현재 대학생들에게 정부 및 공공 서비스 분야의 직업은 가장 선호하는 진로 중 하나이다. 그러므로 공직을 선호하는 대학생들이 어떠한 동기 및 가치관을 가지고 있는지 알아보는 것은 중요한 연구문제이다. 그러나 행정학에서는 공무원을 대상으로 한 직업만족 등에 대한 연구는 많았으나 대학생들을 대상으로 한 연구는 드물었다. 공공서비스 동기(Public Service Motivation)는 Perry & Wise(1990)가 계발한 개념으로, 정부 및 공공부문에 존재하는 독특한 개인의 성향이다. 공공서비스 ...
현재 대학생들에게 정부 및 공공 서비스 분야의 직업은 가장 선호하는 진로 중 하나이다. 그러므로 공직을 선호하는 대학생들이 어떠한 동기 및 가치관을 가지고 있는지 알아보는 것은 중요한 연구문제이다. 그러나 행정학에서는 공무원을 대상으로 한 직업만족 등에 대한 연구는 많았으나 대학생들을 대상으로 한 연구는 드물었다. 공공서비스 동기(Public Service Motivation)는 Perry & Wise(1990)가 계발한 개념으로, 정부 및 공공부문에 존재하는 독특한 개인의 성향이다. 공공서비스 동기이론에 따르면 공공부문에 종사하는 사람들은 사회의 선과 내적 보상을 추구하는 경향이 강하다. 로열티(Loyalty)는 특정한 대상에 대한 정서적 애착 혹은 헌신을 의미하는데, 여기서 대상은 개인, 조직, 국가, 그리고 이념 등이 될 수 있다. 특히 국가에 대한 로열티는 정부의 정책을 지지하고 헌신하는데 중요한 요인으로, 공무원에게 필요한 자질이라고 할 수 있다. 본 연구는 공직을 진로로 선호하는 대학생들을 대상으로 이들의 진로선택 동기를 밝히고자 하였다. 그리고 이들의 진로선택에 공공서비스동기, 로열티가 중요한 요인인지 살펴보고자 하였다. 구체적인 연구문제는 총 3가지이다. 첫째, 공공서비스 동기는 대학생들의 공직분야 진로선택 선호에 얼마나 중요한 요인인가? 구체적으로 그 영향의 정도는 어느 정도이며, 공공서비스 동기의 어떤 차원이 공직분야 진로선택에 가장 크게 기여하는가? 둘째, 공무원법에서 공직 취임 시 국가에 대한 선서를 요구하는데, 대학생의 공직분야 진로선택에 국가에 대한 로열티는 얼마나 영향을 미치는가? 셋째, 대학생의 공직분야 진로선택에 어떠한 진로선택 동기들이 중요한가? 조사대상은 서울권, 영·호남권, 충청권의 4년제 5개의 대학교에 재학 중인 593명을 대상으로 연구를 진행하였다. 선행연구를 통해 연구모형 및 가설을 설정하고, 진로선택동기 20문항, 로열티 15문항, 공직동기 14문항으로 설문지를 구성하였다. 설문 조사 과정은 11월 2일부터 11월 28일까지 이루어졌다. 그리고 설문지 650매를 배부하여 총 593매를 유효 표본으로 사용하였다. 분석과정은 빈도분석을 통해 인구통계학적 특성을 파악하였다. 요인분석과 상관분석을 통해 설문문항의 타당성과 신뢰도를 측정하였다. 그리고 연구가설에 대한 검증을 하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 연구결과에 따르면 공직을 선호하는 대학생일수록 지위와 안정성을 중요한 진로선택 동기로 나타났다. 그리고 로열티의 경우 국가에 대한 로열티는 유의하였으나, 개인에 대한 로열티는 유의하지 않았다. 공공서비스 동기는 정책형성에 대한 흥미만이 음의 방향으로 유의하였다. 그리고 공직을 선호하는 대학생들에게 부모님의 의향이 매우 중요한 영향요인으로 나타났다. 이러한 연구결과는 대학생들이 공직을 진로로 선호하는 이유에 대해서 보여주고 있다. 대학생들은 공직의 안정된 직업 환경을 추구하는 대신, 공직에 필요한 공공서비스 동기 및 로열티 수준은 높지 않다. 정부는 공직자를 주로 공무원 시험을 통해 선발하고 있지만, 공직자에게 필요한 가치관이나 태도에 대해서는 거의 반영하고 있지 않다. 그리고 행정학 교육의 경우, 행정의 지식을 전달하는데 집중하고 있으며, 공익과 공직자가 갖추어야 할 소양 및 태도에 대한 교육은 부재하다. 그러므로 이 연구는 미래 공직 진출자에 대한 정부 및 행정학의 교육방향을 고찰하는데 도움이 되길 바란다. 본 연구의 한계점은 다음과 같다. 첫 번째, 연구 결과는 대학생들의 진로에 대한 선호에 대한 것으로, 대학생들의 졸업 후 진로 선택에 대한 설명이나 해석으로 확장하여 적용하기에는 어려움이 존재한다. 두 번째, 로열티의 설문문항 중 조직의 차원에 대한 것이다. 개인이 어떤 조직에 소속한다고 느끼는데 따라 조직의 로열티는 크게 달라질 수 있다.
현재 대학생들에게 정부 및 공공 서비스 분야의 직업은 가장 선호하는 진로 중 하나이다. 그러므로 공직을 선호하는 대학생들이 어떠한 동기 및 가치관을 가지고 있는지 알아보는 것은 중요한 연구문제이다. 그러나 행정학에서는 공무원을 대상으로 한 직업만족 등에 대한 연구는 많았으나 대학생들을 대상으로 한 연구는 드물었다. 공공서비스 동기(Public Service Motivation)는 Perry & Wise(1990)가 계발한 개념으로, 정부 및 공공부문에 존재하는 독특한 개인의 성향이다. 공공서비스 동기이론에 따르면 공공부문에 종사하는 사람들은 사회의 선과 내적 보상을 추구하는 경향이 강하다. 로열티(Loyalty)는 특정한 대상에 대한 정서적 애착 혹은 헌신을 의미하는데, 여기서 대상은 개인, 조직, 국가, 그리고 이념 등이 될 수 있다. 특히 국가에 대한 로열티는 정부의 정책을 지지하고 헌신하는데 중요한 요인으로, 공무원에게 필요한 자질이라고 할 수 있다. 본 연구는 공직을 진로로 선호하는 대학생들을 대상으로 이들의 진로선택 동기를 밝히고자 하였다. 그리고 이들의 진로선택에 공공서비스동기, 로열티가 중요한 요인인지 살펴보고자 하였다. 구체적인 연구문제는 총 3가지이다. 첫째, 공공서비스 동기는 대학생들의 공직분야 진로선택 선호에 얼마나 중요한 요인인가? 구체적으로 그 영향의 정도는 어느 정도이며, 공공서비스 동기의 어떤 차원이 공직분야 진로선택에 가장 크게 기여하는가? 둘째, 공무원법에서 공직 취임 시 국가에 대한 선서를 요구하는데, 대학생의 공직분야 진로선택에 국가에 대한 로열티는 얼마나 영향을 미치는가? 셋째, 대학생의 공직분야 진로선택에 어떠한 진로선택 동기들이 중요한가? 조사대상은 서울권, 영·호남권, 충청권의 4년제 5개의 대학교에 재학 중인 593명을 대상으로 연구를 진행하였다. 선행연구를 통해 연구모형 및 가설을 설정하고, 진로선택동기 20문항, 로열티 15문항, 공직동기 14문항으로 설문지를 구성하였다. 설문 조사 과정은 11월 2일부터 11월 28일까지 이루어졌다. 그리고 설문지 650매를 배부하여 총 593매를 유효 표본으로 사용하였다. 분석과정은 빈도분석을 통해 인구통계학적 특성을 파악하였다. 요인분석과 상관분석을 통해 설문문항의 타당성과 신뢰도를 측정하였다. 그리고 연구가설에 대한 검증을 하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 연구결과에 따르면 공직을 선호하는 대학생일수록 지위와 안정성을 중요한 진로선택 동기로 나타났다. 그리고 로열티의 경우 국가에 대한 로열티는 유의하였으나, 개인에 대한 로열티는 유의하지 않았다. 공공서비스 동기는 정책형성에 대한 흥미만이 음의 방향으로 유의하였다. 그리고 공직을 선호하는 대학생들에게 부모님의 의향이 매우 중요한 영향요인으로 나타났다. 이러한 연구결과는 대학생들이 공직을 진로로 선호하는 이유에 대해서 보여주고 있다. 대학생들은 공직의 안정된 직업 환경을 추구하는 대신, 공직에 필요한 공공서비스 동기 및 로열티 수준은 높지 않다. 정부는 공직자를 주로 공무원 시험을 통해 선발하고 있지만, 공직자에게 필요한 가치관이나 태도에 대해서는 거의 반영하고 있지 않다. 그리고 행정학 교육의 경우, 행정의 지식을 전달하는데 집중하고 있으며, 공익과 공직자가 갖추어야 할 소양 및 태도에 대한 교육은 부재하다. 그러므로 이 연구는 미래 공직 진출자에 대한 정부 및 행정학의 교육방향을 고찰하는데 도움이 되길 바란다. 본 연구의 한계점은 다음과 같다. 첫 번째, 연구 결과는 대학생들의 진로에 대한 선호에 대한 것으로, 대학생들의 졸업 후 진로 선택에 대한 설명이나 해석으로 확장하여 적용하기에는 어려움이 존재한다. 두 번째, 로열티의 설문문항 중 조직의 차원에 대한 것이다. 개인이 어떤 조직에 소속한다고 느끼는데 따라 조직의 로열티는 크게 달라질 수 있다.
One of the most desirable occupations among university students would be government and public services. Thus to find out what motivations and values they have is an important issue to study. Unfortunately, there have been number of studies such as researching the satisfactory levels of occupations ...
One of the most desirable occupations among university students would be government and public services. Thus to find out what motivations and values they have is an important issue to study. Unfortunately, there have been number of studies such as researching the satisfactory levels of occupations subjecting public officials but not many subjecting students so far. Public Service Motivation developed by Perry & Wise(1990) is a unique individualistic character only existing in government and public services. According to it, the individuals in the field have strong intention to seek social lines and internal compensation. Loyalty means emotional attachment or devotion to certain subject, which can be individuals, organizations, nation, and idea in this case. Especially a loyalty to nation is an important issue in supporting and devoting to government’s policies, which is a requested nature for public officials. This study intents to find out what motivates university students to become public officials, and to find out how important the public service motivation and loyalty are in their choices. This study was conducted by subjects of 593 students who are in their 4 year courses from 5 universities in Seoul, Young-nam, Ho- nam, and Choong-chung areas. Study module and hypothesis were established by pre-study, and its survey questions consist of 20 motivation choice, 15 loyalty, and 14 of public motivation. Conducted period was between Nov. 2 and Nov. 28. Total number of effective specimens was 593 over 650. Population statistical specifics by frequency analysis were used as a method. Factor analysis and circumstantial analysis were used to measure propriety and credibility of survey questions, and conducted regression analysis to verify the hypothesis. The results show that the more motivated by position and stability important to students, the higher desire to become public officials. And a loyalty to nation was regarded, but not one to individuals. Public service motivation was regarded as interests in forming policy in negative directions. The parents’ intentions turned out to be a very important influence in their motivation. The results of this study show why students desire to become public officials. They seek for the stability provided by positions but do not have public service motivations or loyalty as much. The government selects its officials through written examinations and not applies the senses of values or attitude nearly. It is only concentrated on passing the knowledge in education of administrations not including requiring attitudes or attainments to be a public official. Thus it is suggested by this study wishing to help reconsidering the direction of educations in government and administrations for future public officials. The limits of this study are as following; Firstly, the difficulty is at applying as an expanded explanation or understanding of occupational career after graduating for the results’ being concerned only on their desires. Secondly, it concerns the idea of the term “organization” among the survey questions. It decides a level of loyalty to an organization depending on an individual’s level in sense of belonging owned by one.
One of the most desirable occupations among university students would be government and public services. Thus to find out what motivations and values they have is an important issue to study. Unfortunately, there have been number of studies such as researching the satisfactory levels of occupations subjecting public officials but not many subjecting students so far. Public Service Motivation developed by Perry & Wise(1990) is a unique individualistic character only existing in government and public services. According to it, the individuals in the field have strong intention to seek social lines and internal compensation. Loyalty means emotional attachment or devotion to certain subject, which can be individuals, organizations, nation, and idea in this case. Especially a loyalty to nation is an important issue in supporting and devoting to government’s policies, which is a requested nature for public officials. This study intents to find out what motivates university students to become public officials, and to find out how important the public service motivation and loyalty are in their choices. This study was conducted by subjects of 593 students who are in their 4 year courses from 5 universities in Seoul, Young-nam, Ho- nam, and Choong-chung areas. Study module and hypothesis were established by pre-study, and its survey questions consist of 20 motivation choice, 15 loyalty, and 14 of public motivation. Conducted period was between Nov. 2 and Nov. 28. Total number of effective specimens was 593 over 650. Population statistical specifics by frequency analysis were used as a method. Factor analysis and circumstantial analysis were used to measure propriety and credibility of survey questions, and conducted regression analysis to verify the hypothesis. The results show that the more motivated by position and stability important to students, the higher desire to become public officials. And a loyalty to nation was regarded, but not one to individuals. Public service motivation was regarded as interests in forming policy in negative directions. The parents’ intentions turned out to be a very important influence in their motivation. The results of this study show why students desire to become public officials. They seek for the stability provided by positions but do not have public service motivations or loyalty as much. The government selects its officials through written examinations and not applies the senses of values or attitude nearly. It is only concentrated on passing the knowledge in education of administrations not including requiring attitudes or attainments to be a public official. Thus it is suggested by this study wishing to help reconsidering the direction of educations in government and administrations for future public officials. The limits of this study are as following; Firstly, the difficulty is at applying as an expanded explanation or understanding of occupational career after graduating for the results’ being concerned only on their desires. Secondly, it concerns the idea of the term “organization” among the survey questions. It decides a level of loyalty to an organization depending on an individual’s level in sense of belonging owned by one.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.