본 연구는 다른 직업 교육 프로그램보다 연구가 부족한 바리스타 교육프로그램에 관한 연구가 더욱이 필요하다는 판단과 앞서 제기한 문제의식을 바탕으로 바리스타의 교육프로그램이 직무만족과 고객지향성에 미치는 영향을 파악하여 커피 서비스 기업의 교육훈련 프로그램 운용 시 유용한 자료로 제시하고, 궁극적으로는 종사원의 만족과 개발을 통해 커피서비스기업이 추구하는 서비스의 질적 향상을 도모하여, 이익극대화에 기여하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구는 현재 현직에 근무하는 바리스타이면서 ...
본 연구는 다른 직업 교육 프로그램보다 연구가 부족한 바리스타 교육프로그램에 관한 연구가 더욱이 필요하다는 판단과 앞서 제기한 문제의식을 바탕으로 바리스타의 교육프로그램이 직무만족과 고객지향성에 미치는 영향을 파악하여 커피 서비스 기업의 교육훈련 프로그램 운용 시 유용한 자료로 제시하고, 궁극적으로는 종사원의 만족과 개발을 통해 커피서비스기업이 추구하는 서비스의 질적 향상을 도모하여, 이익극대화에 기여하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구는 현재 현직에 근무하는 바리스타이면서 프랜차이즈 교육생이나 프랜차이즈 교육프로그램을 이수한 직원과, 호텔 커피숍 근무자 중에서 바리스타 관련 교육프로그램 이수자들을 대상으로 모집단으로 설정하였다. 총 420부의 설문지를 배포하였고, 이 중 363부가 회수되어 18부의 불성실한 설문지를 제외한 최종 345부의 유효 표본을 가지고 실증분석을 실시하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 커피전문점 종사원의 바리스타 교육프로그램에 대한 4개의 하위 구성요인인 프로그램, 물리적환경, 강의내용, 강사자질 모두가 종사원의 직무만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 바리스타 교육프로그램이 직무만족에 직접적인 영향을 미친다는 것을 의미한다. 하위 구성요인인 프로그램, 물리적환경, 강의내용, 강사자질 모두가 직무만족에 영향을 미치지만 그중에서도 물리적환경 요인과 강사자질 요인에서 높게 나타났다. 둘째, 커피전문점 종사원의 바리스타 교육프로그램에 대한 4개의 하위 구성개념인 프로그램, 물리적환경, 강의내용, 강사자질 모두가 고객지향성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 바리스타 교육프로그램이 고객지향성에 직접적인 영향을 미친다는 것을 의미한다. 하위 구성요인인 프로그램, 물리적환경, 강의내용, 강사자질 모두가 고객지향성에 영향을 미친다는 것으로 나타났다. 셋째, 직무만족이 고객지향성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같이 바리스타 교육프로그램은 직무만족과 고객 지향성에 영향을 미쳤으며 또한 직무만족과 고객지향성의 관계에서도 유의한 차이를 보여 직무만족이 고객지향성에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 결국 커피전문점 종사원의 바리스타 교육프로그램에 대해 많은 관심을 가지고 실시하게 되는데 모든 요인에서 기준치 이상으로 모든 요인이 유의한 것으로 밝혀졌지만, 프로그램과 강의내용 보다는 물리적 환경과 강사자질이 종사원들의 직무만족을 높이고 고객지향성을 높이는데 유용하다는 것이 밝혀졌다. 분석 결과를 보아 바리스타 교육프로그램의 연구 및 개발의 필요성이 제기된다. 바리스타 교육 참가자 개개인의 목적에 맞게 교육프로그램의 기간, 방법, 방법, 환경 등이 참가자의 만족에 맞추어 개발이 필요하다. 바리스타 교육프로그램의 개발은 기업의 경쟁력을 향상시키고, 차별화를 가능하게 해 줄 수 있을 것이다. 어떤 교육프로그램이나 다양화와 획일화, 객관화와 주관화의 사이에서 발전을 거듭하고 있다. 바리스타 교육프로그램도 마찬가지로 성장과 발전을 거듭하고 있는 이때에 바리스타 교육프로그램에 관한 연구로 나아가 바리스타 교육프로그램에 밑거름이 되어 발전을 기대 할 수 있다.
본 연구는 다른 직업 교육 프로그램보다 연구가 부족한 바리스타 교육프로그램에 관한 연구가 더욱이 필요하다는 판단과 앞서 제기한 문제의식을 바탕으로 바리스타의 교육프로그램이 직무만족과 고객지향성에 미치는 영향을 파악하여 커피 서비스 기업의 교육훈련 프로그램 운용 시 유용한 자료로 제시하고, 궁극적으로는 종사원의 만족과 개발을 통해 커피서비스기업이 추구하는 서비스의 질적 향상을 도모하여, 이익극대화에 기여하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구는 현재 현직에 근무하는 바리스타이면서 프랜차이즈 교육생이나 프랜차이즈 교육프로그램을 이수한 직원과, 호텔 커피숍 근무자 중에서 바리스타 관련 교육프로그램 이수자들을 대상으로 모집단으로 설정하였다. 총 420부의 설문지를 배포하였고, 이 중 363부가 회수되어 18부의 불성실한 설문지를 제외한 최종 345부의 유효 표본을 가지고 실증분석을 실시하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 커피전문점 종사원의 바리스타 교육프로그램에 대한 4개의 하위 구성요인인 프로그램, 물리적환경, 강의내용, 강사자질 모두가 종사원의 직무만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 바리스타 교육프로그램이 직무만족에 직접적인 영향을 미친다는 것을 의미한다. 하위 구성요인인 프로그램, 물리적환경, 강의내용, 강사자질 모두가 직무만족에 영향을 미치지만 그중에서도 물리적환경 요인과 강사자질 요인에서 높게 나타났다. 둘째, 커피전문점 종사원의 바리스타 교육프로그램에 대한 4개의 하위 구성개념인 프로그램, 물리적환경, 강의내용, 강사자질 모두가 고객지향성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 바리스타 교육프로그램이 고객지향성에 직접적인 영향을 미친다는 것을 의미한다. 하위 구성요인인 프로그램, 물리적환경, 강의내용, 강사자질 모두가 고객지향성에 영향을 미친다는 것으로 나타났다. 셋째, 직무만족이 고객지향성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같이 바리스타 교육프로그램은 직무만족과 고객 지향성에 영향을 미쳤으며 또한 직무만족과 고객지향성의 관계에서도 유의한 차이를 보여 직무만족이 고객지향성에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 결국 커피전문점 종사원의 바리스타 교육프로그램에 대해 많은 관심을 가지고 실시하게 되는데 모든 요인에서 기준치 이상으로 모든 요인이 유의한 것으로 밝혀졌지만, 프로그램과 강의내용 보다는 물리적 환경과 강사자질이 종사원들의 직무만족을 높이고 고객지향성을 높이는데 유용하다는 것이 밝혀졌다. 분석 결과를 보아 바리스타 교육프로그램의 연구 및 개발의 필요성이 제기된다. 바리스타 교육 참가자 개개인의 목적에 맞게 교육프로그램의 기간, 방법, 방법, 환경 등이 참가자의 만족에 맞추어 개발이 필요하다. 바리스타 교육프로그램의 개발은 기업의 경쟁력을 향상시키고, 차별화를 가능하게 해 줄 수 있을 것이다. 어떤 교육프로그램이나 다양화와 획일화, 객관화와 주관화의 사이에서 발전을 거듭하고 있다. 바리스타 교육프로그램도 마찬가지로 성장과 발전을 거듭하고 있는 이때에 바리스타 교육프로그램에 관한 연구로 나아가 바리스타 교육프로그램에 밑거름이 되어 발전을 기대 할 수 있다.
This study has intended to contrive the improvement of service quality and to maximize the profit, pursued by the coffee service companies, through understanding of the influence of barista education program to the duty satisfaction and customer directivity, presenting useful data for the operation ...
This study has intended to contrive the improvement of service quality and to maximize the profit, pursued by the coffee service companies, through understanding of the influence of barista education program to the duty satisfaction and customer directivity, presenting useful data for the operation of education/training programs of coffee service companies, and ultimately through the satisfaction and development of each employee, based on the judgment and critical mind that the research on barista education program is required the more, of which research is now fewer than other profession education programs. The population of this study has been selected out of active barista workers who are the franchise trainees currently or completed the franchise education program and the employees of hotel coffee shops who have completed the barista education program. Total 420 questionnaires had been distributed, 363 sheets were collected, and empirical analysis has been executed with 345 effective samples excluding the 18 insincere answers. The analysis result has been summarized as follow. First, it has been appeared that all 4 subordinate constituting factors of the barista education program for the coffee shop employees, program, physical environment, lecture contents, and instructor’s qualification, give significant influence to the employee’s job satisfaction. It means that the barista education program is directly affecting to the job satisfaction. All subordinate constituting factors, program, physical environment, lecture contents, and instructor’s qualification, are influencing to job satisfaction, and the influence from factors, physical environment and instructor’s qualification, were higher. Second, it has appeared that all the 4 subordinate constituting factors of the barista education program for coffee shop employees, program, physical environment, lecture contents, and instructor’s qualification, give significant influence to the customer directivity. It means that the barista education program is directly affecting to the customer directivity. It has shown that all subordinate constituting factors, program, physical environment, lecture contents, and instructor’s qualification, give direct influence to the customer directivity. Third, It has appeared that job satisfaction gives significant influence to the customer directivity. Like this, the barista education program gives influence to the job satisfaction and customer directivity, and also it shows significant difference in the relationship of ob satisfaction and customer directivity, so it is proved that job satisfaction gives influence to the customer directivity. The barista education program is executed with a lot of interest for the coffee shop employees, after all, and all the factors are significantly meaningful above the thresholds. However, it has been verified that physical environment and instructor’s qualification are more effective to enhance for job satisfaction and customer directivity of employees rather than the program and lecture contents. Reviewing the analysis result, it brings up the necessity of R & D for the barista education programs. It is required to develop the term, method, curriculum and environment suitable to the purposes of each trainee's of barista education satisfy them. The development of barista education program would improve the company’s competitiveness and be able to bring about the differentiation. Every program has been developed over again between the diversification and uniformity, and between the objectification and subjectivization. So it is expected that the study of Barista education program can be served as a foundation for development, at the time when the barista education program is also growing and developed repeatedly.
This study has intended to contrive the improvement of service quality and to maximize the profit, pursued by the coffee service companies, through understanding of the influence of barista education program to the duty satisfaction and customer directivity, presenting useful data for the operation of education/training programs of coffee service companies, and ultimately through the satisfaction and development of each employee, based on the judgment and critical mind that the research on barista education program is required the more, of which research is now fewer than other profession education programs. The population of this study has been selected out of active barista workers who are the franchise trainees currently or completed the franchise education program and the employees of hotel coffee shops who have completed the barista education program. Total 420 questionnaires had been distributed, 363 sheets were collected, and empirical analysis has been executed with 345 effective samples excluding the 18 insincere answers. The analysis result has been summarized as follow. First, it has been appeared that all 4 subordinate constituting factors of the barista education program for the coffee shop employees, program, physical environment, lecture contents, and instructor’s qualification, give significant influence to the employee’s job satisfaction. It means that the barista education program is directly affecting to the job satisfaction. All subordinate constituting factors, program, physical environment, lecture contents, and instructor’s qualification, are influencing to job satisfaction, and the influence from factors, physical environment and instructor’s qualification, were higher. Second, it has appeared that all the 4 subordinate constituting factors of the barista education program for coffee shop employees, program, physical environment, lecture contents, and instructor’s qualification, give significant influence to the customer directivity. It means that the barista education program is directly affecting to the customer directivity. It has shown that all subordinate constituting factors, program, physical environment, lecture contents, and instructor’s qualification, give direct influence to the customer directivity. Third, It has appeared that job satisfaction gives significant influence to the customer directivity. Like this, the barista education program gives influence to the job satisfaction and customer directivity, and also it shows significant difference in the relationship of ob satisfaction and customer directivity, so it is proved that job satisfaction gives influence to the customer directivity. The barista education program is executed with a lot of interest for the coffee shop employees, after all, and all the factors are significantly meaningful above the thresholds. However, it has been verified that physical environment and instructor’s qualification are more effective to enhance for job satisfaction and customer directivity of employees rather than the program and lecture contents. Reviewing the analysis result, it brings up the necessity of R & D for the barista education programs. It is required to develop the term, method, curriculum and environment suitable to the purposes of each trainee's of barista education satisfy them. The development of barista education program would improve the company’s competitiveness and be able to bring about the differentiation. Every program has been developed over again between the diversification and uniformity, and between the objectification and subjectivization. So it is expected that the study of Barista education program can be served as a foundation for development, at the time when the barista education program is also growing and developed repeatedly.
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