연구의 목적은 치과위생사의 의사소통능력에 어떠한 요인이 영향을 미치는지 파악하고 개선방향을 제시하여, 치과 의료조직의 효율성과 환자의 만족도를 높이기 위하여 실시하였다. 연구를 진행하기 위하여 서울시에 소재한 3개 치과대학병원(서울대, 연세대, 경희대)과 종합병원 및 병원에 근무하고 있는 치과위생사 203명을 대상으로 설문을 배포, 자료를 수집 분석하였다. 본 연구에 사용된 도구는 이석재 등(2003)이 대학생/성인용으로 개발한 의사소통능력 진단 도구를 연구자가 본 연구 특성에 맞추어 ‘교수님’을 ‘교육 담당자’로 수정하여 사용하였다. 자료수집기간은 2012년 3월 5일부터 4월 5일까지 이루어졌으며, 수집된 자료는 ...
연구의 목적은 치과위생사의 의사소통능력에 어떠한 요인이 영향을 미치는지 파악하고 개선방향을 제시하여, 치과 의료조직의 효율성과 환자의 만족도를 높이기 위하여 실시하였다. 연구를 진행하기 위하여 서울시에 소재한 3개 치과대학병원(서울대, 연세대, 경희대)과 종합병원 및 병원에 근무하고 있는 치과위생사 203명을 대상으로 설문을 배포, 자료를 수집 분석하였다. 본 연구에 사용된 도구는 이석재 등(2003)이 대학생/성인용으로 개발한 의사소통능력 진단 도구를 연구자가 본 연구 특성에 맞추어 ‘교수님’을 ‘교육 담당자’로 수정하여 사용하였다. 자료수집기간은 2012년 3월 5일부터 4월 5일까지 이루어졌으며, 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율, 평균과 표준편차, ANOVA, t-test를 사용하여 분석하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째. 치과위생사의 의사소통능력은 총 평점 3.42±.37점으로 나타났다. 능력별 점수는 해석능력 3.57±.40점, 역할수행능력 3.41±.45점, 자기제시능력3.39±.27점, 목표설정능력 3.24±.31점, 메시지전환능력 3.43±.17점으로 해석능력(3.57±.40)이 가장 높았고, 목표설정능력(3.24±.31)이 가장 낮은 것으로 나타났다. 둘째. 치과 대학병원 및 종합병원의 의사소통능력점수는 3.45±.31점이고 치과병원의 의사소통능력점수는 3.41±.24점으로 나타나, 치과 대학병원 및 종합병원의 의사소통능력점수는 치과병원보다 높은 것으로 나타났다.
셋째. 의사소통능력 중 해석능력은 하루 평균 내원 환자 수가 21~40명인 집단은 3.39±.40점, 41~60명인 집단은 3.37±.51점으로 낮게 나타났으며, 하루 평균 내원 환자 수가 1~20명인 집단의 해석능력은 3.79±.26점으로 높게 나타났다.
본 연구결과 치과위생사의 의사소통능력은 보통 이상의 수준으로 나타났지만, 환자와 보호자 · 치과의사와 동료 치과위생사 및 치과기공사 등 많은 사람들과 상호작용하는 치과위생사에게 의사소통은 업무 특성상 매우 중요하기 때문에 의사소통능력을 향상시키기 위한 노력은 필요하다. 의사소통 능력 중 상대방의 정보를 수집하고 이야기를 경청하는 해석능력은 가장 높게 나타났고, 자신의 의견이나 권리를 주장하는 목표설정능력은 가장 낮게 나타났다. 따라서 목표설정능력을 높이기 위해 자기주장훈련 프로그램 및 토론을 통한 교육이 필요하며, 이 밖에도 구체적인 의사소통 교육의 방안 모색이 이루어져야 할 것이다. 치과병원에서는 치과대학병원 및 종합병원 보다 의사소통능력이 낮기 때문에 전반적인 의사소통능력에 대한 교육이 이루어져야 하고 더 강화시킬 필요가 있다. 본 연구에서는 치과 대학병원과 종합병원이 비중이 높았지만, 우리나라 현실에서는 치과 병원이 더 많기 때문에 전체적인 치과위생사의 의사소통능력점수는 본 연구에 비해 다소 낮게 측정될 수 있다. 하루 평균 내원 환자 수에 따라 치과위생사의 의사소통능력의 차이가 있었기 때문에 각 치과진료기관에서는 예약제의 강화를 통한 적절한 수의 환자를 진료함으로써 치과위생사의 의사소통능력이 치과조직과 환자 및 보호자에게 효과적으로 발휘될 수 있도록 해야 할 것이다.
연구의 목적은 치과위생사의 의사소통능력에 어떠한 요인이 영향을 미치는지 파악하고 개선방향을 제시하여, 치과 의료조직의 효율성과 환자의 만족도를 높이기 위하여 실시하였다. 연구를 진행하기 위하여 서울시에 소재한 3개 치과대학병원(서울대, 연세대, 경희대)과 종합병원 및 병원에 근무하고 있는 치과위생사 203명을 대상으로 설문을 배포, 자료를 수집 분석하였다. 본 연구에 사용된 도구는 이석재 등(2003)이 대학생/성인용으로 개발한 의사소통능력 진단 도구를 연구자가 본 연구 특성에 맞추어 ‘교수님’을 ‘교육 담당자’로 수정하여 사용하였다. 자료수집기간은 2012년 3월 5일부터 4월 5일까지 이루어졌으며, 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율, 평균과 표준편차, ANOVA, t-test를 사용하여 분석하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째. 치과위생사의 의사소통능력은 총 평점 3.42±.37점으로 나타났다. 능력별 점수는 해석능력 3.57±.40점, 역할수행능력 3.41±.45점, 자기제시능력3.39±.27점, 목표설정능력 3.24±.31점, 메시지전환능력 3.43±.17점으로 해석능력(3.57±.40)이 가장 높았고, 목표설정능력(3.24±.31)이 가장 낮은 것으로 나타났다. 둘째. 치과 대학병원 및 종합병원의 의사소통능력점수는 3.45±.31점이고 치과병원의 의사소통능력점수는 3.41±.24점으로 나타나, 치과 대학병원 및 종합병원의 의사소통능력점수는 치과병원보다 높은 것으로 나타났다.
셋째. 의사소통능력 중 해석능력은 하루 평균 내원 환자 수가 21~40명인 집단은 3.39±.40점, 41~60명인 집단은 3.37±.51점으로 낮게 나타났으며, 하루 평균 내원 환자 수가 1~20명인 집단의 해석능력은 3.79±.26점으로 높게 나타났다.
본 연구결과 치과위생사의 의사소통능력은 보통 이상의 수준으로 나타났지만, 환자와 보호자 · 치과의사와 동료 치과위생사 및 치과기공사 등 많은 사람들과 상호작용하는 치과위생사에게 의사소통은 업무 특성상 매우 중요하기 때문에 의사소통능력을 향상시키기 위한 노력은 필요하다. 의사소통 능력 중 상대방의 정보를 수집하고 이야기를 경청하는 해석능력은 가장 높게 나타났고, 자신의 의견이나 권리를 주장하는 목표설정능력은 가장 낮게 나타났다. 따라서 목표설정능력을 높이기 위해 자기주장훈련 프로그램 및 토론을 통한 교육이 필요하며, 이 밖에도 구체적인 의사소통 교육의 방안 모색이 이루어져야 할 것이다. 치과병원에서는 치과대학병원 및 종합병원 보다 의사소통능력이 낮기 때문에 전반적인 의사소통능력에 대한 교육이 이루어져야 하고 더 강화시킬 필요가 있다. 본 연구에서는 치과 대학병원과 종합병원이 비중이 높았지만, 우리나라 현실에서는 치과 병원이 더 많기 때문에 전체적인 치과위생사의 의사소통능력점수는 본 연구에 비해 다소 낮게 측정될 수 있다. 하루 평균 내원 환자 수에 따라 치과위생사의 의사소통능력의 차이가 있었기 때문에 각 치과진료기관에서는 예약제의 강화를 통한 적절한 수의 환자를 진료함으로써 치과위생사의 의사소통능력이 치과조직과 환자 및 보호자에게 효과적으로 발휘될 수 있도록 해야 할 것이다.
The purpose of this study the communication competence of dental hygienists in identifying any factors that affect and improve the present direction to increase efficiency in dental medical centers and patient satisfaction was conducted. This study chose 203 dental hygienists as objectives, who work...
The purpose of this study the communication competence of dental hygienists in identifying any factors that affect and improve the present direction to increase efficiency in dental medical centers and patient satisfaction was conducted. This study chose 203 dental hygienists as objectives, who work in three dental university hospitals in Seoul (Seoul University, Yeonsei University, and Kyunghee University) and in general hospitals and clinics in Seoul and Gyeonggido. The instruments used in the study were the Communication Competence Tool developed by Lee et al(2003) for college students and adults. The term 'Professor' addressed in those instruments was adjusted to 'A person in charge of education' to meet the characteristic of the dental hygienist. The period of the data collection was from Mar. 5, 2012 to Apr. 5, 2012 and the data collected was analyzed in terms of frequency, percentage, average, ANOVA and t-test using SPSS 18.0 program The result of the study is as follows
First, The communication competence of the dental hygienist was shown to be overall 3.42±.37 sores. The sores of each competence were 3.57±.40 for the process of perceiving, 3.41±.45 for the process of role performance, 3.39±.27 for the process of self-presentation, 3.24±.31 for the process of planning, and 3.43±.24 for the process of message conversion indicating. the highest score in the process of perceiving(3.57±.40) and lowest score in the process of planning(3.24±.31) Second, dental university hospital and dental hospital of communication competence of dental hygienists higher than dental clinic, becouse the sores of dental university hospital and dental hospital of communication competence were 3.41±.24, and dental clinic of communication competence were 3.41±24.
Third, process of perceiving of the communication competence were 3.39±.40 for average daily number of patients of 21 to 40, 3.37±.51 for average daily number of patients of 41 to 60, 3.79±.26 for average daily number of patients of 1 to 20. the highest score in the average daily number of patients of 1 to 20(3.79±.26)
As the results showed, the communication competence wes shown above average levels. but, it is necessary to make an effort and educate the dental hygienists. Interact with the dental hygienists of the patients and caregivers , dentist, dental technicians is important because the business. In terms of communication competence, the process of perceiving was highest more than average while the process of planning was shown to be the lowest. Therefore, it is necessary to education like the assertiveness training program, discuss. In addition, specific training plan should be made to communicate Than dental clinic to dental university hospital and dental hospital overall communication competence need to be trained. because dental clinic of its low communication competence. In this Dental Hygienists' overall communication competence somewhat lower than can be measured. In reality, because there are many dental clinic dental medical centers of the reservation system by strengthening patient care should be the appropriate number. becouse, depending on the number of patients of average daily communication competence of dental hygienists. So, communication competence of dental hygienists, dental medical centers and patients and caregivers will need to be exercised effectively
The purpose of this study the communication competence of dental hygienists in identifying any factors that affect and improve the present direction to increase efficiency in dental medical centers and patient satisfaction was conducted. This study chose 203 dental hygienists as objectives, who work in three dental university hospitals in Seoul (Seoul University, Yeonsei University, and Kyunghee University) and in general hospitals and clinics in Seoul and Gyeonggido. The instruments used in the study were the Communication Competence Tool developed by Lee et al(2003) for college students and adults. The term 'Professor' addressed in those instruments was adjusted to 'A person in charge of education' to meet the characteristic of the dental hygienist. The period of the data collection was from Mar. 5, 2012 to Apr. 5, 2012 and the data collected was analyzed in terms of frequency, percentage, average, ANOVA and t-test using SPSS 18.0 program The result of the study is as follows
First, The communication competence of the dental hygienist was shown to be overall 3.42±.37 sores. The sores of each competence were 3.57±.40 for the process of perceiving, 3.41±.45 for the process of role performance, 3.39±.27 for the process of self-presentation, 3.24±.31 for the process of planning, and 3.43±.24 for the process of message conversion indicating. the highest score in the process of perceiving(3.57±.40) and lowest score in the process of planning(3.24±.31) Second, dental university hospital and dental hospital of communication competence of dental hygienists higher than dental clinic, becouse the sores of dental university hospital and dental hospital of communication competence were 3.41±.24, and dental clinic of communication competence were 3.41±24.
Third, process of perceiving of the communication competence were 3.39±.40 for average daily number of patients of 21 to 40, 3.37±.51 for average daily number of patients of 41 to 60, 3.79±.26 for average daily number of patients of 1 to 20. the highest score in the average daily number of patients of 1 to 20(3.79±.26)
As the results showed, the communication competence wes shown above average levels. but, it is necessary to make an effort and educate the dental hygienists. Interact with the dental hygienists of the patients and caregivers , dentist, dental technicians is important because the business. In terms of communication competence, the process of perceiving was highest more than average while the process of planning was shown to be the lowest. Therefore, it is necessary to education like the assertiveness training program, discuss. In addition, specific training plan should be made to communicate Than dental clinic to dental university hospital and dental hospital overall communication competence need to be trained. because dental clinic of its low communication competence. In this Dental Hygienists' overall communication competence somewhat lower than can be measured. In reality, because there are many dental clinic dental medical centers of the reservation system by strengthening patient care should be the appropriate number. becouse, depending on the number of patients of average daily communication competence of dental hygienists. So, communication competence of dental hygienists, dental medical centers and patients and caregivers will need to be exercised effectively
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