2000년대 들어 노인 인구의 급격한 증가 및 그에 따른 만성질환의 증가로 인해서 노인성질환 및 만성질환 위주의 장기요양 의료서비스를 제공하는 요양병원의 수요도 증가하게 되었다. 이에, 요양병원에서 직접적인 서비스를 제공하는 노인요양병원 종사자의 질이 요양병원의 질 좋은 서비스로 직결되면서 그 중요성이 커지게 되었다.
이에 노인요양병원 종사자의 직무만족도를 측정하고, 이에 영향을 미치는 요인을 분석함으로써 직무만족도를 향상시킬 수 있는 방안을 분석한다. 이를 통해 병원의 효율적인 인적관리에 도움을 주고, 궁극적으로 노인들에게 양질의 서비스를 제공할 수 있는 토대를 마련하고자 하였다.
이러한 연구목적을 달성하기 위하여 노인요양병원 종사자의 직무만족도는 어느정도 이고, 이에 관련된 요인들에 대해 알아보고자 한다.
이에 본 연구는 노인요양병원 종사자의 직무만족에 관해 알아 보고자, 공간적 범위는 대전광역시로 한정하였고 대전광역시 소재 ...
2000년대 들어 노인 인구의 급격한 증가 및 그에 따른 만성질환의 증가로 인해서 노인성질환 및 만성질환 위주의 장기요양 의료서비스를 제공하는 요양병원의 수요도 증가하게 되었다. 이에, 요양병원에서 직접적인 서비스를 제공하는 노인요양병원 종사자의 질이 요양병원의 질 좋은 서비스로 직결되면서 그 중요성이 커지게 되었다.
이에 노인요양병원 종사자의 직무만족도를 측정하고, 이에 영향을 미치는 요인을 분석함으로써 직무만족도를 향상시킬 수 있는 방안을 분석한다. 이를 통해 병원의 효율적인 인적관리에 도움을 주고, 궁극적으로 노인들에게 양질의 서비스를 제공할 수 있는 토대를 마련하고자 하였다.
이러한 연구목적을 달성하기 위하여 노인요양병원 종사자의 직무만족도는 어느정도 이고, 이에 관련된 요인들에 대해 알아보고자 한다.
이에 본 연구는 노인요양병원 종사자의 직무만족에 관해 알아 보고자, 공간적 범위는 대전광역시로 한정하였고 대전광역시 소재 동구, 중구, 유성구의 4개의 요양병원에서 222명의 노인요양병원 종사자를 대상으로 설문조사를 하였다.
연구 결과 전체적으로 노인요양병원 종사자의 만족도는 보통이었다. 인구사회학적 특징 부분에서 3.52로 (5점 만점) 가장 만족도가 높았으며, 대부분의 결과는 3점대에 머물러서 보통의 만족도를 보였다. 이에 제언을 하면 다음과 같다.
첫째, 근무환경 부분에 대한 개선이 필요하다. 직무만족도에 영향을 큰 요소 중 하나가 근무환경으로 3교대와 2교대, 주 6일 근무를 하는 종사자가 주 5일 근무를 하는 종사자보다 만족도가 낮았다.
일반회사와는 달리 노인요양병원은 24시간 움직이는 시스템 안에서 직원들이 일하기 때문에 직원들이 직무만족도를 높이기 위해서는 적절한 포상과 자기 일에 대한 직무의 전문성을 키울 수 있는 기회를 주어야 한다. 포상과 전문성을 키울 수 있는 기회를 주기 위해서는 요양병원 인증제가 실시하면서 그 항목에 이에 대한 부분을 첨부하는 것을 제언한다.
둘째, 인적자원 부분이다. 직원 간에 의사소통 부분에서 상사와의 관계보다 동료와의 관계가 상대적으로 만족하였으나, 전체적으로 만족도가 낮았다. 의사소통이 수직적인 부분이 크고, 요양병원 CEO의 운영방식에 따라서 직원들의 의사소통의 방향이 수직적인지, 수평적인지 편차가 컸다. 이에 서로 소통하고, 대화할 수 있는 직원 회의를 정기적으로 하는 정책적인 면을 제안하고 싶다.
셋째, 교육 및 자기개발 부분이다. 교육 및 자기개발의 부분에서 직종간 학력별로 요양병원 종사자들의 편차가 있었다. 자기 직업에 대한 전문성과 직무만족도가 간호사 보다는 상대적으로 교육의 양이 적고 학력이 낮은 간병사가 만족도가 낮았다. 이에, 직종별로 병원 안에서 자체적으로 혹은 외부에서 일정시간의 교육 및 자기개발을 할 수 있게 의무적으로 시간을 마련하는 것을 제안한다.
2000년대 들어 노인 인구의 급격한 증가 및 그에 따른 만성질환의 증가로 인해서 노인성질환 및 만성질환 위주의 장기요양 의료서비스를 제공하는 요양병원의 수요도 증가하게 되었다. 이에, 요양병원에서 직접적인 서비스를 제공하는 노인요양병원 종사자의 질이 요양병원의 질 좋은 서비스로 직결되면서 그 중요성이 커지게 되었다.
이에 노인요양병원 종사자의 직무만족도를 측정하고, 이에 영향을 미치는 요인을 분석함으로써 직무만족도를 향상시킬 수 있는 방안을 분석한다. 이를 통해 병원의 효율적인 인적관리에 도움을 주고, 궁극적으로 노인들에게 양질의 서비스를 제공할 수 있는 토대를 마련하고자 하였다.
이러한 연구목적을 달성하기 위하여 노인요양병원 종사자의 직무만족도는 어느정도 이고, 이에 관련된 요인들에 대해 알아보고자 한다.
이에 본 연구는 노인요양병원 종사자의 직무만족에 관해 알아 보고자, 공간적 범위는 대전광역시로 한정하였고 대전광역시 소재 동구, 중구, 유성구의 4개의 요양병원에서 222명의 노인요양병원 종사자를 대상으로 설문조사를 하였다.
연구 결과 전체적으로 노인요양병원 종사자의 만족도는 보통이었다. 인구사회학적 특징 부분에서 3.52로 (5점 만점) 가장 만족도가 높았으며, 대부분의 결과는 3점대에 머물러서 보통의 만족도를 보였다. 이에 제언을 하면 다음과 같다.
첫째, 근무환경 부분에 대한 개선이 필요하다. 직무만족도에 영향을 큰 요소 중 하나가 근무환경으로 3교대와 2교대, 주 6일 근무를 하는 종사자가 주 5일 근무를 하는 종사자보다 만족도가 낮았다.
일반회사와는 달리 노인요양병원은 24시간 움직이는 시스템 안에서 직원들이 일하기 때문에 직원들이 직무만족도를 높이기 위해서는 적절한 포상과 자기 일에 대한 직무의 전문성을 키울 수 있는 기회를 주어야 한다. 포상과 전문성을 키울 수 있는 기회를 주기 위해서는 요양병원 인증제가 실시하면서 그 항목에 이에 대한 부분을 첨부하는 것을 제언한다.
둘째, 인적자원 부분이다. 직원 간에 의사소통 부분에서 상사와의 관계보다 동료와의 관계가 상대적으로 만족하였으나, 전체적으로 만족도가 낮았다. 의사소통이 수직적인 부분이 크고, 요양병원 CEO의 운영방식에 따라서 직원들의 의사소통의 방향이 수직적인지, 수평적인지 편차가 컸다. 이에 서로 소통하고, 대화할 수 있는 직원 회의를 정기적으로 하는 정책적인 면을 제안하고 싶다.
셋째, 교육 및 자기개발 부분이다. 교육 및 자기개발의 부분에서 직종간 학력별로 요양병원 종사자들의 편차가 있었다. 자기 직업에 대한 전문성과 직무만족도가 간호사 보다는 상대적으로 교육의 양이 적고 학력이 낮은 간병사가 만족도가 낮았다. 이에, 직종별로 병원 안에서 자체적으로 혹은 외부에서 일정시간의 교육 및 자기개발을 할 수 있게 의무적으로 시간을 마련하는 것을 제안한다.
Due to increasing chronic diseases resulting from a steep ascent of the number of the aged, the workers in Geriatric Hospital who are in charge of the social welfare are needed suddenly and the quality of the workers in Geriatric Hospital is considered to be directly connected with that of the medic...
Due to increasing chronic diseases resulting from a steep ascent of the number of the aged, the workers in Geriatric Hospital who are in charge of the social welfare are needed suddenly and the quality of the workers in Geriatric Hospital is considered to be directly connected with that of the medical service.
By elevating the quality of workers through the job satisfaction, we expect that the quality of the medical service in Geriatric Hospital is on the increase accordingly.
By measuring the job satisfaction and analyzing the factors of the concerned, I try to find the effective method for human resource management of the social welfare domain.
To achieve the aim of the study, it was important to grasp the degree of the job satisfaction and the affecting factors 222 workers in four Geriatric Hospital in Daejon were the objects for the survey of this study and were given the questionnaires.
The analysis of the study indicated that the job satisfaction of the workers was common(not high, not low). The demographic factor in the survey was 3.52(of 5) which was the highest job satisfaction. Mos items were around the common. So to increase the job satisfaction, a few suggestions are as follows.
First, the improvement of the work environment is needed which was the biggest affecting factor of the job satisfaction. The men who worked 12 hours in a day and six days of the week were much lower than those who worked 8 hours and five days.
Second, the opportunity for increasing the technical ability is needed with an appropriate prize. The social welfare in our country is being developing(not yet developed), so skilled social workers are few. Many social workers need to elevate their technical ability to offer the good quality of the social welfare service.
Third, as a university hospital equipped with the good facility and program is given the certification system, the same system needs to be given to the qualified Geriatric Hospital( not yet given by 2012).
Fourth. in the communication between personnels, the satisfaction between co-workers are higher than that between their superiors. To work effectively, the superiors need to keep the natural relationship with the social workers through periodical communication meeting.
Fifth, Education and Self-development. the workers who studied less were lower in job satisfaction than those with more education. So more opportunity is needed to be given to the workers of the lower education.
Due to increasing chronic diseases resulting from a steep ascent of the number of the aged, the workers in Geriatric Hospital who are in charge of the social welfare are needed suddenly and the quality of the workers in Geriatric Hospital is considered to be directly connected with that of the medical service.
By elevating the quality of workers through the job satisfaction, we expect that the quality of the medical service in Geriatric Hospital is on the increase accordingly.
By measuring the job satisfaction and analyzing the factors of the concerned, I try to find the effective method for human resource management of the social welfare domain.
To achieve the aim of the study, it was important to grasp the degree of the job satisfaction and the affecting factors 222 workers in four Geriatric Hospital in Daejon were the objects for the survey of this study and were given the questionnaires.
The analysis of the study indicated that the job satisfaction of the workers was common(not high, not low). The demographic factor in the survey was 3.52(of 5) which was the highest job satisfaction. Mos items were around the common. So to increase the job satisfaction, a few suggestions are as follows.
First, the improvement of the work environment is needed which was the biggest affecting factor of the job satisfaction. The men who worked 12 hours in a day and six days of the week were much lower than those who worked 8 hours and five days.
Second, the opportunity for increasing the technical ability is needed with an appropriate prize. The social welfare in our country is being developing(not yet developed), so skilled social workers are few. Many social workers need to elevate their technical ability to offer the good quality of the social welfare service.
Third, as a university hospital equipped with the good facility and program is given the certification system, the same system needs to be given to the qualified Geriatric Hospital( not yet given by 2012).
Fourth. in the communication between personnels, the satisfaction between co-workers are higher than that between their superiors. To work effectively, the superiors need to keep the natural relationship with the social workers through periodical communication meeting.
Fifth, Education and Self-development. the workers who studied less were lower in job satisfaction than those with more education. So more opportunity is needed to be given to the workers of the lower education.
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