여자 가출 청소년 자립 과정 연구 : 청소년쉼터 생활 유경험자를 중심으로 A study of the process runaway female-youth becoming self-reliant : based on the lived experience of the shelter원문보기
본 연구는 여자 가출 청소년들의 자립 과정을 질적 조사 연구 방법론 을 적용하여 연구하였는데 연구의 출발은 현재 추진되고 있는 가출 청소년 자립 정책에 대한 문제점으로부터 출발한다. 현재 추진되고 있는 국내의 가출 청소년 주요 정책 목표는 가정과 사회로 복귀시키는 것이고, 가출 청소년 중 가정 복귀가 불가능한 청소년들은 ‘자립’을 목표로 자립 지원에 초점을 두고 있다. ‘자립’이란 남에게 의존하지 않고 독립적으로 살아가는 것을 말하는데 가정복귀가 불가능한 가출 청소년들이 자립해서 독립적으로 살아간다는 것은 현실적으로 불가능한 요소가 많다. 그 이유는 ‘가출 청소년’을 사회적 규범으로부터 일탈한 청소년으로 바라보는 사회적 관점과 미성년자인 ‘청소년’이라는 신분으로 자립하기에는 한계가 많다. 특히 여자 가출 청소년들의 경우 ‘여성’이며 ‘청소년’이라는 신분은 ...
본 연구는 여자 가출 청소년들의 자립 과정을 질적 조사 연구 방법론 을 적용하여 연구하였는데 연구의 출발은 현재 추진되고 있는 가출 청소년 자립 정책에 대한 문제점으로부터 출발한다. 현재 추진되고 있는 국내의 가출 청소년 주요 정책 목표는 가정과 사회로 복귀시키는 것이고, 가출 청소년 중 가정 복귀가 불가능한 청소년들은 ‘자립’을 목표로 자립 지원에 초점을 두고 있다. ‘자립’이란 남에게 의존하지 않고 독립적으로 살아가는 것을 말하는데 가정복귀가 불가능한 가출 청소년들이 자립해서 독립적으로 살아간다는 것은 현실적으로 불가능한 요소가 많다. 그 이유는 ‘가출 청소년’을 사회적 규범으로부터 일탈한 청소년으로 바라보는 사회적 관점과 미성년자인 ‘청소년’이라는 신분으로 자립하기에는 한계가 많다. 특히 여자 가출 청소년들의 경우 ‘여성’이며 ‘청소년’이라는 신분은 사회적 위험에 노출되어 생존권의 위협을 받기도 하고 경제적 어려움으로 인하여 생계형 범죄에 유입되면서 사회적 문제로 확산되기도 한다. 이러한 사회적 위기를 경험하면서도 청소년 쉼터에서 자립에 성공한 여자 가출 청소년들을 실천현장에서 접하게 되면서 그들 안에 인생 역전을 이루어내는 긍정의 힘이 있다는 점을 발견하며 자립을 주제로 연구하였다. 본 연구에서는 여자 가출 청소년들이 가출 이후부터 자립하기까지의 경험이 무엇이고, 경험의 의미, 그 경험을 통하여 어떻게 자립에 이르게 되는지를 밝히고자 청소년 쉼터 생활경험이 있는 여자 가출 청소년 10명을 심층 면접을 방법을 활용하여 자료를 수집하고 분석하였다. 본 연구자는 연구 과정에서 연구 참여자들의 최종 목표는 공통적으로 자립이지만 자립 과정은 개인의 특성과 가출 전후 경험한 삶의 맥락에 따른 차이로 자립과정에서 표출되는 양상도 다르고 자립 정도에 있어서도 차이점을 보여주고 있다. 그 차이점은 연구 참여자들의 삶을 관통하는 두 개의 축인 신분과 자유가 존재하고 있다는 것을 연구 과정에서 도출하였다. 본 연구에서는 제시하고 있는 ‘신분’이란 연구 참여자를 외적으로 드러낼 수 있는 행태의 표상이며, ‘자유’란 연구 참여자들의 내적인 욕구와 갈망을 담은 내적인 형태를 표상화한 것을 의미한다. 즉 ‘가출’ 또는 ‘자립’은 외형적으로 표출된 결과론적 표상일수 있지만 ‘자립 과정’은 자립을 이루는 삶의 맥락에서 내제된 의미들을 발견하고 그것을 외형적으로 드러나는 현상과 결합하여 구조화 시킬 때 자립이라는 하나의 과정으로 묶여 질 수 있다. 그리고 자립 과정은 신분과 자유라는 두 축들이 서로 유기적으로 연결되어 있고 상호 역동 과정을 거치면서 순환하고 진화하면서 하나로 통합될 때 비로소 자립에 이르게 되는 것이다. 또한 이 과정은 각 단계별 수행 정도와 성취 결과에 따라 다음단계로 넘어가는 순차적인 구조가 아니라 개인적 특성과 상황에 의하여 순차적 과정을 거치기도 하고 순환적 과정을 거치지면서 하나로 통합되어 가는 과정의 결과가 자립이다. 이와 같은 과정을 거치면서 자립에 이르게 되는데 연구 참여자들의 삶의 맥락에서 보여주고 있는 여자 가출 청소년들의 자립 과정은 다섯 단계를 거치면서 자립에 도달하게 된다. 첫 번째 단계는 <자유의 추구와 신분의 차이>에 해당하며 자유를 추구하며 집을 떠나서 신분의 차이를 경험한다. 2단계는 < 통제된 자유와 위장된 신분>으로 자유가 통제되는 사회 구조 속에서 위장된 신분으로 살아가기 시작한다. 3단계는 <현실적 자유와 신분의 이동>으로 자유로운 삶의 끝에서 미래를 향하여 신분의 이동을 시작하게 되고, 4단계는 <자유의 재구성과 신분의 전환> 과정으로 자유의 의미를 재발견하며 책임지는 신분으로 전환한다. 마지막 단계는 <주체적 자유와 신분의 안정성>에 해당하며 사회적 시선으로부터 자유로워짐으로서 안정적으로 자립에 이르게 된다. 이와 같은 과정에서 여자 가출 청소년들은 가출 전 후 가정과 사회 환경은 이들이 자립하기까지 한계적 상황과 문제점이 많다는 것을 가시적으로 보여주고 있다. 이러한 상황임에도 불구하고 연구 참여자들이 안정적으로 자립에 도달하게 되는 것은 청소년 쉼터에 입소하면서 인생의 전환기를 맞이하게 된다. 즉 경제적, 사회적 지지 기반이 약하여 자립이 어려운 여자 가출 청소년들에게 국가나 사회가 여자 가출 청소년들의 자립 정책을 수립하고 자립에 필요한 다양한 지원이 있다면 실질적인 자립이 가능하다는 것을 연구 참여자들의 자립과정에서 보여주고 있다. 본 연구는 국내에서 가출 청소년 자립 관련 연구는 중장기 쉼터 청소년들을 대상으로 양적 연구가 선행되었는데 질적 연구 방법을 적용하여 자립을 연구하였다는 점에서 의의가 있다. 무엇보다 가출 청소년들의 자립과정을 자립의 주체인 ‘청소년’의 입장에서 그들의 삶의 경험을 바탕으로 자립 의미를 재해석하고 자립과정을 분석하였다는 점에서 연구의 함의가 있다. 그리고 여자 가출 청소년들의 특성과 욕구에 맞는 자립 지원 정책 을 제언하였고, 청소년 쉼터 또는 자립
본 연구는 여자 가출 청소년들의 자립 과정을 질적 조사 연구 방법론 을 적용하여 연구하였는데 연구의 출발은 현재 추진되고 있는 가출 청소년 자립 정책에 대한 문제점으로부터 출발한다. 현재 추진되고 있는 국내의 가출 청소년 주요 정책 목표는 가정과 사회로 복귀시키는 것이고, 가출 청소년 중 가정 복귀가 불가능한 청소년들은 ‘자립’을 목표로 자립 지원에 초점을 두고 있다. ‘자립’이란 남에게 의존하지 않고 독립적으로 살아가는 것을 말하는데 가정복귀가 불가능한 가출 청소년들이 자립해서 독립적으로 살아간다는 것은 현실적으로 불가능한 요소가 많다. 그 이유는 ‘가출 청소년’을 사회적 규범으로부터 일탈한 청소년으로 바라보는 사회적 관점과 미성년자인 ‘청소년’이라는 신분으로 자립하기에는 한계가 많다. 특히 여자 가출 청소년들의 경우 ‘여성’이며 ‘청소년’이라는 신분은 사회적 위험에 노출되어 생존권의 위협을 받기도 하고 경제적 어려움으로 인하여 생계형 범죄에 유입되면서 사회적 문제로 확산되기도 한다. 이러한 사회적 위기를 경험하면서도 청소년 쉼터에서 자립에 성공한 여자 가출 청소년들을 실천현장에서 접하게 되면서 그들 안에 인생 역전을 이루어내는 긍정의 힘이 있다는 점을 발견하며 자립을 주제로 연구하였다. 본 연구에서는 여자 가출 청소년들이 가출 이후부터 자립하기까지의 경험이 무엇이고, 경험의 의미, 그 경험을 통하여 어떻게 자립에 이르게 되는지를 밝히고자 청소년 쉼터 생활경험이 있는 여자 가출 청소년 10명을 심층 면접을 방법을 활용하여 자료를 수집하고 분석하였다. 본 연구자는 연구 과정에서 연구 참여자들의 최종 목표는 공통적으로 자립이지만 자립 과정은 개인의 특성과 가출 전후 경험한 삶의 맥락에 따른 차이로 자립과정에서 표출되는 양상도 다르고 자립 정도에 있어서도 차이점을 보여주고 있다. 그 차이점은 연구 참여자들의 삶을 관통하는 두 개의 축인 신분과 자유가 존재하고 있다는 것을 연구 과정에서 도출하였다. 본 연구에서는 제시하고 있는 ‘신분’이란 연구 참여자를 외적으로 드러낼 수 있는 행태의 표상이며, ‘자유’란 연구 참여자들의 내적인 욕구와 갈망을 담은 내적인 형태를 표상화한 것을 의미한다. 즉 ‘가출’ 또는 ‘자립’은 외형적으로 표출된 결과론적 표상일수 있지만 ‘자립 과정’은 자립을 이루는 삶의 맥락에서 내제된 의미들을 발견하고 그것을 외형적으로 드러나는 현상과 결합하여 구조화 시킬 때 자립이라는 하나의 과정으로 묶여 질 수 있다. 그리고 자립 과정은 신분과 자유라는 두 축들이 서로 유기적으로 연결되어 있고 상호 역동 과정을 거치면서 순환하고 진화하면서 하나로 통합될 때 비로소 자립에 이르게 되는 것이다. 또한 이 과정은 각 단계별 수행 정도와 성취 결과에 따라 다음단계로 넘어가는 순차적인 구조가 아니라 개인적 특성과 상황에 의하여 순차적 과정을 거치기도 하고 순환적 과정을 거치지면서 하나로 통합되어 가는 과정의 결과가 자립이다. 이와 같은 과정을 거치면서 자립에 이르게 되는데 연구 참여자들의 삶의 맥락에서 보여주고 있는 여자 가출 청소년들의 자립 과정은 다섯 단계를 거치면서 자립에 도달하게 된다. 첫 번째 단계는 <자유의 추구와 신분의 차이>에 해당하며 자유를 추구하며 집을 떠나서 신분의 차이를 경험한다. 2단계는 < 통제된 자유와 위장된 신분>으로 자유가 통제되는 사회 구조 속에서 위장된 신분으로 살아가기 시작한다. 3단계는 <현실적 자유와 신분의 이동>으로 자유로운 삶의 끝에서 미래를 향하여 신분의 이동을 시작하게 되고, 4단계는 <자유의 재구성과 신분의 전환> 과정으로 자유의 의미를 재발견하며 책임지는 신분으로 전환한다. 마지막 단계는 <주체적 자유와 신분의 안정성>에 해당하며 사회적 시선으로부터 자유로워짐으로서 안정적으로 자립에 이르게 된다. 이와 같은 과정에서 여자 가출 청소년들은 가출 전 후 가정과 사회 환경은 이들이 자립하기까지 한계적 상황과 문제점이 많다는 것을 가시적으로 보여주고 있다. 이러한 상황임에도 불구하고 연구 참여자들이 안정적으로 자립에 도달하게 되는 것은 청소년 쉼터에 입소하면서 인생의 전환기를 맞이하게 된다. 즉 경제적, 사회적 지지 기반이 약하여 자립이 어려운 여자 가출 청소년들에게 국가나 사회가 여자 가출 청소년들의 자립 정책을 수립하고 자립에 필요한 다양한 지원이 있다면 실질적인 자립이 가능하다는 것을 연구 참여자들의 자립과정에서 보여주고 있다. 본 연구는 국내에서 가출 청소년 자립 관련 연구는 중장기 쉼터 청소년들을 대상으로 양적 연구가 선행되었는데 질적 연구 방법을 적용하여 자립을 연구하였다는 점에서 의의가 있다. 무엇보다 가출 청소년들의 자립과정을 자립의 주체인 ‘청소년’의 입장에서 그들의 삶의 경험을 바탕으로 자립 의미를 재해석하고 자립과정을 분석하였다는 점에서 연구의 함의가 있다. 그리고 여자 가출 청소년들의 특성과 욕구에 맞는 자립 지원 정책 을 제언하였고, 청소년 쉼터 또는 자립
This study has applied a qualitative research methodology, process of independence for a runaway juvenile girl. This study starts from the departure of the research currently being pursued in the self-reliance policy issues. The goal of major policy on runaway youth are returning to family and socie...
This study has applied a qualitative research methodology, process of independence for a runaway juvenile girl. This study starts from the departure of the research currently being pursued in the self-reliance policy issues. The goal of major policy on runaway youth are returning to family and society. It's also focusing on youth who are unable to go back to home, and for their independence, it supports. The word 'independence' means to live independently without having to depend on others. But for youth who are unable to go back to home, it is realistically impractical to live independently. It is because the point of view in social notion, seeing 'runaway youth' as youth who deviate from social norms. On the state which independence elements are not based, there are a lot of obstacles for minor 'youth' to be independent. Especially for female runaway youth, they are exposed on livelihood threats because of their identity, 'female' and 'youth'. Because of economic difficulties, they begin to involve in subsistence crime and it spread to social problems. Nevertheless of going through social crisis, there are female runaway youth who successfully independent. The topic of this study is independent, that we have found there are positive virtues on their lives. In this study, we collect and analyze data according to depths interview on 10 female runaway youth who has experience on living youth shelters. From the data, we tried to figure out what experience they have since runaway to independence, the meaning of that experience, through the experience how does it lead to independence. The researcher in this research process, the final goal of the study participants are self-reliance, but the independence process show different aspects, which are expressed in the course of self-reliance self-reliant individual difference characteristics and degree on before-after the experience of runaway. During the research, we have found that there are two axes, identity and freedom, which go through lives. The word 'identity' which is presented in this study means external representation of the behavior exposed by study participants outward, and also meaning a representation holding inward desire stylized by free-participants. 'Runaway' or 'self-reliance' can be one outwardly expression of the results of semantic representation. But a 'process of self-reliance', discovery of inherent meaning of life, not only discover but also achieve self-sufficiency and reveal it externally on phenomenon, also combining with the structured that can be tied to the process. When be integrated in the two axes, identity and freedom, is organically connected to one another through the process and the dynamics of circulation and the process of evolution, when the independence process that will lead to self-reliance. In addition, the degree and fulfillment of each step performed in accordance are not the one with the results of the next step sequential structure, but on the personal characteristics and circumstances through a sequential process, and while going through a cyclical process of integration process of becoming one, is the result of the independence. Through such process shows the lives of the study participants in female runaway youths' self-reliance, which leads to self-reliance, through the five steps of the process which leads to it. First step is , which is experiencing difference of status away from home in the pursuit of freedom. The second is , begins living as a disguised identity on the control the structure of society. The third is , starts to move toward the future from the end of free life. Fourth is , rediscover the meaning of freedom and convert identity which is responsible on oneself. The last step is , to be free from the gaze from stable society. In such progress, study participants show that in a state of unprepared foundation, which cannot be independent from before-after runaway home and social environment, it is unable to be independent and the problems are revealed. In spite of these circumstances, study participants have reached a stable independence, and it is started from youth shelter as a transition period of life. Study participants show that if there are various support for female runaway youth and establish a policy for them, it is possible to achieve a realistic independent. This study has meaning of researching self-reliance in a qualitative method, unlike preceded domestic runaway youth self-related research by a long-term shelter to youth in the quantitative study. Especially it has meaning in that interpret the process of independent of female runaway youth in a view of 'youth', re-interpret the meaning of independent according to their experience and analysis the process. And suggested a support policy on independent which fits in female runaway youth's characteristic and desire. Also finding a way to apply on shelters specifically to practice.
This study has applied a qualitative research methodology, process of independence for a runaway juvenile girl. This study starts from the departure of the research currently being pursued in the self-reliance policy issues. The goal of major policy on runaway youth are returning to family and society. It's also focusing on youth who are unable to go back to home, and for their independence, it supports. The word 'independence' means to live independently without having to depend on others. But for youth who are unable to go back to home, it is realistically impractical to live independently. It is because the point of view in social notion, seeing 'runaway youth' as youth who deviate from social norms. On the state which independence elements are not based, there are a lot of obstacles for minor 'youth' to be independent. Especially for female runaway youth, they are exposed on livelihood threats because of their identity, 'female' and 'youth'. Because of economic difficulties, they begin to involve in subsistence crime and it spread to social problems. Nevertheless of going through social crisis, there are female runaway youth who successfully independent. The topic of this study is independent, that we have found there are positive virtues on their lives. In this study, we collect and analyze data according to depths interview on 10 female runaway youth who has experience on living youth shelters. From the data, we tried to figure out what experience they have since runaway to independence, the meaning of that experience, through the experience how does it lead to independence. The researcher in this research process, the final goal of the study participants are self-reliance, but the independence process show different aspects, which are expressed in the course of self-reliance self-reliant individual difference characteristics and degree on before-after the experience of runaway. During the research, we have found that there are two axes, identity and freedom, which go through lives. The word 'identity' which is presented in this study means external representation of the behavior exposed by study participants outward, and also meaning a representation holding inward desire stylized by free-participants. 'Runaway' or 'self-reliance' can be one outwardly expression of the results of semantic representation. But a 'process of self-reliance', discovery of inherent meaning of life, not only discover but also achieve self-sufficiency and reveal it externally on phenomenon, also combining with the structured that can be tied to the process. When be integrated in the two axes, identity and freedom, is organically connected to one another through the process and the dynamics of circulation and the process of evolution, when the independence process that will lead to self-reliance. In addition, the degree and fulfillment of each step performed in accordance are not the one with the results of the next step sequential structure, but on the personal characteristics and circumstances through a sequential process, and while going through a cyclical process of integration process of becoming one, is the result of the independence. Through such process shows the lives of the study participants in female runaway youths' self-reliance, which leads to self-reliance, through the five steps of the process which leads to it. First step is , which is experiencing difference of status away from home in the pursuit of freedom. The second is , begins living as a disguised identity on the control the structure of society. The third is , starts to move toward the future from the end of free life. Fourth is , rediscover the meaning of freedom and convert identity which is responsible on oneself. The last step is , to be free from the gaze from stable society. In such progress, study participants show that in a state of unprepared foundation, which cannot be independent from before-after runaway home and social environment, it is unable to be independent and the problems are revealed. In spite of these circumstances, study participants have reached a stable independence, and it is started from youth shelter as a transition period of life. Study participants show that if there are various support for female runaway youth and establish a policy for them, it is possible to achieve a realistic independent. This study has meaning of researching self-reliance in a qualitative method, unlike preceded domestic runaway youth self-related research by a long-term shelter to youth in the quantitative study. Especially it has meaning in that interpret the process of independent of female runaway youth in a view of 'youth', re-interpret the meaning of independent according to their experience and analysis the process. And suggested a support policy on independent which fits in female runaway youth's characteristic and desire. Also finding a way to apply on shelters specifically to practice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.