본 연구에서는 경기도내 31개 시·군에서 16개 고등학교 2학년 524명을 대상으로 사회적 지지와 학교환경이 청소년의 인권태도에 영향을 미치는 요인들을 탐색하였다. 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 인권태도, 사회적 지지 그리고 학교환경 요인의 수준은 여자청소년이 남자 청소년보다 높게 나타났다.
둘째, 인권태도에 영향을 미치는 인구사회학적 요인들은 성별, 성적, 거주지역 만족도였다. 성별로는 여자일 경우 인권태도에 긍정적인 영향을 미치고, 성적은 높을수록 인권대도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 거주지역 만족도의 경우 인권태도에 영향을 미치는 요인이지만 독립변인인 사회적 지지와 학교환경이 어떻게 투입되느냐에 따라 다른 결과를 보이기도 한다.
셋째, 사회적 지지가 인권태도에 영향을 미치는 요인을 알아본 결과에서는 사회적 지지의 세 가지의 하위요인 중에서 가족지지만이 인권태도에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 청소년들이 대부분의 하루생활을 학교에서 보내게 된다는 것을 고려해 볼 때에 일반적으로 친구지지와 학교 교사지지의 영향력이 가족지지의 영향력 보다 상대적으로 높을 것으로 예측되지만, 분석결과는 가족지지가 더 높은 영향력을 보이는 것으로 나타났다. 이에 대해서는 추후 심도 있는 연구가 필요하다.
넷째, 인권교육이수여부와 ...
본 연구에서는 경기도내 31개 시·군에서 16개 고등학교 2학년 524명을 대상으로 사회적 지지와 학교환경이 청소년의 인권태도에 영향을 미치는 요인들을 탐색하였다. 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 인권태도, 사회적 지지 그리고 학교환경 요인의 수준은 여자청소년이 남자 청소년보다 높게 나타났다.
둘째, 인권태도에 영향을 미치는 인구사회학적 요인들은 성별, 성적, 거주지역 만족도였다. 성별로는 여자일 경우 인권태도에 긍정적인 영향을 미치고, 성적은 높을수록 인권대도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 거주지역 만족도의 경우 인권태도에 영향을 미치는 요인이지만 독립변인인 사회적 지지와 학교환경이 어떻게 투입되느냐에 따라 다른 결과를 보이기도 한다.
셋째, 사회적 지지가 인권태도에 영향을 미치는 요인을 알아본 결과에서는 사회적 지지의 세 가지의 하위요인 중에서 가족지지만이 인권태도에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 청소년들이 대부분의 하루생활을 학교에서 보내게 된다는 것을 고려해 볼 때에 일반적으로 친구지지와 학교 교사지지의 영향력이 가족지지의 영향력 보다 상대적으로 높을 것으로 예측되지만, 분석결과는 가족지지가 더 높은 영향력을 보이는 것으로 나타났다. 이에 대해서는 추후 심도 있는 연구가 필요하다.
넷째, 인권교육이수여부와 자아존중감은 청소년의 인권태도에 의미 있는 영향력을 보여 주지 못하고 있는 것으로 나타났다. 이런 결과는 인권교육은 그 결과가 쉽게 나타나지 않는다는 기존의 연구를 반영하는 것으로 볼 수 있으며, 또한 지금까지의 인권교육이 실효성이 높지 않은 교육이었다고 평가할 수도 있을 것이다. 이에 대하여 추후 연구할 필요가 있다.
다섯째, 학교환경 중 학교전체 환경과 학급환경은 청소년의 인권태도에 영향을 미치는 것으로 나타났으나 교사환경은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 학교교육의 문제점의 단면을 보여주는 것으로 교사의 역할이 청소년들에게 영향을 미치지 못하는 것으로 판단할 수 있다.
여섯째, 인구사회학적 요인, 사회적지지, 학교 환경을 함께 고려했을 때 청소년들의 인권 태도에 미치는 영향의 크기는 학교환경이 가장 높았으며 이어 성적과 성별 순으로 나타났다. 반면에 사회적 지지는 인권태도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
일곱째, 이런 결과를 종합할 때 사회적 지지는 인권태도에 직접적인 영향을 미치지 않으나 다른 요인을 통해 간접적으로 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 따라서 사회적 지지와 인권태도의 영향관계에 대하여 보다 심도 있는 연구가 필요할 것으로 사료 된다.
연구결과를 토대로 다음과 같은 실천적 제언을 한다. 첫째, 청소년들이 인권에 대하여 새로운 의식을 갖게 하는 노력이 필요하다. 그래서 인권에 대해서 친밀감을 갖도록 하여야 할 것이다. 둘째, 청소년 인권교육을 현실화시켜야 한다. 단순히 인권교육 시수만 늘리는 것이 아니라 부모와 함께 인권교육을 받게 하는 등 실질적인 인권교육이 이루어져야 한다. 또한 인권교육을 의무화하거나 인권교육을 전문적으로 감당할 인력을 양성하는 등 실질적인 인권교육이 이루어지도록 하여야 한다.
정책적인 제안은 다음과 같다. 첫째, 청소년의 자율성이 충분히 보장 되어야 한다는 것이다. 청소년인권이 보다 발전하기 위해서는 권리를 찾는 자와 통제하는 자의 의식전환이 시급하고 청소년의 자율성과 인권이 침해되지 않는 바람직한 청소년정책이 요구된다. 둘째, 청소년 교육 현장이 성적위주의 주입식 교육과 입시위주의 교육에서 탈피할 수 있어야 하며, 이를 위한 정책의 전환이 이루어져야 한다. 청소년들이 입시위주의 교육현장에서 받는 갈등과 스트레스에서 벗어나 자유로워지도록 충분한 정책이 필요하며, 교육 현장은 현장 자체로도 인권보장의 측면에서 문제점을 가지고 있기도 하지만, 학교가 자율적이고 인격적인 환경이 보장될 때 인권교육이 제대로 이루어질 수 있으며, 인권인식과 인권태도가 높아질 수 있을 것으로 판단된다. 셋째, 학교환경과 가족기능의 향상을 위한 정책이 필요하다고 판단된다. 본 연구에서는 학교환경에 대한 인식이 높을수록 인권태도가 높게 나타났다. 따라서 학교환경 개선을 통해 인권에 대한 인식과 인권태도를 높이는 정책적 접근이 필요하다. 가족지지가 인권태도와 밀접한 관련성이 있다는 연구 결과는 가족의 기능이 얼마나 중요한가를 새삼 느끼게 하는 내용이다. 부모의 양육태도와 충분한 가정교육, 가족 내에서 가족 간의 인격적이고 협력하는 관계 속에서 청소년들이 건강하게 자랄 수 있다는 것은 보편적인 내용이다. 사회는 가족의 기능을 보완해 주고 가족의 기능이 살아날 수 있는 정책을 제시해야 한다. 너무 과도한 경쟁 위주의 사회구조는 사회발전을 위해 합리적인 방법인 것 같지만 그 폐해도 적지 않기 때문에 적절한 경쟁을 유도하고 삶의 질을 높일 수 있는 구조로 전환될 필요가 있다.
본 연구에서는 경기도내 31개 시·군에서 16개 고등학교 2학년 524명을 대상으로 사회적 지지와 학교환경이 청소년의 인권태도에 영향을 미치는 요인들을 탐색하였다. 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 인권태도, 사회적 지지 그리고 학교환경 요인의 수준은 여자청소년이 남자 청소년보다 높게 나타났다.
둘째, 인권태도에 영향을 미치는 인구사회학적 요인들은 성별, 성적, 거주지역 만족도였다. 성별로는 여자일 경우 인권태도에 긍정적인 영향을 미치고, 성적은 높을수록 인권대도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 거주지역 만족도의 경우 인권태도에 영향을 미치는 요인이지만 독립변인인 사회적 지지와 학교환경이 어떻게 투입되느냐에 따라 다른 결과를 보이기도 한다.
셋째, 사회적 지지가 인권태도에 영향을 미치는 요인을 알아본 결과에서는 사회적 지지의 세 가지의 하위요인 중에서 가족지지만이 인권태도에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 청소년들이 대부분의 하루생활을 학교에서 보내게 된다는 것을 고려해 볼 때에 일반적으로 친구지지와 학교 교사지지의 영향력이 가족지지의 영향력 보다 상대적으로 높을 것으로 예측되지만, 분석결과는 가족지지가 더 높은 영향력을 보이는 것으로 나타났다. 이에 대해서는 추후 심도 있는 연구가 필요하다.
넷째, 인권교육이수여부와 자아존중감은 청소년의 인권태도에 의미 있는 영향력을 보여 주지 못하고 있는 것으로 나타났다. 이런 결과는 인권교육은 그 결과가 쉽게 나타나지 않는다는 기존의 연구를 반영하는 것으로 볼 수 있으며, 또한 지금까지의 인권교육이 실효성이 높지 않은 교육이었다고 평가할 수도 있을 것이다. 이에 대하여 추후 연구할 필요가 있다.
다섯째, 학교환경 중 학교전체 환경과 학급환경은 청소년의 인권태도에 영향을 미치는 것으로 나타났으나 교사환경은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 학교교육의 문제점의 단면을 보여주는 것으로 교사의 역할이 청소년들에게 영향을 미치지 못하는 것으로 판단할 수 있다.
여섯째, 인구사회학적 요인, 사회적지지, 학교 환경을 함께 고려했을 때 청소년들의 인권 태도에 미치는 영향의 크기는 학교환경이 가장 높았으며 이어 성적과 성별 순으로 나타났다. 반면에 사회적 지지는 인권태도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
일곱째, 이런 결과를 종합할 때 사회적 지지는 인권태도에 직접적인 영향을 미치지 않으나 다른 요인을 통해 간접적으로 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 따라서 사회적 지지와 인권태도의 영향관계에 대하여 보다 심도 있는 연구가 필요할 것으로 사료 된다.
연구결과를 토대로 다음과 같은 실천적 제언을 한다. 첫째, 청소년들이 인권에 대하여 새로운 의식을 갖게 하는 노력이 필요하다. 그래서 인권에 대해서 친밀감을 갖도록 하여야 할 것이다. 둘째, 청소년 인권교육을 현실화시켜야 한다. 단순히 인권교육 시수만 늘리는 것이 아니라 부모와 함께 인권교육을 받게 하는 등 실질적인 인권교육이 이루어져야 한다. 또한 인권교육을 의무화하거나 인권교육을 전문적으로 감당할 인력을 양성하는 등 실질적인 인권교육이 이루어지도록 하여야 한다.
정책적인 제안은 다음과 같다. 첫째, 청소년의 자율성이 충분히 보장 되어야 한다는 것이다. 청소년인권이 보다 발전하기 위해서는 권리를 찾는 자와 통제하는 자의 의식전환이 시급하고 청소년의 자율성과 인권이 침해되지 않는 바람직한 청소년정책이 요구된다. 둘째, 청소년 교육 현장이 성적위주의 주입식 교육과 입시위주의 교육에서 탈피할 수 있어야 하며, 이를 위한 정책의 전환이 이루어져야 한다. 청소년들이 입시위주의 교육현장에서 받는 갈등과 스트레스에서 벗어나 자유로워지도록 충분한 정책이 필요하며, 교육 현장은 현장 자체로도 인권보장의 측면에서 문제점을 가지고 있기도 하지만, 학교가 자율적이고 인격적인 환경이 보장될 때 인권교육이 제대로 이루어질 수 있으며, 인권인식과 인권태도가 높아질 수 있을 것으로 판단된다. 셋째, 학교환경과 가족기능의 향상을 위한 정책이 필요하다고 판단된다. 본 연구에서는 학교환경에 대한 인식이 높을수록 인권태도가 높게 나타났다. 따라서 학교환경 개선을 통해 인권에 대한 인식과 인권태도를 높이는 정책적 접근이 필요하다. 가족지지가 인권태도와 밀접한 관련성이 있다는 연구 결과는 가족의 기능이 얼마나 중요한가를 새삼 느끼게 하는 내용이다. 부모의 양육태도와 충분한 가정교육, 가족 내에서 가족 간의 인격적이고 협력하는 관계 속에서 청소년들이 건강하게 자랄 수 있다는 것은 보편적인 내용이다. 사회는 가족의 기능을 보완해 주고 가족의 기능이 살아날 수 있는 정책을 제시해야 한다. 너무 과도한 경쟁 위주의 사회구조는 사회발전을 위해 합리적인 방법인 것 같지만 그 폐해도 적지 않기 때문에 적절한 경쟁을 유도하고 삶의 질을 높일 수 있는 구조로 전환될 필요가 있다.
This research explores the effects of social support and school environment on the youth attitude towards human rights with 524 second-grade students at 16 high schools in 31 cities and counties of Gyeonggi-do. The results are as follows:
First, female students showed higher level of attitude towa...
This research explores the effects of social support and school environment on the youth attitude towards human rights with 524 second-grade students at 16 high schools in 31 cities and counties of Gyeonggi-do. The results are as follows:
First, female students showed higher level of attitude towards human rights, social support, and school environment than male students.
Second, the demographic factors that influence the attitude towards human rights were gender, grade, and residence satisfaction. Female and higher grade students showed positive effects on the attitude towards human rights. Although residence satisfaction does impact the attitude, it showed different results depending on the independent variables, namely social support and school environment.
Third, as for the effects of social support on the attitude towards human rights, among the three sub-factors of social support, only family support showed effect on the attitude towards human rights. Given that students spend most of the time in school, it was assumed that, in general, friends’ and teachers’ support would have bigger influence than family support, but the analysis indicated that family support is more significant. More in-depth studies will have to follow in this domain.
Fourth, human rights education and self-esteem turned out to have little to do with youth attitude towards human rights. This supports the established researches arguing that human rights education does not easily reveal its impact, and also it implies that the education so far has not been very effective. Further studies will need to be pursued.
Fifth, as for school environment, the environment of the whole school and of the class did have impact on the youth attitude; however, teacher did not. It reveals the problems with school education in that teachers’ roles do not have influence on the youth.
Sixth, taken into account the demographic factors, i.e., social support and school environment, school environment had biggest impact on the youth attitude towards human rights, followed by grade and gender. Meanwhile, social support did not show impact on the attitude.
Seventh, overall, it seems that although social support does not have direct influence on the attitude towards human rights, but it does so indirectly by means of other factors. Therefore, further studies will have to follow regarding the relation between social support and attitude towards human rights.
Based on the research results, the following practical suggestions were made: first, more efforts should be made to enhance the youth’s awareness of human rights and become more familiar with the concept. Second, human rights education for the youth must be adapted to the reality. Instead of simply increasing the hours of education, there should be more practical education, for instance, by involving the parents as well. Also, human rights education can become a mandatory subject and we can foster professionals specializing in human rights education.
The next are suggestions for the policies. First, the youth must be guaranteed for autonomy. In order for the youth human rights to improve, the perception regarding those who seek the rights and those who control them must change soon and there should be youth policies that do not invade the autonomy and human rights of the youth. Second, the youth education should step beyond forceful and test-based education by changing related policies. There should be more policies that will free the youth from the conflict and stress they get from the test-oriented education, and although education field has its own issues with human rights, but proper human rights education can only be possible if the environment guarantees autonomy and respectful treatment, which will enhance the awareness of and attitude towards human rights. This research showed that higher awareness of the school environment is related to higher attitude towards human rights. Therefore, the policies must improve school environment, and hence, the awareness and attitude. The close link between family support and the attitude towards human rights indicate how important the function of family is. It is not hard to understand how the parental care and proper home education can foster healthy and cooperative people. Policies should be made so that the society compensates the role of family and also empowers the function of family. It may seem that the over-competitive society results in social improvement, but it has many adverse effects, and therefore, the societal structure should change into one that could mitigate the competition and enhance the quality of life.
This research explores the effects of social support and school environment on the youth attitude towards human rights with 524 second-grade students at 16 high schools in 31 cities and counties of Gyeonggi-do. The results are as follows:
First, female students showed higher level of attitude towards human rights, social support, and school environment than male students.
Second, the demographic factors that influence the attitude towards human rights were gender, grade, and residence satisfaction. Female and higher grade students showed positive effects on the attitude towards human rights. Although residence satisfaction does impact the attitude, it showed different results depending on the independent variables, namely social support and school environment.
Third, as for the effects of social support on the attitude towards human rights, among the three sub-factors of social support, only family support showed effect on the attitude towards human rights. Given that students spend most of the time in school, it was assumed that, in general, friends’ and teachers’ support would have bigger influence than family support, but the analysis indicated that family support is more significant. More in-depth studies will have to follow in this domain.
Fourth, human rights education and self-esteem turned out to have little to do with youth attitude towards human rights. This supports the established researches arguing that human rights education does not easily reveal its impact, and also it implies that the education so far has not been very effective. Further studies will need to be pursued.
Fifth, as for school environment, the environment of the whole school and of the class did have impact on the youth attitude; however, teacher did not. It reveals the problems with school education in that teachers’ roles do not have influence on the youth.
Sixth, taken into account the demographic factors, i.e., social support and school environment, school environment had biggest impact on the youth attitude towards human rights, followed by grade and gender. Meanwhile, social support did not show impact on the attitude.
Seventh, overall, it seems that although social support does not have direct influence on the attitude towards human rights, but it does so indirectly by means of other factors. Therefore, further studies will have to follow regarding the relation between social support and attitude towards human rights.
Based on the research results, the following practical suggestions were made: first, more efforts should be made to enhance the youth’s awareness of human rights and become more familiar with the concept. Second, human rights education for the youth must be adapted to the reality. Instead of simply increasing the hours of education, there should be more practical education, for instance, by involving the parents as well. Also, human rights education can become a mandatory subject and we can foster professionals specializing in human rights education.
The next are suggestions for the policies. First, the youth must be guaranteed for autonomy. In order for the youth human rights to improve, the perception regarding those who seek the rights and those who control them must change soon and there should be youth policies that do not invade the autonomy and human rights of the youth. Second, the youth education should step beyond forceful and test-based education by changing related policies. There should be more policies that will free the youth from the conflict and stress they get from the test-oriented education, and although education field has its own issues with human rights, but proper human rights education can only be possible if the environment guarantees autonomy and respectful treatment, which will enhance the awareness of and attitude towards human rights. This research showed that higher awareness of the school environment is related to higher attitude towards human rights. Therefore, the policies must improve school environment, and hence, the awareness and attitude. The close link between family support and the attitude towards human rights indicate how important the function of family is. It is not hard to understand how the parental care and proper home education can foster healthy and cooperative people. Policies should be made so that the society compensates the role of family and also empowers the function of family. It may seem that the over-competitive society results in social improvement, but it has many adverse effects, and therefore, the societal structure should change into one that could mitigate the competition and enhance the quality of life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.