대도시의 도심부에서는 도로 및 주변 환경이 대부분 다양한 포장 재료로 도포되어 인공적인 상태로 바뀌었고 그로 인해 자연 상태의 태양에너지 순환이 원활히 이루어지고 있지 못함으로써 국지적인 열섬현상이 빈번히 발생되어 왔으며 도심지를 비롯한 인구 밀집지역에서는 밤에도 기온이 떨어지지 않는 열대야가 지속되어 거주민의 생활환경에 막대한 지장을 초래하고 있다. 이러한 열섬현상의 대책으로 인공배열의 축소, 지표면 피복의 개선 그리고 도시환경 형태의 개선 등을 들 수 있는데, 이 중 도심면적의 10~20%를 차지하는 도로에 노면온도의 저하를 가져오는 ...
대도시의 도심부에서는 도로 및 주변 환경이 대부분 다양한 포장 재료로 도포되어 인공적인 상태로 바뀌었고 그로 인해 자연 상태의 태양에너지 순환이 원활히 이루어지고 있지 못함으로써 국지적인 열섬현상이 빈번히 발생되어 왔으며 도심지를 비롯한 인구 밀집지역에서는 밤에도 기온이 떨어지지 않는 열대야가 지속되어 거주민의 생활환경에 막대한 지장을 초래하고 있다. 이러한 열섬현상의 대책으로 인공배열의 축소, 지표면 피복의 개선 그리고 도시환경 형태의 개선 등을 들 수 있는데, 이 중 도심면적의 10~20%를 차지하는 도로에 노면온도의 저하를 가져오는 도로포장을 통하여 도로주변의 열 환경 부하를 경감을 기대할 수 있는 포장공법에 대한 연구의 필요성이 절실한 설정이다 본 연구에서는 물 순환 시스템을 이용하여 아스팔트 포장도로의 표면온도를 저감하고 포장체의 구조적 안전성을 평가하기 위해 수행되었다. 물 순환 시스템을 이용했을 때의 포장체 온도가 빠르게 낮아짐을 시험을 통해 알 수 있었다. 따라서 뜨거워진 아스팔트 포장도로의 온도를 저감하기 위해서 물 순환 시스템을 이용한다면 약 4~5℃까지 빨리 낮아지는 효과 얻을 수 있다. 아스팔트 시멘트 도로 포장은 많은 종류의 파괴경향이 있다. 그 중 피로균열과 소성변형의 파괴경향에 대하여 실내 실험을 진행하였다. 소성변형과 피로균열은 도로포장의 초기 및 사용도중 흔히 발생하는 파괴유형으로서 도로의 수명을 감소시켜 유지보수 비용의 증가를 초래한다. 본 연구에서는 아스팔트 혼합물의 소성변형 저항성과 피로균열에 대한 저항성을 평가하기 위하여 휠트랙킹 시험과 휨 피로 시험을 수행하였다. 그 결과, 포장하부에 관을 매설함으로써 포장체의 소성변형에 큰 영향을 미치지 않지만, 관을 매설함으로써 아스팔트 포장의 파손이 조기에 발생할 수 있음을 알 수 있었다.
대도시의 도심부에서는 도로 및 주변 환경이 대부분 다양한 포장 재료로 도포되어 인공적인 상태로 바뀌었고 그로 인해 자연 상태의 태양에너지 순환이 원활히 이루어지고 있지 못함으로써 국지적인 열섬현상이 빈번히 발생되어 왔으며 도심지를 비롯한 인구 밀집지역에서는 밤에도 기온이 떨어지지 않는 열대야가 지속되어 거주민의 생활환경에 막대한 지장을 초래하고 있다. 이러한 열섬현상의 대책으로 인공배열의 축소, 지표면 피복의 개선 그리고 도시환경 형태의 개선 등을 들 수 있는데, 이 중 도심면적의 10~20%를 차지하는 도로에 노면온도의 저하를 가져오는 도로포장을 통하여 도로주변의 열 환경 부하를 경감을 기대할 수 있는 포장공법에 대한 연구의 필요성이 절실한 설정이다 본 연구에서는 물 순환 시스템을 이용하여 아스팔트 포장도로의 표면온도를 저감하고 포장체의 구조적 안전성을 평가하기 위해 수행되었다. 물 순환 시스템을 이용했을 때의 포장체 온도가 빠르게 낮아짐을 시험을 통해 알 수 있었다. 따라서 뜨거워진 아스팔트 포장도로의 온도를 저감하기 위해서 물 순환 시스템을 이용한다면 약 4~5℃까지 빨리 낮아지는 효과 얻을 수 있다. 아스팔트 시멘트 도로 포장은 많은 종류의 파괴경향이 있다. 그 중 피로균열과 소성변형의 파괴경향에 대하여 실내 실험을 진행하였다. 소성변형과 피로균열은 도로포장의 초기 및 사용도중 흔히 발생하는 파괴유형으로서 도로의 수명을 감소시켜 유지보수 비용의 증가를 초래한다. 본 연구에서는 아스팔트 혼합물의 소성변형 저항성과 피로균열에 대한 저항성을 평가하기 위하여 휠트랙킹 시험과 휨 피로 시험을 수행하였다. 그 결과, 포장하부에 관을 매설함으로써 포장체의 소성변형에 큰 영향을 미치지 않지만, 관을 매설함으로써 아스팔트 포장의 파손이 조기에 발생할 수 있음을 알 수 있었다.
In the center of the large cities, most of the roads and other surroundings are paved with various materials. Therefore, solar energy cannot be circulated normally as in the natural state and as for the result, living environment of the people in the cities has been massively affected by the frequen...
In the center of the large cities, most of the roads and other surroundings are paved with various materials. Therefore, solar energy cannot be circulated normally as in the natural state and as for the result, living environment of the people in the cities has been massively affected by the frequent Heat Island Effect and Tropical Nights in which the temperature at night does not fall in the overpopulated areas. Reduction of anthropogenic heat, improvement of surface pavement, and reform of urban environment could be some of the solutions of Heat Island Effect and also it is essential to study in method of pavement which could lower the surface temperature of the roads which takes up to 10~20% of the total city area. In this study we use water circulation system to reduce the surface temperature of an asphalt pavement and evaluate the structural safety of asphalt pavement. It was noticeable that temperature of the asphalt pavement drops quickly when using the water circulation system. Thus, if we use the water circulation system to cool down the heated asphalt pavements we can lower the temperature by 4~5℃ faster. The asphalt cement pavement has many kinds of destruction. Among those destruction, we conducted an indoor experiment for fatigue cracking and rutting. Rutting and fatigue cracking are common destruction of the roads which occur at the beginning of the pavements and during the use. They shorten the lifespan of the roads and it leads to the growth of maintenance expenses. In this research, wheel tracking test and flexural fatigue test have been used to assess the resistibility of asphalt mixture against rutting and fatigue cracking. As a result, planting the pipes did not have a lot of influence on rutting but we found out that it could bring the damage of asphalt pavement sooner.
In the center of the large cities, most of the roads and other surroundings are paved with various materials. Therefore, solar energy cannot be circulated normally as in the natural state and as for the result, living environment of the people in the cities has been massively affected by the frequent Heat Island Effect and Tropical Nights in which the temperature at night does not fall in the overpopulated areas. Reduction of anthropogenic heat, improvement of surface pavement, and reform of urban environment could be some of the solutions of Heat Island Effect and also it is essential to study in method of pavement which could lower the surface temperature of the roads which takes up to 10~20% of the total city area. In this study we use water circulation system to reduce the surface temperature of an asphalt pavement and evaluate the structural safety of asphalt pavement. It was noticeable that temperature of the asphalt pavement drops quickly when using the water circulation system. Thus, if we use the water circulation system to cool down the heated asphalt pavements we can lower the temperature by 4~5℃ faster. The asphalt cement pavement has many kinds of destruction. Among those destruction, we conducted an indoor experiment for fatigue cracking and rutting. Rutting and fatigue cracking are common destruction of the roads which occur at the beginning of the pavements and during the use. They shorten the lifespan of the roads and it leads to the growth of maintenance expenses. In this research, wheel tracking test and flexural fatigue test have been used to assess the resistibility of asphalt mixture against rutting and fatigue cracking. As a result, planting the pipes did not have a lot of influence on rutting but we found out that it could bring the damage of asphalt pavement sooner.
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