본 연구는 중학교 컴퓨터 교과의 수업에서 알고리즘 교수-학습이 논리적 사고력과 학습동기에 미치는 영향을 분석하여 그 효과성을 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. “알고리즘 사고 및 학습은 학습자의 학습동기 및 논리적 사고력에 유의한 영향을 주는가?”
위 연구 문제를 해결하기 위하여 알고리즘 교수-학습 내용을 8차로 구성 및 개발하고, 교수-학습 사태에 ...
본 연구는 중학교 컴퓨터 교과의 수업에서 알고리즘 교수-학습이 논리적 사고력과 학습동기에 미치는 영향을 분석하여 그 효과성을 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. “알고리즘 사고 및 학습은 학습자의 학습동기 및 논리적 사고력에 유의한 영향을 주는가?”
위 연구 문제를 해결하기 위하여 알고리즘 교수-학습 내용을 8차로 구성 및 개발하고, 교수-학습 사태에 협동학습, 자기주도학습, PBL, 발견학습, 상황학습 등 여러 가지 교수-학습 방법을 혼합 적용한 알고리즘 교수-학습 ISD 모형을 제시하여 그 효과성을 분석하였다. 또한 창원시에 소재하고 있는 M중학교 44명을 통제집단(22명)과 실험집단(22명)으로 선정하였다. 실험에 앞서 두 집단의 학습자에게 논리적 사고력 검사Ⅰ과 학습동기 검사를 실시하여 그 결과로 동질집단임을 확인하였다. 실험은 4주 동안 8차시에 걸쳐 이루어졌으며, 실험집단을 대상으로 알고리즘 교수-학습을 실시하였다. 사후 검사로는 논리적 사고력 검사Ⅱ와 학습동기 검사를 실시하였고, 검사결과에 대한 통계처리는 SPSS통계 프로그램을 이용하여 두 집단 간의 평균을 비교하는 독립표본 t-검증을 실시하였다.
연구 결과, 알고리즘 교수-학습을 적용한 실험집단과 통제집단 간의 논리적 사고력과 학습동기 향상에 유의미한 차이가 있음이 검증되었다. 이러한 검증 결과를 토대로 알고리즘 교수-학습이 학습자에게 논리적 사고력 및 학습동기 향상에 도움을 주었음을 알 수 있다.
본 연구는 중학교 컴퓨터 교과의 수업에서 알고리즘 교수-학습이 논리적 사고력과 학습동기에 미치는 영향을 분석하여 그 효과성을 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. “알고리즘 사고 및 학습은 학습자의 학습동기 및 논리적 사고력에 유의한 영향을 주는가?”
위 연구 문제를 해결하기 위하여 알고리즘 교수-학습 내용을 8차로 구성 및 개발하고, 교수-학습 사태에 협동학습, 자기주도학습, PBL, 발견학습, 상황학습 등 여러 가지 교수-학습 방법을 혼합 적용한 알고리즘 교수-학습 ISD 모형을 제시하여 그 효과성을 분석하였다. 또한 창원시에 소재하고 있는 M중학교 44명을 통제집단(22명)과 실험집단(22명)으로 선정하였다. 실험에 앞서 두 집단의 학습자에게 논리적 사고력 검사Ⅰ과 학습동기 검사를 실시하여 그 결과로 동질집단임을 확인하였다. 실험은 4주 동안 8차시에 걸쳐 이루어졌으며, 실험집단을 대상으로 알고리즘 교수-학습을 실시하였다. 사후 검사로는 논리적 사고력 검사Ⅱ와 학습동기 검사를 실시하였고, 검사결과에 대한 통계처리는 SPSS통계 프로그램을 이용하여 두 집단 간의 평균을 비교하는 독립표본 t-검증을 실시하였다.
연구 결과, 알고리즘 교수-학습을 적용한 실험집단과 통제집단 간의 논리적 사고력과 학습동기 향상에 유의미한 차이가 있음이 검증되었다. 이러한 검증 결과를 토대로 알고리즘 교수-학습이 학습자에게 논리적 사고력 및 학습동기 향상에 도움을 주었음을 알 수 있다.
The aim of this study is to find the effect of algorithmic learning on the logical thinking ability and learning motivation of a regular computer class in a middle school.
For this, I set up a hypothetical research question as follows : Do algorithmic thinking and learning affect the learning ...
The aim of this study is to find the effect of algorithmic learning on the logical thinking ability and learning motivation of a regular computer class in a middle school.
For this, I set up a hypothetical research question as follows : Do algorithmic thinking and learning affect the learning motivation and logical thinking in a problematic situation?
To solve the above problem, algorithmic teaching-learning contents were organized and designed eight times. The analyzed effectiveness suggests algorithmic teaching-learning ISD model which is mixed with several teaching-learning methods such as cooperative learning, self-directed learning, PBL, discovery learning and situated learning.
Students of 'M' middle school located in Changwon were divided into simulation control group(22 students) and experimental group (22 students). Before the experiment, pretesting of the logical thinking ability and motivation tests were conducted and the result confirmed that two groups were homogeneous groups. The experiment was conducted during 4 weeks for 8 times and the algorithmic teaching-learning was applied to the simulation control group. For the post test, logical thinking ability Ⅱ and learning motivation tests were conducted. For a statistical treatment, Student t-test was used using statistical software SPSS to compare the average between two groups. The result showed that there was meaningful difference between experimental group and simulation control group in improving the logical thinking ability and learning motivation. Based on the test results, it could be concluded that the algorithmic teaching-learning helps the students by improving logical thinking ability and learning motivation.
The aim of this study is to find the effect of algorithmic learning on the logical thinking ability and learning motivation of a regular computer class in a middle school.
For this, I set up a hypothetical research question as follows : Do algorithmic thinking and learning affect the learning motivation and logical thinking in a problematic situation?
To solve the above problem, algorithmic teaching-learning contents were organized and designed eight times. The analyzed effectiveness suggests algorithmic teaching-learning ISD model which is mixed with several teaching-learning methods such as cooperative learning, self-directed learning, PBL, discovery learning and situated learning.
Students of 'M' middle school located in Changwon were divided into simulation control group(22 students) and experimental group (22 students). Before the experiment, pretesting of the logical thinking ability and motivation tests were conducted and the result confirmed that two groups were homogeneous groups. The experiment was conducted during 4 weeks for 8 times and the algorithmic teaching-learning was applied to the simulation control group. For the post test, logical thinking ability Ⅱ and learning motivation tests were conducted. For a statistical treatment, Student t-test was used using statistical software SPSS to compare the average between two groups. The result showed that there was meaningful difference between experimental group and simulation control group in improving the logical thinking ability and learning motivation. Based on the test results, it could be concluded that the algorithmic teaching-learning helps the students by improving logical thinking ability and learning motivation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.