[학위논문]이·미용 남성 헤어스타일 비교와 선호도 연구 A Study on the Comparison & Preference of Hair Styles Among of Barber Shop And Beauty SalonMale Consumers Using the Services원문보기
국문요약
이·미용 남성 헤어스타일 비교 분석과 선호도 연구
사회가 다양해지고 전문화 되어 문화적 요소들이 발달되어가면서 개인의 이미지에 대한 관심은 높아지고 있으며, 헤어스타일에 대한 관심은 여성만이 아닌 남성들도 자신의 이미지 창출을 위하여 헤어스타일의 이미지를 요구하고 있어 다양한 헤어스타일 연출이 필요할 것이다. 하지만 이·미용서비스산업에서의 헤어스타일 비교와 선호도 연구는 미비한 실정이다.
따라서 본 연구에서는 이·미용을 이용하는 남성 소비자의 스타일을 분석하고, 이·미용 이용 실태와 선호하는 헤어스타일과 커트를 파악하여 그에 맞는 이·미용 서비스 전략을 수립하는데 목적이 있다.
연구방법은 자기입식 ...
국문요약
이·미용 남성 헤어스타일 비교 분석과 선호도 연구
사회가 다양해지고 전문화 되어 문화적 요소들이 발달되어가면서 개인의 이미지에 대한 관심은 높아지고 있으며, 헤어스타일에 대한 관심은 여성만이 아닌 남성들도 자신의 이미지 창출을 위하여 헤어스타일의 이미지를 요구하고 있어 다양한 헤어스타일 연출이 필요할 것이다. 하지만 이·미용서비스산업에서의 헤어스타일 비교와 선호도 연구는 미비한 실정이다.
따라서 본 연구에서는 이·미용을 이용하는 남성 소비자의 스타일을 분석하고, 이·미용 이용 실태와 선호하는 헤어스타일과 커트를 파악하여 그에 맞는 이·미용 서비스 전략을 수립하는데 목적이 있다.
연구방법은 자기입식 설문지법이 사용되었고, 수집된 자료는 SPSS 16.0을 통해 분석하였으며, 자료에 적용된 분석방법은 빈도분석, 교차분석이었다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 스포츠 커트 헤어스타일의 경우 미용은 Clipper를 사용하였고, 이용은 가위를 사용하여 스퀘어로 커트 한다. 상상고 헤어스타일의 경우 미용은 머리길이는 길게 하고, 이용은 접합부는 내추럴하게 라운드로 싱글링 한다. 중상고 헤어스타일 경우 미용은 중·장년층 고객이 주로 하는 스타일이며, 이용은 Tapering으로 질감처리하고, 하조발 헤어스타일 경우 미용은 Clipper를 사용하여 헤어라인만 커트 한다. 이용은 가르마가 있는 공무원이나 정치인 스타일이다. 중발 헤어스타일의 경우 미용은 남성들이 퍼머넌트 시술 하려고 할 때 하는 스타일이다. 이용은 Tapering 가위로 질감처리 한다. 장발 헤어스타일의 경우 미용은 아웃 컬 퍼머넌트 시술 할 때 커트 하며, 이용은 보편적으로 목이 긴 남성들이 선호하는 헤어스타일이다. 인디 헤어스타일의 경우 미용은 젊은 층에서 주로 하는 스타일이고, 이용은 20대에서 30대 남성이 하는 스타일이다. 댄디 헤어스타일의 경우 미용은 스마트한 느낌으로 20대 남자가 선호하고, 이용은 좌측에서 우측으로 비대칭으로 짧게 커트 한다. 모히칸 헤어스타일의 경우 미용은 주로 Clipper와 Tapering을 많이 사용 한다. 이용은 No Parting으로 사이드부터 싱글링하여 자연스럽게 U라인까지 연속깎기 기법으로 커트 한다.
둘째, 인구 통계적 특성을 살펴보면, 조사대상자의 연령은 미용실 이용자는 20대 전, 후반의 연령층이 높았고, 이용실 이용자는 50대 전, 후반의 연령층이 가장 높았으며, 학력은 미용실 이용자는 대학(교) 졸업 높게 나타났다. 이용실 이용자는 대학(교) 졸업이 높게 나타났다.
셋째, 이·미용실 소비자의 이·미용실 이용실태를 살펴본 결과, 현재 헤어스타일 선택 동기로 미용실과 이용실 이용자의 경우, 손질하기 편해서와 내가 가장 좋아하는 스타일이어서가 가장 높게 나타났으며, 현재 헤어스타일과 어울리는 스타일로 미용실 이용자의 경우 스포츠와 상상고로 높게 나타났고, 이용실 이용자의 경우 중상고와 하조발이 높게 나타났다. 반면 싫어하는 헤어스타일로는 이용실과 미용실 이용자 모두다 장발 스타일에서 높게 나타났다. 선호하는 헤어스타일 중에서 미용은 미용헤어스타일 투블럭, 스포츠, 이용 헤어스타일 인디 순으로 나타났고, 이용은 미용헤어스타일 투블럭, 이용 헤어스타일 중상고 순으로 나타났으며, 헤어스타일 변화 방법에서 미용과 이용 모두 커트가 높게 나타났다. 커트 이유에서는 미용, 이용은 단정해 보이고 싶어서가 높게 나타났고, 커트 시술시, 1회 평균 지불 비용에서 미용, 이용은 1만 원 이상에서 2만 원 미만이 높게 나타났고, 커트시술시 이(미)용실 방문주기 에서 미용, 이용은 1개월에서 1번이 높게 나타났다.
넷째, 이·미용실 소비자의 헤어스타일 선호도 차이 결과, 커트 이유에서 미용은 기분전환을 위해서, 이용은 단정해보이고 싶어서와 사회생활 때문에 순으로 나타났다. 선호하는 헤어이미지에서 미용은 큐트(귀엽고 발랄함)가 높게 나타났고, 이용은 클래식(고품적인 품격이 있음)이 높게 나타났으며, 헤어스타일 선호도에서는 미용은 미용스타일 인디와 미용스타일 중상고 순으로 나타났고, 이용은 이용스타일 하조발과 이용스타일 스포츠 순으로 나타났으며, 어울리는 헤어스타일에서 미용은 댄디가 높게 나타났고, 이용은 하조발이 높게 나타났으며, 미용은 전문 숍에서 모발관리를 한다는 응답이 가장 높게 나타났고, 이용은 비누와 린스로 감는다는 응답이 높게 나타났다.
이상의 결론들을 종합해 볼 때, 미용서비스산업을 이용하는 소비자의 연령층은 20대의 젊은 층이 주 고객 층이고, 이용서비스산업을 이용하는 연령층은 중·장년층으로 대조적으로 고객의 차이가 나타났다. 이렇게 각각을 이용하는 고객들의 개성이 뚜렷하여 개인의 이미지에 맞는 곳을 추구하는 것을 알 수 있다. 그러므로 이용서비스 산업은 고객이 감소되는 단점을 보완시켜 고정고객을 확보해야 하고, 미용서비스 산업은 남성 고객들의 불만사항을 감소시켜서 남성고객의 이탈을 방지함과 동시에 미용서비스 산업과 이용서비스 산업은 단점과 장점을 상호 보완하여 남성 고객들의 만족을 증
국문요약
이·미용 남성 헤어스타일 비교 분석과 선호도 연구
사회가 다양해지고 전문화 되어 문화적 요소들이 발달되어가면서 개인의 이미지에 대한 관심은 높아지고 있으며, 헤어스타일에 대한 관심은 여성만이 아닌 남성들도 자신의 이미지 창출을 위하여 헤어스타일의 이미지를 요구하고 있어 다양한 헤어스타일 연출이 필요할 것이다. 하지만 이·미용서비스산업에서의 헤어스타일 비교와 선호도 연구는 미비한 실정이다.
따라서 본 연구에서는 이·미용을 이용하는 남성 소비자의 스타일을 분석하고, 이·미용 이용 실태와 선호하는 헤어스타일과 커트를 파악하여 그에 맞는 이·미용 서비스 전략을 수립하는데 목적이 있다.
연구방법은 자기입식 설문지법이 사용되었고, 수집된 자료는 SPSS 16.0을 통해 분석하였으며, 자료에 적용된 분석방법은 빈도분석, 교차분석이었다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 스포츠 커트 헤어스타일의 경우 미용은 Clipper를 사용하였고, 이용은 가위를 사용하여 스퀘어로 커트 한다. 상상고 헤어스타일의 경우 미용은 머리길이는 길게 하고, 이용은 접합부는 내추럴하게 라운드로 싱글링 한다. 중상고 헤어스타일 경우 미용은 중·장년층 고객이 주로 하는 스타일이며, 이용은 Tapering으로 질감처리하고, 하조발 헤어스타일 경우 미용은 Clipper를 사용하여 헤어라인만 커트 한다. 이용은 가르마가 있는 공무원이나 정치인 스타일이다. 중발 헤어스타일의 경우 미용은 남성들이 퍼머넌트 시술 하려고 할 때 하는 스타일이다. 이용은 Tapering 가위로 질감처리 한다. 장발 헤어스타일의 경우 미용은 아웃 컬 퍼머넌트 시술 할 때 커트 하며, 이용은 보편적으로 목이 긴 남성들이 선호하는 헤어스타일이다. 인디 헤어스타일의 경우 미용은 젊은 층에서 주로 하는 스타일이고, 이용은 20대에서 30대 남성이 하는 스타일이다. 댄디 헤어스타일의 경우 미용은 스마트한 느낌으로 20대 남자가 선호하고, 이용은 좌측에서 우측으로 비대칭으로 짧게 커트 한다. 모히칸 헤어스타일의 경우 미용은 주로 Clipper와 Tapering을 많이 사용 한다. 이용은 No Parting으로 사이드부터 싱글링하여 자연스럽게 U라인까지 연속깎기 기법으로 커트 한다.
둘째, 인구 통계적 특성을 살펴보면, 조사대상자의 연령은 미용실 이용자는 20대 전, 후반의 연령층이 높았고, 이용실 이용자는 50대 전, 후반의 연령층이 가장 높았으며, 학력은 미용실 이용자는 대학(교) 졸업 높게 나타났다. 이용실 이용자는 대학(교) 졸업이 높게 나타났다.
셋째, 이·미용실 소비자의 이·미용실 이용실태를 살펴본 결과, 현재 헤어스타일 선택 동기로 미용실과 이용실 이용자의 경우, 손질하기 편해서와 내가 가장 좋아하는 스타일이어서가 가장 높게 나타났으며, 현재 헤어스타일과 어울리는 스타일로 미용실 이용자의 경우 스포츠와 상상고로 높게 나타났고, 이용실 이용자의 경우 중상고와 하조발이 높게 나타났다. 반면 싫어하는 헤어스타일로는 이용실과 미용실 이용자 모두다 장발 스타일에서 높게 나타났다. 선호하는 헤어스타일 중에서 미용은 미용헤어스타일 투블럭, 스포츠, 이용 헤어스타일 인디 순으로 나타났고, 이용은 미용헤어스타일 투블럭, 이용 헤어스타일 중상고 순으로 나타났으며, 헤어스타일 변화 방법에서 미용과 이용 모두 커트가 높게 나타났다. 커트 이유에서는 미용, 이용은 단정해 보이고 싶어서가 높게 나타났고, 커트 시술시, 1회 평균 지불 비용에서 미용, 이용은 1만 원 이상에서 2만 원 미만이 높게 나타났고, 커트시술시 이(미)용실 방문주기 에서 미용, 이용은 1개월에서 1번이 높게 나타났다.
넷째, 이·미용실 소비자의 헤어스타일 선호도 차이 결과, 커트 이유에서 미용은 기분전환을 위해서, 이용은 단정해보이고 싶어서와 사회생활 때문에 순으로 나타났다. 선호하는 헤어이미지에서 미용은 큐트(귀엽고 발랄함)가 높게 나타났고, 이용은 클래식(고품적인 품격이 있음)이 높게 나타났으며, 헤어스타일 선호도에서는 미용은 미용스타일 인디와 미용스타일 중상고 순으로 나타났고, 이용은 이용스타일 하조발과 이용스타일 스포츠 순으로 나타났으며, 어울리는 헤어스타일에서 미용은 댄디가 높게 나타났고, 이용은 하조발이 높게 나타났으며, 미용은 전문 숍에서 모발관리를 한다는 응답이 가장 높게 나타났고, 이용은 비누와 린스로 감는다는 응답이 높게 나타났다.
이상의 결론들을 종합해 볼 때, 미용서비스산업을 이용하는 소비자의 연령층은 20대의 젊은 층이 주 고객 층이고, 이용서비스산업을 이용하는 연령층은 중·장년층으로 대조적으로 고객의 차이가 나타났다. 이렇게 각각을 이용하는 고객들의 개성이 뚜렷하여 개인의 이미지에 맞는 곳을 추구하는 것을 알 수 있다. 그러므로 이용서비스 산업은 고객이 감소되는 단점을 보완시켜 고정고객을 확보해야 하고, 미용서비스 산업은 남성 고객들의 불만사항을 감소시켜서 남성고객의 이탈을 방지함과 동시에 미용서비스 산업과 이용서비스 산업은 단점과 장점을 상호 보완하여 남성 고객들의 만족을 증
ABSTRACT
A Study on the Comparison & Preference of Hair Styles Among Male Consumers Using the Services of Barber Shop And Beauty Salon
Jin, Young Mo
Dept. of Beauty Arts
...
ABSTRACT
A Study on the Comparison & Preference of Hair Styles Among Male Consumers Using the Services of Barber Shop And Beauty Salon
Jin, Young Mo
Dept. of Beauty Arts
The Graduate School of
SeoKyeong University
The purpose of this study was to provide the basic data necessary for the beauty salons/barbering service business in the cosmetological sector to increase understanding about male consumers and ensure the presentation of satisfactory hair styles by comparing the hair styles of men, who are the consumers of barbering and cosmetology services, and compare their preferences. The target of the survey was the male consumers residing in Seoul, Gyeonggi Province and Incheon, who used the barbering services or cosmetic services at barbershops or beauty salons. The collected data from the 400 sets of questionnaires were analyzed using SPSS 16.0. The data were further analyzed through the frequency analysis and crosstabulation analysis. The results of this study were as follows.
First, the clipper was used for the Brosse hair style at beauty salons, while the scissors were used for the square cutting at barber shops. As for the high flattop hair style, the long hair style was offered at beauty salons, while the natural round singling was applied to the adjoining area at barber shops. Regarding the mid flattop hair style, it was the mostly preferred hair style among the middle-aged or aged customers who used the beauty salons, while the tapering was applied to add the sense of texture at the barber shops. In relation to the Hajobal hair style, clippers were used to cut only along the hairline at beauty salons. The hair style with the side or center parting which seemed to be fit for the public servants or politicians was offered at barber shops. The medium length hair style was commonly sought among the male customers who wanted the permanent wave procedure at beauty salons. The tapering scissors were used to create the sense of texture at barber shops. The long hair style cut was applied to the out curl permanent procedure at beauty salon, and was usually the preferred hair style for men with long neck at barber shop. The Indie hair style is usually preferred among the young people using the beauty salons, and also preferred by those in their twenties and thirties using the barber shops. The dandy hair style, which created a smart appearance, was preferred by men in their twenties at beauty salons, and involved the short asymmetric cutting process from left side to the right side for the hair styling at barber shops. The Mohican hair style was created by using mainly the clippers and tapering scissors at beauty salons, and involved the singling from the side without parting and the consecutive cutting to the U line to create a natural look.
Second, based on the demographic characteristics, the respondents in their early or late twenties comprised the highest proportion among those who used the beauty salons, while the respondents in their early or late fifties accounted for the highest portion among those who used the services of barber shops. In relation to the education background, the largest percentage of respondents had the bachelor’s degree among those who used the services of beauty salons. Likewise, the highest proportion of respondents had the bachelor’s degree among those who used the services of barber shops.
Third, in relation to the current use of beauty salons and barber shops, most consumers among those who used the beauty salons and barber shops said that they selected their current hair style because it was their favorite style or because it was convenient to make their hairs trimmed, regarding the motive for the selection of current hair style. The Brosse and high flattop hair style were found to be the hair styles that matched the current hair styles for those who used the beauty salons, while the mid flattop and Hajobal were found to be the hair styles that matched current hair styles for those who used the barber shops. Meanwhile, a high proportion of respondents who used the beauty salons and barber shops said that the long hair style was the hair style that they disliked. Among the consumers who used the beauty salons, the most preferred hair style was the beauty salon type 2Block hair style, followed by the Brosse and barber shop type Indie hair style. Among the consumers who used the barber shops, the most preferred hair style was the beauty salon type 2Block hair style, followed by the barber shop type mid flattop hair style. Regarding the method for changing the hair style, the cutting was preferred the most among the both groups who used the beauty salons and barber shops, respectively. Regarding the reason for cutting the hairs, the respondents who said that they had their hairs cut to look neat comprised the largest proportion among those using the beauty salons and barber shops. Concerning the average cost for the hair cutting in each visit to the beauty salon and barber shop, the charge amounting to over KRW 10,000 and less than KRW 20,000 accounted for the highest portion with regard to the services offered by the beauty salons and barber shops. The respondents who said that they visited the beauty salons and barber shops once a month comprised the highest portion in relation to the cycle of visit to beauty salons and barber shops for hair-cutting procedure.
Fourth, in relation to the difference in the preference of hair style among the consumers who used the services of beauty salons and barber shops, those who said that they had their hairs cut at the beauty salons to refresh themselves accounted for the highest percentage, while those who said that they wanted to look neat and those who cited the reason o
ABSTRACT
A Study on the Comparison & Preference of Hair Styles Among Male Consumers Using the Services of Barber Shop And Beauty Salon
Jin, Young Mo
Dept. of Beauty Arts
The Graduate School of
SeoKyeong University
The purpose of this study was to provide the basic data necessary for the beauty salons/barbering service business in the cosmetological sector to increase understanding about male consumers and ensure the presentation of satisfactory hair styles by comparing the hair styles of men, who are the consumers of barbering and cosmetology services, and compare their preferences. The target of the survey was the male consumers residing in Seoul, Gyeonggi Province and Incheon, who used the barbering services or cosmetic services at barbershops or beauty salons. The collected data from the 400 sets of questionnaires were analyzed using SPSS 16.0. The data were further analyzed through the frequency analysis and crosstabulation analysis. The results of this study were as follows.
First, the clipper was used for the Brosse hair style at beauty salons, while the scissors were used for the square cutting at barber shops. As for the high flattop hair style, the long hair style was offered at beauty salons, while the natural round singling was applied to the adjoining area at barber shops. Regarding the mid flattop hair style, it was the mostly preferred hair style among the middle-aged or aged customers who used the beauty salons, while the tapering was applied to add the sense of texture at the barber shops. In relation to the Hajobal hair style, clippers were used to cut only along the hairline at beauty salons. The hair style with the side or center parting which seemed to be fit for the public servants or politicians was offered at barber shops. The medium length hair style was commonly sought among the male customers who wanted the permanent wave procedure at beauty salons. The tapering scissors were used to create the sense of texture at barber shops. The long hair style cut was applied to the out curl permanent procedure at beauty salon, and was usually the preferred hair style for men with long neck at barber shop. The Indie hair style is usually preferred among the young people using the beauty salons, and also preferred by those in their twenties and thirties using the barber shops. The dandy hair style, which created a smart appearance, was preferred by men in their twenties at beauty salons, and involved the short asymmetric cutting process from left side to the right side for the hair styling at barber shops. The Mohican hair style was created by using mainly the clippers and tapering scissors at beauty salons, and involved the singling from the side without parting and the consecutive cutting to the U line to create a natural look.
Second, based on the demographic characteristics, the respondents in their early or late twenties comprised the highest proportion among those who used the beauty salons, while the respondents in their early or late fifties accounted for the highest portion among those who used the services of barber shops. In relation to the education background, the largest percentage of respondents had the bachelor’s degree among those who used the services of beauty salons. Likewise, the highest proportion of respondents had the bachelor’s degree among those who used the services of barber shops.
Third, in relation to the current use of beauty salons and barber shops, most consumers among those who used the beauty salons and barber shops said that they selected their current hair style because it was their favorite style or because it was convenient to make their hairs trimmed, regarding the motive for the selection of current hair style. The Brosse and high flattop hair style were found to be the hair styles that matched the current hair styles for those who used the beauty salons, while the mid flattop and Hajobal were found to be the hair styles that matched current hair styles for those who used the barber shops. Meanwhile, a high proportion of respondents who used the beauty salons and barber shops said that the long hair style was the hair style that they disliked. Among the consumers who used the beauty salons, the most preferred hair style was the beauty salon type 2Block hair style, followed by the Brosse and barber shop type Indie hair style. Among the consumers who used the barber shops, the most preferred hair style was the beauty salon type 2Block hair style, followed by the barber shop type mid flattop hair style. Regarding the method for changing the hair style, the cutting was preferred the most among the both groups who used the beauty salons and barber shops, respectively. Regarding the reason for cutting the hairs, the respondents who said that they had their hairs cut to look neat comprised the largest proportion among those using the beauty salons and barber shops. Concerning the average cost for the hair cutting in each visit to the beauty salon and barber shop, the charge amounting to over KRW 10,000 and less than KRW 20,000 accounted for the highest portion with regard to the services offered by the beauty salons and barber shops. The respondents who said that they visited the beauty salons and barber shops once a month comprised the highest portion in relation to the cycle of visit to beauty salons and barber shops for hair-cutting procedure.
Fourth, in relation to the difference in the preference of hair style among the consumers who used the services of beauty salons and barber shops, those who said that they had their hairs cut at the beauty salons to refresh themselves accounted for the highest percentage, while those who said that they wanted to look neat and those who cited the reason o
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