기업을 둘러싼 경영환경이 급속히 변화하는 가운데, 인터넷과 정보통신 기술의 발달로 기업정보를 NGO나 개인 등 다양한 이해관계자들이 공유할 수 있게 되면서 기업에 대한 평가 기준이 달라지고 있다. 또한, 기업이 지역사회의 시민으로써 사회적 문제 해결에 적극 참여하고, 기업이 경제적 책임뿐만 아니라 사회성, 윤리성 및 환경을 배려한 경영을 해야 한다는 목소리가 커지면서, 기업의 사회적 책임(Corporate Social Responsibility: 이하 ...
기업을 둘러싼 경영환경이 급속히 변화하는 가운데, 인터넷과 정보통신 기술의 발달로 기업정보를 NGO나 개인 등 다양한 이해관계자들이 공유할 수 있게 되면서 기업에 대한 평가 기준이 달라지고 있다. 또한, 기업이 지역사회의 시민으로써 사회적 문제 해결에 적극 참여하고, 기업이 경제적 책임뿐만 아니라 사회성, 윤리성 및 환경을 배려한 경영을 해야 한다는 목소리가 커지면서, 기업의 사회적 책임(Corporate Social Responsibility: 이하 CSR)은 기업경영의 중요한 요소로 부각되고 있다. 이에 따라 본 연구는, CSR에 대한 문헌과 선행연구를 통하여, CSR을 실천해야 하는 당위성과 CSR이 기업성과에 미치는 영향에 관하여 살펴보았다. 연구결과, CSR이 기업성과와 높은 관련성이 있으며, 기업성과에 재무적, 마케팅적, 인사조직적 및 사회적 관점에서 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 또한 지속가능 경영을 통한 지속가능한 기업으로 성장하기 위한 모든 기업들은 경제적, 윤리적, 환경적, 사회적 측면을 동시에 고려한 장기적인 경쟁우위를 창출하는 전략을 구사해야 하며, 기업 경영에 있어서 CSR이 기업의 지속가능 발전에 선택이기보다는 필수적이라는 인식을 가지고, 적극적으로 준비하고 대응해야 한다는 결론을 도출하였다. 또한 본 연구자는 기업 사례를 통한 시사점과 연구결과를 토대로, 기업이 CSR활동을 조직 내에 성공적으로 정착시키고, 효과적이고 효율적으로 수행해 나가기 위해 필요하다고 생각하는 4가지를 제안하였다. 첫째, CSR은 조직의 의사결정과 활동의 최고 책임자인 CEO가 기업경영 환경의 변화와 CSR의 중요성을 인지하고 솔선수범하여 가장 적극적으로 실행해 나가야 한다. 둘째, CSR은 단순히 사회적 공헌이나 경제적, 윤리적, 환경적 등의 어느 하나에 국한된 개념이 아니며 전 영역을 아우르는 포괄적 개념으로 받아드리고 준비해야 하는 만큼, 조직 내에 CSR 전담부서를 설치하여 운영하고 내부 역량을 강화해 나가야 한다. 셋째, CSR이 조직의 이념, 경영방침, 조직문화 및 경영전략으로 통합되고 운영되어 기업의 조직문화로 정착되도록 해야 한다. 넷째, 조직 전반에 걸친 사회적 책임의 통합은 기업의 특성과 상황 및 목적에 맞게 단계적이고 지속적으로 추진되어야 한다는 것이다. 본 연구가, CSR에 대한 인식을 고취시키고, 기업이 CSR을 통하여 다양한 이해관계자들의 기대에 부응하고 신뢰를 얻음으로써, 기업 가치와 경쟁력을 높이고, 사회적 책임을 다하는 지속가능 경영을 실천함으로써, 궁극적으로는 지속가능 발전에 도움이 되기를 기대한다.
기업을 둘러싼 경영환경이 급속히 변화하는 가운데, 인터넷과 정보통신 기술의 발달로 기업정보를 NGO나 개인 등 다양한 이해관계자들이 공유할 수 있게 되면서 기업에 대한 평가 기준이 달라지고 있다. 또한, 기업이 지역사회의 시민으로써 사회적 문제 해결에 적극 참여하고, 기업이 경제적 책임뿐만 아니라 사회성, 윤리성 및 환경을 배려한 경영을 해야 한다는 목소리가 커지면서, 기업의 사회적 책임(Corporate Social Responsibility: 이하 CSR)은 기업경영의 중요한 요소로 부각되고 있다. 이에 따라 본 연구는, CSR에 대한 문헌과 선행연구를 통하여, CSR을 실천해야 하는 당위성과 CSR이 기업성과에 미치는 영향에 관하여 살펴보았다. 연구결과, CSR이 기업성과와 높은 관련성이 있으며, 기업성과에 재무적, 마케팅적, 인사조직적 및 사회적 관점에서 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 또한 지속가능 경영을 통한 지속가능한 기업으로 성장하기 위한 모든 기업들은 경제적, 윤리적, 환경적, 사회적 측면을 동시에 고려한 장기적인 경쟁우위를 창출하는 전략을 구사해야 하며, 기업 경영에 있어서 CSR이 기업의 지속가능 발전에 선택이기보다는 필수적이라는 인식을 가지고, 적극적으로 준비하고 대응해야 한다는 결론을 도출하였다. 또한 본 연구자는 기업 사례를 통한 시사점과 연구결과를 토대로, 기업이 CSR활동을 조직 내에 성공적으로 정착시키고, 효과적이고 효율적으로 수행해 나가기 위해 필요하다고 생각하는 4가지를 제안하였다. 첫째, CSR은 조직의 의사결정과 활동의 최고 책임자인 CEO가 기업경영 환경의 변화와 CSR의 중요성을 인지하고 솔선수범하여 가장 적극적으로 실행해 나가야 한다. 둘째, CSR은 단순히 사회적 공헌이나 경제적, 윤리적, 환경적 등의 어느 하나에 국한된 개념이 아니며 전 영역을 아우르는 포괄적 개념으로 받아드리고 준비해야 하는 만큼, 조직 내에 CSR 전담부서를 설치하여 운영하고 내부 역량을 강화해 나가야 한다. 셋째, CSR이 조직의 이념, 경영방침, 조직문화 및 경영전략으로 통합되고 운영되어 기업의 조직문화로 정착되도록 해야 한다. 넷째, 조직 전반에 걸친 사회적 책임의 통합은 기업의 특성과 상황 및 목적에 맞게 단계적이고 지속적으로 추진되어야 한다는 것이다. 본 연구가, CSR에 대한 인식을 고취시키고, 기업이 CSR을 통하여 다양한 이해관계자들의 기대에 부응하고 신뢰를 얻음으로써, 기업 가치와 경쟁력을 높이고, 사회적 책임을 다하는 지속가능 경영을 실천함으로써, 궁극적으로는 지속가능 발전에 도움이 되기를 기대한다.
In the rapid change of business management environment and the development of internet and IT technology, many stakeholder such as individuals and NGO can access to any corporate information, and they began putting a different standard when evaluating a company's value. Furthermore, as the demand fo...
In the rapid change of business management environment and the development of internet and IT technology, many stakeholder such as individuals and NGO can access to any corporate information, and they began putting a different standard when evaluating a company's value. Furthermore, as the demand for corporate social duty has been pinpointed, people expect corporate to get involved with social problems, or take economy, society, ethics, and environment into account on their business management. For that reason, the Corporate Social Responsibility(CSR) has emerged as the core of business management. Through the related literature and previous research, the study has evaluated the justification of CSR and its impact on the corporate performances. The result of study showed that the CSR is highly related with corporate performances, and positively influences on finance, marketing, human resource, and society. It was concluded that any business organization which desires to grow as a sustainable corporation through the sustainability management needs to create the competitive edge in the long run with the consideration of economy, ethics, environment, and society. Also, the study showed that a corporate adopts the concept of CSR as an essential to the sustainable development than option, and also actively respond to it. Based on the case study and research, this study has proposed 4 ways how to successfully adopt the CSR as well as efficiently utilize it in the organization. Firstly, top management level and decision-makers such as CEOs have to admit the reality of business environment and take the lead to accept the CSR. Secondly, corporate should organize the separate department for CSR realizing that it is widely and comprehensively applied, not limited in one specific area like philanthropy. Economy, ethics, or environment. Thirdly, the CSR should be integrated into the organization's mission, management philosophy, organization culture, and business strategy in order to be settled as the organization's culture. Lastly, the integration through the whole organization needs to be driven gradually but steadily in accordance with the organization's characteristics and situation. We hope this study encourages corporate to adopt the CSR so it helps grow their value and competitiveness by meeting stakeholder expectation and earning the credit from them, and then ultimately assist settling of sustainable development.
In the rapid change of business management environment and the development of internet and IT technology, many stakeholder such as individuals and NGO can access to any corporate information, and they began putting a different standard when evaluating a company's value. Furthermore, as the demand for corporate social duty has been pinpointed, people expect corporate to get involved with social problems, or take economy, society, ethics, and environment into account on their business management. For that reason, the Corporate Social Responsibility(CSR) has emerged as the core of business management. Through the related literature and previous research, the study has evaluated the justification of CSR and its impact on the corporate performances. The result of study showed that the CSR is highly related with corporate performances, and positively influences on finance, marketing, human resource, and society. It was concluded that any business organization which desires to grow as a sustainable corporation through the sustainability management needs to create the competitive edge in the long run with the consideration of economy, ethics, environment, and society. Also, the study showed that a corporate adopts the concept of CSR as an essential to the sustainable development than option, and also actively respond to it. Based on the case study and research, this study has proposed 4 ways how to successfully adopt the CSR as well as efficiently utilize it in the organization. Firstly, top management level and decision-makers such as CEOs have to admit the reality of business environment and take the lead to accept the CSR. Secondly, corporate should organize the separate department for CSR realizing that it is widely and comprehensively applied, not limited in one specific area like philanthropy. Economy, ethics, or environment. Thirdly, the CSR should be integrated into the organization's mission, management philosophy, organization culture, and business strategy in order to be settled as the organization's culture. Lastly, the integration through the whole organization needs to be driven gradually but steadily in accordance with the organization's characteristics and situation. We hope this study encourages corporate to adopt the CSR so it helps grow their value and competitiveness by meeting stakeholder expectation and earning the credit from them, and then ultimately assist settling of sustainable development.
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