청소년 자살생각에 영향을 미치는 요인 : 학업스트레스와 집단따돌림 및 사회적지지 Factors affecting adolescents’ suicidal ideation : Stress of schoolworks, bullying from peer groups, and social supports원문보기
국문초록 청소년 자살생각에 영향을 미치는 요인 박 경 원 사회복지학과 숭실대학교대학원 본 연구에서는 청소년자살생각에 미치는 영향요인으로 학교내의 집단따돌림경험, 학업스트레스의 정도를 분석하고, 가족, 친구, 학교 등 주위의 사회적 지지의 효과성을 검증하여 청소년자살생각을 감소시키며, 자살위험에 처한 청소년들을 위한 차별화된 개입 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따라 자살생각의 수준을 파악한다. 둘째, 학업스트레스가 청소년자살생각에 미치는 영향이 어떠한지 연구한다. 셋째, 집단따돌림경험이 청소년자살생각에 미치는 영향정도를 연구한다. 넷째, 사회적 지지가 청소년자살생각에 미치는 영향정도를 연구한다. 다섯째, 청소년 자살생각에 미치는 영향 요인을 분석하여 자살생각을 감소시키기 위한 사회복지 실천방법을 모색하고자 한다. 청소년자살에 영향을 미치는 요인들을 일반적 특성에 따라 학업스트레스, 집단따돌림피해(가해)경험, 사회적지지와 자살생각과의 관계를 알아보고 청소년의 자살생각에 미치는 요인을 파악하기 위하여 전북 익산시 소재의 중학생 250명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 그 결과를 바탕으로 청소년들의 자살생각에 미치는 요인들을 파악하여 예방하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 본 연구에서 밝혀진 결과를 중심으로 논의해 보면 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 자살생각의 경우를 살펴보면, 남자보다 여자가 자살생각을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따른 학업스트레스의 경우를 살펴보면, 여학생 남학생다 더 많이 느끼는 것으로 타나났다 셋째, 청소년의 자살생각은 학업스트레스, 집단따돌림피해경험, 집단따돌림가해경험 등이 높으면 증가했으며, 남자보다는 여자가 높았으며, 학업성적이 나쁘다고 인지할수록 증가하는 것으로 나타났다. 반면, 청소년자살생각은 사회적지지, 엄마지지, 아빠지지, 친한친구지지 담임교사지지가 높으면 감소하는 것을 알 수 있었다. 넷째, 학업스트레스, 집단따돌림경험, 사회적 지지가 청소년자살생각에 미치는 영향을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 한다. 첫째, 자살생각에 영향을 주는 학업스트레스 ...
국문초록 청소년 자살생각에 영향을 미치는 요인 박 경 원 사회복지학과 숭실대학교대학원 본 연구에서는 청소년자살생각에 미치는 영향요인으로 학교내의 집단따돌림경험, 학업스트레스의 정도를 분석하고, 가족, 친구, 학교 등 주위의 사회적 지지의 효과성을 검증하여 청소년자살생각을 감소시키며, 자살위험에 처한 청소년들을 위한 차별화된 개입 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따라 자살생각의 수준을 파악한다. 둘째, 학업스트레스가 청소년자살생각에 미치는 영향이 어떠한지 연구한다. 셋째, 집단따돌림경험이 청소년자살생각에 미치는 영향정도를 연구한다. 넷째, 사회적 지지가 청소년자살생각에 미치는 영향정도를 연구한다. 다섯째, 청소년 자살생각에 미치는 영향 요인을 분석하여 자살생각을 감소시키기 위한 사회복지 실천방법을 모색하고자 한다. 청소년자살에 영향을 미치는 요인들을 일반적 특성에 따라 학업스트레스, 집단따돌림피해(가해)경험, 사회적지지와 자살생각과의 관계를 알아보고 청소년의 자살생각에 미치는 요인을 파악하기 위하여 전북 익산시 소재의 중학생 250명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 그 결과를 바탕으로 청소년들의 자살생각에 미치는 요인들을 파악하여 예방하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 본 연구에서 밝혀진 결과를 중심으로 논의해 보면 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 자살생각의 경우를 살펴보면, 남자보다 여자가 자살생각을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따른 학업스트레스의 경우를 살펴보면, 여학생 남학생다 더 많이 느끼는 것으로 타나났다 셋째, 청소년의 자살생각은 학업스트레스, 집단따돌림피해경험, 집단따돌림가해경험 등이 높으면 증가했으며, 남자보다는 여자가 높았으며, 학업성적이 나쁘다고 인지할수록 증가하는 것으로 나타났다. 반면, 청소년자살생각은 사회적지지, 엄마지지, 아빠지지, 친한친구지지 담임교사지지가 높으면 감소하는 것을 알 수 있었다. 넷째, 학업스트레스, 집단따돌림경험, 사회적 지지가 청소년자살생각에 미치는 영향을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 한다. 첫째, 자살생각에 영향을 주는 학업스트레스 대처전략과 민관협력체계 구축이 절실히 필요하다. 둘째, 집단 따돌림에 대한 대처전략 수립을 위해서 청소년들과 가족들을 위한 세밀한 프로그램들이 만들어야 한다. 셋째, 청소년 자살 사고 감소를 위한 사회적 지지체계 및 범 사회복지 조직들이 함께해야 하며, 청소년들의 삶의 의미발견을 위해 전략적 협력관계망을 확장해야 할 것이다.
국문초록 청소년 자살생각에 영향을 미치는 요인 박 경 원 사회복지학과 숭실대학교대학원 본 연구에서는 청소년자살생각에 미치는 영향요인으로 학교내의 집단따돌림경험, 학업스트레스의 정도를 분석하고, 가족, 친구, 학교 등 주위의 사회적 지지의 효과성을 검증하여 청소년자살생각을 감소시키며, 자살위험에 처한 청소년들을 위한 차별화된 개입 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따라 자살생각의 수준을 파악한다. 둘째, 학업스트레스가 청소년자살생각에 미치는 영향이 어떠한지 연구한다. 셋째, 집단따돌림경험이 청소년자살생각에 미치는 영향정도를 연구한다. 넷째, 사회적 지지가 청소년자살생각에 미치는 영향정도를 연구한다. 다섯째, 청소년 자살생각에 미치는 영향 요인을 분석하여 자살생각을 감소시키기 위한 사회복지 실천방법을 모색하고자 한다. 청소년자살에 영향을 미치는 요인들을 일반적 특성에 따라 학업스트레스, 집단따돌림피해(가해)경험, 사회적지지와 자살생각과의 관계를 알아보고 청소년의 자살생각에 미치는 요인을 파악하기 위하여 전북 익산시 소재의 중학생 250명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 그 결과를 바탕으로 청소년들의 자살생각에 미치는 요인들을 파악하여 예방하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 본 연구에서 밝혀진 결과를 중심으로 논의해 보면 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 자살생각의 경우를 살펴보면, 남자보다 여자가 자살생각을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따른 학업스트레스의 경우를 살펴보면, 여학생 남학생다 더 많이 느끼는 것으로 타나났다 셋째, 청소년의 자살생각은 학업스트레스, 집단따돌림피해경험, 집단따돌림가해경험 등이 높으면 증가했으며, 남자보다는 여자가 높았으며, 학업성적이 나쁘다고 인지할수록 증가하는 것으로 나타났다. 반면, 청소년자살생각은 사회적지지, 엄마지지, 아빠지지, 친한친구지지 담임교사지지가 높으면 감소하는 것을 알 수 있었다. 넷째, 학업스트레스, 집단따돌림경험, 사회적 지지가 청소년자살생각에 미치는 영향을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 한다. 첫째, 자살생각에 영향을 주는 학업스트레스 대처전략과 민관협력체계 구축이 절실히 필요하다. 둘째, 집단 따돌림에 대한 대처전략 수립을 위해서 청소년들과 가족들을 위한 세밀한 프로그램들이 만들어야 한다. 셋째, 청소년 자살 사고 감소를 위한 사회적 지지체계 및 범 사회복지 조직들이 함께해야 하며, 청소년들의 삶의 의미발견을 위해 전략적 협력관계망을 확장해야 할 것이다.
ABSTRACT Factors affecting adolescents’ suicidal ideation – Stress of schoolworks, bullying from peer groups, and social supports - Park Kyoung Won Department of Social Welfare Graduate School of Soongsil University There are many factors influencing adolescents to have the suicidal ideation. In thi...
ABSTRACT Factors affecting adolescents’ suicidal ideation – Stress of schoolworks, bullying from peer groups, and social supports - Park Kyoung Won Department of Social Welfare Graduate School of Soongsil University There are many factors influencing adolescents to have the suicidal ideation. In this study, I dealt with only the stress by the schoolworks and bullying in school. The aim of this study is to analyze the level of the stress by the schoolworks and bullying in school, to verify the effectiveness of social supports like families, friends, and schools, and to provide differentiated solutions to reduce suicidal ideation and overcome suicidal risks. It is suggested as follows to understand the suicidal ideation among adolescents and to help them overcome the suicidal risks. First, I analyzed the level of suicidal ideation on the basis of the demographic research. Second, I studied how much the stress by the schoolworks influences adolescents to have the suicidal ideation. Third, I studied how much the experiences of bullying in school influence adolescents to have the suicidal ideation. Fourth, I studied how much social supports reduce the suicidal ideation. Fifth, finding the practical social welfare service to reduce youth suicide To find the causes of adolescents’ suicide on the basis of the demographic factors I surveyed 250 middle school students who live in Iksan City, Chollabukdo, Korea. Here are some results that are discovered from this survey. First, girls have more suicidal ideation than boys. Second, as for the stress of schoolworks, girls have more suicidal ideation than boys. Third, the more students have experienced the factors such as the stress of the schoolworks and bullying in school with being the victim or perpetrator, the higher the level of adolescents’ suicidal ideation is. Fourth, the better students have been supported from social members parents, friends, and teachers, the lower the level of the suicidal ideation is. It is necessary to propose a few things to do on the basis of the results from this study. First of all, it is strongly requested that we should make strategies for reducing the stress of schoolworks and build the government-civilian cooperation system. Next, in order to establish effective strategies about bullying, we should develop the delicate programs for the intimate relations between adolescents and another family members. Last, social support systems and social welfare organizations should play an important role in reducing youth suicidal ideation, and the strategic cooperative relationships should be extended for increasing adolescents’ quality of life and helping them discover the meaningful life.
ABSTRACT Factors affecting adolescents’ suicidal ideation – Stress of schoolworks, bullying from peer groups, and social supports - Park Kyoung Won Department of Social Welfare Graduate School of Soongsil University There are many factors influencing adolescents to have the suicidal ideation. In this study, I dealt with only the stress by the schoolworks and bullying in school. The aim of this study is to analyze the level of the stress by the schoolworks and bullying in school, to verify the effectiveness of social supports like families, friends, and schools, and to provide differentiated solutions to reduce suicidal ideation and overcome suicidal risks. It is suggested as follows to understand the suicidal ideation among adolescents and to help them overcome the suicidal risks. First, I analyzed the level of suicidal ideation on the basis of the demographic research. Second, I studied how much the stress by the schoolworks influences adolescents to have the suicidal ideation. Third, I studied how much the experiences of bullying in school influence adolescents to have the suicidal ideation. Fourth, I studied how much social supports reduce the suicidal ideation. Fifth, finding the practical social welfare service to reduce youth suicide To find the causes of adolescents’ suicide on the basis of the demographic factors I surveyed 250 middle school students who live in Iksan City, Chollabukdo, Korea. Here are some results that are discovered from this survey. First, girls have more suicidal ideation than boys. Second, as for the stress of schoolworks, girls have more suicidal ideation than boys. Third, the more students have experienced the factors such as the stress of the schoolworks and bullying in school with being the victim or perpetrator, the higher the level of adolescents’ suicidal ideation is. Fourth, the better students have been supported from social members parents, friends, and teachers, the lower the level of the suicidal ideation is. It is necessary to propose a few things to do on the basis of the results from this study. First of all, it is strongly requested that we should make strategies for reducing the stress of schoolworks and build the government-civilian cooperation system. Next, in order to establish effective strategies about bullying, we should develop the delicate programs for the intimate relations between adolescents and another family members. Last, social support systems and social welfare organizations should play an important role in reducing youth suicidal ideation, and the strategic cooperative relationships should be extended for increasing adolescents’ quality of life and helping them discover the meaningful life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.