뇌졸중은 의학의 발달과 더불어 생활수준의 향상, 고령 인구의 증가로 그 발생률이 점점 증가하는 추세에 있다. 특히 뇌졸중 환자 중 대략 56%이상은 편마비로 인하여 일상생활이 힘들 정도로 불편을 가진다. 이러한 뇌졸중 편마비 환자의 재활에 는 여러 가지 방법이 있지만 치료사의 요구에 의해 시행되는 것이기 때문에 혼자서는 할 수 없으며, 치료를 하기 위해서 치료 시설을 찾아 가는 등의 수고를 겪어야 한다. 하지만 치료를 위한 치료사의 수가 많지 않고, 우리나라 의료기관이 주로 대형 의료기관 위주로 편성되어 있고 급성 질환 중심으로 이루어져 있다. 또한 시설의 대부분이 도시지역에 집중되어 있어서 지방이나 농어촌 지역 등에는 수준 높은 재활 의료 서비스가 보급되어 있지 않다. 이렇게 전문 인력과 시설을 보충하는 것이 어려운 상황에서 가정에서 경제적 부담없이 재활이 가능한 시스템을 구축 할 수 있다면 뇌졸중 환자의 재활에 더욱 도움이 될 것이다. 또한 게임을 이용하여 치료사의 유도나 시설 방문 없이 재활치료를 할 수 있는 연구가 이루어지고 있으나 아직은 본격적인 재활 치료용 ...
뇌졸중은 의학의 발달과 더불어 생활수준의 향상, 고령 인구의 증가로 그 발생률이 점점 증가하는 추세에 있다. 특히 뇌졸중 환자 중 대략 56%이상은 편마비로 인하여 일상생활이 힘들 정도로 불편을 가진다. 이러한 뇌졸중 편마비 환자의 재활에 는 여러 가지 방법이 있지만 치료사의 요구에 의해 시행되는 것이기 때문에 혼자서는 할 수 없으며, 치료를 하기 위해서 치료 시설을 찾아 가는 등의 수고를 겪어야 한다. 하지만 치료를 위한 치료사의 수가 많지 않고, 우리나라 의료기관이 주로 대형 의료기관 위주로 편성되어 있고 급성 질환 중심으로 이루어져 있다. 또한 시설의 대부분이 도시지역에 집중되어 있어서 지방이나 농어촌 지역 등에는 수준 높은 재활 의료 서비스가 보급되어 있지 않다. 이렇게 전문 인력과 시설을 보충하는 것이 어려운 상황에서 가정에서 경제적 부담없이 재활이 가능한 시스템을 구축 할 수 있다면 뇌졸중 환자의 재활에 더욱 도움이 될 것이다. 또한 게임을 이용하여 치료사의 유도나 시설 방문 없이 재활치료를 할 수 있는 연구가 이루어지고 있으나 아직은 본격적인 재활 치료용 콘텐츠는 부족한 실정이고 특정 하드웨어를 구입하지 않으면 치료가 불가능 한 실정이다. 이에 장소․시간․비용의 제약 없이 지속적인 전문의의 상담과 치료의 보조적인 수단으로 기능성게임을 이용한다면 뇌졸중의 치료와 재활에 도움을 줄 수 있을 것이라고 판단하여 이런 목적에 , 적합한 플랫폼인 PC와 스마트폰을 이용하여 동작유 도를 통한 운동재활용 리듬게임을 제안하고자 한다. PC와 스마트폰을 연결하여 만들어진 리듬게임은 조작이 간편하기 때문에 사용자가 쉽게 사용할 수 있고 최근 가정에서 쉽게 볼 수 있는 하드웨어를 이용하여 제작되었기 때문에 따로 추가 비용이 들지 않는다. 즉 별도의 비용이 들지 않고 자기가 원할 때, 게임을 즐기면서 재활훈련이 가능하다. 본 연구는 PC와 스마트폰을 기반으로 한 뇌졸중 편마비 환자의 재활 훈련용 게임을 설계 및 구현하였다.
뇌졸중은 의학의 발달과 더불어 생활수준의 향상, 고령 인구의 증가로 그 발생률이 점점 증가하는 추세에 있다. 특히 뇌졸중 환자 중 대략 56%이상은 편마비로 인하여 일상생활이 힘들 정도로 불편을 가진다. 이러한 뇌졸중 편마비 환자의 재활에 는 여러 가지 방법이 있지만 치료사의 요구에 의해 시행되는 것이기 때문에 혼자서는 할 수 없으며, 치료를 하기 위해서 치료 시설을 찾아 가는 등의 수고를 겪어야 한다. 하지만 치료를 위한 치료사의 수가 많지 않고, 우리나라 의료기관이 주로 대형 의료기관 위주로 편성되어 있고 급성 질환 중심으로 이루어져 있다. 또한 시설의 대부분이 도시지역에 집중되어 있어서 지방이나 농어촌 지역 등에는 수준 높은 재활 의료 서비스가 보급되어 있지 않다. 이렇게 전문 인력과 시설을 보충하는 것이 어려운 상황에서 가정에서 경제적 부담없이 재활이 가능한 시스템을 구축 할 수 있다면 뇌졸중 환자의 재활에 더욱 도움이 될 것이다. 또한 게임을 이용하여 치료사의 유도나 시설 방문 없이 재활치료를 할 수 있는 연구가 이루어지고 있으나 아직은 본격적인 재활 치료용 콘텐츠는 부족한 실정이고 특정 하드웨어를 구입하지 않으면 치료가 불가능 한 실정이다. 이에 장소․시간․비용의 제약 없이 지속적인 전문의의 상담과 치료의 보조적인 수단으로 기능성게임을 이용한다면 뇌졸중의 치료와 재활에 도움을 줄 수 있을 것이라고 판단하여 이런 목적에 , 적합한 플랫폼인 PC와 스마트폰을 이용하여 동작유 도를 통한 운동재활용 리듬게임을 제안하고자 한다. PC와 스마트폰을 연결하여 만들어진 리듬게임은 조작이 간편하기 때문에 사용자가 쉽게 사용할 수 있고 최근 가정에서 쉽게 볼 수 있는 하드웨어를 이용하여 제작되었기 때문에 따로 추가 비용이 들지 않는다. 즉 별도의 비용이 들지 않고 자기가 원할 때, 게임을 즐기면서 재활훈련이 가능하다. 본 연구는 PC와 스마트폰을 기반으로 한 뇌졸중 편마비 환자의 재활 훈련용 게임을 설계 및 구현하였다.
Along with development of medical science, stroke is showing an increasing trend of occurrence due to improvement in living standards and increase in aged population. In particular, about 56% of all stroke patients are suffering from hemiplegia, which bring difficulty in everyday activities. There a...
Along with development of medical science, stroke is showing an increasing trend of occurrence due to improvement in living standards and increase in aged population. In particular, about 56% of all stroke patients are suffering from hemiplegia, which bring difficulty in everyday activities. There are various means of rehabilitation for such hemiplegic stroke patients, but such methods cannot be carried out alone but must be accompanied by therapists. Patients must visit treatment facilities to receive treatment. However, there are not many therapists available for treatment, and medical institutions in Korea are concentrated on large scale medical institutions focusing in acute diseases. In addition, most facilities are clustered around urban areas, resulting in lack of advanced rehabilitation services in rural, agricultural, and fishery villages. Given such difficulty in providing professional manpower and facilities,rehabilitation of stroke patients can be helped by constructing a system that allows rehabilitation at home without economic burdens. Also, while there are studies being conducted on rehabilitation based on games without therapists and hospital visits,there is lack of rehabilitation contents in games. Treatment is yet impossible without purchasing specific hardware. Accordingly, under the consideration that treatment and rehabilitation of stroke can be assisted using functional game as an auxiliary means to continued counseling and treatment by physician without limitation on location, time, and cost, the purpose of this study is to propose a rehabilitation rhythm game based on motions using appropriate platforms such as PC and smart phones. Since the rhythm game developed by connecting PC and smart phone has easy control, users can easily become familiar. There is no additional cost involved because hardware used for gaming is widely available at home these days. That is,patients can perform rehabilitation training while enjoying the game without a separate cost, whenever they want to.In this study, a game based on PC and smart phones was designed and materialized for rehabilitation training of hemiplegic stroke patients.
Along with development of medical science, stroke is showing an increasing trend of occurrence due to improvement in living standards and increase in aged population. In particular, about 56% of all stroke patients are suffering from hemiplegia, which bring difficulty in everyday activities. There are various means of rehabilitation for such hemiplegic stroke patients, but such methods cannot be carried out alone but must be accompanied by therapists. Patients must visit treatment facilities to receive treatment. However, there are not many therapists available for treatment, and medical institutions in Korea are concentrated on large scale medical institutions focusing in acute diseases. In addition, most facilities are clustered around urban areas, resulting in lack of advanced rehabilitation services in rural, agricultural, and fishery villages. Given such difficulty in providing professional manpower and facilities,rehabilitation of stroke patients can be helped by constructing a system that allows rehabilitation at home without economic burdens. Also, while there are studies being conducted on rehabilitation based on games without therapists and hospital visits,there is lack of rehabilitation contents in games. Treatment is yet impossible without purchasing specific hardware. Accordingly, under the consideration that treatment and rehabilitation of stroke can be assisted using functional game as an auxiliary means to continued counseling and treatment by physician without limitation on location, time, and cost, the purpose of this study is to propose a rehabilitation rhythm game based on motions using appropriate platforms such as PC and smart phones. Since the rhythm game developed by connecting PC and smart phone has easy control, users can easily become familiar. There is no additional cost involved because hardware used for gaming is widely available at home these days. That is,patients can perform rehabilitation training while enjoying the game without a separate cost, whenever they want to.In this study, a game based on PC and smart phones was designed and materialized for rehabilitation training of hemiplegic stroke patients.
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