학교교육 현장에서 영양교육은 성장기 아동의 영양·건강은 물론 삶의 질에 가장 밀접한 관련이 있으므로 학교에서 이를 지도하는 영양교사의 역할에 대한 필요도가 커지고 있다. 이에 영양교육을 주도하는 영양교사에 대한 기초연구가 이루어져야 영양교육이 정착할 수 있을 것이라 사료된다.
따라서 본 연구는 대전지역 영양교사의 학교 영양교육에 대한 인식 및 요구도 분석 연구(이미지,2011)를 기초로 하여, 이를 7개 지역으로 모집단을 확대하였으며, 이를 통해 영양교육에 대한 영양교사의 실태, 인식 및 요구도에 대해 좀 더 일반화된 자료를 마련하고자 한다.
조사대상자는 경기 175명, 인천 81명, 대전 108명, 강원도 160명, 전라도 98명, 경상도 75명, 제주 40명 총737명의 영양교사를 모집단으로 하였으며, ...
학교교육 현장에서 영양교육은 성장기 아동의 영양·건강은 물론 삶의 질에 가장 밀접한 관련이 있으므로 학교에서 이를 지도하는 영양교사의 역할에 대한 필요도가 커지고 있다. 이에 영양교육을 주도하는 영양교사에 대한 기초연구가 이루어져야 영양교육이 정착할 수 있을 것이라 사료된다.
따라서 본 연구는 대전지역 영양교사의 학교 영양교육에 대한 인식 및 요구도 분석 연구(이미지,2011)를 기초로 하여, 이를 7개 지역으로 모집단을 확대하였으며, 이를 통해 영양교육에 대한 영양교사의 실태, 인식 및 요구도에 대해 좀 더 일반화된 자료를 마련하고자 한다.
조사대상자는 경기 175명, 인천 81명, 대전 108명, 강원도 160명, 전라도 98명, 경상도 75명, 제주 40명 총737명의 영양교사를 모집단으로 하였으며, 자료 분석은 SPSS프로그램을 활용하였다.
연구결과를 요약하면 다음과 같다. 연구대상인 영양교사는 7개 지역 대부분이 연령 20-39세, 대학교졸업, 10년 이상의 경력이 높은 비중을 차지하였다.
영양교육의 실태에 대한 결과를 보면, 대부분의 지역에서 1달에 1회 실시하는 경우가 많았으며, 실시이유로 본인이 필요성을 느껴서 실시하는 경우가 가장 많은 응답이 나타났다. 실시하고 있는 교육 내용은 대부분의 지역에서 편식교정, 올바른 식생활행동 형성 등이었고, 교육 방법은 가정통신문 배포, 급식시간, 학교 홈페이지에 높은 응답률을 보였으며, 교육 정보 급원으로는 인터넷, 연수 및 워크숍 등에서 얻는 경우가 많았다. 현재 영양교육을 실시하는 데 어려운 점으로는 업무과다 및 기회, 여건의 부족 때문이라는 응답이 대다수를 차지하였다.
다음으로, 영양교사의 영양교육에 대한 인식결과는 성장기 학생들의 영양문제의 경우 가공식품 및 패스트푸드 선호와 편식이라고 하였으며, 교육하기에 적합한 시기는 전 지역에서 초등학교 저학년 시기라고 인식하였다. 또한 학생들에게 영양교육을 실시할 때 적용하기에 적합한 교육이론으로는 사회학습이론, 합리적 행동이론 등으로 나타났다.
마지막으로, 영양교사의 영양교육에 대한 요구도는 전 지역에서 높은 교육 필요도를 요구하였고, 필요한 이유로 양호한 식생활행동(습관) 형성 및 성장기의 정상적인 성장 발달이 대다수로 나타났다. 교육실시 시 원하는 내용은 전국적으로 영양과 건강 분야가 높았고 교육 방법으로는 조리실습 등의 체험학습과 시청각 자료 활용 강의법으로 나타났다.
연구 결과를 종합해보면, 대부분의 문항에서 지역별로 유의미한 차이를 나타난 것으로 보았을 때, 지역별로 실태, 인식, 요구가 약간씩 차이를 보이고 있음을 알 수 있었다. 하지만 영양교사의 학교 영양교육에 대한 필요성은 모든 지역이 높은 응답을 나타냈고 영양교육의 실시에 대한 어려운 부분 역시 지역별로 비슷한 것으로 보았을 때, 전 지역에서 공통적으로 영양교사의 영양교육 요구도는 높지만 환경적, 제도적 여건이 원활하게 마련되지 않다는 것을 알 수 있다.
본 연구결과를 바탕으로 학교에서의 영양교육 실태가 긍정적으로 개선되길 바라며, 영양교사의 요구에 맞는 영양교육이 이루어질 수 있도록 교육청, 학교, 영양교사의 지속적인 노력이 필요하겠다. 결과적으로 본 연구는 전 지역의 영양교사에 의한 학교 영양교육의 질적, 양적 확대를 갖고 올 수 있는 기초자료가 될 것이라 기대된다.
학교교육 현장에서 영양교육은 성장기 아동의 영양·건강은 물론 삶의 질에 가장 밀접한 관련이 있으므로 학교에서 이를 지도하는 영양교사의 역할에 대한 필요도가 커지고 있다. 이에 영양교육을 주도하는 영양교사에 대한 기초연구가 이루어져야 영양교육이 정착할 수 있을 것이라 사료된다.
따라서 본 연구는 대전지역 영양교사의 학교 영양교육에 대한 인식 및 요구도 분석 연구(이미지,2011)를 기초로 하여, 이를 7개 지역으로 모집단을 확대하였으며, 이를 통해 영양교육에 대한 영양교사의 실태, 인식 및 요구도에 대해 좀 더 일반화된 자료를 마련하고자 한다.
조사대상자는 경기 175명, 인천 81명, 대전 108명, 강원도 160명, 전라도 98명, 경상도 75명, 제주 40명 총737명의 영양교사를 모집단으로 하였으며, 자료 분석은 SPSS프로그램을 활용하였다.
연구결과를 요약하면 다음과 같다. 연구대상인 영양교사는 7개 지역 대부분이 연령 20-39세, 대학교졸업, 10년 이상의 경력이 높은 비중을 차지하였다.
영양교육의 실태에 대한 결과를 보면, 대부분의 지역에서 1달에 1회 실시하는 경우가 많았으며, 실시이유로 본인이 필요성을 느껴서 실시하는 경우가 가장 많은 응답이 나타났다. 실시하고 있는 교육 내용은 대부분의 지역에서 편식교정, 올바른 식생활행동 형성 등이었고, 교육 방법은 가정통신문 배포, 급식시간, 학교 홈페이지에 높은 응답률을 보였으며, 교육 정보 급원으로는 인터넷, 연수 및 워크숍 등에서 얻는 경우가 많았다. 현재 영양교육을 실시하는 데 어려운 점으로는 업무과다 및 기회, 여건의 부족 때문이라는 응답이 대다수를 차지하였다.
다음으로, 영양교사의 영양교육에 대한 인식결과는 성장기 학생들의 영양문제의 경우 가공식품 및 패스트푸드 선호와 편식이라고 하였으며, 교육하기에 적합한 시기는 전 지역에서 초등학교 저학년 시기라고 인식하였다. 또한 학생들에게 영양교육을 실시할 때 적용하기에 적합한 교육이론으로는 사회학습이론, 합리적 행동이론 등으로 나타났다.
마지막으로, 영양교사의 영양교육에 대한 요구도는 전 지역에서 높은 교육 필요도를 요구하였고, 필요한 이유로 양호한 식생활행동(습관) 형성 및 성장기의 정상적인 성장 발달이 대다수로 나타났다. 교육실시 시 원하는 내용은 전국적으로 영양과 건강 분야가 높았고 교육 방법으로는 조리실습 등의 체험학습과 시청각 자료 활용 강의법으로 나타났다.
연구 결과를 종합해보면, 대부분의 문항에서 지역별로 유의미한 차이를 나타난 것으로 보았을 때, 지역별로 실태, 인식, 요구가 약간씩 차이를 보이고 있음을 알 수 있었다. 하지만 영양교사의 학교 영양교육에 대한 필요성은 모든 지역이 높은 응답을 나타냈고 영양교육의 실시에 대한 어려운 부분 역시 지역별로 비슷한 것으로 보았을 때, 전 지역에서 공통적으로 영양교사의 영양교육 요구도는 높지만 환경적, 제도적 여건이 원활하게 마련되지 않다는 것을 알 수 있다.
본 연구결과를 바탕으로 학교에서의 영양교육 실태가 긍정적으로 개선되길 바라며, 영양교사의 요구에 맞는 영양교육이 이루어질 수 있도록 교육청, 학교, 영양교사의 지속적인 노력이 필요하겠다. 결과적으로 본 연구는 전 지역의 영양교사에 의한 학교 영양교육의 질적, 양적 확대를 갖고 올 수 있는 기초자료가 될 것이라 기대된다.
As school nutritional education programs closely relate to the children’s health, a role of nutrition teachers is becoming important. Therefore, the purposes of this research was to identify a comprehensive needs for school nutrition education of nutrition teachers in nationwide.
Questionnaires we...
As school nutritional education programs closely relate to the children’s health, a role of nutrition teachers is becoming important. Therefore, the purposes of this research was to identify a comprehensive needs for school nutrition education of nutrition teachers in nationwide.
Questionnaires were distributed to 737 school nutritions engaged in school food service of 7 Provinces. The subjects are 175 in Kyunggi-Do, 81 in Inchon, 108 in Daejeon, 160 in Kangwon-Do, 98 in Chulla-Do, 75 in Kyungsang-Do, 40 in Cheju-Do. we used SPSS program for the data analysis. Most of nutrition teachers have school food service experiences more than 10 years, and age 20-39.
For the results of school nutritional education’s actual conditions, all most nutrition teachers have conducted it once a month because nutrition teachers felt the necessity of it. The contents of school nutrition education are ‘Balanced Diet’, ‘Healthy Food Behaviors’ and school nutrition methods are ‘School Newsletters’, ‘School Food Meals, School Homepage’. The school nutritional education resources are internet, Training class, workshop. The difficult things to practice the nutritional education are overwork, opportunity, shortage of condition.
The nutritional problems for the growth period are preference to fast food and instant food, and deviated food habit. Also, the right period to educate students is the lower grades of elementary school. Lastly, the needs about school nutritional education of nutrition teachers represented highly on every districts for the reason of formation of dietary habits and normal growth development. The desiring contents at the school nutrition education are nutrition and health, and the best way of school nutrition education was activity of cooking and using media materials.
To conclude the results, there was meaningful differences between each regions. However, every district school nutrition teachers said to school nutrition education is necessary for all students. We noticed that all most school nutrition teachers needs for school nutritional education, but the institutional conditions are not created. With the results of this research, the actual condition of nutritional education at school could be improved. Also, the educational offices, school, nutrition teacher’s continuous effort should be afforded for the nutritional education at school. Consequently, this research would be good basic source to bring the explosion of nutritional education’s both quality and quantity.
As school nutritional education programs closely relate to the children’s health, a role of nutrition teachers is becoming important. Therefore, the purposes of this research was to identify a comprehensive needs for school nutrition education of nutrition teachers in nationwide.
Questionnaires were distributed to 737 school nutritions engaged in school food service of 7 Provinces. The subjects are 175 in Kyunggi-Do, 81 in Inchon, 108 in Daejeon, 160 in Kangwon-Do, 98 in Chulla-Do, 75 in Kyungsang-Do, 40 in Cheju-Do. we used SPSS program for the data analysis. Most of nutrition teachers have school food service experiences more than 10 years, and age 20-39.
For the results of school nutritional education’s actual conditions, all most nutrition teachers have conducted it once a month because nutrition teachers felt the necessity of it. The contents of school nutrition education are ‘Balanced Diet’, ‘Healthy Food Behaviors’ and school nutrition methods are ‘School Newsletters’, ‘School Food Meals, School Homepage’. The school nutritional education resources are internet, Training class, workshop. The difficult things to practice the nutritional education are overwork, opportunity, shortage of condition.
The nutritional problems for the growth period are preference to fast food and instant food, and deviated food habit. Also, the right period to educate students is the lower grades of elementary school. Lastly, the needs about school nutritional education of nutrition teachers represented highly on every districts for the reason of formation of dietary habits and normal growth development. The desiring contents at the school nutrition education are nutrition and health, and the best way of school nutrition education was activity of cooking and using media materials.
To conclude the results, there was meaningful differences between each regions. However, every district school nutrition teachers said to school nutrition education is necessary for all students. We noticed that all most school nutrition teachers needs for school nutritional education, but the institutional conditions are not created. With the results of this research, the actual condition of nutritional education at school could be improved. Also, the educational offices, school, nutrition teacher’s continuous effort should be afforded for the nutritional education at school. Consequently, this research would be good basic source to bring the explosion of nutritional education’s both quality and quantity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.