[학위논문]구성주의에 입각한 국악의 전래놀이 지도방법 연구 : 협동학습이론을 적용한 강강술래 놀이를 중심으로 A Study on the Teaching Method of Korean Traditional Play, a Stream of Gukak based on Constructivism :Focused on Ganggangsulae play using cooperative learning theory원문보기
최근 교육의 바람은 주입식 교육에서 학습자 중심으로 이루어지는 자기 주도적 학습형태의 교육으로 바뀌어 가고 있다. 이것은 학생들이 능동적으로 학습하고 교육의 주체가 됨으로써 지식을 얻는데 보다 다양한 방법과 활동을 통해서 지식의 결과를 효과적으로 달성하고자 하는 것에 그 목적이 있다. 이러한 변화의 추세는 음악 교과도 예외가 될 수 없는데 본 연구에서는 자기 주도적 학습으로 대표되는 구성주의 이론을 음악과 수업 중 국악의 한 갈래인 ‘전래놀이’에 적용시켜 기존의 주입식 교육에서 얻어지는 학습결과 보다 학습자가 문제 해결을 위하여 능동적으로 탐색하고 참여하여 얻어지는 지식 획득에 있어 나타나는 긍정적인 결과를 도출해 내는 것에 연구 목적을 두었다.
이러한 내용을 연구하기 위하여 본 논문은 다음과 같이 구성되었다. 먼저, 학습자의 자발적인 참여로 수업을 이끌어 가고 나아가서 지식을 획득하는 것을 기초로 하는 구성주의 이론의 개념과 이 이론이 가지고 있는 교육관에 대해서 살펴본다. 더불어 기존에 적용되었던 교수-학습관과 ...
최근 교육의 바람은 주입식 교육에서 학습자 중심으로 이루어지는 자기 주도적 학습형태의 교육으로 바뀌어 가고 있다. 이것은 학생들이 능동적으로 학습하고 교육의 주체가 됨으로써 지식을 얻는데 보다 다양한 방법과 활동을 통해서 지식의 결과를 효과적으로 달성하고자 하는 것에 그 목적이 있다. 이러한 변화의 추세는 음악 교과도 예외가 될 수 없는데 본 연구에서는 자기 주도적 학습으로 대표되는 구성주의 이론을 음악과 수업 중 국악의 한 갈래인 ‘전래놀이’에 적용시켜 기존의 주입식 교육에서 얻어지는 학습결과 보다 학습자가 문제 해결을 위하여 능동적으로 탐색하고 참여하여 얻어지는 지식 획득에 있어 나타나는 긍정적인 결과를 도출해 내는 것에 연구 목적을 두었다.
이러한 내용을 연구하기 위하여 본 논문은 다음과 같이 구성되었다. 먼저, 학습자의 자발적인 참여로 수업을 이끌어 가고 나아가서 지식을 획득하는 것을 기초로 하는 구성주의 이론의 개념과 이 이론이 가지고 있는 교육관에 대해서 살펴본다. 더불어 기존에 적용되었던 교수-학습관과 구성주의 속의 교수-학습관의 관계에 대하여 비교·분석하는 것을 토대로 하여 구성주의가 가지고 있는 이점이 학습에 적용되었을 때 어떠한 결과로 도출되는가를 논하였다.
또한 전래놀이를 수업할 시 학생들로 하여금 최대의 결과를 산출할 수 있도록 하기 위하여 구성주의의 한 갈래인 협동학습이론과 문제중심학습이론을 첨가하였다.
더불어 초등학교 음악교과서에 나오는 전래놀이의 수록정도를 분석 해보고 출현 빈도수가 많은 학년을 선택하여 전래놀이 수록 난이도에 맞게 학습주제와 내용을 선정하였다.
이러한 과정을 거쳐 본 연구에서는 초등학교 6학년 교과서에 나오는 ‘강강술래’ 전래놀이를 구성주의에 입각하여 연구를 진행하였고 그에 따라 구성주의 수업을 어떻게 할 것인지에 대한 개괄적인 설계 방향과 학습자 위주의 수업 환경을 제시함에 따라 학생 스스로 온전한 학습에 도달할 수 있도록 하는 것에 관점을 두고 고찰하였다.
음악 교과 역시 이전과는 다르게 많은 변화에 적응하면서 교육이 이루어지고 있지만 ‘교과 집중 이수제’와 같이 일정하지 않은 교과 학습과 각 학년 교과서에 구성된 내용의 난이도, 수업에 적용되는 학습 모형은 더 개발이 필요한 상황이다. 예체능이 다른 과목과 대비되는 것에는 학습자가 활동을 통하여 지식을 얻는 것에 있기 때문이다. 이러한 이유로 본 연구자는 학생들이 스스로 학습문제를 해결하여 답을 얻는 구성주의에 입각한 연구를 하였고 이 연구를 통하여 음악과 수업에 있어 학생들의 학습의 성취에 도움이 되고 초등, 중등음악 까지 연계된 음악 교육 발전에 일조가 되었으면 한다.
최근 교육의 바람은 주입식 교육에서 학습자 중심으로 이루어지는 자기 주도적 학습형태의 교육으로 바뀌어 가고 있다. 이것은 학생들이 능동적으로 학습하고 교육의 주체가 됨으로써 지식을 얻는데 보다 다양한 방법과 활동을 통해서 지식의 결과를 효과적으로 달성하고자 하는 것에 그 목적이 있다. 이러한 변화의 추세는 음악 교과도 예외가 될 수 없는데 본 연구에서는 자기 주도적 학습으로 대표되는 구성주의 이론을 음악과 수업 중 국악의 한 갈래인 ‘전래놀이’에 적용시켜 기존의 주입식 교육에서 얻어지는 학습결과 보다 학습자가 문제 해결을 위하여 능동적으로 탐색하고 참여하여 얻어지는 지식 획득에 있어 나타나는 긍정적인 결과를 도출해 내는 것에 연구 목적을 두었다.
이러한 내용을 연구하기 위하여 본 논문은 다음과 같이 구성되었다. 먼저, 학습자의 자발적인 참여로 수업을 이끌어 가고 나아가서 지식을 획득하는 것을 기초로 하는 구성주의 이론의 개념과 이 이론이 가지고 있는 교육관에 대해서 살펴본다. 더불어 기존에 적용되었던 교수-학습관과 구성주의 속의 교수-학습관의 관계에 대하여 비교·분석하는 것을 토대로 하여 구성주의가 가지고 있는 이점이 학습에 적용되었을 때 어떠한 결과로 도출되는가를 논하였다.
또한 전래놀이를 수업할 시 학생들로 하여금 최대의 결과를 산출할 수 있도록 하기 위하여 구성주의의 한 갈래인 협동학습이론과 문제중심학습이론을 첨가하였다.
더불어 초등학교 음악교과서에 나오는 전래놀이의 수록정도를 분석 해보고 출현 빈도수가 많은 학년을 선택하여 전래놀이 수록 난이도에 맞게 학습주제와 내용을 선정하였다.
이러한 과정을 거쳐 본 연구에서는 초등학교 6학년 교과서에 나오는 ‘강강술래’ 전래놀이를 구성주의에 입각하여 연구를 진행하였고 그에 따라 구성주의 수업을 어떻게 할 것인지에 대한 개괄적인 설계 방향과 학습자 위주의 수업 환경을 제시함에 따라 학생 스스로 온전한 학습에 도달할 수 있도록 하는 것에 관점을 두고 고찰하였다.
음악 교과 역시 이전과는 다르게 많은 변화에 적응하면서 교육이 이루어지고 있지만 ‘교과 집중 이수제’와 같이 일정하지 않은 교과 학습과 각 학년 교과서에 구성된 내용의 난이도, 수업에 적용되는 학습 모형은 더 개발이 필요한 상황이다. 예체능이 다른 과목과 대비되는 것에는 학습자가 활동을 통하여 지식을 얻는 것에 있기 때문이다. 이러한 이유로 본 연구자는 학생들이 스스로 학습문제를 해결하여 답을 얻는 구성주의에 입각한 연구를 하였고 이 연구를 통하여 음악과 수업에 있어 학생들의 학습의 성취에 도움이 되고 초등, 중등음악 까지 연계된 음악 교육 발전에 일조가 되었으면 한다.
The tendency of recent educng leading students into self-directed learning.
This learning method aims to pation is the changing from teaching by rote to learner-centered learniut students under the condition they study actively as the subjects of education, and acquire knowledge through many differ...
The tendency of recent educng leading students into self-directed learning.
This learning method aims to pation is the changing from teaching by rote to learner-centered learniut students under the condition they study actively as the subjects of education, and acquire knowledge through many different ways and activities toward effective achievement of knowledge results.
Such change tendency includes music subject too, and this research is intended to apply constructivism theory to 'Korean Traditional Play' a stream of Gukak among music lessons for the students to gain knowledge through active search and joining in problem solution rather than through existing teaching by rote eventually to get the derivation of positive results.
For the prosecution of the study, this author constructed this thesis as belows.
To begin with, a look at the constructivism theory concept which aims to lead the students to voluntary attendance at the classes to gain knowledge and the views on education the theory pursue. A debate over the results from the application of the advantages of constructivism to learning through comparative analysis on the existing teaching-learning and that based on constructivism.
And then the addition of cooperative learning theory and problem based learning theory, a stream of constructivism to the Korean Traditional Play lessons for the students to be able to accomplish maximum outcomes.
In addition, the extent of the inclusion of Korean Traditional Play was analyzed, followed by the selection of the grade to which Korean Traditional Play was most frequently included aiming to adjust learning topics and contents to the difficulty level of Korean Traditional Play in the music textbook.
With such process above, this research of Ganggangsulae in the elementary school, 6th grade music textbook was carried on based on constructivism led to the suggestion of recapitulative way of design about the classes using constructivism and of learner centered class environment, and then the suggestion was observed focused on the view how it enables students to achieve their learning completely for themselves.
Music subject is also being carried on adapting itself to many changes unlike before, but irregular subject learning like 'Concentrated Subject System' and difficulty level of textbook contents of each grade and learning models for classes need to be developed more. It's because arts and physical education is different from other subject in the matter that students gain knowledge of this subject through activities. For that reason, this researcher studied based on constructivism which is helpful for the students to find answer through solving problems for themselves,
with hope this research would be helpful for the students in achieving their music learning and for the development of elementary as well as secondary music education.
The tendency of recent educng leading students into self-directed learning.
This learning method aims to pation is the changing from teaching by rote to learner-centered learniut students under the condition they study actively as the subjects of education, and acquire knowledge through many different ways and activities toward effective achievement of knowledge results.
Such change tendency includes music subject too, and this research is intended to apply constructivism theory to 'Korean Traditional Play' a stream of Gukak among music lessons for the students to gain knowledge through active search and joining in problem solution rather than through existing teaching by rote eventually to get the derivation of positive results.
For the prosecution of the study, this author constructed this thesis as belows.
To begin with, a look at the constructivism theory concept which aims to lead the students to voluntary attendance at the classes to gain knowledge and the views on education the theory pursue. A debate over the results from the application of the advantages of constructivism to learning through comparative analysis on the existing teaching-learning and that based on constructivism.
And then the addition of cooperative learning theory and problem based learning theory, a stream of constructivism to the Korean Traditional Play lessons for the students to be able to accomplish maximum outcomes.
In addition, the extent of the inclusion of Korean Traditional Play was analyzed, followed by the selection of the grade to which Korean Traditional Play was most frequently included aiming to adjust learning topics and contents to the difficulty level of Korean Traditional Play in the music textbook.
With such process above, this research of Ganggangsulae in the elementary school, 6th grade music textbook was carried on based on constructivism led to the suggestion of recapitulative way of design about the classes using constructivism and of learner centered class environment, and then the suggestion was observed focused on the view how it enables students to achieve their learning completely for themselves.
Music subject is also being carried on adapting itself to many changes unlike before, but irregular subject learning like 'Concentrated Subject System' and difficulty level of textbook contents of each grade and learning models for classes need to be developed more. It's because arts and physical education is different from other subject in the matter that students gain knowledge of this subject through activities. For that reason, this researcher studied based on constructivism which is helpful for the students to find answer through solving problems for themselves,
with hope this research would be helpful for the students in achieving their music learning and for the development of elementary as well as secondary music education.
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