본 연구는 호텔의 문화예술적공간의 특성이 고객의 호텔지각에 미치는 영향을 파악하는데 목적이 있다. 호텔의 로비를 비롯한 실내공간과 호텔 상설갤러리, 호텔 아트페어 전시공간 등의 문화예술적 공간은 공간의 심미적예술성, 정서적공감성, 고품격상징성, 공간조형성의 요인들로 특성을 파악하여 고객이 호텔을 지각하는데 있어서 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 고객의 예술적관심 즉, 대중예술과 순수 예술에 대한 관심도에 따라 호텔지각에 차이가 있는지를 파악하고자 했으며 더불어 평면형과 입체형으로 분류된 고객의 선호예술작품 유형에 따른 차이가 어떤지를 분석하여 호텔의 문화예술적 공간의 효율적인 창출과 차별화, 경쟁력 강화를 통해서 고객의 호텔에 대한 인지도와 선호도를 제고하는 방향을 제시하고자 하였다. 이를 위한 가설은 다음과 같다. 첫째, 호텔의 문화예술적공간 특성이 고객의 호텔지각에 유의한 영향을 미칠 것 이다. 둘째, 호텔의 문화예술적공간 특성이 고객의 호텔지각에 미치는 영향은 고객의 예술적관심에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 셋째, 호텔의 문화예술적공간 특성이 고객의 호텔지각에 미치는 영향은 선호예술 작품유형에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 설문조사는 호텔에서 예술작품을 감상한 경험이 있는 서울시내 특1급 호텔이용 객을 ...
본 연구는 호텔의 문화예술적공간의 특성이 고객의 호텔지각에 미치는 영향을 파악하는데 목적이 있다. 호텔의 로비를 비롯한 실내공간과 호텔 상설갤러리, 호텔 아트페어 전시공간 등의 문화예술적 공간은 공간의 심미적예술성, 정서적공감성, 고품격상징성, 공간조형성의 요인들로 특성을 파악하여 고객이 호텔을 지각하는데 있어서 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 고객의 예술적관심 즉, 대중예술과 순수 예술에 대한 관심도에 따라 호텔지각에 차이가 있는지를 파악하고자 했으며 더불어 평면형과 입체형으로 분류된 고객의 선호예술작품 유형에 따른 차이가 어떤지를 분석하여 호텔의 문화예술적 공간의 효율적인 창출과 차별화, 경쟁력 강화를 통해서 고객의 호텔에 대한 인지도와 선호도를 제고하는 방향을 제시하고자 하였다. 이를 위한 가설은 다음과 같다. 첫째, 호텔의 문화예술적공간 특성이 고객의 호텔지각에 유의한 영향을 미칠 것 이다. 둘째, 호텔의 문화예술적공간 특성이 고객의 호텔지각에 미치는 영향은 고객의 예술적관심에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 셋째, 호텔의 문화예술적공간 특성이 고객의 호텔지각에 미치는 영향은 선호예술 작품유형에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 설문조사는 호텔에서 예술작품을 감상한 경험이 있는 서울시내 특1급 호텔이용 객을 모집단으로 선정하였으며 2012년 9월 15일부터 10월 10일에 걸쳐 실시하였다. 예비조사 후 본 조사에서 400부의 설문지를 배포하여 290부를 회수하여 243부의 유효표본을 얻어 분석 자료로 이용하였다. 가설검증을 위한 분석방법은 SPSS를 이용한 빈도분석, 기술분석, 신뢰도분석, 탐색적 요인분석, 다중회귀분석을 실시 하였다. 가설의 검증결과 가설 1의 경우 호텔의 문화예술적공간 특성인 고품격상징성과 공간조형성 그리고 정서적공감성, 심미적예술성 순서로 고객의 호텔지각에 영향을 미치는 것으로 나타나 채택되었다. 가설 2는 고객의 예술적관심인 순수예술의 경우 는 고품격상징성과 정서저공감성에 따라 호텔지각에 유의한 영향을 미쳤으며 대중 예술의 경우는 고품격상징성과 공간조형성 그리고 심미적예술성이 유의한 영향을 미치고 있어 두 집단 간의 차이가 있음을 알 수 있다. 가설 3은 선호예술작품유형에 따른 차이를 파악했는데 평면형과 입체형은 호텔지각에 미치는 영향에 차이를 제시 하지 못하여 기각되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 본 연구는 호텔의 문화예술적공간 특성 중 가장 중요도가 높았던 고품격상징성 즉, 화려함, 고급스러움, 귀족적분위기, 품격 등의 특성을 고려한 문화예술적공간을 창출해야한다는 시사점을 제시하고자 한다. 주제어 : 문화예술적공간, 호텔지각, 예술적관심,
본 연구는 호텔의 문화예술적공간의 특성이 고객의 호텔지각에 미치는 영향을 파악하는데 목적이 있다. 호텔의 로비를 비롯한 실내공간과 호텔 상설갤러리, 호텔 아트페어 전시공간 등의 문화예술적 공간은 공간의 심미적예술성, 정서적공감성, 고품격상징성, 공간조형성의 요인들로 특성을 파악하여 고객이 호텔을 지각하는데 있어서 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 고객의 예술적관심 즉, 대중예술과 순수 예술에 대한 관심도에 따라 호텔지각에 차이가 있는지를 파악하고자 했으며 더불어 평면형과 입체형으로 분류된 고객의 선호예술작품 유형에 따른 차이가 어떤지를 분석하여 호텔의 문화예술적 공간의 효율적인 창출과 차별화, 경쟁력 강화를 통해서 고객의 호텔에 대한 인지도와 선호도를 제고하는 방향을 제시하고자 하였다. 이를 위한 가설은 다음과 같다. 첫째, 호텔의 문화예술적공간 특성이 고객의 호텔지각에 유의한 영향을 미칠 것 이다. 둘째, 호텔의 문화예술적공간 특성이 고객의 호텔지각에 미치는 영향은 고객의 예술적관심에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 셋째, 호텔의 문화예술적공간 특성이 고객의 호텔지각에 미치는 영향은 선호예술 작품유형에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 설문조사는 호텔에서 예술작품을 감상한 경험이 있는 서울시내 특1급 호텔이용 객을 모집단으로 선정하였으며 2012년 9월 15일부터 10월 10일에 걸쳐 실시하였다. 예비조사 후 본 조사에서 400부의 설문지를 배포하여 290부를 회수하여 243부의 유효표본을 얻어 분석 자료로 이용하였다. 가설검증을 위한 분석방법은 SPSS를 이용한 빈도분석, 기술분석, 신뢰도분석, 탐색적 요인분석, 다중회귀분석을 실시 하였다. 가설의 검증결과 가설 1의 경우 호텔의 문화예술적공간 특성인 고품격상징성과 공간조형성 그리고 정서적공감성, 심미적예술성 순서로 고객의 호텔지각에 영향을 미치는 것으로 나타나 채택되었다. 가설 2는 고객의 예술적관심인 순수예술의 경우 는 고품격상징성과 정서저공감성에 따라 호텔지각에 유의한 영향을 미쳤으며 대중 예술의 경우는 고품격상징성과 공간조형성 그리고 심미적예술성이 유의한 영향을 미치고 있어 두 집단 간의 차이가 있음을 알 수 있다. 가설 3은 선호예술작품유형에 따른 차이를 파악했는데 평면형과 입체형은 호텔지각에 미치는 영향에 차이를 제시 하지 못하여 기각되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 본 연구는 호텔의 문화예술적공간 특성 중 가장 중요도가 높았던 고품격상징성 즉, 화려함, 고급스러움, 귀족적분위기, 품격 등의 특성을 고려한 문화예술적공간을 창출해야한다는 시사점을 제시하고자 한다. 주제어 : 문화예술적공간, 호텔지각, 예술적관심,
This study has a purpose to find out the influence of hotel's culture-art space characteristics on the customer's perception of hotel. The characteristics of Culture-art space which is categorized into the interior space of hotel with artworks displayed, a regular hotel gallery, the space of hotel a...
This study has a purpose to find out the influence of hotel's culture-art space characteristics on the customer's perception of hotel. The characteristics of Culture-art space which is categorized into the interior space of hotel with artworks displayed, a regular hotel gallery, the space of hotel art-fair are compressed into four factors such as aesthetic artistry, emotional sympathy, elegant symbolism, spatial formativeness, then this study attempted to figure out whether these characteristics of hotel spaces affect when customers perceive hotel and finally can make themselves revisit the hotel and recommand to others by word-of-mouth. Futhermore, this study strives to show that there is dissimilarity of the influence of the independent variable on customer's perception of hotel according to the cases of public art and fine art, that is customer's artistic interest and also the cases of a plane type and a three-dimensional type, so called preferable art-works type. Consequently, this study tries to suggest the direction to promote the customer's recognition and strong preference of hotel by the efficient creation of hotel's culture-art space, the special distinction of hotel and an intensification of the competitive power against the counterparts. For these purposes, the following 4 hypotheses were taken; H1. The characteristics of hotel's culture-art space would give significant influence to the customer's perception of hotel. H2. The influence of hotel's culture-art space on the customer's perception of hotel would give significant difference according to the customer's artistic interest. H3. The influence of hotel's culture-art space on the customer's perception of hotel would give significant difference according to the preferable art-works type. The questionnaire survey was conducted through the mother group, the customers using five-star hotels, who have experiences to appreciate or encounter hotel artworks. Through the questionnaire survey total of 290 questionnaires collected, among them 243 effective questionnaires selected, and then used for the analysing data. The analysing tool to verify the hypotheses was SPSS v.19.0 and carried out the analysis of frequency, technical, reliability and investigation, the exploratory factor analysis as well as multiple regression analyses. As the analysis results of hypotheses, concerning hypothesis 1, elegant symbolism, spatial formativeness and emotional sympathy, aesthetic-artistry of the characteristics of hotel's culture-art space in consecutive order make significant influence to the customer's perception of hotel. that's why hypothesis 1 is taken. When it comes to hypothesis 2, in the case of public art, elegant symbolism, spatial formativeness and aesthetic artistry make significant dissimilarity for customer's perception of hotel except for emotional sympathy and it is disclosed that elegant symbolism and emotional sympathy significantly affect the customer's perception of hotel in case of fine art, which proves that the customer's perception of hotel is significantly different according to the customer's artistic interests based on public art and fine art. Lastly, about hypothesis 3, it is analyzed the differences according to customer's preferable art-works type which is categorized into plane type and three-dimensional type. Two factors, elegant symbolism and spatial formativeness, give simultaneously significant influences in case of two all types. It can be referred that customer's preferable artwork type hardly gives any differences to customer's perception that's why hypothesis 3 is not taken. On the base of analysis result, this study provides some implications that the most outstanding factor, elegant symbolism, of culture-art space characteristics which represents splendor, exclusivity, patrician image, and dignity should be concerned when hotel's art-culture spaces are created and improved. On the other hand, aesthetic artistry of hotel's art-culture space is also shown to be an important factor, but the popularity of artist, the size of artwork do not quite significantly affect customer's perception of hotel. It can be said that the appropriate and efficient strategies for art-marketing should be suggested on the base of this study result. Keywords : Culture-art space, Perception of hotel, Artistic interest
This study has a purpose to find out the influence of hotel's culture-art space characteristics on the customer's perception of hotel. The characteristics of Culture-art space which is categorized into the interior space of hotel with artworks displayed, a regular hotel gallery, the space of hotel art-fair are compressed into four factors such as aesthetic artistry, emotional sympathy, elegant symbolism, spatial formativeness, then this study attempted to figure out whether these characteristics of hotel spaces affect when customers perceive hotel and finally can make themselves revisit the hotel and recommand to others by word-of-mouth. Futhermore, this study strives to show that there is dissimilarity of the influence of the independent variable on customer's perception of hotel according to the cases of public art and fine art, that is customer's artistic interest and also the cases of a plane type and a three-dimensional type, so called preferable art-works type. Consequently, this study tries to suggest the direction to promote the customer's recognition and strong preference of hotel by the efficient creation of hotel's culture-art space, the special distinction of hotel and an intensification of the competitive power against the counterparts. For these purposes, the following 4 hypotheses were taken; H1. The characteristics of hotel's culture-art space would give significant influence to the customer's perception of hotel. H2. The influence of hotel's culture-art space on the customer's perception of hotel would give significant difference according to the customer's artistic interest. H3. The influence of hotel's culture-art space on the customer's perception of hotel would give significant difference according to the preferable art-works type. The questionnaire survey was conducted through the mother group, the customers using five-star hotels, who have experiences to appreciate or encounter hotel artworks. Through the questionnaire survey total of 290 questionnaires collected, among them 243 effective questionnaires selected, and then used for the analysing data. The analysing tool to verify the hypotheses was SPSS v.19.0 and carried out the analysis of frequency, technical, reliability and investigation, the exploratory factor analysis as well as multiple regression analyses. As the analysis results of hypotheses, concerning hypothesis 1, elegant symbolism, spatial formativeness and emotional sympathy, aesthetic-artistry of the characteristics of hotel's culture-art space in consecutive order make significant influence to the customer's perception of hotel. that's why hypothesis 1 is taken. When it comes to hypothesis 2, in the case of public art, elegant symbolism, spatial formativeness and aesthetic artistry make significant dissimilarity for customer's perception of hotel except for emotional sympathy and it is disclosed that elegant symbolism and emotional sympathy significantly affect the customer's perception of hotel in case of fine art, which proves that the customer's perception of hotel is significantly different according to the customer's artistic interests based on public art and fine art. Lastly, about hypothesis 3, it is analyzed the differences according to customer's preferable art-works type which is categorized into plane type and three-dimensional type. Two factors, elegant symbolism and spatial formativeness, give simultaneously significant influences in case of two all types. It can be referred that customer's preferable artwork type hardly gives any differences to customer's perception that's why hypothesis 3 is not taken. On the base of analysis result, this study provides some implications that the most outstanding factor, elegant symbolism, of culture-art space characteristics which represents splendor, exclusivity, patrician image, and dignity should be concerned when hotel's art-culture spaces are created and improved. On the other hand, aesthetic artistry of hotel's art-culture space is also shown to be an important factor, but the popularity of artist, the size of artwork do not quite significantly affect customer's perception of hotel. It can be said that the appropriate and efficient strategies for art-marketing should be suggested on the base of this study result. Keywords : Culture-art space, Perception of hotel, Artistic interest
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