본 연구의 목적은 달리기 운동 프로그램이 초등학생의 건강체력과 학업성취에 미치는 영향을 규명하여, 아동에게 규칙적인 운동의 필요성을 환기시키고, 초등학생의 체육활동을 위한 기초자료를 제공하는 데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 서울시 금천구 소재 B초등학교의 6학년 학급 중 2개 반 40명을 선정하여 18명은 실험집단으로 하여 아침 자율학습시간에 달리기 운동 프로그램을 실시하였으며, 나머지 22명은 통제집단으로 하여 평소와 같은 아침 자율학습을 운영하였다. 그에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 달리기 운동 프로그...
본 연구의 목적은 달리기 운동 프로그램이 초등학생의 건강체력과 학업성취에 미치는 영향을 규명하여, 아동에게 규칙적인 운동의 필요성을 환기시키고, 초등학생의 체육활동을 위한 기초자료를 제공하는 데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 서울시 금천구 소재 B초등학교의 6학년 학급 중 2개 반 40명을 선정하여 18명은 실험집단으로 하여 아침 자율학습시간에 달리기 운동 프로그램을 실시하였으며, 나머지 22명은 통제집단으로 하여 평소와 같은 아침 자율학습을 운영하였다. 그에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 달리기 운동 프로그램 실시는 초등학생의 심폐지구력 향상에 도움을 주었다. 10주간 달리기 운동 프로그램 실시 전․후 심폐지구력의 변화에서 실험집단은 1000m 오래달리기․걷기의 기록이 평균적으로 55.55초 정도가 감소되었고, 통제집단의 학생은 30.54초 정도 감소에 그쳐 0.01%의 수준에서 집단 간 유의한 차이를 나타내었다. 반면 근지구력, 유연성, 체지방률에서는 실험집단과 통제집단간의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 달리기 운동 프로그램 실시는 초등학생의 학업성취에 영향을 미치지 않았다. 이는 학교 현장의 교사가 학생들의 학업성적을 높이기 위한 계획, 실천, 관찰, 반성, 피드백을 통해 점진적으로 학력을 향상시키려고 노력하는 것에 의해 성취되는 학생 개인의 학업성적이 다양하게 나타나기 때문이라고 사료된다. 결론적으로 달리기 운동 프로그램이 초등학생의 심폐지구력의 변화에 있어서 실험집단과 통제집단을 비교해 볼 때 유의한 개선을 나타내었으나 심폐지구력을 제외한 나머지 건강체력 요소(근지구력, 유연성, 체지방률)와 학업성취(국어, 수학, 사회, 과학)에는 큰 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 한편 본 연구에서는 학업성취를 측정하기 위해서 국어, 수학, 사회, 과학 교과를 사용하였으나, 달리기 운동 프로그램이 학업성취에 미치는 영향을 좀 더 명확히 규명하기 위해서 음악, 미술, 체육과 같은 과목의 측정을 포함하여 연구를 진행할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 달리기 운동 프로그램이 초등학생의 건강체력과 학업성취에 미치는 영향을 규명하여, 아동에게 규칙적인 운동의 필요성을 환기시키고, 초등학생의 체육활동을 위한 기초자료를 제공하는 데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 서울시 금천구 소재 B초등학교의 6학년 학급 중 2개 반 40명을 선정하여 18명은 실험집단으로 하여 아침 자율학습시간에 달리기 운동 프로그램을 실시하였으며, 나머지 22명은 통제집단으로 하여 평소와 같은 아침 자율학습을 운영하였다. 그에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 달리기 운동 프로그램 실시는 초등학생의 심폐지구력 향상에 도움을 주었다. 10주간 달리기 운동 프로그램 실시 전․후 심폐지구력의 변화에서 실험집단은 1000m 오래달리기․걷기의 기록이 평균적으로 55.55초 정도가 감소되었고, 통제집단의 학생은 30.54초 정도 감소에 그쳐 0.01%의 수준에서 집단 간 유의한 차이를 나타내었다. 반면 근지구력, 유연성, 체지방률에서는 실험집단과 통제집단간의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 달리기 운동 프로그램 실시는 초등학생의 학업성취에 영향을 미치지 않았다. 이는 학교 현장의 교사가 학생들의 학업성적을 높이기 위한 계획, 실천, 관찰, 반성, 피드백을 통해 점진적으로 학력을 향상시키려고 노력하는 것에 의해 성취되는 학생 개인의 학업성적이 다양하게 나타나기 때문이라고 사료된다. 결론적으로 달리기 운동 프로그램이 초등학생의 심폐지구력의 변화에 있어서 실험집단과 통제집단을 비교해 볼 때 유의한 개선을 나타내었으나 심폐지구력을 제외한 나머지 건강체력 요소(근지구력, 유연성, 체지방률)와 학업성취(국어, 수학, 사회, 과학)에는 큰 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 한편 본 연구에서는 학업성취를 측정하기 위해서 국어, 수학, 사회, 과학 교과를 사용하였으나, 달리기 운동 프로그램이 학업성취에 미치는 영향을 좀 더 명확히 규명하기 위해서 음악, 미술, 체육과 같은 과목의 측정을 포함하여 연구를 진행할 필요가 있다.
The purpose of this study is to define how the 10-week running (exercise) program at an elementary school influence on Health related physical fitness and Academic achievement of the school students. It is also to emphasize the necessity of regular exercise for elementary school students and to prov...
The purpose of this study is to define how the 10-week running (exercise) program at an elementary school influence on Health related physical fitness and Academic achievement of the school students. It is also to emphasize the necessity of regular exercise for elementary school students and to provide base data of gymnastic activities for the students. In order to obtain a result, we selected 40 students from grade 6 at B elementary school located in Geum-cheon Gu, Seoul city. Among 40, 18 were selected as an experimental group, and 22 as a control group. The experimental group carried out the running program during their spare time in the morning while the control group was having the normal class. The result of the experiment is as the following. First, the running program influenced on the students' cardiovascular endurance. After the 10-week running program, the experimental group's record on 1000m running shows a time decrease of 55.55 seconds on average, and a record of the control group shows a time decrease of 30.54 seconds. Judging from the result, there is 0.01% of significant difference between the experimental group and the control group statistically. On the other hand, the students who participated on the running program did not have any changes on their muscular endurance, flexibility, and their body fat percentage. Secondly, the running program in elementary school students did not have an influence on academic achievement. It is known that the consequence of variety of academic achievement is influenced by teacher's plan, action, observation, and feedback to improve academic achievement of students. In conclusion, the running program done by students has significant difference in cardiovascular endurance, but there wasn't a significant difference on health related physical fitness(muscular endurance, flexibility, and body fat percentage) and the academic achievement. Meanwhile, in this study we chose Korean, mathematics, social studies, and science to measure the academic achievement, but to be more precise we propose that a follow-up study should include other subjects like music, art, and gymnastics to define the influence of the program on academic achievement.
The purpose of this study is to define how the 10-week running (exercise) program at an elementary school influence on Health related physical fitness and Academic achievement of the school students. It is also to emphasize the necessity of regular exercise for elementary school students and to provide base data of gymnastic activities for the students. In order to obtain a result, we selected 40 students from grade 6 at B elementary school located in Geum-cheon Gu, Seoul city. Among 40, 18 were selected as an experimental group, and 22 as a control group. The experimental group carried out the running program during their spare time in the morning while the control group was having the normal class. The result of the experiment is as the following. First, the running program influenced on the students' cardiovascular endurance. After the 10-week running program, the experimental group's record on 1000m running shows a time decrease of 55.55 seconds on average, and a record of the control group shows a time decrease of 30.54 seconds. Judging from the result, there is 0.01% of significant difference between the experimental group and the control group statistically. On the other hand, the students who participated on the running program did not have any changes on their muscular endurance, flexibility, and their body fat percentage. Secondly, the running program in elementary school students did not have an influence on academic achievement. It is known that the consequence of variety of academic achievement is influenced by teacher's plan, action, observation, and feedback to improve academic achievement of students. In conclusion, the running program done by students has significant difference in cardiovascular endurance, but there wasn't a significant difference on health related physical fitness(muscular endurance, flexibility, and body fat percentage) and the academic achievement. Meanwhile, in this study we chose Korean, mathematics, social studies, and science to measure the academic achievement, but to be more precise we propose that a follow-up study should include other subjects like music, art, and gymnastics to define the influence of the program on academic achievement.
주제어
#초등학생 달리기 운동 프로그램 건강체력 학업성취
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.