름과 비에 나타난 대중성은 ‘향유’의 측면에서 살펴보았다. 1970년대 역사소설에 대한 대중의 기대지평은 재미있으면서도 계몽적인 것이었다. 이 소설은 태생적 측면에서 비범함을 지닌 영웅형 인물들이 등장하고, 그 인물들이 펼치는 무협, 의적, 여성편력 등의 활약담으로 구성되어 있는데, 이러한 토포스적 형상화는 현실도피의 측면에서 대중적 향유의 요소가 되었다. 또한 이 소설은 대중소설의 서사관습을 활용하면서도 개성있는 성격을 부여하거나, 회당 분절되는 신문연재소설의 특성을 살린 서스펜스를 활용하여 소설적 재미를 배가시켰다.
이병주는 조선 멸망의 원인을 독자에게 전달하고자 하는 기대지평을 갖고 계몽적 서사전략을 활용했다. 소설 곳곳에 등장하는 한시(漢詩), 가야금, 판소리, 시조창에 대한 묘사는 대중들이 상상적으로나마 문화적 즐거움을 누릴 수 있는 방법이 되었다. 역사 지식, 문화 ․ 예술과 같은 교양의 향유는 이병주 문학의 특징이기도 하면서, 70년대 대중의 교양에 대한 욕구와 맞물리며 대중성의 요인이 되었다.
지리산에 나타난 대중성은 ‘공감’의 측면에서 살펴보았다. 공감은 정신적이며 지적인 가치판단을 전제로 한다. 소설 속에 등장하는 일제 식민지, 전쟁, 좌 ․ 우익의 대립, 분단 등의 역사적 비극은 독자들도 공유하는 역사적 트라우마이다. 소설을 통해 독자는 인물의 감정에 공감하는 새로운 경험을 함으로써, 역사적 트라우마에 대한 각자의 자기서사를 보충하고 통합하는 문학적 치유에 이르게 된다.
이 소설은 박태영과 이규의 성장서사로 구성되었는데, 성장서사는 성장주체들이 자아와 세계와의 대립에서 어떻게 투쟁하고 극복하고 주체적 삶의 의지를 확립하게 되는지를 제시함으로써 독자의 공감을 이끌어낸다.
소설 속 공간인 지리산은 동족끼리 죽고 죽이는 전쟁을 벌인 황폐한 비극의 현장이다. 그러나 인간이 소멸시킨 모든 생명체를 마법처럼 회복시킬 수 있는 것은 지리산으로 표상되는 자연, 결국 생명 그 자체라는 점에서 생명존중의 가치로 귀결된다. 이는 질서와 안정의 세계를 추구하고자 하는 대중들의 기대지평을 반영함으로써 대중성을 확보하는 요소가 되었다.
행복어사전에 나타난 대중성은 ‘정서구조’의 측면에서 살펴보았다. 정서구조는 특정 시기에 떠오른 문화에 대해 갖는 대중의 정서를 의미한다. 이 소설은 70년대 산업화로 인한 경제성장의 뒤편에 감추어졌던 각종 사회 문제들에 대한 비판적 시각을 견지한다. 주인공 서재필은 현실인식에 있어서는 날카로운 시각을 보여주지만, 현실 대응에 있어서는 소시민적인 소극적 태도를 보인다. 서재필의 이런 양가적 속성은 정치적 혼란 속에서 어느 쪽을 택하던 큰 희생을 치러야 했던 대중들의 정서구조를 반영한다.
이 소설에서 서재필과 복잡하게 얽혀있는 여성들은 서로 질투하지 않고 서재필만을 갈망한다. 또한 서재필과 여성들의 관계는 친구, 부부, 플라토닉연애, 육체적 쾌락의 유형으로 나누어져, 각 유형에 속하는 여성들은 모두 그 역할에 딱 맞는 완벽한 조건을 갖추고 있다. 특히 육체적 쾌락 관계에 있는 여성들은 모두 윤락여성이라는 공통점이 있으며, 이들 여성들의 만남에는 항상 우연성이 작용한다. 이렇듯 소설 속에서 서재필이 여성들을 바라보는 시각은 남성의 판타지적 시각이 반영되어 있다. 이 소설의 에로티즘은 70년대 한국 사회에서 대중들이 직면했던 각종 사회적 금기에 대한 정서의 반영으로 볼 수 있다.
또한 이 소설은 70년대 한국 사회의 문화 혼종화 현상에 대한 대중들의 혼란스러운 정서구조를 반영하고 있다. 서재필은 서양 문화를 한국 문화보다 우월하다고 인식하고 모방함으로써 문화인이 되었다고 자부한다. 한편 한국의 문화적 정체성을 표현하기 위하여 서양문화자체의 질이나 대중의 서양문화추수현상을 비판하고 한국적인 것을 강조하기도 한다. 소설가가 되기를 희망하는 서재필은 문화 혼종의 역할을 담당하는 번역가일 뿐, 끝내 자신의 소설을 완성하지 못하는데, 이는 70년대 한국 사회의 문화 혼종이 주체적 전유의 단계에는 이르지 못하고 있음으로 해석된다.
이렇듯 다양하게 구현되는 이병주 소설의 대중성은 당대의 독자와 소통하는 이병주만의 방식이었다고 할 수 있다. 그는 문학에서 역사성과 대중성을 함께 시도하고자 한 작가였다. 역사성을 지나치게 강조하다보면 계몽적으로 흐르고, 대중성을 강조하다보면 통속적으로 흐르는 한계를 지니고 있다는 점에서 그의 시도가 성공적이었다고만은 말할 수 없다. 그러나 점차 고급과 통속의 경계가 무화되고 있는 현 시점의 문학적 경향을 고려해볼 때, 1970년대 이병주가 시도했던 문학의 대중성은 문학사적 의의를 갖는다고 할 수 있다.
이병주 대하소설은 대중소설의 양식 안에 대중과 소통하는 이병주만의 개성있는 서사전략을 구사함으로써 대중성을 확보했다. 본고에서는 이를 확인하기 위하여 이병주의 대하소설 바람과 구름과 비(碑), 지리산, 행복어사전에 나타난 대중성을 연구하였다.
바람과 구름과 비에 나타난 대중성은 ‘향유’의 측면에서 살펴보았다. 1970년대 역사소설에 대한 대중의 기대지평은 재미있으면서도 계몽적인 것이었다. 이 소설은 태생적 측면에서 비범함을 지닌 영웅형 인물들이 등장하고, 그 인물들이 펼치는 무협, 의적, 여성편력 등의 활약담으로 구성되어 있는데, 이러한 토포스적 형상화는 현실도피의 측면에서 대중적 향유의 요소가 되었다. 또한 이 소설은 대중소설의 서사관습을 활용하면서도 개성있는 성격을 부여하거나, 회당 분절되는 신문연재소설의 특성을 살린 서스펜스를 활용하여 소설적 재미를 배가시켰다.
이병주는 조선 멸망의 원인을 독자에게 전달하고자 하는 기대지평을 갖고 계몽적 서사전략을 활용했다. 소설 곳곳에 등장하는 한시(漢詩), 가야금, 판소리, 시조창에 대한 묘사는 대중들이 상상적으로나마 문화적 즐거움을 누릴 수 있는 방법이 되었다. 역사 지식, 문화 ․ 예술과 같은 교양의 향유는 이병주 문학의 특징이기도 하면서, 70년대 대중의 교양에 대한 욕구와 맞물리며 대중성의 요인이 되었다.
지리산에 나타난 대중성은 ‘공감’의 측면에서 살펴보았다. 공감은 정신적이며 지적인 가치판단을 전제로 한다. 소설 속에 등장하는 일제 식민지, 전쟁, 좌 ․ 우익의 대립, 분단 등의 역사적 비극은 독자들도 공유하는 역사적 트라우마이다. 소설을 통해 독자는 인물의 감정에 공감하는 새로운 경험을 함으로써, 역사적 트라우마에 대한 각자의 자기서사를 보충하고 통합하는 문학적 치유에 이르게 된다.
이 소설은 박태영과 이규의 성장서사로 구성되었는데, 성장서사는 성장주체들이 자아와 세계와의 대립에서 어떻게 투쟁하고 극복하고 주체적 삶의 의지를 확립하게 되는지를 제시함으로써 독자의 공감을 이끌어낸다.
소설 속 공간인 지리산은 동족끼리 죽고 죽이는 전쟁을 벌인 황폐한 비극의 현장이다. 그러나 인간이 소멸시킨 모든 생명체를 마법처럼 회복시킬 수 있는 것은 지리산으로 표상되는 자연, 결국 생명 그 자체라는 점에서 생명존중의 가치로 귀결된다. 이는 질서와 안정의 세계를 추구하고자 하는 대중들의 기대지평을 반영함으로써 대중성을 확보하는 요소가 되었다.
행복어사전에 나타난 대중성은 ‘정서구조’의 측면에서 살펴보았다. 정서구조는 특정 시기에 떠오른 문화에 대해 갖는 대중의 정서를 의미한다. 이 소설은 70년대 산업화로 인한 경제성장의 뒤편에 감추어졌던 각종 사회 문제들에 대한 비판적 시각을 견지한다. 주인공 서재필은 현실인식에 있어서는 날카로운 시각을 보여주지만, 현실 대응에 있어서는 소시민적인 소극적 태도를 보인다. 서재필의 이런 양가적 속성은 정치적 혼란 속에서 어느 쪽을 택하던 큰 희생을 치러야 했던 대중들의 정서구조를 반영한다.
이 소설에서 서재필과 복잡하게 얽혀있는 여성들은 서로 질투하지 않고 서재필만을 갈망한다. 또한 서재필과 여성들의 관계는 친구, 부부, 플라토닉연애, 육체적 쾌락의 유형으로 나누어져, 각 유형에 속하는 여성들은 모두 그 역할에 딱 맞는 완벽한 조건을 갖추고 있다. 특히 육체적 쾌락 관계에 있는 여성들은 모두 윤락여성이라는 공통점이 있으며, 이들 여성들의 만남에는 항상 우연성이 작용한다. 이렇듯 소설 속에서 서재필이 여성들을 바라보는 시각은 남성의 판타지적 시각이 반영되어 있다. 이 소설의 에로티즘은 70년대 한국 사회에서 대중들이 직면했던 각종 사회적 금기에 대한 정서의 반영으로 볼 수 있다.
또한 이 소설은 70년대 한국 사회의 문화 혼종화 현상에 대한 대중들의 혼란스러운 정서구조를 반영하고 있다. 서재필은 서양 문화를 한국 문화보다 우월하다고 인식하고 모방함으로써 문화인이 되었다고 자부한다. 한편 한국의 문화적 정체성을 표현하기 위하여 서양문화자체의 질이나 대중의 서양문화추수현상을 비판하고 한국적인 것을 강조하기도 한다. 소설가가 되기를 희망하는 서재필은 문화 혼종의 역할을 담당하는 번역가일 뿐, 끝내 자신의 소설을 완성하지 못하는데, 이는 70년대 한국 사회의 문화 혼종이 주체적 전유의 단계에는 이르지 못하고 있음으로 해석된다.
이렇듯 다양하게 구현되는 이병주 소설의 대중성은 당대의 독자와 소통하는 이병주만의 방식이었다고 할 수 있다. 그는 문학에서 역사성과 대중성을 함께 시도하고자 한 작가였다. 역사성을 지나치게 강조하다보면 계몽적으로 흐르고, 대중성을 강조하다보면 통속적으로 흐르는 한계를 지니고 있다는 점에서 그의 시도가 성공적이었다고만은 말할 수 없다. 그러나 점차 고급과 통속의 경계가 무화되고 있는 현 시점의 문학적 경향을 고려해볼 때, 1970년대 이병주가 시도했던 문학의 대중성은 문학사적 의의를 갖는다고 할 수 있다.
Byeong-ju Lee’s novels gained popularity through his own narrative strategy to communicate with the people in the style of the popular novels. Accordingly, this paper analyses the popularity found in his novels Wind, cloud and monument, Jiri Mountain, Dic...
Byeong-ju Lee’s novels gained popularity through his own narrative strategy to communicate with the people in the style of the popular novels. Accordingly, this paper analyses the popularity found in his novels Wind, cloud and monument, Jiri Mountain, Dictionary of happiness language.
The popularity in Wind, cloud and monument is focused on the pleasure. In 1970's, the horizon of expectation that the public had on historical novels was something of interest and enlightenment. This novel created heroic characters born with unusual ability, and it was comprised of their stories of adventures such as martial arts, righteous outlaw, and involvement with many women; this projection of topos became the element of the popular pleasure in an aspect of the escapism. Also, this novel increased the amusement of the story by creating unique characters, or utilizing the suspense by taking advantage of the serial novel of newspaper that is segmented by episodes while also using the narrative convention of popular novel.
Byeong-ju Lee used the enlightening narrative strategy with the expectation horizon of expressing the cause of the collapse of the Joseon Dynasty to the public. Descriptions about classical poetry, Gayageum, Pansori and Sijochang became a way for the public to enjoy the cultural amusement at least through the imagination. Educative pleasure like historic knowledge, culture, and arts is not only the distinct feature of Byeong-ju Lee’s literature but also the primary factor of its popularity in conjunction with the public’s desire for education in the 1970’s.
The popularity in Jiri Mountain is focused on the empathy. Empathy is based on the ideological and intellectual valuation. The historic tragedies appeared in the novel such as Japanese colonialism, wars, collisions of the left and right wings, conflicts, and division of the country are historic trauma that the readers also commonly have. While reading the novel, readers empathize with the characters' emotions and are healed through the literature by adding and integrating each of their epics of self about the historic trauma.
This novel consists of the narrative of growth of Park Tae-young and Lee Kyu; the narrative of growth induces readers' empathy by showing how the subjects of growth fought, overcame, and established their will to the subjective life in the opposition between ego and the world.
The setting of the novel is the tragic place where the same people waged a war killing each other. But the novel concludes with the value of respecting life, proposing that the only thing that can magically revive all life killed by humans is nature, namely life itself, which is symbolized by the Jiri Mountain. This reflected the expectation horizon of the people who wanted social order and stability, and became the main factor that achieved the work’s popularity.
The popularity in Dictionary of happiness language was focused on structure of emotions. The structure of emotions means the public’s feeling towards culture that appeared in a particular period. This novel keeps a critical view of various social problems hidden behind the economic growth caused by industrialization in 1970’s. The main character named Seo Je-pil shows a keen sense of understanding reality but has a passive attitude in response to reality. Seo Je-pil’s ambivalent character reflects the structure of emotions within the public who had to pay dearly no matter which side they choose to belong during the political conflict.
In this novel, women who are involved complicatedly with Seo Je-pil are longing for only him without being jealous of each other. Also, the relationships between Seo Je-pil and women are categorized by friends, the husband and wife, Platonic love, and physical pleasure types; each woman in each type has the perfect condition to perform her exact role. In particular, the women related with physical pleasure are all prostitutes and always encounter with him by chance. Seo Je-pil’s view of women in the novel reflects male fantasies like this. The eroticism in this novel can be seen as a reflection towards social taboos that the public encountered in Korea during the 1970’s.
Furthermore, this novel mirrors the confusing emotional structure of the public faced with cultural hybridization in the 1970’s. Seo Je-pil considers Western culture to be superior to Korean culture and imitates it for the pride of being a cultured person. On the other hand, to express the identity of Korean culture, the novel criticizes the quality of Western culture itself or the tendency of following Western culture and emphasizes something highly Korean. Seo Je-pil, who wanted to be a novelist, is just a translator playing the role of the cultural hybridization and didn't finish his own novel; this is interpreted as that hybridization in Korean society during the 1970’s had not arrived on the level of subjective possession.
The popularity of Byeong-ju Lee’s novels with such various features can be seen as his own way of communicating with his contemporary readers. He is the writer who tried to contain historicity and popularity in his literature. It is difficult to say his attempt was successful because it had a limit of being too educational with an emphasis on the historic meaning and too popular with an emphasis on popularity on the other hand. But the popularity of the literature Byeong-ju Lee attempted in 1970’s has meaning in the history of literature considering the tendency of literature today that the boundary between the high and popular literature is disappearing.
Byeong-ju Lee’s novels gained popularity through his own narrative strategy to communicate with the people in the style of the popular novels. Accordingly, this paper analyses the popularity found in his novels Wind, cloud and monument, Jiri Mountain, Dictionary of happiness language.
The popularity in Wind, cloud and monument is focused on the pleasure. In 1970's, the horizon of expectation that the public had on historical novels was something of interest and enlightenment. This novel created heroic characters born with unusual ability, and it was comprised of their stories of adventures such as martial arts, righteous outlaw, and involvement with many women; this projection of topos became the element of the popular pleasure in an aspect of the escapism. Also, this novel increased the amusement of the story by creating unique characters, or utilizing the suspense by taking advantage of the serial novel of newspaper that is segmented by episodes while also using the narrative convention of popular novel.
Byeong-ju Lee used the enlightening narrative strategy with the expectation horizon of expressing the cause of the collapse of the Joseon Dynasty to the public. Descriptions about classical poetry, Gayageum, Pansori and Sijochang became a way for the public to enjoy the cultural amusement at least through the imagination. Educative pleasure like historic knowledge, culture, and arts is not only the distinct feature of Byeong-ju Lee’s literature but also the primary factor of its popularity in conjunction with the public’s desire for education in the 1970’s.
The popularity in Jiri Mountain is focused on the empathy. Empathy is based on the ideological and intellectual valuation. The historic tragedies appeared in the novel such as Japanese colonialism, wars, collisions of the left and right wings, conflicts, and division of the country are historic trauma that the readers also commonly have. While reading the novel, readers empathize with the characters' emotions and are healed through the literature by adding and integrating each of their epics of self about the historic trauma.
This novel consists of the narrative of growth of Park Tae-young and Lee Kyu; the narrative of growth induces readers' empathy by showing how the subjects of growth fought, overcame, and established their will to the subjective life in the opposition between ego and the world.
The setting of the novel is the tragic place where the same people waged a war killing each other. But the novel concludes with the value of respecting life, proposing that the only thing that can magically revive all life killed by humans is nature, namely life itself, which is symbolized by the Jiri Mountain. This reflected the expectation horizon of the people who wanted social order and stability, and became the main factor that achieved the work’s popularity.
The popularity in Dictionary of happiness language was focused on structure of emotions. The structure of emotions means the public’s feeling towards culture that appeared in a particular period. This novel keeps a critical view of various social problems hidden behind the economic growth caused by industrialization in 1970’s. The main character named Seo Je-pil shows a keen sense of understanding reality but has a passive attitude in response to reality. Seo Je-pil’s ambivalent character reflects the structure of emotions within the public who had to pay dearly no matter which side they choose to belong during the political conflict.
In this novel, women who are involved complicatedly with Seo Je-pil are longing for only him without being jealous of each other. Also, the relationships between Seo Je-pil and women are categorized by friends, the husband and wife, Platonic love, and physical pleasure types; each woman in each type has the perfect condition to perform her exact role. In particular, the women related with physical pleasure are all prostitutes and always encounter with him by chance. Seo Je-pil’s view of women in the novel reflects male fantasies like this. The eroticism in this novel can be seen as a reflection towards social taboos that the public encountered in Korea during the 1970’s.
Furthermore, this novel mirrors the confusing emotional structure of the public faced with cultural hybridization in the 1970’s. Seo Je-pil considers Western culture to be superior to Korean culture and imitates it for the pride of being a cultured person. On the other hand, to express the identity of Korean culture, the novel criticizes the quality of Western culture itself or the tendency of following Western culture and emphasizes something highly Korean. Seo Je-pil, who wanted to be a novelist, is just a translator playing the role of the cultural hybridization and didn't finish his own novel; this is interpreted as that hybridization in Korean society during the 1970’s had not arrived on the level of subjective possession.
The popularity of Byeong-ju Lee’s novels with such various features can be seen as his own way of communicating with his contemporary readers. He is the writer who tried to contain historicity and popularity in his literature. It is difficult to say his attempt was successful because it had a limit of being too educational with an emphasis on the historic meaning and too popular with an emphasis on popularity on the other hand. But the popularity of the literature Byeong-ju Lee attempted in 1970’s has meaning in the history of literature considering the tendency of literature today that the boundary between the high and popular literature is disappearing.
주제어
#대중성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.