CCTV 관제시스템 통합이 경찰업무 효율성에 미치는 영향 연구 A Study on the Effectiveness of an Integrated CCTV Control System : Focus on the Monitoring Operators and Investigators원문보기
범죄에 대한 국민들의 관심과 걱정이 커지면서, 우리나라에서는 가두방범 CCTV의 설치가 유행처럼 번지게 되었다. 대한민국에 설치된 가두방범 CCTV의 대수만 48,446대에 달하고 있으며 개인 또는 기업에서 설치한 사설 방범용 CCTV는 250만대로 추정된다. 2002년에 처음 가두방범 CCTV가 설치되기 시작한 것을 감안하면 10년만에 5만여대에 가까운 CCTV가 설치된 셈이다. 뿐만 아니라 가두방범 CCTV는 앞으로도 지속적으로 추가로 설치될 계획이다. 이렇듯 가두방범 CCTV의 폭발적인 확산과 기타 공공목적의 CCTV의 산발적인 설치증가로 인해 자치단체에서는 CCTV의 유지 및 관리에 어려움을 겪기 시작했다. 이에 몇몇 지자체들은 CCTV 통합관제시스템을 구축하기 시작했고, 얼마 지나지 않은 2011년에는 행정안전부에서 주도적으로 1100억원을 지원, 전국의 모든 자치단체별로 CCTV 통합관제시스템을 구축하기로 결정했다. 학계에서는 CCTV의 범죄예방이나 범죄 두려움에 대한 효과를 검증하기 위해 많은 연구가 이루어졌지만 최근 유행처럼 번지고 있는 CCTV의 통합관제시스템의 효율성에 대해 의문을 제기한 사람은 없었다. 물론 CCTV의 통합관제시스템은 그 자체만으로도 행정적・경제적 효율성을 증대시키는 것에 이의를 제기하는 것은 어렵지만, 실제 사용자들인 모니터요원과 경찰이 더 효율적이고 편리하다고 생각하는지, 범죄예방효과 및 범죄수사에 더 많은 도움을 주는지에 대한 연구가 필요한 것은 두말할 필요가 없다. CCTV 통합관제시스템을 통해 예산절감 및 범죄예방효율성이 높아진다면 이로 인한 실질적인 수혜자는 시민들임이 분명하지만, 이러한 정책이 시민들에게 미치 위해서는 시스템을 운영하는 모니터요원과 경찰의 행정작용이 선행되어야 한다. 그렇기 때문에 이 연구에서는 CCTV 통합관제시스템을 직접 운영하는 모니터요원과 통합관제시스템을 가장 많이 사용하는 수사관들을 대상으로 통합관제시스템이 가져다 주는 이로운 점에는 어떤 것이 있는지 알아보았다. 연구는 CCTV 통합관제시스템을 구축한 “실험집단”과 아직 관제시스템을 갖추지 못한 “비교집단”으로 구분, 통합관제시스템의 구축 여부를 ...
범죄에 대한 국민들의 관심과 걱정이 커지면서, 우리나라에서는 가두방범 CCTV의 설치가 유행처럼 번지게 되었다. 대한민국에 설치된 가두방범 CCTV의 대수만 48,446대에 달하고 있으며 개인 또는 기업에서 설치한 사설 방범용 CCTV는 250만대로 추정된다. 2002년에 처음 가두방범 CCTV가 설치되기 시작한 것을 감안하면 10년만에 5만여대에 가까운 CCTV가 설치된 셈이다. 뿐만 아니라 가두방범 CCTV는 앞으로도 지속적으로 추가로 설치될 계획이다. 이렇듯 가두방범 CCTV의 폭발적인 확산과 기타 공공목적의 CCTV의 산발적인 설치증가로 인해 자치단체에서는 CCTV의 유지 및 관리에 어려움을 겪기 시작했다. 이에 몇몇 지자체들은 CCTV 통합관제시스템을 구축하기 시작했고, 얼마 지나지 않은 2011년에는 행정안전부에서 주도적으로 1100억원을 지원, 전국의 모든 자치단체별로 CCTV 통합관제시스템을 구축하기로 결정했다. 학계에서는 CCTV의 범죄예방이나 범죄 두려움에 대한 효과를 검증하기 위해 많은 연구가 이루어졌지만 최근 유행처럼 번지고 있는 CCTV의 통합관제시스템의 효율성에 대해 의문을 제기한 사람은 없었다. 물론 CCTV의 통합관제시스템은 그 자체만으로도 행정적・경제적 효율성을 증대시키는 것에 이의를 제기하는 것은 어렵지만, 실제 사용자들인 모니터요원과 경찰이 더 효율적이고 편리하다고 생각하는지, 범죄예방효과 및 범죄수사에 더 많은 도움을 주는지에 대한 연구가 필요한 것은 두말할 필요가 없다. CCTV 통합관제시스템을 통해 예산절감 및 범죄예방효율성이 높아진다면 이로 인한 실질적인 수혜자는 시민들임이 분명하지만, 이러한 정책이 시민들에게 미치 위해서는 시스템을 운영하는 모니터요원과 경찰의 행정작용이 선행되어야 한다. 그렇기 때문에 이 연구에서는 CCTV 통합관제시스템을 직접 운영하는 모니터요원과 통합관제시스템을 가장 많이 사용하는 수사관들을 대상으로 통합관제시스템이 가져다 주는 이로운 점에는 어떤 것이 있는지 알아보았다. 연구는 CCTV 통합관제시스템을 구축한 “실험집단”과 아직 관제시스템을 갖추지 못한 “비교집단”으로 구분, 통합관제시스템의 구축 여부를 독립변수로 하고, 각 종속변수별로 양 그룹간의 평균값에 유의미한 차이가 있는지 t-test로 유의성을 검정하였다. 모니터요원들을 대상으로 한 실험집단과 비교집단 사이에서는 하나, 업무 효율성, 둘, 업무 편의성, 셋, 기대효과, 넷, 기관간 협업에 대한 인식의 차이점이 있는지 검정하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 업무 효율성을 측정하기 위해 관제 화면수, 경찰업무(범죄예방 및 수사) 지원의 효율성, 전체적인 업무 효율성에 대해 질문하였으나, 신뢰성 검정을 통과하지 못했기 때문에 결과값 자체를 탈락시켰다. 둘째, 업무편의성을 측정한 결과 세부 종속변수별로는 현행범인 발견 편의성, 경찰관 커뮤니케이션 편의성, 행인추적 편의성, 카메라 조작 편의성, 전체적인 모니터링 편의성, 관제시스템 편의성에서 편의성이 더 높아진 것으로 측정되었다. 셋째, 모니터요원의 기대효과에 대해 측정한 결과 어떠한 세부 종속변수에서도 유의미한 차이점을 보이지 않았다. 넷째, 모니터요원과 경찰, 자치단체, 소방공무원간의 협업수준에서는 두 집단간의 유의미한 차이점이 발견되지 않았다. 다음으로 일선수사관을 대상으로 한 실험집단과 비교집단 사이에서는 하나, 범죄수사 효율성, 둘, 범죄예방 효율성, 셋, 업무 편의성에서 인식의 차이점이 있는지 검정하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 통합관제시스템의 구축은 살인, 강도, 강간, 절도, 폭행, 방화범죄 수사 효율성을 증대시켰다. 또한 CCTV를 활용하여 범인을 검거하는 횟수를 증가시켰다. 반면 범죄수사에 소요되는 시간은 줄여주지 못했다. 둘째, 통합관제시스템의 구축은 절도범죄의 예방에만 더 효과가 있는 것으로 나타났다. 나머지 살인, 강도, 강간, 폭행, 방화에서는 범죄예방효과의 유의미한 차이가 없었다. 또한 CCTV의 미시적 범죄억제력(CCTV 촬영지역의 범죄억제력)에 대해서도 두 집단간의 유의미한 차이를 발견하지 못했다. 셋째, CCTV 통합관제시스템은 수사관들의 업무편의성에 아무런 영향을 미치지 못했다. 이상의 연구결과와 현직 모니터요원 및 수사관들과의 인터뷰를 통해 정리해본 통합관제시스템의 발전방안은 다음과 같다. 첫째, 모니터요원의 교육 및 인증제도 도입 둘째, 순찰차 신속배치 시스템과의 연계 셋째, 차량번호인식 CCTV의 전국 통합 넷째, 인공지능 모니터링기술 도입 다섯째, CCTV 통합관제시스템의 표준 마련 이상의 연구가 앞으로 구축될 전국의 통합관제시스템이 단순한 CCTV 모니터요원 근무장소가 아닌 CPTED 기법과 첨단 IT기술을 적용한 Safety Control Tower 역할이 되는 밑거름이 될 것이라 기대한다.
범죄에 대한 국민들의 관심과 걱정이 커지면서, 우리나라에서는 가두방범 CCTV의 설치가 유행처럼 번지게 되었다. 대한민국에 설치된 가두방범 CCTV의 대수만 48,446대에 달하고 있으며 개인 또는 기업에서 설치한 사설 방범용 CCTV는 250만대로 추정된다. 2002년에 처음 가두방범 CCTV가 설치되기 시작한 것을 감안하면 10년만에 5만여대에 가까운 CCTV가 설치된 셈이다. 뿐만 아니라 가두방범 CCTV는 앞으로도 지속적으로 추가로 설치될 계획이다. 이렇듯 가두방범 CCTV의 폭발적인 확산과 기타 공공목적의 CCTV의 산발적인 설치증가로 인해 자치단체에서는 CCTV의 유지 및 관리에 어려움을 겪기 시작했다. 이에 몇몇 지자체들은 CCTV 통합관제시스템을 구축하기 시작했고, 얼마 지나지 않은 2011년에는 행정안전부에서 주도적으로 1100억원을 지원, 전국의 모든 자치단체별로 CCTV 통합관제시스템을 구축하기로 결정했다. 학계에서는 CCTV의 범죄예방이나 범죄 두려움에 대한 효과를 검증하기 위해 많은 연구가 이루어졌지만 최근 유행처럼 번지고 있는 CCTV의 통합관제시스템의 효율성에 대해 의문을 제기한 사람은 없었다. 물론 CCTV의 통합관제시스템은 그 자체만으로도 행정적・경제적 효율성을 증대시키는 것에 이의를 제기하는 것은 어렵지만, 실제 사용자들인 모니터요원과 경찰이 더 효율적이고 편리하다고 생각하는지, 범죄예방효과 및 범죄수사에 더 많은 도움을 주는지에 대한 연구가 필요한 것은 두말할 필요가 없다. CCTV 통합관제시스템을 통해 예산절감 및 범죄예방효율성이 높아진다면 이로 인한 실질적인 수혜자는 시민들임이 분명하지만, 이러한 정책이 시민들에게 미치 위해서는 시스템을 운영하는 모니터요원과 경찰의 행정작용이 선행되어야 한다. 그렇기 때문에 이 연구에서는 CCTV 통합관제시스템을 직접 운영하는 모니터요원과 통합관제시스템을 가장 많이 사용하는 수사관들을 대상으로 통합관제시스템이 가져다 주는 이로운 점에는 어떤 것이 있는지 알아보았다. 연구는 CCTV 통합관제시스템을 구축한 “실험집단”과 아직 관제시스템을 갖추지 못한 “비교집단”으로 구분, 통합관제시스템의 구축 여부를 독립변수로 하고, 각 종속변수별로 양 그룹간의 평균값에 유의미한 차이가 있는지 t-test로 유의성을 검정하였다. 모니터요원들을 대상으로 한 실험집단과 비교집단 사이에서는 하나, 업무 효율성, 둘, 업무 편의성, 셋, 기대효과, 넷, 기관간 협업에 대한 인식의 차이점이 있는지 검정하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 업무 효율성을 측정하기 위해 관제 화면수, 경찰업무(범죄예방 및 수사) 지원의 효율성, 전체적인 업무 효율성에 대해 질문하였으나, 신뢰성 검정을 통과하지 못했기 때문에 결과값 자체를 탈락시켰다. 둘째, 업무편의성을 측정한 결과 세부 종속변수별로는 현행범인 발견 편의성, 경찰관 커뮤니케이션 편의성, 행인추적 편의성, 카메라 조작 편의성, 전체적인 모니터링 편의성, 관제시스템 편의성에서 편의성이 더 높아진 것으로 측정되었다. 셋째, 모니터요원의 기대효과에 대해 측정한 결과 어떠한 세부 종속변수에서도 유의미한 차이점을 보이지 않았다. 넷째, 모니터요원과 경찰, 자치단체, 소방공무원간의 협업수준에서는 두 집단간의 유의미한 차이점이 발견되지 않았다. 다음으로 일선수사관을 대상으로 한 실험집단과 비교집단 사이에서는 하나, 범죄수사 효율성, 둘, 범죄예방 효율성, 셋, 업무 편의성에서 인식의 차이점이 있는지 검정하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 통합관제시스템의 구축은 살인, 강도, 강간, 절도, 폭행, 방화범죄 수사 효율성을 증대시켰다. 또한 CCTV를 활용하여 범인을 검거하는 횟수를 증가시켰다. 반면 범죄수사에 소요되는 시간은 줄여주지 못했다. 둘째, 통합관제시스템의 구축은 절도범죄의 예방에만 더 효과가 있는 것으로 나타났다. 나머지 살인, 강도, 강간, 폭행, 방화에서는 범죄예방효과의 유의미한 차이가 없었다. 또한 CCTV의 미시적 범죄억제력(CCTV 촬영지역의 범죄억제력)에 대해서도 두 집단간의 유의미한 차이를 발견하지 못했다. 셋째, CCTV 통합관제시스템은 수사관들의 업무편의성에 아무런 영향을 미치지 못했다. 이상의 연구결과와 현직 모니터요원 및 수사관들과의 인터뷰를 통해 정리해본 통합관제시스템의 발전방안은 다음과 같다. 첫째, 모니터요원의 교육 및 인증제도 도입 둘째, 순찰차 신속배치 시스템과의 연계 셋째, 차량번호인식 CCTV의 전국 통합 넷째, 인공지능 모니터링기술 도입 다섯째, CCTV 통합관제시스템의 표준 마련 이상의 연구가 앞으로 구축될 전국의 통합관제시스템이 단순한 CCTV 모니터요원 근무장소가 아닌 CPTED 기법과 첨단 IT기술을 적용한 Safety Control Tower 역할이 되는 밑거름이 될 것이라 기대한다.
As many citizens are worried about crime, the South Korean government is installing more open street Closed Circuit Television as a preventive measure. After the first open street CCTV was installed in the Gangnam-gu district in 2002, now we have 48,446 open street CCTV all over the country. CCTV an...
As many citizens are worried about crime, the South Korean government is installing more open street Closed Circuit Television as a preventive measure. After the first open street CCTV was installed in the Gangnam-gu district in 2002, now we have 48,446 open street CCTV all over the country. CCTV and Crime has been an important theme in criminology. However, after the era of installation of CCTV, many cities started to take an interest in the "Integration of CCTV", to meet the needs for an effective administration. After all, the Ministry of Public Administration and Security has funded 110 billion won for the whole city's CCTV integration project. An integration of CCTV itself has advantages in the aspects of administration and economy, but the convenience and effectiveness for the CCTV monitoring operators and investigators have to be proved. In this study, the sample was divided into a group that was exposed to the working environment with an integrated CCTV control tower and a group that was not. Whether an integrated CCTV control system is organized or not distinguishes the experimental group from the control group. Actually, the sample was divided into four subgroups: ①monitoring operators of the experimental group, ②monitoring operators of the control group, ③investigators of the experimental group, and ④investigators of the control group. The collected data from a questionnaire was analyzed with the Statistical Package for the Social Sciences 18.0. The results of the Cronbach's α test showed that the questionnaire achieved internal validity except for the work effectiveness of the CCTV monitoring operators. The test results of the difference between the monitoring operators of the control group and the monitoring operators of the experimental group are as follow. ① The variances of work effectiveness do not differ at the .05 significance level; the number of CCTV monitors one person can watch, effectiveness of the supporting police investigation and the duty of the police's crime prevention, and the overall work effectiveness are similar. ② There are some differences in work convenience at the .05 significance level as the mean values of the integrated system are greater than those of not integrated; the level of convenience of detecting criminal behavior, communicating with police officers, tracing walking or running offenders, controling CCTV cameras, and monitoring the system varied. ③ The variances of the expected effectiveness of crime prevention do not vary at the .05 significance level. ④ The variances of the level of cooperation with police officers, fire departments and public servants show no differences at the .05 significance level. The test results of the difference between the investigators in the control group and the investigators in the experimental groups are as described below. ① Differences are found between the two groups in the variances of assistance of CCTV for investigation at the .05 significance level; mean values are greater than those of not integrated; murder·robber·sexual assault·theft·assault·arson investigating, the number of arrest using CCTV. ② Only in the case of theft, difference is found in the effectiveness of crime prevention. Mean values are greater than those of not integrated, and interestingly, no difference is found on murder·robber·sexual assault·assault·arson prevention. ③ The variances of convenience for the copying and analysis of videos have no differences at the .05 significance level. The results of this study also present following policy implications. First, Certification and training system for CCTV monitoring operators. Second, Establishment of connections between the integrated CCTV control system and the police patrol arrange system. Third, Integration of national automatic vehicle number identification CCTV. Fourth, Adoption of artificial intelligence to identify specific criminal behavior or the faces of the wanted. Fifth, Legislation of the national standard of CCTV integration. This study is the first research testing the effectiveness of an integrated CCTV control system in South Korea, especially with an orientation to the monitoring operators and investigators. Despite many interesting conclusions, there are some limitations of the study as well. Better or not this study would foster the installation of the CCTV control towers and help make our society safer and citizens happier.
As many citizens are worried about crime, the South Korean government is installing more open street Closed Circuit Television as a preventive measure. After the first open street CCTV was installed in the Gangnam-gu district in 2002, now we have 48,446 open street CCTV all over the country. CCTV and Crime has been an important theme in criminology. However, after the era of installation of CCTV, many cities started to take an interest in the "Integration of CCTV", to meet the needs for an effective administration. After all, the Ministry of Public Administration and Security has funded 110 billion won for the whole city's CCTV integration project. An integration of CCTV itself has advantages in the aspects of administration and economy, but the convenience and effectiveness for the CCTV monitoring operators and investigators have to be proved. In this study, the sample was divided into a group that was exposed to the working environment with an integrated CCTV control tower and a group that was not. Whether an integrated CCTV control system is organized or not distinguishes the experimental group from the control group. Actually, the sample was divided into four subgroups: ①monitoring operators of the experimental group, ②monitoring operators of the control group, ③investigators of the experimental group, and ④investigators of the control group. The collected data from a questionnaire was analyzed with the Statistical Package for the Social Sciences 18.0. The results of the Cronbach's α test showed that the questionnaire achieved internal validity except for the work effectiveness of the CCTV monitoring operators. The test results of the difference between the monitoring operators of the control group and the monitoring operators of the experimental group are as follow. ① The variances of work effectiveness do not differ at the .05 significance level; the number of CCTV monitors one person can watch, effectiveness of the supporting police investigation and the duty of the police's crime prevention, and the overall work effectiveness are similar. ② There are some differences in work convenience at the .05 significance level as the mean values of the integrated system are greater than those of not integrated; the level of convenience of detecting criminal behavior, communicating with police officers, tracing walking or running offenders, controling CCTV cameras, and monitoring the system varied. ③ The variances of the expected effectiveness of crime prevention do not vary at the .05 significance level. ④ The variances of the level of cooperation with police officers, fire departments and public servants show no differences at the .05 significance level. The test results of the difference between the investigators in the control group and the investigators in the experimental groups are as described below. ① Differences are found between the two groups in the variances of assistance of CCTV for investigation at the .05 significance level; mean values are greater than those of not integrated; murder·robber·sexual assault·theft·assault·arson investigating, the number of arrest using CCTV. ② Only in the case of theft, difference is found in the effectiveness of crime prevention. Mean values are greater than those of not integrated, and interestingly, no difference is found on murder·robber·sexual assault·assault·arson prevention. ③ The variances of convenience for the copying and analysis of videos have no differences at the .05 significance level. The results of this study also present following policy implications. First, Certification and training system for CCTV monitoring operators. Second, Establishment of connections between the integrated CCTV control system and the police patrol arrange system. Third, Integration of national automatic vehicle number identification CCTV. Fourth, Adoption of artificial intelligence to identify specific criminal behavior or the faces of the wanted. Fifth, Legislation of the national standard of CCTV integration. This study is the first research testing the effectiveness of an integrated CCTV control system in South Korea, especially with an orientation to the monitoring operators and investigators. Despite many interesting conclusions, there are some limitations of the study as well. Better or not this study would foster the installation of the CCTV control towers and help make our society safer and citizens happier.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.