피로 특성을 고려한 초대형 컨테이너선의 3단 Lashing Bridge 개발 Development of 3-Tiered Lashing Bridge of Very Large Container Carrier Considering Fatigue Characteristics원문보기
1990년대 이후 세계 경제 성장과 함께 컨테이너선의 발주량은 꾸준히 증가해 왔으며 점차 고속화, 대형화되고 있는 추세이다. 최근 국내 조선소들은 조선원가, 운항 효율성 및 속도 면에서 경쟁력을 갖춘 12,000 TEU 급 이상의 초대형 컨테이너선을 꾸준히 개발하고 있으며 On-Deck 상에 적재 가능한 컨테이너 수 또한 증가함에 따라 기존의 1단이나 2단보다 더 높아진 3단 Lashing Bridge를 탑재하기에 이르렀다. 그간, 국내는 물론 국외의 여러 업체를 통해 수많은 Type의 Lashing Bridge가 개발되었으나 설계와 제작이 외부 전문 Maker에서 수행되는 Lashing Bridge의 특성상 안정성을 너무 고려한 나머지 구조적인 적합성에 대한 보완점을 찾지 못하였으며 이는 중량의 증가는 물론 진동이나 피로 특성과 같은 부분까지 고려하기 힘들었던 것이 현실이다. 본 연구에서는 국내에서 건조 실적이 있는 13,900 TEU 급 컨테이너선에 탑재되는 Lashing Bridge에 대해 ...
1990년대 이후 세계 경제 성장과 함께 컨테이너선의 발주량은 꾸준히 증가해 왔으며 점차 고속화, 대형화되고 있는 추세이다. 최근 국내 조선소들은 조선원가, 운항 효율성 및 속도 면에서 경쟁력을 갖춘 12,000 TEU 급 이상의 초대형 컨테이너선을 꾸준히 개발하고 있으며 On-Deck 상에 적재 가능한 컨테이너 수 또한 증가함에 따라 기존의 1단이나 2단보다 더 높아진 3단 Lashing Bridge를 탑재하기에 이르렀다. 그간, 국내는 물론 국외의 여러 업체를 통해 수많은 Type의 Lashing Bridge가 개발되었으나 설계와 제작이 외부 전문 Maker에서 수행되는 Lashing Bridge의 특성상 안정성을 너무 고려한 나머지 구조적인 적합성에 대한 보완점을 찾지 못하였으며 이는 중량의 증가는 물론 진동이나 피로 특성과 같은 부분까지 고려하기 힘들었던 것이 현실이다. 본 연구에서는 국내에서 건조 실적이 있는 13,900 TEU 급 컨테이너선에 탑재되는 Lashing Bridge에 대해 유한요소 해석을 통한 구조 안정성 검증과 함께 선급에서 제시한 허용응력을 바탕으로 여러 가지 Type의 Lashing Bridge를 비교 검증하고 이와 함께 선급에서 규정하는 HSS(Hot Spot Stress)에 의거, Existing Type의 Lashing Bridge와 피로 특성을 비교 평가하여 피로 성능이 향상된 새로운 Lashing Bridge 형상을 도출하고자 한다.
1990년대 이후 세계 경제 성장과 함께 컨테이너선의 발주량은 꾸준히 증가해 왔으며 점차 고속화, 대형화되고 있는 추세이다. 최근 국내 조선소들은 조선원가, 운항 효율성 및 속도 면에서 경쟁력을 갖춘 12,000 TEU 급 이상의 초대형 컨테이너선을 꾸준히 개발하고 있으며 On-Deck 상에 적재 가능한 컨테이너 수 또한 증가함에 따라 기존의 1단이나 2단보다 더 높아진 3단 Lashing Bridge를 탑재하기에 이르렀다. 그간, 국내는 물론 국외의 여러 업체를 통해 수많은 Type의 Lashing Bridge가 개발되었으나 설계와 제작이 외부 전문 Maker에서 수행되는 Lashing Bridge의 특성상 안정성을 너무 고려한 나머지 구조적인 적합성에 대한 보완점을 찾지 못하였으며 이는 중량의 증가는 물론 진동이나 피로 특성과 같은 부분까지 고려하기 힘들었던 것이 현실이다. 본 연구에서는 국내에서 건조 실적이 있는 13,900 TEU 급 컨테이너선에 탑재되는 Lashing Bridge에 대해 유한요소 해석을 통한 구조 안정성 검증과 함께 선급에서 제시한 허용응력을 바탕으로 여러 가지 Type의 Lashing Bridge를 비교 검증하고 이와 함께 선급에서 규정하는 HSS(Hot Spot Stress)에 의거, Existing Type의 Lashing Bridge와 피로 특성을 비교 평가하여 피로 성능이 향상된 새로운 Lashing Bridge 형상을 도출하고자 한다.
Since the 1990s, the order of container ship has been steadily increased with the growth of the global economy and the ship is gradually becoming faster and bigger. Recently, the domestic shipyards have steadily developed very large container ships in more than 12,000 TEU class that are competitive ...
Since the 1990s, the order of container ship has been steadily increased with the growth of the global economy and the ship is gradually becoming faster and bigger. Recently, the domestic shipyards have steadily developed very large container ships in more than 12,000 TEU class that are competitive in terms of shipbuilding costs, operating efficiency and speed. And they come to mount 3-Tiered Lashing Bridge that is higher than the existing one or two Tiered as the number of containers loadable On-Deck have been increased. Even if a lot of types of Lashing Bridges have been recently developed by several manufacturers at home and abroad, the structural suitability has not been improved because they have been bound by the stability and the design and production of Lashing Bridge are performed by outsourced specialized maker. Therefore, it is true that they couldn’t deeply consider the vibration or fatigue characteristics as well as the weight increase. In this study, several types of Lashing Bridges are compared and verified based on the allowable stress presented by the Classification while verifying the structural stability by Finite Element Analysis for the Lashing Bridge mounted in 13,900 TEU class containership that the domestic shipbuilder has built. In addition, this study is to draw a new shape of Lashing Bridge having improved fatigue performance through the comparison and evaluation of fatigue characteristics with Existing Type of Lashing Bridge according to HSS (Hot Spot Stress) specified by the Classification.
Since the 1990s, the order of container ship has been steadily increased with the growth of the global economy and the ship is gradually becoming faster and bigger. Recently, the domestic shipyards have steadily developed very large container ships in more than 12,000 TEU class that are competitive in terms of shipbuilding costs, operating efficiency and speed. And they come to mount 3-Tiered Lashing Bridge that is higher than the existing one or two Tiered as the number of containers loadable On-Deck have been increased. Even if a lot of types of Lashing Bridges have been recently developed by several manufacturers at home and abroad, the structural suitability has not been improved because they have been bound by the stability and the design and production of Lashing Bridge are performed by outsourced specialized maker. Therefore, it is true that they couldn’t deeply consider the vibration or fatigue characteristics as well as the weight increase. In this study, several types of Lashing Bridges are compared and verified based on the allowable stress presented by the Classification while verifying the structural stability by Finite Element Analysis for the Lashing Bridge mounted in 13,900 TEU class containership that the domestic shipbuilder has built. In addition, this study is to draw a new shape of Lashing Bridge having improved fatigue performance through the comparison and evaluation of fatigue characteristics with Existing Type of Lashing Bridge according to HSS (Hot Spot Stress) specified by the Classification.
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