본 연구는 대학 평생교육 프로그램 유형에 따른 다양한 교육적 요구를 실증적으로 조사·분석하여 교육 수요자를 위한 효과적인 운영과 미래지향적 프로그램 개발에 기초적인 자료를 제공하는데 그 목적을 두었다. 연구대상은 C대학교 산업교육원 평생교육 프로그램에 참여하는 성인학습자 450명이며, 설문지를 통한 양적연구로 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 대학 평생교육 프로그램의 참여 목적이 학점·학위 취득을 통한 사회적 인정에서 새로운 지식이나 기술습득으로 변화되고 있다. 평생교육 차원에서 대학에 오는 학습자들은 실무적이며 실용적인 지식을 얻길 원하며 그렇지 못할 경우 평생교육기관으로서의 대학을 외면할 것이다. 따라서 대학은 실용적 지식을 개발하고 이를 학습자에게 전달하여야 한다. 둘째, 대학 평생교육 프로그램 유형별 참여 실태를 조사한 결과, 전공단위로 운영되는 학년제는 교육과정의 특성에 따라 2년~3년으로 커리큘럼이 정해져 있었다. 반면 과목단위로 운영되는 과목제는 매 학기마다 원하는 교과목을 선택해 수강신청을 하였고, 이에 따라 학습자들이 선호하는 과목은 조기에 마감되는 애로점이 있었다. 또한 과목제는 연극학·사진학·체육학·간호학 등 실기위주의 과목이 많아 주로 실습이 병행된 수업으로 운영되고 있었다. 직장인을 대상으로 하는 주중·주말 특별과정은 1주일에 1회, 하루 종일 수업이 진행되었고 학기가 끝나면 바로 계절학기가 시작되어 1년 내내 수업이 운영되었다. 이런 연속된 일정 가운데서도 다른 학력인정과정(학년제·과목제)과 비교했을 때 모든 만족도가 가장 높은 결과가 나왔다. 직업교육과정과 교양교육 과정의 가장 큰 차이점은 교육비 수준이었다. 직업교육 과정은 학기당 150~200만원을 내는 학습자가 주를 이루었다면 교양교육과정은 50~100만원을 부담하는 학습자가 대부분이었다. 사회봉사적과정은 지방자치단체의 위탁사업으로 교육비는 지방자치단체에서 전액 부담함에 따라 수강생들에게는 무료로 제공되었다. 셋째, 대학 평생교육 프로그램 유형별 참여 실태와 성인학습자의 교육 요구를 비교, 분석한 결과 다음과 몇 가지 차이점을 발견하였다. 하나는 주 연령층이 20대 학습자인 학년제 학위과정의 경우 컴퓨터 통신을 이용한 교육에 대한 요구가 증가되고 있었다. 따라서 교육수요자의 요구에 맞는 새로운 교육매체의 활용, 즉 ...
본 연구는 대학 평생교육 프로그램 유형에 따른 다양한 교육적 요구를 실증적으로 조사·분석하여 교육 수요자를 위한 효과적인 운영과 미래지향적 프로그램 개발에 기초적인 자료를 제공하는데 그 목적을 두었다. 연구대상은 C대학교 산업교육원 평생교육 프로그램에 참여하는 성인학습자 450명이며, 설문지를 통한 양적연구로 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 대학 평생교육 프로그램의 참여 목적이 학점·학위 취득을 통한 사회적 인정에서 새로운 지식이나 기술습득으로 변화되고 있다. 평생교육 차원에서 대학에 오는 학습자들은 실무적이며 실용적인 지식을 얻길 원하며 그렇지 못할 경우 평생교육기관으로서의 대학을 외면할 것이다. 따라서 대학은 실용적 지식을 개발하고 이를 학습자에게 전달하여야 한다. 둘째, 대학 평생교육 프로그램 유형별 참여 실태를 조사한 결과, 전공단위로 운영되는 학년제는 교육과정의 특성에 따라 2년~3년으로 커리큘럼이 정해져 있었다. 반면 과목단위로 운영되는 과목제는 매 학기마다 원하는 교과목을 선택해 수강신청을 하였고, 이에 따라 학습자들이 선호하는 과목은 조기에 마감되는 애로점이 있었다. 또한 과목제는 연극학·사진학·체육학·간호학 등 실기위주의 과목이 많아 주로 실습이 병행된 수업으로 운영되고 있었다. 직장인을 대상으로 하는 주중·주말 특별과정은 1주일에 1회, 하루 종일 수업이 진행되었고 학기가 끝나면 바로 계절학기가 시작되어 1년 내내 수업이 운영되었다. 이런 연속된 일정 가운데서도 다른 학력인정과정(학년제·과목제)과 비교했을 때 모든 만족도가 가장 높은 결과가 나왔다. 직업교육과정과 교양교육 과정의 가장 큰 차이점은 교육비 수준이었다. 직업교육 과정은 학기당 150~200만원을 내는 학습자가 주를 이루었다면 교양교육과정은 50~100만원을 부담하는 학습자가 대부분이었다. 사회봉사적과정은 지방자치단체의 위탁사업으로 교육비는 지방자치단체에서 전액 부담함에 따라 수강생들에게는 무료로 제공되었다. 셋째, 대학 평생교육 프로그램 유형별 참여 실태와 성인학습자의 교육 요구를 비교, 분석한 결과 다음과 몇 가지 차이점을 발견하였다. 하나는 주 연령층이 20대 학습자인 학년제 학위과정의 경우 컴퓨터 통신을 이용한 교육에 대한 요구가 증가되고 있었다. 따라서 교육수요자의 요구에 맞는 새로운 교육매체의 활용, 즉 원격교육 형태의 강좌를 활성화시켜야 한다. 다른 하나는 교육기관의 교육방법 및 운영에 있어서 유연화 및 융통성을 발휘하기를 원하고 있었다. 대학 평생교육 프로그램은 일반 학령기 대학생들과 똑같이 생각하고, 같은 방식으로 가르쳐서는 안 되며, 교수자는 성인학습자의 특성에 맞도록 학습방법의 다양화를 위해 노력하여야 한다. 넷째, 참여 저해요인을 분석한 결과, 교육비의 부담이 대학 평생교육에 참여하는데 장애요인으로 작용하고 있었다. 현재 대학 평생교육 재정의 주요 원천은 주로 학습자의 교육비에 의존되고 있는데, 대학부설 평생교육원은 지역의 사회봉사를 교육이념으로 하고 있는 만큼 교육비 부담을 최소화할 수 있도록 힘써야 한다.
본 연구는 대학 평생교육 프로그램 유형에 따른 다양한 교육적 요구를 실증적으로 조사·분석하여 교육 수요자를 위한 효과적인 운영과 미래지향적 프로그램 개발에 기초적인 자료를 제공하는데 그 목적을 두었다. 연구대상은 C대학교 산업교육원 평생교육 프로그램에 참여하는 성인학습자 450명이며, 설문지를 통한 양적연구로 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 대학 평생교육 프로그램의 참여 목적이 학점·학위 취득을 통한 사회적 인정에서 새로운 지식이나 기술습득으로 변화되고 있다. 평생교육 차원에서 대학에 오는 학습자들은 실무적이며 실용적인 지식을 얻길 원하며 그렇지 못할 경우 평생교육기관으로서의 대학을 외면할 것이다. 따라서 대학은 실용적 지식을 개발하고 이를 학습자에게 전달하여야 한다. 둘째, 대학 평생교육 프로그램 유형별 참여 실태를 조사한 결과, 전공단위로 운영되는 학년제는 교육과정의 특성에 따라 2년~3년으로 커리큘럼이 정해져 있었다. 반면 과목단위로 운영되는 과목제는 매 학기마다 원하는 교과목을 선택해 수강신청을 하였고, 이에 따라 학습자들이 선호하는 과목은 조기에 마감되는 애로점이 있었다. 또한 과목제는 연극학·사진학·체육학·간호학 등 실기위주의 과목이 많아 주로 실습이 병행된 수업으로 운영되고 있었다. 직장인을 대상으로 하는 주중·주말 특별과정은 1주일에 1회, 하루 종일 수업이 진행되었고 학기가 끝나면 바로 계절학기가 시작되어 1년 내내 수업이 운영되었다. 이런 연속된 일정 가운데서도 다른 학력인정과정(학년제·과목제)과 비교했을 때 모든 만족도가 가장 높은 결과가 나왔다. 직업교육과정과 교양교육 과정의 가장 큰 차이점은 교육비 수준이었다. 직업교육 과정은 학기당 150~200만원을 내는 학습자가 주를 이루었다면 교양교육과정은 50~100만원을 부담하는 학습자가 대부분이었다. 사회봉사적과정은 지방자치단체의 위탁사업으로 교육비는 지방자치단체에서 전액 부담함에 따라 수강생들에게는 무료로 제공되었다. 셋째, 대학 평생교육 프로그램 유형별 참여 실태와 성인학습자의 교육 요구를 비교, 분석한 결과 다음과 몇 가지 차이점을 발견하였다. 하나는 주 연령층이 20대 학습자인 학년제 학위과정의 경우 컴퓨터 통신을 이용한 교육에 대한 요구가 증가되고 있었다. 따라서 교육수요자의 요구에 맞는 새로운 교육매체의 활용, 즉 원격교육 형태의 강좌를 활성화시켜야 한다. 다른 하나는 교육기관의 교육방법 및 운영에 있어서 유연화 및 융통성을 발휘하기를 원하고 있었다. 대학 평생교육 프로그램은 일반 학령기 대학생들과 똑같이 생각하고, 같은 방식으로 가르쳐서는 안 되며, 교수자는 성인학습자의 특성에 맞도록 학습방법의 다양화를 위해 노력하여야 한다. 넷째, 참여 저해요인을 분석한 결과, 교육비의 부담이 대학 평생교육에 참여하는데 장애요인으로 작용하고 있었다. 현재 대학 평생교육 재정의 주요 원천은 주로 학습자의 교육비에 의존되고 있는데, 대학부설 평생교육원은 지역의 사회봉사를 교육이념으로 하고 있는 만큼 교육비 부담을 최소화할 수 있도록 힘써야 한다.
This study is subject to providing with the basic materials for developing a future-oriented program and the effective operation for people who need education by empirically surveying and analyzing a variety of educational needs according to the type of university’s lifelong education program. 450 a...
This study is subject to providing with the basic materials for developing a future-oriented program and the effective operation for people who need education by empirically surveying and analyzing a variety of educational needs according to the type of university’s lifelong education program. 450 adult learners taking part in the lifelong education program in C University’s industrial education center have been an object of study. And I have earned the following result from the quantitative research through the questionnaire. First, the aim of participation in University’s lifelong education program is being changed from social recognition through gaining the credit and degree to earning the knowledge or skill(technique). As the lifelong education, learners who coming to University want to earn a working-level and practical knowledge. Otherwise, they will not regard University as the lifelong educational institution. Therefore, it will be essential for Universities to develop a practical knowledge and then deliver it to the learner. Second, as the result of the research on the actual condition of participation by type of University’s lifelong education program, the course of graded school system performed on the basis of a special study has been comprised of 2 or 3years’ curriculum according to the nature of a course of study. On the other hand, an elective system course performed on the basis of subject had students do their registration for courses by selecting a subject they want every semester, accordingly there was somewhat inconvenience that preferred subjects from learners filled up early. And, an elective system course has been performed mainly by class accompanied by the practice, because it has a lot of subjects based on practical techniques such as dramatics, photography, physical education and nursing. A special course (including weekends and weekdays) for an office worker was being conducted all day long once a week, and season (summer and winter) session began right after completion of the semester, and the class has been conducted all the year over. In spite of a tight schedule, this special course has earned the highest satisfaction level from learners when comparing with other certificate of education courses such as a graded school system and elective system. And the biggest difference between the vocational education course and the general education course was the level of the educational expenses. Learners spent the tuition of 1.5~2 million Korean won for the vocational education course per semester while learners in the general education course spent a half~1 million Korean won. As a consignment business of a local government, the educational expenses of a social service course for students has been totally covered by a local government. Third, from the result of analyzing and comparing the actual condition of participation by type of University’s lifelong education program and adult learner’s education needs, I have found out the followings. In case of a degree course of graded school system mainly comprised of an age group of 20s’ learners, an education with using the computer communication is being increasingly needed. Thus, a practical use of a newly educational media such as distance education course for satisfying the learner’s needs must be invigorated. And the survey also showed that an educational institution would need to demonstrate the flexibility of the operation and teaching method, which means that University’s lifelong education program will be absolutely operated by teaching method different with what school age students take, and the instructor should try to diversify the learning method which matches with the nature of adult learner. Forth, as the result of analysis of variables related to an obstacle to participation, I have found out that the burden of educational expenses has been working as the barrier for the learner to take part in University’s lifelong education. At present, the major source of the budget of University’s lifelong education is mainly depended on the adult learner’s educational expenses, so lifelong education center affiliated with University must try to minimize the burden of the educational expenses. Because social service in the related area is being considered as ideals of education.
This study is subject to providing with the basic materials for developing a future-oriented program and the effective operation for people who need education by empirically surveying and analyzing a variety of educational needs according to the type of university’s lifelong education program. 450 adult learners taking part in the lifelong education program in C University’s industrial education center have been an object of study. And I have earned the following result from the quantitative research through the questionnaire. First, the aim of participation in University’s lifelong education program is being changed from social recognition through gaining the credit and degree to earning the knowledge or skill(technique). As the lifelong education, learners who coming to University want to earn a working-level and practical knowledge. Otherwise, they will not regard University as the lifelong educational institution. Therefore, it will be essential for Universities to develop a practical knowledge and then deliver it to the learner. Second, as the result of the research on the actual condition of participation by type of University’s lifelong education program, the course of graded school system performed on the basis of a special study has been comprised of 2 or 3years’ curriculum according to the nature of a course of study. On the other hand, an elective system course performed on the basis of subject had students do their registration for courses by selecting a subject they want every semester, accordingly there was somewhat inconvenience that preferred subjects from learners filled up early. And, an elective system course has been performed mainly by class accompanied by the practice, because it has a lot of subjects based on practical techniques such as dramatics, photography, physical education and nursing. A special course (including weekends and weekdays) for an office worker was being conducted all day long once a week, and season (summer and winter) session began right after completion of the semester, and the class has been conducted all the year over. In spite of a tight schedule, this special course has earned the highest satisfaction level from learners when comparing with other certificate of education courses such as a graded school system and elective system. And the biggest difference between the vocational education course and the general education course was the level of the educational expenses. Learners spent the tuition of 1.5~2 million Korean won for the vocational education course per semester while learners in the general education course spent a half~1 million Korean won. As a consignment business of a local government, the educational expenses of a social service course for students has been totally covered by a local government. Third, from the result of analyzing and comparing the actual condition of participation by type of University’s lifelong education program and adult learner’s education needs, I have found out the followings. In case of a degree course of graded school system mainly comprised of an age group of 20s’ learners, an education with using the computer communication is being increasingly needed. Thus, a practical use of a newly educational media such as distance education course for satisfying the learner’s needs must be invigorated. And the survey also showed that an educational institution would need to demonstrate the flexibility of the operation and teaching method, which means that University’s lifelong education program will be absolutely operated by teaching method different with what school age students take, and the instructor should try to diversify the learning method which matches with the nature of adult learner. Forth, as the result of analysis of variables related to an obstacle to participation, I have found out that the burden of educational expenses has been working as the barrier for the learner to take part in University’s lifelong education. At present, the major source of the budget of University’s lifelong education is mainly depended on the adult learner’s educational expenses, so lifelong education center affiliated with University must try to minimize the burden of the educational expenses. Because social service in the related area is being considered as ideals of education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.