21c 정보화 사회는 자신만의 개성과 독창성을 표출할 수 있는 창의성을 지닌 사람을 필요로 한다. 즉 창의성은 이 시대가 요구하는 능력으로써 주목받는 능력이 되었다. 인간은 누구나 창의성을 지니고 있고, 음악은 이러한 인간의 창조적 욕구를 충족시키는 방법의 하나이다. 따라서 본 연구의 목적은 학생의 창의성을 최대한 발달시키면서 각 학생이 지닌 다양한 지능을 계발하고 보완할 것을 강조한 가드너의 다중지능 이론을 적용하여 중학교 1학년 창작수업에 실제로 활용 가능한 수업지도안을 작성하는 것이다. 가드너는 인간의 지능을 언어적 지능, 논리-수학적 지능, 음악적 지능, 신체-운동적 지능, 공간적 지능, ...
21c 정보화 사회는 자신만의 개성과 독창성을 표출할 수 있는 창의성을 지닌 사람을 필요로 한다. 즉 창의성은 이 시대가 요구하는 능력으로써 주목받는 능력이 되었다. 인간은 누구나 창의성을 지니고 있고, 음악은 이러한 인간의 창조적 욕구를 충족시키는 방법의 하나이다. 따라서 본 연구의 목적은 학생의 창의성을 최대한 발달시키면서 각 학생이 지닌 다양한 지능을 계발하고 보완할 것을 강조한 가드너의 다중지능 이론을 적용하여 중학교 1학년 창작수업에 실제로 활용 가능한 수업지도안을 작성하는 것이다. 가드너는 인간의 지능을 언어적 지능, 논리-수학적 지능, 음악적 지능, 신체-운동적 지능, 공간적 지능, 대인관계 지능, 개인이해 지능, 자연탐구 지능의 8가지 영역으로 나누어 지능의 다원성을 강조하였다. 인간은 개인마다 8가지의 지능을 모두 가지고 있지만, 지능 발달 패턴에는 개인차를 보이기 때문에 교사는 다양한 관점과 방법으로 수업을 진행하여 학생들의 음악적 흥미를 높이고 각 학생의 다양한 지능을 계발하고 보완할 수 있도록 도와야 한다. 이에 본 연구에서는 효과적인 수업지도안을 제시하기 위해 설문조사를 통해 창작수업에 대한 학생들의 인식을 알아보았고, 이를 토대로 다중지능 이론을 적용한 다양한 활동들을 포함하는 2차 시 수업지도안을 작성하여 이를 실제 수업에 적용하였다. 그 결과 학생들은 총 2차 시 수업 동안 신체를 이용하는 활동과 게임에 높은 흥미를 보였고, 영상 자료와 실제 악기 연주에 관심을 뒀다. 또한, 유행하고 있는 대중가요와 휴대전화의 인기 애플리케이션을 수업내용과 연관 지어 만든 활동과 친구들과 함께 수업에 참여하는 활동에 높은 수업 참여도와 흥미를 보였다. 음악 만들기의 본 활동에 대해서는 절반 이상의 학생들이 리듬 악보 만들기 활동이 가장 어렵다고 응답하였지만, 총 34명 중 10명의 학생은 리듬 악보 만들기가 가장 흥미로웠다고 응답하였다. 이는 수업 전 학생들의 인식조사와 비교하였을 때 본 2차 시 수업이 상대적으로 음악 만들기에 대한 학생들의 흥미도에 긍정적인 효과를 주었다는 것을 말해준다. 이에 앞으로 다중지능 이론을 적용한 수업지도안을 장시간 지속해서 학생들에게 적용하여 학생들의 학습 효과를 높일 필요성을 확인하였다. 이러한 점을 토대로 본 연구자는 총 45분에 맞춰 수업할 핵심 활동을 선정하고, 각 활동의 범위를 단순화하여 최종 2차 시 창작 수업지도안을 제시하였다. 결론적으로 본 연구에서 제시된 최종 창작 수업지도안을 통해서 음악 만들기를 어려워하는 학생들이 다중지능 이론을 적용한 다양한 활동으로 창작수업에 대한 흥미를 느끼고 본인의 내재한 창의성과 능력을 키울 수 있기를 바란다. 또한, 최종 지도안에서 다룬 리듬악보 만들기와 가사 짓기 이외에 중학교 1학년 창작 활동 내용을 다루는 수업지도안의 연구와 장기간 다중지능 이론을 적용한 창작수업이 이루어질 수 있도록 지속적인 수업지도안 개발연구가 이루어지기를 기대한다.
21c 정보화 사회는 자신만의 개성과 독창성을 표출할 수 있는 창의성을 지닌 사람을 필요로 한다. 즉 창의성은 이 시대가 요구하는 능력으로써 주목받는 능력이 되었다. 인간은 누구나 창의성을 지니고 있고, 음악은 이러한 인간의 창조적 욕구를 충족시키는 방법의 하나이다. 따라서 본 연구의 목적은 학생의 창의성을 최대한 발달시키면서 각 학생이 지닌 다양한 지능을 계발하고 보완할 것을 강조한 가드너의 다중지능 이론을 적용하여 중학교 1학년 창작수업에 실제로 활용 가능한 수업지도안을 작성하는 것이다. 가드너는 인간의 지능을 언어적 지능, 논리-수학적 지능, 음악적 지능, 신체-운동적 지능, 공간적 지능, 대인관계 지능, 개인이해 지능, 자연탐구 지능의 8가지 영역으로 나누어 지능의 다원성을 강조하였다. 인간은 개인마다 8가지의 지능을 모두 가지고 있지만, 지능 발달 패턴에는 개인차를 보이기 때문에 교사는 다양한 관점과 방법으로 수업을 진행하여 학생들의 음악적 흥미를 높이고 각 학생의 다양한 지능을 계발하고 보완할 수 있도록 도와야 한다. 이에 본 연구에서는 효과적인 수업지도안을 제시하기 위해 설문조사를 통해 창작수업에 대한 학생들의 인식을 알아보았고, 이를 토대로 다중지능 이론을 적용한 다양한 활동들을 포함하는 2차 시 수업지도안을 작성하여 이를 실제 수업에 적용하였다. 그 결과 학생들은 총 2차 시 수업 동안 신체를 이용하는 활동과 게임에 높은 흥미를 보였고, 영상 자료와 실제 악기 연주에 관심을 뒀다. 또한, 유행하고 있는 대중가요와 휴대전화의 인기 애플리케이션을 수업내용과 연관 지어 만든 활동과 친구들과 함께 수업에 참여하는 활동에 높은 수업 참여도와 흥미를 보였다. 음악 만들기의 본 활동에 대해서는 절반 이상의 학생들이 리듬 악보 만들기 활동이 가장 어렵다고 응답하였지만, 총 34명 중 10명의 학생은 리듬 악보 만들기가 가장 흥미로웠다고 응답하였다. 이는 수업 전 학생들의 인식조사와 비교하였을 때 본 2차 시 수업이 상대적으로 음악 만들기에 대한 학생들의 흥미도에 긍정적인 효과를 주었다는 것을 말해준다. 이에 앞으로 다중지능 이론을 적용한 수업지도안을 장시간 지속해서 학생들에게 적용하여 학생들의 학습 효과를 높일 필요성을 확인하였다. 이러한 점을 토대로 본 연구자는 총 45분에 맞춰 수업할 핵심 활동을 선정하고, 각 활동의 범위를 단순화하여 최종 2차 시 창작 수업지도안을 제시하였다. 결론적으로 본 연구에서 제시된 최종 창작 수업지도안을 통해서 음악 만들기를 어려워하는 학생들이 다중지능 이론을 적용한 다양한 활동으로 창작수업에 대한 흥미를 느끼고 본인의 내재한 창의성과 능력을 키울 수 있기를 바란다. 또한, 최종 지도안에서 다룬 리듬악보 만들기와 가사 짓기 이외에 중학교 1학년 창작 활동 내용을 다루는 수업지도안의 연구와 장기간 다중지능 이론을 적용한 창작수업이 이루어질 수 있도록 지속적인 수업지도안 개발연구가 이루어지기를 기대한다.
In information-oriented Society of the 21st century, we need people who can express their own individuality and creativity. That is, Creativity became the ability to meet the requirements of the age. Every single person has their own creativity, music can be one way to meet the needs of their creati...
In information-oriented Society of the 21st century, we need people who can express their own individuality and creativity. That is, Creativity became the ability to meet the requirements of the age. Every single person has their own creativity, music can be one way to meet the needs of their creativity. Therefore, the purpose of this study is to make guidance teaching plans which are available for the music classes of the first year of middle school, applying the Multiple intelligence theory of Gardner which emphasizes the development and complement of various intelligence which all students have. Gardner emphasized intellectual pluralism which was divided human intelligence into 8 categories : linguistic intelligence, logical-mathematical intelligence, musical intelligence, bodily-kinesthetic intelligence, spatial intelligence, interpersonal intelligence, and naturalist intelligence. Even though every human has all of the 8 intelligences, we need various teaching plans that take into account students individual differences and perspectives to develop and make up for their intelligences and arouse their interest in music. In this study, I surveyed for investigating students to know their awareness about Creative music classes for suggesting effective teaching methods. I applied the teaching methods with various activities based on the survey applied Multiple intelligence theory in practice music classes for 2 hours. As a result, students showed their interest in the activities and games using their body for 2hours class. They expressed their interest in imagery materials, music videos, and playing an instrument as well. Especially, they showed their a lot of interest in the activities with friends and activities relating to Pop music, Application of cellular phones. Although, More than half of students chose making rhythm notes as one of the most difficult activities in doing music activities, 10 students out of 34 students, chose making rhythm notes as one of the most interesting activities. It means, this 2 hours classes has had a positive effect on students' interest in making music compared to the survey on recognition of students before the class. I feel the need to apply the teaching plans applied Multiple intelligence theory consistently to enhance students' learning. According to this study, I chose the key point activities which will be done in class for 45 minutes, suggested the final teaching plans for 2hours simplifying the range of activity. Through this final creative teaching plans presented in this study, I hope the students who find it difficult to make Music can have an interest in Creative music class and improve their creativity and ability within them with various activities applied Multiple intelligence theory. I expect the research of teaching plans continues to go on for doing Creative music class applied Multiple intelligence theory.
In information-oriented Society of the 21st century, we need people who can express their own individuality and creativity. That is, Creativity became the ability to meet the requirements of the age. Every single person has their own creativity, music can be one way to meet the needs of their creativity. Therefore, the purpose of this study is to make guidance teaching plans which are available for the music classes of the first year of middle school, applying the Multiple intelligence theory of Gardner which emphasizes the development and complement of various intelligence which all students have. Gardner emphasized intellectual pluralism which was divided human intelligence into 8 categories : linguistic intelligence, logical-mathematical intelligence, musical intelligence, bodily-kinesthetic intelligence, spatial intelligence, interpersonal intelligence, and naturalist intelligence. Even though every human has all of the 8 intelligences, we need various teaching plans that take into account students individual differences and perspectives to develop and make up for their intelligences and arouse their interest in music. In this study, I surveyed for investigating students to know their awareness about Creative music classes for suggesting effective teaching methods. I applied the teaching methods with various activities based on the survey applied Multiple intelligence theory in practice music classes for 2 hours. As a result, students showed their interest in the activities and games using their body for 2hours class. They expressed their interest in imagery materials, music videos, and playing an instrument as well. Especially, they showed their a lot of interest in the activities with friends and activities relating to Pop music, Application of cellular phones. Although, More than half of students chose making rhythm notes as one of the most difficult activities in doing music activities, 10 students out of 34 students, chose making rhythm notes as one of the most interesting activities. It means, this 2 hours classes has had a positive effect on students' interest in making music compared to the survey on recognition of students before the class. I feel the need to apply the teaching plans applied Multiple intelligence theory consistently to enhance students' learning. According to this study, I chose the key point activities which will be done in class for 45 minutes, suggested the final teaching plans for 2hours simplifying the range of activity. Through this final creative teaching plans presented in this study, I hope the students who find it difficult to make Music can have an interest in Creative music class and improve their creativity and ability within them with various activities applied Multiple intelligence theory. I expect the research of teaching plans continues to go on for doing Creative music class applied Multiple intelligence theory.
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