본 연구의 목적은 국내․외 미술영재교육대상자 선발 방법에 관한 비교 분석을 통해 국내 미술영재교육대상자 선발에 대한 시사점을 얻고 이를 바탕으로 미술영재선발이 나아가야할 방향성을 제시하는 데에 있다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 우선 국내․외 미술영재교육의 체계 및 기관 현황에 대하여 조사 및 분석하였다. 그리고 국내․외 미술영재교육기관별 선발 방법의 현황을 비교 분석하였다. 문헌 연구의 방법으로 미술영재 선발에 관련된 국내․외의 연구논문과 단행본, 영재교육기관 및 연구기관의 간행물, 관련 법규, 정부 및 시․도 간행물, 영재교육기관 및 연구기관 ...
본 연구의 목적은 국내․외 미술영재교육대상자 선발 방법에 관한 비교 분석을 통해 국내 미술영재교육대상자 선발에 대한 시사점을 얻고 이를 바탕으로 미술영재선발이 나아가야할 방향성을 제시하는 데에 있다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 우선 국내․외 미술영재교육의 체계 및 기관 현황에 대하여 조사 및 분석하였다. 그리고 국내․외 미술영재교육기관별 선발 방법의 현황을 비교 분석하였다. 문헌 연구의 방법으로 미술영재 선발에 관련된 국내․외의 연구논문과 단행본, 영재교육기관 및 연구기관의 간행물, 관련 법규, 정부 및 시․도 간행물, 영재교육기관 및 연구기관 웹페이지 등을 분석하였다. 또 공개되지 않은 정보의 경우 미술영재선발에 참여하였던 학생을 면담하는 방법으로 연구를 진행했다.
국내․외 미술영재교육제도와 체계와 기관 현황에 대하여 연구한 결과 국내의 경우는 교육과학기술부가 중심이 되어 영재교육진흥계획에 따라 체계적으로 미술영재교육을 추진하고 있다. 미술영재교육의 형태로는 미술영재교육원과 미술영재학급이 있으며 모두 정규교육을 받은 후 방과 후 시간이나 주말 등을 이용하여 참여하는 형태로 2012년 현재 전국 80여개의 기관이 운영되고 있다. 국외의 경우 국가가 주도하는 경우(싱가폴, 이스라엘 등)도 있었고 주정부 마다 특색 있게 실시되는 경우(미국, 독일, 호주 등)도 있었지만 공통적으로 영재교육에 관한 법적, 정책적 지원을 아끼지 않았다. 또 미술영재학교, 영재교육센터, 영재교육 중심학교, 학교 내 부분적 분리 수업, 조기 학점 이수제도 등 다양하고 지속성 있는 영재교육 프로그램들을 갖추고 있었다.
국내․외 미술영재교육대상자 선발 방법에 대하여 연구한 결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 선발 시기에 대해 비교한 결과, 국내 80여 곳의 미술영재교육기관은 선발의 시기가 대부분 11월~다음해 1월 또는 3월~4월로, 2-3개월에 걸쳐 선발이 이루어지는 점이 비슷하였고 판별 및 선발 기간이 정확히 정해져 있었다. 반면 외국의 경우 각 나라의 학기 시작일 전에 선발이 이루어진다는 점에서는 국내와 비슷하였지만 11월부터 다음해 3월까지 약 4-5개월에 걸쳐 선발이 이루어졌다. 또 학기 중 여러 차례의 판별 및 선발이 이루어지도록 한 경우도 있었다.
둘째, 선발 대상을 비교한 결과, 국내와 국외의 경우 모두 통학이 가능한 거리의 학생들을 주 대상으로 한다는 점은 비슷하였으나 국외 교육기관 중에는 기숙학교를 운영하여 먼 지역에 거주하는 학생들까지 선발한다는 점에서 차이가 있었다. 또 선발 대상의 연령이 국내는 초등학교 4-6학년, 중학교 1-3학년으로 집중되어 있는 반면 국외는 유치원부터 고등학교까지 다양하게 분포되어 있었으며 특히 고등학생을 대상으로 하는 미술영재학교가 많았다. 국내․외 기관 모두 사회적 배려대상에 대한 배려를 하고 있다는 점은 비슷하였으나 국내의 경우 정원의 일부를 할당해서 뽑는 적극적인 방식을 취한다면 국외의 경우 성별, 인종, 경제적 여건에 따른 차별을 하지 않는다는 큰 원칙을 세우고 실천하고 있다.
셋째, 선발 절차를 비교한 결과, 국내와 국외의 경우 모두 다단계 선발 절차를 실시하고 있었다. 국내는 단계 별로 1-2가지의 선발 도구를 사용하여 선발의 단계가 비교적 많고 3단계 전형이 가장 많았으나 국외는 한 단계에 여러 가지 선발 도구를 사용하여 비교적 절차가 짧고 2단계 전형을 실시하는 곳이 가장 많았다.
넷째, 선발 도구를 비교한 결과, 국내는 교사 추천서, 실기 평가, 면접이 가장 많이 이루어졌으며 포트폴리오나 워크숍과 같은 형태의 평가는 거의 이루어지지 않고 있었다. 반면 국외의 선발 도구를 살펴보면 포트폴리오와 워크숍 형태를 적극 활용하며 다양한 선발 도구를 기관의 특성과 목적에 맞게 골고루 활용하고 있었다.
이러한 비교․분석 결과를 바탕으로 국내 미술영재교육대상자 선발의 장점과 개선점을 찾아보았다. 우선 장점은 국가주도로 이루어지고 있어서 미술영재교육 추진이 용이하며, 미술영재교육대상자 선발 시 다단계 선발이 잘 이루어지고 단순 표현 능력보다 창의성을 중심으로 평가하려고 한다는 점이다. 그러나 개선해야 할 점도 있는데 그 내용은 다음과 같다.
첫째, 국가주도로 추진하다 보니 미술영재교육체계 및 선발이 획일적이다. 좀 더 다양한 미술영재프로그램과 선발 방법이 필요하다.
둘째, 미술영재교육제도의 체계성과 연계성이 부족하다. 영재성을 인정받은 학생에게는 다음 단계의 교육을 연계성과 체계성 있게 제공하는 것이 필요하다.
셋째, 지금 부족한 초등학교 1-3학년과 고등학생을 대상으로 선발하는 미술영재교육기관이 더욱 필요하다.
넷째, 미술영재교육대상자 선발 도구의 사용이 편중되어 있다. 여전히 90% 이상의 기관이 교사추천서, 80%이상의 기관이 실기평가와 면접을 실시하고 있다. 이를 보완하기 위해 다양한 선발 도구를 사용해야 한다.
다섯째, 교사의 전문성을 높여야 한다. 교사 추천서, 실기 평가, 면접, 수업 관찰 평가 등 타당한 평가를 실시하려면 교사의 전
본 연구의 목적은 국내․외 미술영재교육대상자 선발 방법에 관한 비교 분석을 통해 국내 미술영재교육대상자 선발에 대한 시사점을 얻고 이를 바탕으로 미술영재선발이 나아가야할 방향성을 제시하는 데에 있다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 우선 국내․외 미술영재교육의 체계 및 기관 현황에 대하여 조사 및 분석하였다. 그리고 국내․외 미술영재교육기관별 선발 방법의 현황을 비교 분석하였다. 문헌 연구의 방법으로 미술영재 선발에 관련된 국내․외의 연구논문과 단행본, 영재교육기관 및 연구기관의 간행물, 관련 법규, 정부 및 시․도 간행물, 영재교육기관 및 연구기관 웹페이지 등을 분석하였다. 또 공개되지 않은 정보의 경우 미술영재선발에 참여하였던 학생을 면담하는 방법으로 연구를 진행했다.
국내․외 미술영재교육제도와 체계와 기관 현황에 대하여 연구한 결과 국내의 경우는 교육과학기술부가 중심이 되어 영재교육진흥계획에 따라 체계적으로 미술영재교육을 추진하고 있다. 미술영재교육의 형태로는 미술영재교육원과 미술영재학급이 있으며 모두 정규교육을 받은 후 방과 후 시간이나 주말 등을 이용하여 참여하는 형태로 2012년 현재 전국 80여개의 기관이 운영되고 있다. 국외의 경우 국가가 주도하는 경우(싱가폴, 이스라엘 등)도 있었고 주정부 마다 특색 있게 실시되는 경우(미국, 독일, 호주 등)도 있었지만 공통적으로 영재교육에 관한 법적, 정책적 지원을 아끼지 않았다. 또 미술영재학교, 영재교육센터, 영재교육 중심학교, 학교 내 부분적 분리 수업, 조기 학점 이수제도 등 다양하고 지속성 있는 영재교육 프로그램들을 갖추고 있었다.
국내․외 미술영재교육대상자 선발 방법에 대하여 연구한 결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 선발 시기에 대해 비교한 결과, 국내 80여 곳의 미술영재교육기관은 선발의 시기가 대부분 11월~다음해 1월 또는 3월~4월로, 2-3개월에 걸쳐 선발이 이루어지는 점이 비슷하였고 판별 및 선발 기간이 정확히 정해져 있었다. 반면 외국의 경우 각 나라의 학기 시작일 전에 선발이 이루어진다는 점에서는 국내와 비슷하였지만 11월부터 다음해 3월까지 약 4-5개월에 걸쳐 선발이 이루어졌다. 또 학기 중 여러 차례의 판별 및 선발이 이루어지도록 한 경우도 있었다.
둘째, 선발 대상을 비교한 결과, 국내와 국외의 경우 모두 통학이 가능한 거리의 학생들을 주 대상으로 한다는 점은 비슷하였으나 국외 교육기관 중에는 기숙학교를 운영하여 먼 지역에 거주하는 학생들까지 선발한다는 점에서 차이가 있었다. 또 선발 대상의 연령이 국내는 초등학교 4-6학년, 중학교 1-3학년으로 집중되어 있는 반면 국외는 유치원부터 고등학교까지 다양하게 분포되어 있었으며 특히 고등학생을 대상으로 하는 미술영재학교가 많았다. 국내․외 기관 모두 사회적 배려대상에 대한 배려를 하고 있다는 점은 비슷하였으나 국내의 경우 정원의 일부를 할당해서 뽑는 적극적인 방식을 취한다면 국외의 경우 성별, 인종, 경제적 여건에 따른 차별을 하지 않는다는 큰 원칙을 세우고 실천하고 있다.
셋째, 선발 절차를 비교한 결과, 국내와 국외의 경우 모두 다단계 선발 절차를 실시하고 있었다. 국내는 단계 별로 1-2가지의 선발 도구를 사용하여 선발의 단계가 비교적 많고 3단계 전형이 가장 많았으나 국외는 한 단계에 여러 가지 선발 도구를 사용하여 비교적 절차가 짧고 2단계 전형을 실시하는 곳이 가장 많았다.
넷째, 선발 도구를 비교한 결과, 국내는 교사 추천서, 실기 평가, 면접이 가장 많이 이루어졌으며 포트폴리오나 워크숍과 같은 형태의 평가는 거의 이루어지지 않고 있었다. 반면 국외의 선발 도구를 살펴보면 포트폴리오와 워크숍 형태를 적극 활용하며 다양한 선발 도구를 기관의 특성과 목적에 맞게 골고루 활용하고 있었다.
이러한 비교․분석 결과를 바탕으로 국내 미술영재교육대상자 선발의 장점과 개선점을 찾아보았다. 우선 장점은 국가주도로 이루어지고 있어서 미술영재교육 추진이 용이하며, 미술영재교육대상자 선발 시 다단계 선발이 잘 이루어지고 단순 표현 능력보다 창의성을 중심으로 평가하려고 한다는 점이다. 그러나 개선해야 할 점도 있는데 그 내용은 다음과 같다.
첫째, 국가주도로 추진하다 보니 미술영재교육체계 및 선발이 획일적이다. 좀 더 다양한 미술영재프로그램과 선발 방법이 필요하다.
둘째, 미술영재교육제도의 체계성과 연계성이 부족하다. 영재성을 인정받은 학생에게는 다음 단계의 교육을 연계성과 체계성 있게 제공하는 것이 필요하다.
셋째, 지금 부족한 초등학교 1-3학년과 고등학생을 대상으로 선발하는 미술영재교육기관이 더욱 필요하다.
넷째, 미술영재교육대상자 선발 도구의 사용이 편중되어 있다. 여전히 90% 이상의 기관이 교사추천서, 80%이상의 기관이 실기평가와 면접을 실시하고 있다. 이를 보완하기 위해 다양한 선발 도구를 사용해야 한다.
다섯째, 교사의 전문성을 높여야 한다. 교사 추천서, 실기 평가, 면접, 수업 관찰 평가 등 타당한 평가를 실시하려면 교사의 전
The purpose of this study is investigate the ways to select the recipients of the education for talented art students both home and abroad; and based upon the findings to suggest the future directions to select talented art students. To achieve the goals of this study, the educational system for tal...
The purpose of this study is investigate the ways to select the recipients of the education for talented art students both home and abroad; and based upon the findings to suggest the future directions to select talented art students. To achieve the goals of this study, the educational system for talented art students and educational institutions both home and abroad were surveyed and analyzed. Furthermore the ways to select talented art students by the educational institutions both home and abroad were comparatively analyzed. Regarding research methods, the papers and books, the publication by gifted children educational institutions and research institutes, laws, the publication by the government, cities and provinces, and the web pages of educational institutions and research institutes for gifted students related to the ways to select talented art students both home and abroad were analyzed.
The findings of the study on the educational system and educational institutions for talented art students both home and abroad demonstrated that in Korea, the Ministry of Education, Science and Technology took the initiatives in promoting systematic education for talented art students according to the Education Promotion Plan for the Gifted and Talented. Regarding the types of the education for talented art students, there are the educational institutions and the school classes for talented art students, and talented art students use them after school or over the weekend. About 80 institutions are in operation in 2012. In cases overseas, some countries take the initiatives in educating talented art students and state governments run their own programs, yet they commonly run a wide range of consistent programs such as art schools for the talented, education centers for the gifted and talented, gifted education-oriented school, separate classes in schools, early credits completion system and so on.
The findings of the study on the ways to select the recipients of the education for talented art students both home and abroad can be summarized as follows.
First, regarding the selection period, in Korea, 80 educational institutions for the gifted selected the students between Nov-Jan or between Mar-Apr, over 2-3 months, and the selection period was clearly defined; whereas in foreign countries, the selection was made before the start of term, which was similar to the Korean system, yet the selection was made between Nov-Mar, over 4-5 months. Furthermore several selections were made during the term in some cases.
Second, as a result of the analysis of the recipients, they were living within commutable areas normally both home and abroad, yet foreign countries ran boarding schools for the students from distant areas in some cases. Furthermore the age of the recipients was concentrated on elementary school students in year 4-6 and middle school students in year 1-3 in Korea; whereas foreign countries included from nursery schools to high schools. Both Korea and foreign countries considered the socially underpriviledged. However, Korea took active measures by allocating some seats to them; whereas foreign countries have a set of fundamental principles: No discrimination on gender, race and economic condition.
Third, the results of the comparison of selection procedure, both Korean and foreign countries conducted multi-step selection procedures. However, Korea have more steps by usings 1-2 tools and finalized the selection in the third step; whereas foreign countries used several tools in 1 step and finalized the selection in the second step in most cases.
Fourth, the results of the comparison of selection tools showed that Korea frequently used the tools such as teacher recommendations, practical evaluation and interviews frequently, yet did not use workship or portfolio frequently; whereas foreign countries used a wide range of selection tools that fit the characteristics and objectives of educational institutions as well as portfolio and workshop frequently and evenly.
As a result of the comparative analysis as above, the education for talented art students in Korea driven by the government had the advantages of a powerful driving force. In addition, it had the excellence such as the multi-step selection and the evaluation focusing on creativity rather than on simple expression skills. However, the followings need to be improved.
First, as the education for the gifted is driven by the government, the educational system for the gifted and the methods to select the gifted are standardized. Thus, more diversified educational programs for talented art students and the methods to select them are needed.
Second, there is a lack of the systemicity and connectivity in the educational system for talented art students. There is a need to provide the gifted with higher-level continuing eduction systematically.
Third, there is a need of the educational institutions that select the talented from the elementary school students in year 1-3 and high school students.
Fourth, the use of the tools to select talented art students is biased. 90% of institutions still use teacher recommendation and 80% of them use practical evaluation and interviews. To improve these problems, there is a need to use a variety of selection tools.
Fifth, there is a need to improve the professionalism of teachers. The teacher's professional competence is essential in conducting valid assessment including teacher recommendations, interviews, and evaluation through classroom observation.
Sixth, there is a need of the diversification of the selection tools that fits the characteristics of the educational institutions for talented art students and the operational purposes of the institutions.
The stream of times where innovative ideas and knowledge can produce high-value requires creative and excellent manpower. Thus, discovering the talented with excellent skills and potential through the correct proces
The purpose of this study is investigate the ways to select the recipients of the education for talented art students both home and abroad; and based upon the findings to suggest the future directions to select talented art students. To achieve the goals of this study, the educational system for talented art students and educational institutions both home and abroad were surveyed and analyzed. Furthermore the ways to select talented art students by the educational institutions both home and abroad were comparatively analyzed. Regarding research methods, the papers and books, the publication by gifted children educational institutions and research institutes, laws, the publication by the government, cities and provinces, and the web pages of educational institutions and research institutes for gifted students related to the ways to select talented art students both home and abroad were analyzed.
The findings of the study on the educational system and educational institutions for talented art students both home and abroad demonstrated that in Korea, the Ministry of Education, Science and Technology took the initiatives in promoting systematic education for talented art students according to the Education Promotion Plan for the Gifted and Talented. Regarding the types of the education for talented art students, there are the educational institutions and the school classes for talented art students, and talented art students use them after school or over the weekend. About 80 institutions are in operation in 2012. In cases overseas, some countries take the initiatives in educating talented art students and state governments run their own programs, yet they commonly run a wide range of consistent programs such as art schools for the talented, education centers for the gifted and talented, gifted education-oriented school, separate classes in schools, early credits completion system and so on.
The findings of the study on the ways to select the recipients of the education for talented art students both home and abroad can be summarized as follows.
First, regarding the selection period, in Korea, 80 educational institutions for the gifted selected the students between Nov-Jan or between Mar-Apr, over 2-3 months, and the selection period was clearly defined; whereas in foreign countries, the selection was made before the start of term, which was similar to the Korean system, yet the selection was made between Nov-Mar, over 4-5 months. Furthermore several selections were made during the term in some cases.
Second, as a result of the analysis of the recipients, they were living within commutable areas normally both home and abroad, yet foreign countries ran boarding schools for the students from distant areas in some cases. Furthermore the age of the recipients was concentrated on elementary school students in year 4-6 and middle school students in year 1-3 in Korea; whereas foreign countries included from nursery schools to high schools. Both Korea and foreign countries considered the socially underpriviledged. However, Korea took active measures by allocating some seats to them; whereas foreign countries have a set of fundamental principles: No discrimination on gender, race and economic condition.
Third, the results of the comparison of selection procedure, both Korean and foreign countries conducted multi-step selection procedures. However, Korea have more steps by usings 1-2 tools and finalized the selection in the third step; whereas foreign countries used several tools in 1 step and finalized the selection in the second step in most cases.
Fourth, the results of the comparison of selection tools showed that Korea frequently used the tools such as teacher recommendations, practical evaluation and interviews frequently, yet did not use workship or portfolio frequently; whereas foreign countries used a wide range of selection tools that fit the characteristics and objectives of educational institutions as well as portfolio and workshop frequently and evenly.
As a result of the comparative analysis as above, the education for talented art students in Korea driven by the government had the advantages of a powerful driving force. In addition, it had the excellence such as the multi-step selection and the evaluation focusing on creativity rather than on simple expression skills. However, the followings need to be improved.
First, as the education for the gifted is driven by the government, the educational system for the gifted and the methods to select the gifted are standardized. Thus, more diversified educational programs for talented art students and the methods to select them are needed.
Second, there is a lack of the systemicity and connectivity in the educational system for talented art students. There is a need to provide the gifted with higher-level continuing eduction systematically.
Third, there is a need of the educational institutions that select the talented from the elementary school students in year 1-3 and high school students.
Fourth, the use of the tools to select talented art students is biased. 90% of institutions still use teacher recommendation and 80% of them use practical evaluation and interviews. To improve these problems, there is a need to use a variety of selection tools.
Fifth, there is a need to improve the professionalism of teachers. The teacher's professional competence is essential in conducting valid assessment including teacher recommendations, interviews, and evaluation through classroom observation.
Sixth, there is a need of the diversification of the selection tools that fits the characteristics of the educational institutions for talented art students and the operational purposes of the institutions.
The stream of times where innovative ideas and knowledge can produce high-value requires creative and excellent manpower. Thus, discovering the talented with excellent skills and potential through the correct proces
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