본 연구를 통하여 신입사원의 DiSC 행동유형의 분석을 기초로 효율적 멘토링 제도 운영의 도구로서 활용과 정보제공에 그 필요성을 두었다. 효율적인 멘토링 제도에 시사점을 제시하기 위한 것이다. 연구목적에 대한 연구 문제는 다음과 같다: 첫째, 신입사원의 DiSC 행동유형에 따라 선호하는 멘토의 유형은 차이가 있는가? 둘째, 신입사원의 DiSC 행동유형별 조직 효과성의 차이는 어떠한가? 연구문제를 위해 입사 후 공식적 멘토링 제도에 참가한 2년 미만의 신입사원 271명의 대상자를 확보하였다. 그리고 이들의 DiSC 행동유형을 분석하기 위해 1972년 심리학자 John Geier 박사가 개발한 개인 행동유형 ...
본 연구를 통하여 신입사원의 DiSC 행동유형의 분석을 기초로 효율적 멘토링 제도 운영의 도구로서 활용과 정보제공에 그 필요성을 두었다. 효율적인 멘토링 제도에 시사점을 제시하기 위한 것이다. 연구목적에 대한 연구 문제는 다음과 같다: 첫째, 신입사원의 DiSC 행동유형에 따라 선호하는 멘토의 유형은 차이가 있는가? 둘째, 신입사원의 DiSC 행동유형별 조직 효과성의 차이는 어떠한가? 연구문제를 위해 입사 후 공식적 멘토링 제도에 참가한 2년 미만의 신입사원 271명의 대상자를 확보하였다. 그리고 이들의 DiSC 행동유형을 분석하기 위해 1972년 심리학자 John Geier 박사가 개발한 개인 행동유형 PPS 진단지를 사용하였으며 조직효과성에 대한 질문지는 선행연구에서 검증된 직무만족, 조직몰입, 이직의도 세개의 하위변인으로 구성하였다. 총 대상자 271명 가운데 유효 응답 212명을 연구분석을 위해 사용하였고 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0을 사용하여 분석 하였으며 신입사원의 DiSC 행동유형을 파악하기 위하여 빈도분석을, 신뢰성 검증하기 위해 Cronbach's alpha 검정을 실시하였다. 신입사원의 행동유형에 따른 조직 효과성과 신입사원이 선호하는 멘토의 행동유형에 따른 조직 효과성의 차이를 알아보기 위해서는 일원배치분산분석(ANOVA)을 하였고 통계적 유의적 차이가 나타나는 항목에 대하여서는 Scheffe 사후검증을 실시하였으며 신입사원의 행동유형에 따른 선호하는 멘토의 행동유형의 차이를 알아보는 데에는 교차분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 신입사원의 DiSC 행동유형은 사교형(i)이 99명 46.7%로 가장 많았다. 신입사원의 DiSC 행동유형별 선호하는 멘토는 안정형(S)이 123명 58%로 가장 많았으며 주도형(D) 50명 23.6%, 사교형(i) 35명 16.5%, 신중형(C) 4명 1.9% 나타났다. 신입사원의 DiSC 행동유형에 따른 선호하는 멘토의 조합으로는 신입사원이 주도형(D)일 경우 사교형(i) 멘토를, 신입사원이 사교형(i)일 경우 주도형(D) 멘토를 가장 많이 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 신입사원의 DiSC 행동유형에 따른 조직 효과성에서 직무만족, 조직몰입, 이직의도에서도 각각의 차이가 있었다. 주도형(D) 신입사원이 직무만족에 가장 높게 나타났으며, 조직몰입의 경우 안정형(S) 신입사원이 가장 높았으며, 근소한 차이로 주도형(D), 사교형(i)이 다음으로 높게 나타났다. 이직의도의 경우는 신중형(C) 신입사원이 가장 높게 나타났다. 연구결과에 따라 다음과 같은 결론이 도출 되었다. 첫째, 효과적인 멘토링 운영을 위해 멘토의 DiSC 행동유형과 신입사원의 DiSC 행동유형의 긍정적 조합이 이루어져야 한다. 둘째, 신입사원의 행동유형별 적합한 멘토링 운영을 위한 프로그램 개발과 교육, 매뉴얼이 필요하다. 셋째, 멘토링 제도의 목적에 대한 충분한 설명과 조직전체에 홍보를 시행하여 멘토링이 잘 이루어 질 수 있도록 적극적인 대처가 필요하다.
본 연구를 통하여 신입사원의 DiSC 행동유형의 분석을 기초로 효율적 멘토링 제도 운영의 도구로서 활용과 정보제공에 그 필요성을 두었다. 효율적인 멘토링 제도에 시사점을 제시하기 위한 것이다. 연구목적에 대한 연구 문제는 다음과 같다: 첫째, 신입사원의 DiSC 행동유형에 따라 선호하는 멘토의 유형은 차이가 있는가? 둘째, 신입사원의 DiSC 행동유형별 조직 효과성의 차이는 어떠한가? 연구문제를 위해 입사 후 공식적 멘토링 제도에 참가한 2년 미만의 신입사원 271명의 대상자를 확보하였다. 그리고 이들의 DiSC 행동유형을 분석하기 위해 1972년 심리학자 John Geier 박사가 개발한 개인 행동유형 PPS 진단지를 사용하였으며 조직효과성에 대한 질문지는 선행연구에서 검증된 직무만족, 조직몰입, 이직의도 세개의 하위변인으로 구성하였다. 총 대상자 271명 가운데 유효 응답 212명을 연구분석을 위해 사용하였고 수집된 자료는 SPSS WIN 18.0을 사용하여 분석 하였으며 신입사원의 DiSC 행동유형을 파악하기 위하여 빈도분석을, 신뢰성 검증하기 위해 Cronbach's alpha 검정을 실시하였다. 신입사원의 행동유형에 따른 조직 효과성과 신입사원이 선호하는 멘토의 행동유형에 따른 조직 효과성의 차이를 알아보기 위해서는 일원배치분산분석(ANOVA)을 하였고 통계적 유의적 차이가 나타나는 항목에 대하여서는 Scheffe 사후검증을 실시하였으며 신입사원의 행동유형에 따른 선호하는 멘토의 행동유형의 차이를 알아보는 데에는 교차분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 신입사원의 DiSC 행동유형은 사교형(i)이 99명 46.7%로 가장 많았다. 신입사원의 DiSC 행동유형별 선호하는 멘토는 안정형(S)이 123명 58%로 가장 많았으며 주도형(D) 50명 23.6%, 사교형(i) 35명 16.5%, 신중형(C) 4명 1.9% 나타났다. 신입사원의 DiSC 행동유형에 따른 선호하는 멘토의 조합으로는 신입사원이 주도형(D)일 경우 사교형(i) 멘토를, 신입사원이 사교형(i)일 경우 주도형(D) 멘토를 가장 많이 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 신입사원의 DiSC 행동유형에 따른 조직 효과성에서 직무만족, 조직몰입, 이직의도에서도 각각의 차이가 있었다. 주도형(D) 신입사원이 직무만족에 가장 높게 나타났으며, 조직몰입의 경우 안정형(S) 신입사원이 가장 높았으며, 근소한 차이로 주도형(D), 사교형(i)이 다음으로 높게 나타났다. 이직의도의 경우는 신중형(C) 신입사원이 가장 높게 나타났다. 연구결과에 따라 다음과 같은 결론이 도출 되었다. 첫째, 효과적인 멘토링 운영을 위해 멘토의 DiSC 행동유형과 신입사원의 DiSC 행동유형의 긍정적 조합이 이루어져야 한다. 둘째, 신입사원의 행동유형별 적합한 멘토링 운영을 위한 프로그램 개발과 교육, 매뉴얼이 필요하다. 셋째, 멘토링 제도의 목적에 대한 충분한 설명과 조직전체에 홍보를 시행하여 멘토링이 잘 이루어 질 수 있도록 적극적인 대처가 필요하다.
This research aims to focus on effective mentoring system with new employees’ DiSC behavior patterns analysis. Following are the research questions for this study: First, is there any correlation between a new employee's Disc behavioral patterns and his/her preferred mentors' Disc behavior patterns?...
This research aims to focus on effective mentoring system with new employees’ DiSC behavior patterns analysis. Following are the research questions for this study: First, is there any correlation between a new employee's Disc behavioral patterns and his/her preferred mentors' Disc behavior patterns? Second, does a new employee’s behavior patterns affect organizational effectiveness? 271 new employees who have worked less than two years and participated in mentoring program after they joined their companies have been chosen. ln order to analyze their behavior patterns, Geier's(1972) Personal Profile System(PPS) was used. Organizational effectiveness questionnaire consists of three subordinate factors, job satisfaction, organizational commitment and turnover. 212 new employees among the total 271 showed effective answers, the data from them was analyzed with SPSS WIN 18.0. The results of the research are as below. First, among the new employees’Disc behavior patterns, influence(i) was dominant accounting for 46.7%(99 people). The most preferred mentor behavior patterns was Steadiness(S) accounting for 58%(123 people). Dominance(D) accounting for 23.6%(50 people), influence(i) accounting for 16.5%(35 people) and Conscientiousness(C) accounting for 1.9%(4 people) followed. The new employees in the Dominance(D), prefer to have influence(i) mentors and if the nes employees are influence(i), they prefer to have Dominance(D) mentors. Second, Dominance(D) the organizational effectiveness consisting of the job satisfaction, organizational commitment and turnover is different by the new employees’ Disc behavior patterns. The Dominance(D) of new employees have the highest level of job satisfaction. The Influence(i) of new employees have the highest level of organizational commitment and the Dominance(D) and the Influence (i) follow by a narrow margin. The Discreet Conscientiousness(C) of new employees tend to change their jobs the most frequently. The conclusions as below have been drawn from the research result. First, the mentors should be assigned based on the DiSC behavior patterns, in order to increase the efficiency of the mentoring system. Second, the company or organization should develop a different training program and different mentoring manuals for each of the DiSC behavior pattern. Third, this mentoring system and its purpose along with its importance has to be explained to all the employees in order to enhance the efficiency of mentoring system.
This research aims to focus on effective mentoring system with new employees’ DiSC behavior patterns analysis. Following are the research questions for this study: First, is there any correlation between a new employee's Disc behavioral patterns and his/her preferred mentors' Disc behavior patterns? Second, does a new employee’s behavior patterns affect organizational effectiveness? 271 new employees who have worked less than two years and participated in mentoring program after they joined their companies have been chosen. ln order to analyze their behavior patterns, Geier's(1972) Personal Profile System(PPS) was used. Organizational effectiveness questionnaire consists of three subordinate factors, job satisfaction, organizational commitment and turnover. 212 new employees among the total 271 showed effective answers, the data from them was analyzed with SPSS WIN 18.0. The results of the research are as below. First, among the new employees’Disc behavior patterns, influence(i) was dominant accounting for 46.7%(99 people). The most preferred mentor behavior patterns was Steadiness(S) accounting for 58%(123 people). Dominance(D) accounting for 23.6%(50 people), influence(i) accounting for 16.5%(35 people) and Conscientiousness(C) accounting for 1.9%(4 people) followed. The new employees in the Dominance(D), prefer to have influence(i) mentors and if the nes employees are influence(i), they prefer to have Dominance(D) mentors. Second, Dominance(D) the organizational effectiveness consisting of the job satisfaction, organizational commitment and turnover is different by the new employees’ Disc behavior patterns. The Dominance(D) of new employees have the highest level of job satisfaction. The Influence(i) of new employees have the highest level of organizational commitment and the Dominance(D) and the Influence (i) follow by a narrow margin. The Discreet Conscientiousness(C) of new employees tend to change their jobs the most frequently. The conclusions as below have been drawn from the research result. First, the mentors should be assigned based on the DiSC behavior patterns, in order to increase the efficiency of the mentoring system. Second, the company or organization should develop a different training program and different mentoring manuals for each of the DiSC behavior pattern. Third, this mentoring system and its purpose along with its importance has to be explained to all the employees in order to enhance the efficiency of mentoring system.
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